• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Kosakowo odwołują się od decyzji Komisji Europejskiej

Michał Sielski
10 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie ma z czego zwrócić pieniędzy, jakie dostała od Gdyni, bo wybudowała za nie infrastrukturę lotniskową.

Miasto Gdynia i gmina Kosakowo - inwestorzy portu lotniczego Gdynia-Kosakowo - zaskarżą do sądu w Luksemburgu decyzję Komisji Europejskiej, która uznała finansowanie drugiego trójmiejskiego portu lotniczego za niedozwoloną pomoc publiczną. - Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny. Według nas: tak - podkreśla prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.



Jak skończy się spór o lotnisko Gdynia-Kosakowo?

Skarga wniesiona zostanie do sądu w Luksemburgu w najbliższych dniach. Gdynia i Kosakowo nie zgadzają się bowiem z decyzją Komisji Europejskiej, która nakazała spółce Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrot środków, które otrzymała na budowę cywilnej infrastruktury na wojskowym lotnisku w Babich Dołach. Chodzi o ponad 91,7 mln zł.

Czytaj więcej: Dlaczego KE uznała finansowanie lotniska Gdynia-Kosakowo za niedozwoloną pomoc publiczną.

Tyle że spółka nie ma z czego oddać, bo wszystkie pieniądze wydała na infrastrukturę: systemy do lądowania, budynek straży pożarnej, wyburzenia wojskowych hangarów i przede wszystkim na budowę terminalu pasażerskiego. W kasie spółki było w momencie ogłoszenia Komisji Europejskiej ok. 1 mln zł, ale prace budowlane i funkcjonowanie spółki nie zostały wstrzymane i dziś nie ma już nawet tych pieniędzy.

Inwestorzy chcą się odwołać nie tylko ze względu na - ich zdaniem - niewykonalność postanowień KE. Podnoszą także istotny fakt, dotyczący horyzontu inwestycyjnego.

- My nie braliśmy pod uwagę kilku lat. Nasze wskaźniki od początku miały mieć wymiar długookresowy. W takim ujęciu wartość projektu jest dodatnia, a o tym KE się nawet nie zająknęła - podkreśla prof. Krzysztof Szałucki, gdyński skarbnik.

Zobacz także: oficjalne stanowisko samorządów Gdyni i Kosakowa.

W rzeczywistości unijni urzędnicy skrócili dla swej analizy okres prognozowania o 10 lat. W decyzji KE czytamy jednak między innymi, że lotnisko w Gdyni miało działać zgodnie z podobnym modelem biznesowym, jak port lotniczy w Gdańsku, czyli koncentrować się na przewoźnikach niskokosztowych, lotach czarterowych i lotnictwie ogólnym. A to podważało sensowność opartych na tej podstawie obliczeń.

"Komisja wyraziła wątpliwość, czy prognozę przychodów portu lotniczego w Gdyni oparto na realistycznych założeniach, w szczególności w odniesieniu do poziomu opłat lotniskowych i poziomu spodziewanego ruchu pasażerskiego. W szczególności Komisja zwróciła uwagę na fakt, że w planie operacyjnym dla portu lotniczego w Gdyni przewidziano wyższą opłatę pasażerską niż ta stosowana w porcie lotniczym w Gdańsku i innych porównywalnych regionalnych portach lotniczych w Polsce, po odjęciu zniżek/rabatów." - czytamy m.in. w dokumencie.

Przeczytaj pełną wersję (roboczą, nie jest to jeszcze oficjalny dokument) raportu Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska podkreśliła także bliskość portu lotniczego w Gdańsku, jego duże rezerwy przepustowości oraz możliwości rozbudowy. Ale władze Gdyni i Kosakowa nie podzielają jej pesymizmu, wskazując, że tzw. Test Prywatnego Inwestora dowiódł realności wyliczeń. Spór o te dane to jedna z największych rozbieżności w ocenie opłacalności budowy drugiego lotniska w Trójmieście.

- Zdaję sobie sprawę, że być może podczas tego procesu inwestycyjnego pojawiły się błędy, ale problem nie dotyczy dzisiejszego dnia. Należy zadać sobie pytanie, czy cel strategiczny jest słuszny? Według nas tak i w długiej perspektywie czasowej drugie lotnisko dla Trójmiasta jest bez wątpienia potrzebne - przekonuje prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Komisja Europejska daje cztery miesiące na wyegzekwowanie należności od daty notyfikacji decyzji. W jaki sposób? Nie wiadomo. W istniejącym na razie dokumencie są tylko same ogólniki w stylu: (...) "zainteresowane państwo członkowskie podejmie wszelkie konieczne środki w celu windykacji pomocy od beneficjenta."

Opinie (335) 1 zablokowana

  • Propozycja dla Szczurka i bezstronnego (1)

    Kosakowo+Radom+Zielona Góra+Kielce+Lublin+ Bydgoszcz = w jedności siła.
    Wszystkie deficytowe lotniska w PL powinny powołać holding lotniskowy pod egidą Gdyni.

    • 13 5

    • Dobry pomysł plus lotnisko Olsztyn-Klewki

      Dodatkowo jeszcze uruchomienie komunikacji lotniczej pomiędzy tymi miastami.
      Jakieś samoloty się znajdą.
      Dyrekcja Cyrku w Budowie Kosakowo 2044 działa.

      • 9 1

  • Brawo (1)

    Niech te urzędasy kase oddają i tyle.Niegospodarne pijawki.15 milionow dokladają to parku naukowego ,10 na forum kultury ktore chcieli budowac na cudzej ziemi.To jest kryminał i tyle

    • 13 3

    • Nie 15 tylko 22 mln :)

      • 2 0

  • Moim zdaniem zwrotu dotacji powinien dokonać Gdańsk (9)

    bo KE to schizofreniczna instytucja i POmyliła miasta i lotniska. Po pierwsze onu było już wtedy gdy UE miała tu fige z makiem, a chcieliśmy, aby lotnisko w Gdyni miało być małym średnim lotniskiem general aviation oraz cargo, mającym być zapasowym dla Gdańska, chyba, że gdańskie sobie dalej nie będzie radziło wtedy??.
    Samo ok. 90 mln zł to niewielki koszt adaptacji, a nie budowy nowego. Dla porównania rozbudowa odcinka 5 km drogi do standardu drogi ekspresowej to koszt 30 mln zł, nie wspominając o ECS. Same sopockie turnieje lekkoatletyczne, które przyniósł mizerną medalową wielkość, Gdańsk MODERNIZUJE przystanek SKM w Gda-Wrzeszczu za 140 mln zł! (Sic, ale Gdańsk to matecznik Tuska, a Wrzeszcz to lokum jego synalka). Co więcej, sama KE pisze w swoich dokumentach, że konkurują ze sobą duże lotniska krajowe i międzynarodowe. Małe lokalne lotnisko nie konkuruje z dużym krajowym ze względu na segmentację. Chyba, ze z góry zakładają przegraną tego też na G. A to już jest i powinno być zgodne z polityką konkurencji UE. GDN konkuruje z Poznaniem i Warszawą w zakresie realizacji połączeń liniowych. Okaże się, że za ok. 10 lat przy prognozowanym czterokrotnym wzroście ruchu lotniczego, GDY świetnie uzupełni GDN. Przecież lotniska buduje się perspektywicznie. Co więcej - dlaczego nie wykorzystać istniejącej infrastruktury? Pas o długości 2900 m i drugi ciut krótszy, ze świetnymi warunkami pogodowymi, z planowaną 2 pasmową drogą dojazdową bezpośrednio do portu, na Obwodnicę Trójmiasta i Autostradę A1, z docelową bocznicą kolejową to idealny cargo hub w Polsce północnej. No, ale widocznie komuś taka wizja mocno przeszkadza a wręcz robi konkurencje dla Niemiec.

    • 21 27

    • (2)

      zmień leki albo lekarza

      • 11 4

      • lekarzu lecz się sam (1)

        a co masz do "POruszania" w garażu???

        • 3 8

        • pewnie ma samolocik?

          sam i locik

          • 1 1

    • schizofreniczna ale czy instytucja

      .../Małe lokalne lotnisko nie konkuruje z dużym krajowym ze względu na segmentację/... vs ..../a wręcz robi konkurencje dla Niemiec/...

      • 0 4

    • bełkot (1)

      bełkot typowy dla tych, co to potrafią wydawać publiczne środki w poczuciu bezkarności za nieuzasadnione ekonomicznie decyzje.Jeżeli to taki super biznes to aż dziwne, że jeszcze nie ustawiła się kolejka chętnych inwestorów gotowych zapłacić te marne 90 - 100 milionów i cieszyć się tym super lotniskiem.Może skorzystać z doświadczeń specjalistów od ściągania inwestorów w Gdańsku- sprowadzili kapitał z Ukrainy i jest w Stoczni super - prawda?? Czy mam ci przypominać, ludku, kto ich do Gdańska sprowadził?

      • 9 2

      • no ale awansowali

        za POręczeniem i to na NAMIESTNIKA pewnego wschodniego miasta i obłostii

        • 1 1

    • Gdańsk modernizuje stację we Wrzeszczu? (2)

      Czy może PKP PLK kończy modernizację E-65 wraz z dostosowaniem stacji do obsługi PKM? Wiedz, że można to zrobić taniej - odcinając Gdynię od połączenia z Warszawą.

      • 3 1

      • "odcinając Gdynię od połączenia z Warszawą" (1)

        tego co tu Gdańsk wymyślił to ani WMG, ani nawet Komuna w stanie wojennym by nie wymyśliła.

        Kochani Gdynianie widzicie do czego sa zdolni ci z V kolumny?

        • 2 0

        • Dziś w TVG mówiono,

          że oprócz tego co tam wybudowano jeszcze dodadzą 140 mln. + Górski

          • 0 0

  • Szczurek ile razy już przegrałeś w sądzie?

    tak wydajecie setki tysięcy złotych na prawników - przecież to nie wasze pieniądze tylko podatników.

    • 17 8

  • W zasadzie Bezstronny powinien dostać Nobla w dziedzinie lotniskowej

    "Zasłużony działacz i bojownik o lądowisko w Kosakowie".
    Jakiś order.
    Wydanie tomu lub tomów esejów Bezstronnego "Lotnisko w Kosakowie - moja miłość".
    Może jakiś film lub serial.

    Nie wiem tylko jak panu Bezstronnemu pas lądowiska w Kosakowie wydłużył się o 400 metrów - do 2900 metrów?
    Dobudowali?
    Drugi pas jest "ciut krótszy" bo ma jedynie 580 metrów.
    Ale na nim A-380 mini wyląduje - testy przeprowadzono
    Ale to ciut.
    Jak już to 6-cio pasmowa droga i kolej typu maglev.
    W PKM nie ma co się bawić.
    Płyty postojowej nie ma - ale to szczegół.
    Jakoś te dżambo dżety się upchnie.

    • 11 8

  • ŻENADA, Panie Szczurek .

    • 11 7

  • Szczurek ! A teraz tak na poważnie ! Na cholerę Ci to lotnisko ? (1)

    Biorąc pod uwagę że śmignąć obwodnicą na Rębiechowo to moment ,kolej metropolitalna dowiezie niedługo gdynian szybko i wygodnie ,to w co ty grasz ? Bo normalne toto nie jest.

    • 17 8

    • Gdynia to stan umysłu

      nie dojdziesz. I tak trzeba się cieszyć, że portu kosmicznego nie wybudowali

      • 14 2

  • Kochany Panie Prezydencie (1)

    Niech pan to lotnisko buduje na złość Unii Europejskiej, tej nierządnicy brukselskiej. Dotąd oddawałam całą rentę na Ojca Dyrektora ale teraz widzę że Pan jest największym Obrońcą Ojczyzny. Teraz będę oddawać rentę na budowę lotniska.

    Alleluja i do przodu!

    • 13 3

    • Pani Genowefo - niech Panią sam Bóg w słusznej sprawie prowadzi

      • 3 3

  • lotnisko

    No cóż żeby nie zazdrość i zawiść m panów z Gdańska i Sopotu(PO) to pewnie tej sprawy nie było . Lotnisko w Gdyni jest potrzebne, jest o wiele lepiej położone niż w Gdańsku. Nie jeden samolot zamiast w Gdańsku będzie lądował w Gdyni.
    A to boli......Gdyby prezydent Gdyni był w PO to tej sprawy też by by nie było.
    To kolejny ból......

    • 9 13

  • Kto bierze kasę, tzw. d*powe za Kosakowo

    Członkowie reprezentacji:
    Nazwisko i imię: Funkcja lub stanowisko:
    Stateczny Janusz Adam Prezes Zarządu
    Smolarek Zbigniew Jerzy Członek Rady Nadzorczej
    Stasiak, Bogusław Jan Członek Rady Nadzorczej
    Włudzik, Jerzy Henryk Członek Rady Nadzorczej

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane