• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: komunikacja niskopodłogowa, a kiedy nowsze autobusy?

Patryk Szczerba
28 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koniec 2012 roku to koniec wysokopodłogowych autobusów w Gdyni. Część niskopodłogowych też niebawem będzie wymieniona. Koniec 2012 roku to koniec wysokopodłogowych autobusów w Gdyni. Część niskopodłogowych też niebawem będzie wymieniona.

Po Gdyni od kilku dni jeżdżą już wyłącznie niskopodłogowe autobusy. Teraz ma przyjść czas na wymianę tych najstarszych, które mają już ponad 20 lat i choć w pełni sprawne, będą potrzebowały coraz pilniejszej opieki mechaników.



Jak oceniasz stan techniczny pojazdów gdyńskiej komunikacji miejskiej?

- Nie robiliśmy z tej okazji żadnej fety, ponieważ proces trwa od kilku lat i jest dla pasażerów mało zauważalny. W ostatnim czasie autobusy marki Mercedes i dwa trolejbusy marki Jelcz były przeznaczone do najkrótszych zadań w godzinach szczytu. Pasażerowie cenili je za sporą ilość miejsca, jednak musiały ustąpić miejsca niskopodłogowym egzemplarzom - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Stan na dziś to: 330 pojazdów niskopodłogowych, z czego 2/3 to autobusy, natomiast resztę stanowią midibusy i trolejbusy, których jest blisko setka. Przełomem były zakupy w latach 1995 i 1996, kiedy miasto kupiło 60 niskopodłogowych autobusów. Na niskopodłogowe trolejbusy trzeba było poczekać do 2001 roku. Aktualnie 30 z nich to pojazdy przerobione z autobusów w ramach konwersji.

- To dużo tańsze rozwiązanie od zakupu nowego taboru, którym jest zainteresowanie także w innych krajach. Dla organizatorów komunikacji w Europie, chcących pójść w nasze ślady planujemy wydać "podręcznik konwersji", gdzie będą zawarte informacje na temat naszych działań i metod - mówi Gromadzki.

Problemem jest wiek niektórych autobusów, przedstawicieli solidnych marek takich jak Mercedes. Po ulicach jeżdżą pojazdy, które w rubryce rok produkcji mają wpisane: 1991 i 1992 rok. Choć, jak przekonują pracownicy ZKM, nie sprawiają kłopotów i łatwo kupić do nich części zamienne, w kolejnych latach sukcesywnie mają być wycofywane.

- Żywotność autobusu niskopodłogowego szacuje się na 20 lat. Niemcy w przedsiębiorstwach komunalnych planowali eksploatację przez 12, jednak pod wpływem kryzysu wycofali się z tego zamierzenia. Decydującym czynnikiem w tej kwestii jest niedopuszczenie do zaniedbań i dbanie o pojazdy. Przykładem jest Mercedes O405G z 1987 roku. Nadal mógłby jeździć po Gdyni, ale nie jest niskopodłogowy - zaznacza Gromadzki.

W najbliższych miesiącach pasażerowie mogą spodziewać się kolejnych nowo zakupionych pojazdów. Nie jest jednak pewne, czy pojawią się nowe linie. Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM.

Fani nowych technologii nie powinni liczyć na elektroniczne nowości. Dostępna we wszystkich pojazdach sieć Wi-Fi, o której mówiło się w kwietniu, to melodia przyszłości. Powód? Wycofanie się firm, które mogłyby ponosić koszty wdrożenia i obsługi systemu w zamian za reklamę podczas uruchamiania darmowego internetu w pojazdach. W planach jest za to m.in. budowa nowych wiat, na które zostanie wydane 60 tys. zł.

Poczekać też będzie trzeba na tablice elektroniczne, które wskazywałyby czas do odjazdu autobusu.

- Problem powinien rozwiązać Tristar, który zakłada instalację na obszarze Gdyni kilkudziesięciu takich informatorów elektronicznych. Z reprezentatywnych badań marketingowych wynika, że pasażerowie nie oczekują nowinek technicznych i gadżetów, które w pojazdach powodują dodatkowy wzrost zużycia paliwa, ale punktualności, bezpośrednich połączeń międzydzielnicowych realizowanych przez wiele autobusów. Na tym chcemy się skupiać - tłumaczy Gromadzki.

Miejsca

Opinie (171) 10 zablokowanych

  • Wojtek choruje?

    Wojtek chorujesz? Zycze zdrowia na 2013

    • 0 0

  • Koszty (2)

    "Z reprezentatywnych badań marketingowych wynika, że pasażerowie nie oczekują nowinek technicznych i gadżetów, które w pojazdach powodują dodatkowy wzrost zużycia paliwa, ale punktualności, bezpośrednich połączeń międzydzielnicowych realizowanych przez wiele autobusów."
    Sęk w tym, że to właśnie duża liczba linii bezpośrednich doprowadza do wzrostu kosztów funkcjonowania komunikacji. Gdynia tu przoduje. Odsyłam do literatury UITP.

    • 4 0

    • A

      to tak wyglada jak sie profesory zajma czymkolwiek a w szczegolnosci taka prosta komunikacja autobusowa, bez skomplikowanych polaczen, bez tramwajow bez koleji, wymoszcza se leze i sie chwala, czym moga, czyli autobusami, z uplywem lat uwazam ze postep w komunikacji w Gdyni powinien isc do absolutnego zniesienia oplat, to dopiero byl by sukces na skale swiatowa, a do lotniska na "Kaczych Dolach" przepraszam ze tak, ale slyszalem ze ma sie odpowiednio nazywac, nie chce obrazic mieszkancow bo i tak maja przerabane, to jeszcze winni doplacac.

      • 4 0

    • koszty

      130 pracownikow w zkm to sa koszty. siedzi taka banda i wymysla glupoty.ile guzikow w koszuli kierowca moze miec odpietych i jak maja byc otwarte szyberdachy.

      • 10 0

  • 2 CNG

    Dwa MAN-y napędzane CNG stoją już na placu PKM-u. Przyjechały przed Świętami.

    • 1 0

  • czemu się tak dzieje (1)

    że w Polsce zakłady komunikacji miejskiej, obojętnie w jakim mieście kupują stare, zdezelowane pojazdy, aby jeszcze je dobić najzupełniej w świecie prosto mówiąc, bo za granicą już się nie nadają z powodu przekroczenia coraz bardziej restrykcyjnych norm, np. wydzielania spalin czy bycia ekologicznym dla środowiska naturalnego. A my chętnie przyjmujemy i dlatego na torach kolejowych chociażby mamy nie Pendolino, ale skansen, a na drogach złomowiec. Nigdy nie zrozumiem polityki działania tych spółek, które niby podlegają prezydentom miast, a jednak rządzą się swoimi prawami. Jak trzeba coś wymienić (ten przypadek w artykule), to zgadnijcie kto za to wszystko zapłaci, przecież nie Wojciech Szczurek i reszta radnych, prawda?

    • 1 0

    • Stowarzyszenie wzajemnej adoracji

      Ale Wojtka po co wymieniasz, On zalozyl stowarzyszenie wzajemnej adoracji z gminami osciennymi i jak nikt wzial odpowiedzialnosc i co?

      • 2 1

  • System sprzedazy biletów w automatach-kasownikach

    Wprowadzcie jeszcze system sprzedazy biletow w kasownikach: odciazajac tym samym kierowcow, likwidujac dodatkowe czesto dlugie (brak drobnych) postoje na przystankach.
    Miasto Gdynia "zmuscie" do remontów głównych szlaków komunikacyjnych, bo te piekne autobusy rozpadną sie na tych koślawych i dziurawych drogach.....
    Wszystkiego Lepszego z Nowym Rokiem, NOWEJ CHWARZNIEŃSKIEJ bo coś utknęła,
    Oj Stepa znów się nie popisał.............

    • 6 0

  • .Wiecie czemu mało jaki ZKM chce CNG? Bo jet odporny na "przepały"

    Po co kierowcy, mechanicy i inni pracownicy mają być za CNG i tankować swoje diesle na stacji? CNG się z butli nie da upuścić i przelać do auta.
    To tak jak zabić kurę co złote jajka znosi. Gratulacje dla Gdyni, że to się udało i się rozwija.
    Dlaczego CNG w Gdańsku nie przeszło, nie kupiono ani jednego autobusu na próbę, stację na Wałowej zbudowaną na koszt PGNiG zlikwidowano a kompresor poszedł pod licytacyjny młotek?
    Europejskie autobusy jeżdżą wyłącznie na CNG, są ciche i ekologiczne, ale w Gdańsku to nie zdaje egzaminu - dlaczego?
    W Gdańsku trzebaby najpierw uszczelnić dystrybutory i baki w autobusach...
    Zapytajcie znajomych pracowników ZKM w Gdańsku przy "kielichu" czy tankują swoje auta na stacji...

    • 2 4

  • do Pani rzecznik najlepszej w Europie srodkowej

    ciekawa nauka z czytania postow, rozmydlic temat ze juz nikt sie w niczym nie polapie a najwazniejszy staje sie rozstaw kol miedzy osiami Gdynskiej nieudacznosci komunikacyjnej gratuluje, i zakopcie mnie na 18 post z przekladni samochodowej, zeby nikt nie uslyszal o czym gadam, moze zle, moze tendencyjnie ale zawsze przyjaznie do Pani Rzecznik bo strach sie bac konfliktu.
    I ta droga zycze zdrowia na 2013 rok bo Wam go tak z plotek slysze bardzo potrzeba.

    • 2 0

  • przydaloby sie jeszcze w Gdyni

    Zrobic otwieranie na zadanie w gdansku przeszlo no i w skm tez. W gdyni przede wszystkim logiczniejsze polaczenia z skm i nie tylko, w weekendy i nie tylko pozdrawiam ukladaczy rozkladow jazdy

    • 2 2

  • Uczyć się na błędach innych można, ale trzeba chcieć

    Zadłużone na 800 tys. zł Lotnisko Kielce złożyło wniosek o upadłość

    • 4 0

  • Komunikacja gdyńska działa źle

    Mnóstwo kursów wypada z rozkładu, vide S, 26 i 140

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane