- 1 Nocna komunikacja do poprawki (67 opinii)
- 2 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (57 opinii)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (309 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (44 opinie)
- 5 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (129 opinii)
- 6 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (324 opinie)
Gdynia: komunikacja niskopodłogowa, a kiedy nowsze autobusy?
Po Gdyni od kilku dni jeżdżą już wyłącznie niskopodłogowe autobusy. Teraz ma przyjść czas na wymianę tych najstarszych, które mają już ponad 20 lat i choć w pełni sprawne, będą potrzebowały coraz pilniejszej opieki mechaników.
Stan na dziś to: 330 pojazdów niskopodłogowych, z czego 2/3 to autobusy, natomiast resztę stanowią midibusy i trolejbusy, których jest blisko setka. Przełomem były zakupy w latach 1995 i 1996, kiedy miasto kupiło 60 niskopodłogowych autobusów. Na niskopodłogowe trolejbusy trzeba było poczekać do 2001 roku. Aktualnie 30 z nich to pojazdy przerobione z autobusów w ramach konwersji.
- To dużo tańsze rozwiązanie od zakupu nowego taboru, którym jest zainteresowanie także w innych krajach. Dla organizatorów komunikacji w Europie, chcących pójść w nasze ślady planujemy wydać "podręcznik konwersji", gdzie będą zawarte informacje na temat naszych działań i metod - mówi Gromadzki.
Problemem jest wiek niektórych autobusów, przedstawicieli solidnych marek takich jak Mercedes. Po ulicach jeżdżą pojazdy, które w rubryce rok produkcji mają wpisane: 1991 i 1992 rok. Choć, jak przekonują pracownicy ZKM, nie sprawiają kłopotów i łatwo kupić do nich części zamienne, w kolejnych latach sukcesywnie mają być wycofywane.
- Żywotność autobusu niskopodłogowego szacuje się na 20 lat. Niemcy w przedsiębiorstwach komunalnych planowali eksploatację przez 12, jednak pod wpływem kryzysu wycofali się z tego zamierzenia. Decydującym czynnikiem w tej kwestii jest niedopuszczenie do zaniedbań i dbanie o pojazdy. Przykładem jest Mercedes O405G z 1987 roku. Nadal mógłby jeździć po Gdyni, ale nie jest niskopodłogowy - zaznacza Gromadzki.
W najbliższych miesiącach pasażerowie mogą spodziewać się kolejnych nowo zakupionych pojazdów. Nie jest jednak pewne, czy pojawią się nowe linie. Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM.
Fani nowych technologii nie powinni liczyć na elektroniczne nowości. Dostępna we wszystkich pojazdach sieć Wi-Fi, o której mówiło się w kwietniu, to melodia przyszłości. Powód? Wycofanie się firm, które mogłyby ponosić koszty wdrożenia i obsługi systemu w zamian za reklamę podczas uruchamiania darmowego internetu w pojazdach. W planach jest za to m.in. budowa nowych wiat, na które zostanie wydane 60 tys. zł.
Poczekać też będzie trzeba na tablice elektroniczne, które wskazywałyby czas do odjazdu autobusu.
- Problem powinien rozwiązać Tristar, który zakłada instalację na obszarze Gdyni kilkudziesięciu takich informatorów elektronicznych. Z reprezentatywnych badań marketingowych wynika, że pasażerowie nie oczekują nowinek technicznych i gadżetów, które w pojazdach powodują dodatkowy wzrost zużycia paliwa, ale punktualności, bezpośrednich połączeń międzydzielnicowych realizowanych przez wiele autobusów. Na tym chcemy się skupiać - tłumaczy Gromadzki.
Miejsca
Opinie (171) 10 zablokowanych
-
2012-12-28 12:37
normy polskie?
Zakładam, że normy nasze są gorsze od zachodnich, zwł. niemieckich. Chociaż nasi mawiają często, że nasze przepisy są najlepsze. Potem życie weryfikuje, że jednak nie nasze. A do tego dochodzi polska kombinacja, czyli nie dość, że parówka jest wg polskiej normy i można poczytać, co tam jest wg normy, a jeszcze "spece" tak tam pododają, że w okolicy nie ma papieru toal. i zieleniej wyrób zbyt wcześnie.
Podobno i Niemcy już o tym wiedzą, więc proszki do prania i kawę pakują na Polskę i na Zachód, choć opakowania te same.- 3 0
-
2012-12-28 12:40
te stare krotkie mercedesy nadaja sie tylko na złom (1)
czy to nie byl pierwszy duzy przekret gryzonia ?
- 7 1
-
2012-12-29 12:57
Mercedsy te jezdzily za SP. Franiczki Cegielskiej i byly to pierwsze takie autobusy w Polsce
- 0 0
-
2012-12-28 12:43
co oznacza poniższe zdanie? (2)
"Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM".
- 9 0
-
2012-12-28 12:47
to oznacza , że większość ma wylane na komunikację
- 2 0
-
2012-12-29 20:49
to znaczy ze komunikacja miejska jezdza tylko gimnazjalisci
licealisci i studencie ze znizkami
porzadni ludzie jezdza swoimi samochodami- 0 0
-
2012-12-28 12:59
jak soczewki - chcą się skupiać (1)
"pasażerowie nie oczekują nowinek technicznych i gadżetów, które w pojazdach powodują dodatkowy wzrost zużycia paliwa, ale punktualności, bezpośrednich połączeń międzydzielnicowych realizowanych przez wiele autobusów. Na tym chcemy się skupiać - tłumaczy Gromadzki".
Ciekawe, w jaki sposób skupią się, aby dotrzymać punktualności, w sytuacji kiedy trajtki 23 i 24 jadą od wielu lat w korkach i permanentnie nie są punktualne przy Hali Gdynia, pod koniec trasy.- 3 2
-
2012-12-28 13:22
tristar i priorytet dla transportu zbiorowego
w taki sposób
- 4 2
-
2012-12-28 14:43
(4)
Panie Gromadzki - kiedy pomyślisz Pan o automatach do sprzedaży biletów?? Chwalicie się jakimś bzdetnym wi-fi, chamów za kółkiem poubieraliście w krawaty i koszule a kioski w większości nie prowadzą sprzedaży biletów. U chama za fajerą można kupić bilety w hurtowej ilości zamiast jednego (ale i tak w przypadku odliczonej co do złotówki kwoty - ale to w Polsce stało sie już normą) - więc pytam raz jeszcze - KIEDY AUTOMATY BILETOWE W GDYNI????
- 19 6
-
2012-12-28 15:35
(1)
po co automaty? zeby kolesie wygrali przetarg na dostawę sprzętu? Wystarczy zaopatrzyć kierowcę w niewielką szufladkę z pieniędzmi i kasę fiskalną. Tak jak to jest w cywilizowanych krajach: wchodzisz przednimi drzwiami, kupujesz bilet i jedziesz.
- 1 5
-
2012-12-28 16:05
a przy kasach to kolesi już nie ma oczywiście
- 0 1
-
2012-12-28 16:43
Chamy to korzystają z gdyńskiej komunikacji jaśnie panie.
- 4 0
-
2012-12-28 17:29
chamem to jesteś ty - krzakoski. Za fajerą jest kierowca.
- 3 1
-
2012-12-28 15:06
"Przeszkodzić mogą wciąż niskie wpływy ze sprzedaży biletów pasażerów nie korzystających z ulg ZKM". (3)
Skoro miasto każdej sierotce daje przejazd ulgowy bądź bezpłatny w dobie "kryzysu" to jeszcze się dziwią?
proponuję że ulgę biletową mają tylko młodzież ucząca się do 24 roku, a nie wieczni studenci po 50tce. Emeryt wojskowy z ulgą, ma taką emeryturę że stać go na pełnopłatny, itd. itp.- 9 0
-
2012-12-28 15:09
co do ulg (1)
wielu emerytów i wielu studentów to dobrze sytuowani ludzie, więc o ulgach mogliby zapomnieć. Ale jak to ugryźć prawnie i społecznie???
- 4 1
-
2012-12-28 15:14
przepisy wewnętrzne
tylko i wyłącznie, dla przykładu w Niemczech ulgę mają do 18 roku życia i to uczący się dalej jak chce się uczyć to ok ale bilet pełny.
Ale w tym kraju to nie wyjdzie- 3 0
-
2012-12-28 15:12
odwołania od opłat dodatkowych
dlaczego większość opłat dodatkowych jest anulowana bezsadanie bądź przez kolesiostwo w ZKM Gdynia?
Pasażer naszym największym dobrem jest, więc trzeba mu wchodzić w odpowiednie miejsce by nadal miał dobre zdanie.
I dziwią się że małe wpływy, skoro kontrolerzy ZKM są napiętnowani przez przełożonych, w szczególności przez Pani Naczelnik WYdziału Kontroli Sylwię M. To aż nie chce się pracować!- 3 0
-
2012-12-28 15:41
Poprawcie rozkłady linii S i 140
Autobusy są bardzo niepunktualne.
- 10 0
-
2012-12-28 16:03
Jeśli wymieniać to tylko na CNG - obecne autobusy na CNG sprawuja się dobrze (1)
Planowane w połowie roku jest postawienie drugiego kompresora, co zwiększy niezawodność stacji. Po co więc kupować Diesle? W Europie cała komunikacja jeździ na CNG.
Tak więc zakup Diesli jest dziwnym pomysłem.
Na razie powinny jeździć stare Merdedesy, od nowości dobrze serwisowan, sprawdzone i niezawodne.- 4 2
-
2012-12-28 16:08
zalezy kto wiecej dal w lape pewnie :)
- 0 0
-
2012-12-28 17:08
Gynia w Uni z komunikacja (1)
a mnie co innego interesuje ile komuniakcja gdynska dostala na modernizacje pieniedzy z UE, toc ciekawy temat, placimy co rok powazne pieniadze na Unie ile wrocilo do Gdyni na komunikacje? moze ktos wie?
- 5 0
-
2012-12-28 17:47
A
Pani Najlepsza Rzecznik w Srodkowej Europie wie i czekam
- 3 0
-
2012-12-28 17:54
Przecież te najstarsze są najlepsze
i ich naprawa jest najtańsza, nowa to może być znowu narzeczona, jeśli stara się znudzi.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.