- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (177 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (300 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (340 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (108 opinii)
- 5 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (46 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (861 opinii)
Gdynia kupi 24 autobusy elektryczne: 16 standardowej długości i 8 przegubowców
Jeżeli uda się rozstrzygnąć ogłoszony przez PKA przetarg, to za kilkanaście miesięcy na ulice Gdyni wyjadą 24 w pełni elektryczne autobusy. Osiem z nich będą stanowiły autobusy przegubowe, zaś pozostałe 16 będzie standardowej długości. O wyborze producenta tylko w 53 proc. stanowić będzie kryterium najniższej ceny, pozostałe kryteria to rozwiązania techniczne.
- dostawę 16 elektrycznych autobusów o standardowej długości ok. 12 m,
- dostawę 8 elektrycznych autobusów przegubowych o długości ok. 18 m.
Wszystkie pojazdy będą w pełni elektryczne (zamawiający nie dopuszcza tzw. autobusów hybrydowych, gdzie silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy), niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz wyposażone w klimatyzację i monitoring.
Pojazdy o standardowej długości muszą pomieścić nie mniej niż 80 pasażerów (w tym 27 na miejscach siedzących), zaś "przegubowce" minimum 110 pasażerów (w tym 40 na miejscach siedzących).
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Przewóz roweru, alkoblokada i miejsce pod biletomat
W wymaganiach dla dostawcy uwzględniono także pasy lub uchwyty do mocowania minimum jednego roweru oraz system do neutralizacji wirusów, bakterii, grzybów i innych drobnoustrojów.
Co ciekawe, w przestrzeni pasażerskiej musi być przewidziane miejsce do montażu biletomatu, choć na razie Gdynia nie planuje instalacji urządzeń tego typu w pojazdach. W kabinie kierowcy zamontowana zostanie natomiast alkoblokada, uniemożliwiająca uruchomienie silnika przez nietrzeźwego kierowcę.
Cena nie będzie jedynym kryterium wyboru dostawcy
Dla obu typów pojazdów w przetargu zdefiniowano szereg kryteriów, które zdecydują o wyborze najkorzystniejszej oferty:
- najniższa cena - 53 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi - 10 proc.,
- okres gwarancji i rękojmi na akumulatory (magazyny energii) - 4 proc.,
- zużycie energii elektrycznej - 5 proc.,
- system automatycznego sterowania ogrzewaniem autobusu i magazynów energii - 5 proc.,
- rozwiązania techniczne umieszczenia silników - 4 proc.,
- rozwiązania techniczne klimatyzatora - 5 proc.,
- rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej - 4 proc.,
- zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia - 5 proc.,
- systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy - 5 proc.
Minimum sześć lat gwarancji na akumulatory
Pod względem zasobników energii Gdynia wymaga udzielenia co najmniej sześciu lat gwarancji i rękojmi, przy czym oferta z propozycją nawet siedmiu lat otrzyma zero punktów w klasyfikacji.
Zdolność magazynowania energii ujęta w kryteriach przetargu nie jest wygórowana - dla autobusów standardowych to minimum 150 kWh, zaś przegubowych minimum 180 kWh (tzw. pojemność użyteczna została zdefiniowana na poziomie odpowiednio 120 i 144 kWh).
Obecnie na rynku pojawiają się konstrukcje o pojemności przekraczającej 600 kWh. Przykładowo niedawno testowany w Gdyni "elektryk" produkcji MAN posiada akumulatory o pojemności 480 kWh, które pozwalają na jednorazowe pokonanie 200-270 km. Wersja przegubowa tego autobusu, która nie była testowana w Trójmieście, posiada akumulatory o pojemności 640 kWh.
Wcześniej, w lutym br., w Gdańsku i Gdyni testowano elektryczny samochód marki Mercedes, który mógł się pochwalić akumulatorami o pojemności 243 kWh, które pozwalają na pokonanie ok. 140-150 km (maksymalny zasięg przy idealnych warunkach to 250 km).
Gdynia testowała również autobus elektryczny produkcji Volvo. Jego baterie o pojemności 200 kWh pozwalają na przejazd ok. 100 km na jednym ładowaniu.
Ładowanie akumulatorów na pętlach oraz w zajezdni
Autobusy będą przystosowane do ładowania na trasie oraz w zajezdni. Na trasie odbywać się będzie za pomocą specjalnych pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych.
Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze stanowiska zamontowane będą przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
W zajezdni uzupełnianie akumulatorów będzie się odbywało z użyciem 22 ładowarek, które będą zamontowane w bazie PKA przy ul. Platynowej.
Stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych
Autobusy elektryczne w liniowej eksploatacji w 2022 r.
Na realizację dostaw wszystkich autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy. Jeżeli nie pojawią się żadne opóźnienia, uruchomienie niezbędnej infrastruktury do ładowania oraz wprowadzenie autobusów elektrycznych do liniowej eksploatacji powinno nastąpić na początku 2022 r.
Zakup elektrycznych autobusów oraz przygotowanie infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja ok. 68,5 mln zł.
Auta elektryczne - testy, porównania, najnowsze informacje
Elektryczny autobus marki Mercedes na ulicach Gdańska w lutym br.
Miejsca
Opinie (180) 10 zablokowanych
-
2020-11-16 13:10
A może Gdynia dofinansowała by szpitale?
Zamiast teraz bawić się autobusikami, jakoś mało pasażerów, a coraz więcej chorych!
- 5 2
-
2020-11-16 12:51
Myslisz ze ktos sie da nabrac na te twoje wypociny
Serwer
- 3 1
-
2020-11-16 12:49
Ile ci placa redaktorku za trolowanie
Skaner
- 5 1
-
2020-11-16 12:37
Man to Man a nie takie niby Mercedesy co w Gdańsku są Lisingowe złomy
- 4 4
-
2020-11-16 12:35
《《
Nie istnieją trolejbusy spalinowe. Wszystkie są elektryczne. Dlatego kupowanie trolejbusów elektrycznych nie jest niczym wyjątkowym. Oczywiście wszyscy się domyślają o co chodzi,. Jednak lepiej jest napisać poprawnie tytuł, aniżeli zakładać, że ludziska się będą musieli domyślać. To uwaga do redaktora
- 3 0
-
2020-11-16 12:30
Moze i mam
Weź się za robote bo ewidentnie jesteś niepotrzebny
- 1 0
-
2020-11-16 07:12
Ale nowość! (1)
W Rzeszowie od 8 lat jeżdżą tylko elektryczne.
- 8 8
-
2020-11-16 12:30
To żart?
W żadnym mieście w Polsce nie ma samych autobusów elektrycznych. Tym bardziej od 8 lat.
Gdyby ktoś był naprawdę ciekawy, to w Rzeszowie jeździ 10 elektrycznych, na ponad 200 autobusów ogółem. Od 2019 roku.
Czyli: drogi bieszczadniku, oszczędnie gospodarujesz prawdą.- 2 0
-
2020-11-16 12:29
Fabianowski
W tym czasie Gdańsk kupi kilka 30 letnich tramwajów a Pani Dulska ze swoją świtą oglosi sukces
- 5 1
-
2020-11-16 12:28
Fajnie
że są niskopodłogowe.
- 1 1
-
2020-11-16 12:27
Klima przy elektryku to fikcja.
Zżera prawie tyle prądu co sama jazda.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.