• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia mierzy ruch do północnych dzielnic

Michał Sielski
6 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów. Korki na północ Gdyni tworzą się nie tylko przy okazji niespodziewanych remontów.

Zlecone już pomiary natężenia ruchu, obliczenia przepustowości i sprawdzanie tras pojazdów ciężarowych mają pomóc władzom Gdyni w podjęciu decyzji na temat ewentualnych zmian w dojeździe do północnych dzielnic. W połowie grudnia mogą być znane konkrety. - Buspas na ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście - podkreślają walczący o niego gdynianie.



Jak rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców północnych dzielnic Gdyni?

Przypomnijmy: o korkach na północy miasta zrobiło się głośno, gdy przy okazji remontu Estakady Kwiatkowskiego sparaliżowane zostało niemal pół Gdyni. W korkach stali praktycznie wszyscy od centrum po Chylonię i oczywiście chcący dojechać do północnych dzielnic. Ale tam korki były już wcześniej, choć oczywiście nie tak bardzo dokuczliwe. Na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w stronę Obłuża stoi się jednak w godzinach szczytu od wielu miesięcy.

Dlatego część gdynian zaczęła głośno domagać się uruchomienia dodatkowej linii SKM na północ Gdyni. Głosy ekspertów w tym zakresie także były pozytywne. Znawcy kolejowych realiów wskazywali na istniejącą infrastrukturę, która znacząco ogranicza konieczność ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czytaj więcej: Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Innym pomysłem jest wyznaczenie buspasa w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. Podobne udogodnienie dla pasażerów komunikacji publicznej działa już z powodzeniem na części Trasy Kwiatkowskiego. Tam jednak nikt nie zwęził trasy dla kierowców samochodów, bo buspas powstał częściowo z dróg zjazdowych, a częściowo z obszarów wcześniej wyłączonych z ruchu.

Na ul. Janka Wiśniewskiego takiej możliwości nie ma, bo na razie nie ma mowy o zbudowaniu buspasa pomiędzy jezdniami, który w porannym szczycie mógłby prowadzić do centrum, a w popołudniowym na północ. Miejsce na to jest, teren zielony odgraniczający jezdnie jest szeroki, ale nie ma najważniejszego: woli i przekonania, że taka inwestycja powinna być ważną pozycją w budżecie miasta.

Buspas był na Open'era. Nie udało się wyegzekwować

Na razie małe szanse ma też wyznaczenie buspasa na jednym z pasów dwupasmowej obecnie ul. Janka Wiśniewskiego. Tym bardziej, że taka zmiana była już testowana latem, podczas festiwalu Open'er. To właśnie tą drogą zmierza na festiwal zdecydowana większość fanów muzyki. Efekty?

- Wprowadzony na czas festiwalu wydzielony pas dla autobusów nie pozwolił na sprawniejsze przemieszczanie większych grup uczestników, ponieważ utrzymanie jednego pasa wolnego od ruchu pojazdów indywidualnych udało się jedynie przez część planowanego okresu czasu. Z uwagi na zastosowanie rozwiązania tymczasowego nie zostało przewidziane wprowadzenie elementów stałych organizacji ruchu, uniemożliwiających swobodne wjeżdżanie na buspas pojazdów nieuprawnionych - zauważa wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Prawda była jednak znacznie bardziej brutalna. Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa i wjeżdżanie tuż przed autobus na buspasie. W efekcie autobusy i tak stały w korku. Dlaczego? Przez cały czas festiwalu nie było tam bowiem ani policjantów kierujących ruchem, ani nawet straży miejskiej, która przecież jest jednostką miejską i po jednym telefonie z magistratu mogłaby tam pełnić dyżur po kilka godzin dziennie, dyscyplinując kierowców ostentacyjnie łamiących przepisy.

Każdego dnia ul. Janka Wiśniewskiego jedzie ponad 500 autobusów
Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się w 115 samochodach.

Społecznicy, którzy rozpoczęli dyskusję nad zmianami w funkcjonowaniu komunikacji publicznej z północnymi dzielnicami, podkreślają, że buspas to konieczność. Nie ma bowiem żadnych wątpliwości, że kolejne remonty starszej części estakady czekają nas w przyszłości.



Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi. 

Porównanie przestrzeni zajmowanej przez 40 samochodów, 45 rowerów oraz jeden autobus, zdolny pomieścić razem prowadzących auta i rowery. Zdjęcie wykonano kilka lat temu podczas Tygodnia Zrównoważonego Transportu w Łodzi.
- Buspas na Janka Wiśniewskiego jest niezbędny dla funkcjonowania komunikacji zbiorowej w całym mieście. W każdy dzień powszedni odjeżdża w kierunku Obłuża i ulicy Hutniczej 516 autobusów, w tym szereg linii magistralnych, takich jak R, 150, 152, 170, 194, czy różnych wariantów trasy linii 182. Wydłużenie czasu przejazdu autobusów na trasie Hala-Obłuże Centrum z rozkładowych 10 do 50-60 minut, tak jak mieliśmy z tym do czynienia w trakcie remontu Estakady, powoduje całkowitą dezorganizację komunikacji miejskiej w skali całej sieci komunikacyjnej - podkreśla Łukasz Piesiewicz, zaangażowany w dialog z miejskimi urzędnikami. - Jeden autobus mieści tyle osób, ile porusza się - przy średniej 1,5 osoby na samochód - w 115 samochodach - dodaje.
Urzędnicy czekają jednak na wyniki zleconych już analiz. Wykonywane są m.in. pomiary natężeń ruchu, obliczenia przepustowości, sprawdzane są też trasy pojazdów ciężarowych, zmierzających do portu. Nietrudno się domyślić, że urzędnikom wyjdzie, iż najlepszym sposobem będzie zbudowanie Drogi Czerwonej, za którą lobbują od miesięcy. Przedłużenie obwodnicy Trójmiasta i dogodny dojazd do portu byłby bowiem też częścią Obwodnicy Południowej Aglomeracji Trójmiejskiej, o której słyszymy już od lat kilkunastu. Na jej finansowanie na razie nie ma jednak co liczyć, bo miasta na to nie stać, a z budżetu centralnego właśnie wylatują o wiele bardziej zaawansowane Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna.

Gdynia: to wymaga dogłębnych analiz

Czy uda się więc wprowadzić mniej kosztowne rozwiązania, które finansowo będzie mogła udźwignąć sama Gdynia?

- Do korzyści, jakie przynosi zwiększenie udziału w podróżach komunikacją zbiorową, przy jednoczesnym zmniejszeniu podróży indywidualnych, nie trzeba przekonywać, jednak każde nowe rozwiązanie, którego wprowadzenie odbywa się kosztem pozostałych grup użytkowników, wymaga dogłębnych analiz oraz określenia skutków, jakie przyniesie - podkreśla wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała.
Przypomina ponadto sytuację z Warszawy, gdzie wprowadzenie siedmiokilometrowego buspasa na Trasie Łazienkowskiej spowodowało zakorkowanie dróg dojazdowych do niej i w rezultacie początkowo wydłużyło czas przejazdu autobusów.

Na ostateczne wnioski i ewentualne pomysły władz miasta musimy jednak poczekać do zakończenia analiz, które potrwać mają do połowy grudnia.

Opinie (412) ponad 10 zablokowanych

  • obluzanin

    koniecznie nalezy wykluczyć- wstrzymać ruch tirów w godz szczytu rannego i popołudniowego oraz wybudować druga nitke wzdłuż ul. Kwiatkowskiego od strony cmentarz.od 30 lat istnieje przewidziany na ten cel grunt

    • 1 3

  • Gdynianie powinny mieć zakaz wyprowadzania się do ościennych miejscowości bo psują powietrze i korkuja (5)

    drogi. Gdynia powinna pobudować więcej bloków i tam trzymać swoich ludzi wtedy problemu by nie było. A tak rozłazi się to po okolicy i psuje komunikację. Jak się urodziłeś w bloku to tam siedź! A skoro Gdynia nie potrafi zapewnić mieszkań dla swoich to niech buduje koleje dookoła bo inaczej się k nie da. A nie budować lotnisko i fontanny! Za kasę z lotniska powstałyby dwa tory skm z Kosakowa do Gdyni

    • 5 2

    • (2)

      i zabronic rejestracji GPU

      • 0 2

      • gdynia powinna zmienić władze przede wszystkim. Bo to szczurka robota te niedoróbstwa (1)

        i estakada rowerowa znikąd do nikąd za 10mln!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        • 2 2

        • bez skm do Kosakowa korki będą zawsze. A Wisniewskiego po remoncie sprzed kilku lat to bubel

          kuźwa należało zrobic tramwaj z obłuza pod estakadą i środkiem wiśniewskiego i problemu by nie było

          • 0 0

    • najpierw się przeprowadzaja za miasto a potem dziwią że są korki (1)

      • 2 3

      • muszą się nauczyć ale nauka zajmie pokolenia

        do tego czasu będą mędzić i biadolić
        zamiast pomyśleć,

        jak to się mówi, mądry zawsze sobie poradzi i ułoży wszystko
        a głupi jak w d*pie był tak w d*pie będzie
        i takiemu nie dogodzisz, będzie tylko marudził w nieskończoność

        • 1 2

  • (2)

    Pomiary robią teraz gdy jest już "po" remoncie i korki są znacząco zredukowane. A to że przez 180 dni w roku są korki z powodu permanentnego remontu estakady to już szczegół. Badania mają na celu udowodnienie potrzeby buspasa na Wiśniewskiego, czego skutkiem będą korki w stronę Obłuża zaczynające się w centrum, a do centrum zaczynające się od Obłuża

    • 8 2

    • o, profesor od pomiarów znów jest z nami, jak zwykle ma pan absolutną rację profesorze (1)

      proszę nam tylko jeszcze raz przypomnieć gdzie pan zdobywał wykształcenie i specjalizację

      • 1 5

      • Na pewno nie na biurku Szczurka

        • 1 2

  • Bez paniki. Zrobią estakadę i bedzię w miarę ok. (1)

    To Gdynia Zachód ma p*********e, hossa dostawia czworaków, buduję się mnóstwo wymarzonych domków z ogródkami na Wiczlinie, Bojanie, Koleczkowie, Kielnie itd. Tam to są korki a będą jeszcze gorsze. Mieszkałem na Patio Róży przez dwa lata i był dramat, teraz na Komandorskim i jest lepiej tyle, że teraz ten remont i zajmuję mi 50 minut dojechanie do Centrum z Wiczlina bez remontów koło godziny było i to około 3 lata temu.

    • 2 4

    • Estakada już skończona i jest o niebo lepiej.

      • 2 2

  • na trasie łazienkowskiej barany były 3pasy więc było z czego ten wasz bus pas robić.Ten społeczniak to jakiś idiota drogi idioto zanim twój autobus dokula się do tego twojego bus pasa postoi sobie z 40 minut w koreczku przy hali od placu kaszubskiego jak zatka się jana z kolna to z władysława IV nie wjedzie w nią na każdym cyklu światła przy urzędzie skarbowym ileś tych twoich autobusów i zakorkujecie debile Władysława IV w górę i tyle będzie z waszych bus pasów

    • 6 1

  • A CO Z POMIARAMI UL> CHWARZNIEŃSKIEJ (2)

    Chwarzno - Wiczlino
    GDYNIA WARTA ZACHODU
    Mnóstwo domów, mnóstwo osiedli, mnóstwo samochodów
    A DROGI NIE MA
    Tylko jakaś stara szosa sprzed 5o lat
    A chętnych do korzystania poza wymienionym mnóstwem to jeszcze Bojano, Koleczkowo, Szemud, Kartuzy itd.
    Najważniejsze że w środku lasu jest kawałek autostrady

    • 10 1

    • Tania działka = ciężkie dojazdy

      Pogódź się z tym. Pierwszeństwo mają dzielnice bliskie do Centrum i gęściej zaludnione. Wiczlino to połączenie rolnika z miastowym, nowy twór cywilizacji, Szczurek sam nim jest.

      • 1 4

    • im więcej dróg dojazdowych tym więcej samochodów w mieście

      im więcej samochodów w mieście, tym większa skłonność mieszkańców do wyprowadzania się poza miasto.

      Błędne koło niezrównoważonego rozwoju miasta zamyka się bardzo szybko.

      • 0 3

  • Urzędnikom (1)

    Zabierzcie urzędnikom państwowym samochody niech jeżdżą komunikacja tak tak Panie Szu---ek pan też i cała świta ... i się odkorkuje :)
    Jak policzymy ile urzędników pracuje w Policji, urzędach wojsku, portach itp. dalej państwowych, spółkach...
    Prezes zkm, mzk jeździ komunikacją? malkontenci i tyle.
    Szlachta chce się wozić autami bo z bydłem nie będą chcieli i teraz promują jazdę komunikacją bo jechać się nie da.
    Pojeżdżą w śmierdzących bezdomnymi autobusach o 5 rano, często zarzyganymi po weekendach to im się odechce i i wrócą do swoich Audi i B-mek.

    • 11 2

    • a kto ci powiedział, że wszyscy jeżdżą samochodami?

      myśłisz, że każdy jest taki głupi, że nie umie sobie skalkulować
      co mu się bardziej opłaca?

      • 1 3

  • Miara (1)

    Gdynia mierzy ruch głupoty Pani opowiada Pomiary są tylko nie ma działania Pani Prezydent Trasa drogowa to nie lotnisko w Kosakowie Pozdrawiam życze dalszych badań

    • 3 2

    • pisz po polsku

      • 1 0

  • co za żenada....

    "Warto jednak zaznaczyć, że pani prezydent z pewnością nie chce tą wypowiedzią denerwować elektoratu".

    Taaaak? Skąd ta pewność panie Sielski? Aaaa, popatrzmy na cytat niżej:

    "Kierowcy kompletnie nic nie robili sobie ze znaków ustawionych co kilkanaście metrów i gdy tylko kończyły się pachołki, zagradzające wjazd przy przystanku na początku ul. Janka Wiśniewskiego , od razu mieliśmy pokazy drogowego cwaniactwa".

    I mamy tu pokaz frustracji autora bez auta i standardowego szczucia na kierowców.

    • 4 3

  • Powiem tak: każde przedsięwzięcie wymaga analiz i planów. Ale w tym przypadku (3)

    podawanie tego do wiadomości publicznej jest niczym drażnienie wygłodniałego tygrysa grillowanym kurczakiem.
    Jest jeszcze jedna sprawa. Dawno temu na zgniłym zachodzie odkryto, że na nowych osiedlach najlepiej wysiać wszędzie trawę, a po kilku miesiącach w miejsce wydeptanych ścieżek utworzyć chodniki. Później ten sposób zarzucono, dając pierwszeństwo planowaniu. A szkoda.
    Do czego zmierzam.. Zróbcie ten buspas na próbę, ustawcie tymczasowo kamery, żeby nikt nieuprawniony po nim nie jeździł i sprawdźcie efekt po tygodniu. Skoro Gdynia wytrzymała miesiąc korków, wytrzyma i ten tydzień.
    Sprawdzi się, malujcie pasy na stałe, nie sprawdzi, szukajcie kolejnego rozwiązania.

    • 8 1

    • Powiem ci i bez kamer co będzie: korek od Świętojańskiej.

      • 7 0

    • pomysł dobry, w UK tak robią ale test trwa cały rok (1)

      czasem nawet dłużej
      i dopierwo wtedy mają dane, żeby uzasadnić pozostawienia albo likwidację

      • 5 0

      • czyli w UK planują wszystko dobrze zanim coś zrobią

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane