Fakty i opinie

Gdynia: najpierw ładowarki, później elektrobusy

Najnowszy artukuł na ten temat

Midibusy wyjechały na gdyńskie ulice

Do niedawna elektrobusy, jeśli pojawiały się w Gdyni, to tylko w ramach testów. Od 2022 roku mają na stałe wejść do taboru.
Do niedawna elektrobusy, jeśli pojawiały się w Gdyni, to tylko w ramach testów. Od 2022 roku mają na stałe wejść do taboru. fot. ZKM Gdynia

12,5 mln zł będą kosztowały ładowarki do 24 elektrycznych autobusów, które zaczną wyjeżdżać na ulice Gdyni od 2022 roku. 22 punkty wolnego ładowania plug-in pojawią się w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej na Pogórzu, a siedem stacji pantografowych szybkiego ładowania w dzielnicach miasta.



Czy inwestowanie w komunikację miejską w czasie koronawirusa ma sens?

tak, epidemia nie będzie trwała wiecznie 68%
tak, ale z rozsądkiem i nie za wszelką cenę 22%
nie, środki powinny być przeznaczane na inne cele 10%
zakończona Łącznie głosów: 711
Przypomnijmy:

  1. Umowę na zakup 24 nowych elektrycznych autobusów dla Gdyni podpisano w lutym.
  2. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów.
  3. Wartość projektu jest szacowana na 80 mln zł, z czego 70 mln to pieniądze z UE.

By pojazdy mogły swobodnie jeździć po Gdyni konieczny jest również montaż odpowiedniej infrastruktury w postaci ładowarek. Inwestycja obejmuje budowę siedmiu tzw. szybkich urządzeń (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA na Pogórzu.

Rozkład ZKM Gdynia



Dodatkowo przewidziana jest budowa miejsc postojowych i rozbudowa placu manewrowego na zajezdni autobusowej.

Prof. PG: PKM potrzebuje składów z akumulatorami, a nie elektryfikacji



Wykaz miejsc z ładowarkami



Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

Najkorzystniejszą ofertę w prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej przetargu złożyło konsorcjum złożone z firm Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry oraz Westa Building z Sieradza, oferując za dwie części zamówienia odpowiednio 5 039 713,77 zł i 7 493 986,23 zł.

Elektrobusy od 2022 roku



Ładowarki zostaną zamontowane pod koniec 2021 roku. Od 2022 roku na ulice mają sukcesywnie wyjeżdżać kupowane elektrobusy. Razem będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów.

Trafią na linie 128, 133, 150, 190, 282, N40, N94.

- W Gdyni, kiedy mówimy o elektromobilności jesteśmy konsekwentni. Normy ustawowe już spełniamy, jednak postanowiliśmy pójść dalej, bo chcemy, żeby nasze miasto stało się polskim liderem elektromobilności - mówiła w listopadzie Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Inwestycje w tabor tylko z dofinansowaniem zewnętrznym



Przypomnijmy przy okazji, że z powodu epidemii koronawirusa został odwołany przetarg na zakup pięciu trolejbusów. Inwestycja miała być w całości sfinansowana z budżetu miasta.

Kilka dni później władze Gdyni pochwaliły się sześcioma trolejbusami zakupionymi z rządowego programu Gepard, które wraz z budową nowego krótkiego odcinka sieci trakcyjnej w obrębie Węzła Ofiar Grudnia '70 pozwolą na uruchomienie nowej linii 32 z Węzła Cegielskiej do Pogórza Dolnego. 1/3 wartej 16,5 mln zł inwestycji pochodzi z dofinansowania rządowego.

Testy elektrycznego autobusu w Gdyni w Tłusty Czwartek

Opinie (80) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Słuszny kierunek

    Oby tylko ta energia nie była z węgla.

    • 26 16

  • Gdynia - najpierw planowanie, potem szacowanie, potem przetarg, a potem znowu planowanie bo od planowania do przetargu wszystko podrożało.

    • 20 5

  • może być

    fajne te elektryczne pojazdy.

    • 12 9

  • Do autobusów specjalnie wyselekcjonujemy tylko energię z wiatru...

    Dopóki nie postawimy własnej elektrowni atomowej, to będziemy topić pieniądze w tym nieszczęsnym węglu.

    • 3 7

  • Trolejbusy z akumulatorami się sprawdzają,

    czemu zmieniać to na elektryczne autobusy? LNG jest niezłą alternatywą relatywnie przyjazną środowisku.

    • 27 5

  • 17 godzin naprawiano uszkodzoną sieć trakcyjną tramwajów.Dlatego własnie autobusy elektryczne sa najlepszym rozwiazaniem.

    Trolejbusy nie maja połowy wad szkodliwych tramwajów ,ale i tak najlepsze sa autobusy bo po co szpecić miasto trakcją !!.Ale w Gdańsku jest zacofanie przez lobby ciemniaków chcących wszędzie wpakować tramwaj którego nie chca mieszkańcy. Przykładów sa setki 3lata opóźnienia na stogach i tramwaj 5km/h wystarczył by buspas i autobus szybciej taniej i bez awaryjnie i ,i codzienne awarie tramwajów w Gdańsku .Droga do studzienki zamiast tramwaju buspas i na to jest zgoda protestujących mieszkańców ,a tak jest cały czas inwestycja blokowana.

    • 13 21

  • Żeby tak skm chciała wymienić... cokolwiek w taborze, ech marzenia

    • 7 4

  • XD ? Dzieciaku, jak widac ,może jak wrócisz we wrzesniu do szkoły to w koncu sie czegos nauczysz.

    • 1 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.