- 1 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (112 opinii)
- 2 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (132 opinie)
- 3 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (693 opinie)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (236 opinii)
- 5 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (59 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Gdynia nie dopłaci do tramwajów wodnych. Będzie dużo drożej
Gdynia nie będzie współfinansowała kursowania tramwajów wodnych na Półwysep Helski. Nie dołoży też Urząd Marszałkowski i Jastarnia. Tramwaje jednak nie znikną, ale ich obsługą zajmie się prywatna firma - Żegluga Gdańska. Ceny biletów do Helu wyniosą 35 zł normalny i 25 zł ulgowy.
Samorządowcy z Jastarni nie są jednak skłonni do ponoszenia dodatkowych kosztów. Miasto liczyło na wsparcie Urzędu Marszałkowskiego, który jednak także postanowił tym razem pieniędzy nie wykładać. Finansowanie przedsięwzięcia w przeważającej części musiałoby spaść wyłącznie na Gdynię.
- Tramwaje wodne były uruchamiane na zasadzie linii komunikacyjnych, czyli potrzebna była dopłata budżetu miasta. Przy cenach biletów, które oferowaliśmy, nie było innej możliwości. Już w zeszłym roku, kiedy wycofał się Hel, pojawiły się kłopoty. Jastarnia nie cieszyła się bowiem taką popularnością wśród pasażerów, którzy woleli często zapłacić drożej i płynąć bezpośrednio statkami pływającymi pod egidą Żeglugi Gdańskiej do Helu. W związku z tym zmuszeni jesteśmy zawiesić ich kursowanie - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia.
Kursy z Nabrzeża Pomorskiego do Jastarni były wykonywane w zeszłym roku trzy razy dziennie. Cena biletu normalnego wynosiła 14 zł. Ulgowy kosztował dwa razy mniej. Udało się przewieźć 97 tys. pasażerów. Atrakcja turystyczna, jak nazywali ją radni Gdyni i prezydent Wojciech Szczurek, który przed ostatnimi wyborami obiecywał w programie wyborczym utrzymanie linii, istniała od 2006 roku.
Początkowo pływały nie tylko z Gdyni na Hel oraz do Jastarni, ale także na trasach Gdańsk - Hel, Hel - Sopot, Sopot - Gdańsk. Dofinansowane były z budżetów miejskich. Z czasem poszczególne samorządy zaczęły wycofywać się ze wsparcia i linie znikały. Dwa lata temu zrezygnował Hel, którego włodarze podkreślali, że by przedsięwzięcie miało sens, powinna zainwestować w nie prywatna firma.
Katamarany wypływające z Gdyni nie będą stały jednak przy brzegu. Mają być wykorzystywane przez Żeglugę Gdańską. Statki z Gdyni, Sopotu i Gdańska do Helu rozpoczną kursowanie już 1 maja.
Tramwaj wodny będzie znacznie droższy
Pasażerowie muszą się jednak przygotować w tym momencie na dużo większy wydatek. Rok temu tramwajem wodnym ZKM Gdynia można było popłynąć do Jastarni za 14 zł. Ulgowe bilety kosztowały połowę mniej. Żegluga Gdańska kursy swoimi jednostkami z Gdyni do Helu wyceniała na 22 zł, natomiast z Gdańska i Sopotu na 30 zł. Tegoroczne ceny biletów wzrosły. Normalny kosztuje 35 zł, ulgowy 25 zł, natomiast 5 zł będzie kosztowało przewiezienie roweru. Chcąc płynąć do Helu z Gdańska, Sopotu lub Gdyni zapłacimy tyle samo.
- Wzrost cen był potrzebny do zbilansowania się biznesu. Niewiele się zmienia za to pod względem rozkładu. Liczymy, że pogoda dopisze i mimo podwyżki będziemy mieli większe obłożenie niż w zeszłym roku - tłumaczy Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej, która będzie obsługiwała kursy tramwajów wodnych.
Tak jak przed rokiem, na pewno będą kursowały dwie linie tramwaju wodnego pod egidą ZTM Gdańsk, czyli F5 (Żabi Kruk - Westerplatte) i F6 (Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa). Są one obsługiwane przez Żeglugę Gdańską w ramach programu Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku. ZTM Gdańsk płaci za to 6 mln zł w ciągu pięciu lat. Roczny koszt funkcjonowania linii szacuje się na 2,3 mln zł.
- Trwają ostateczne ustalenia co do cen biletów i innych aspektów dotyczących kursowania tramwajów. Trasa prawdopodobnie pozostanie niezmienna. Szczegóły podamy w najbliższym czasie - wyjaśnia Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
W zeszłym roku 10 zł trzeba było zapłacić za bilet normalny, natomiast o połowę mniej za ulgowy.
Sprawdź rozkład i ceny biletów na tramwaje wodne
Materiał archiwalny
Zobacz, jak wyglądają rejsy gdańskich tramwajów wodnych.
Miejsca
Opinie (323) 4 zablokowane
-
2014-04-06 14:24
Hel
Trasa samochodowa na Półwysep będzie jeszcze bardziej zakorkowana i nikt tam nie będzie przyjeżdżał w sezonie letnim
- 20 1
-
2014-04-06 14:24
Sory, budujemy drugire lotnisko! W planach mamy tez trzecie, w końcu trzeba załatwić ciepłe posadki!
Będzie tez drugi i trzeci infobox. Nie ma kasy na takie pierdoły jak ulice osiedlowe czy poprawienie komfortu zycia dla mieszkańców.
- 23 13
-
2014-04-06 14:49
Jeszcze trochę rządów Tuska, (3)
a 130 na liście Bangladesz nas w turystyce PObije, obecnie zajmujemy gdzieś w okolicach 120-go.
A EURO 2012 miało dać wielkiego kopa, niestety dało spadek tak w p.nożnej jak i w turystyce ku dołowi:))- 17 14
-
2014-04-06 15:33
A co ma do tego Tusk ? (2)
Możesz wyjaśnić?
W tym temacie ma tyle do gadania co do koloru jakim pomalujesz sobie sciany w swoim mieszkaniu.
Ci co wstrzymali dopłaty do Tramwajów wodnych są z wszystkich partii ( Samorząd jest zbieraniną a więc i PO i PiS I inni )- 4 5
-
2014-04-06 15:48
PRZYCHODY Z TURYSTYKI maleją
bo liczba przyjeżdżających do Trójmiasta turystów z Rosji spadła o 35 proc i ciągle maleje.
- 7 4
-
2014-04-06 17:07
partia tzadzaca w samorzadach jeast PO
Tylko w gdyni rzadzi samorzadnosc i jako ostatni sie wycofali z finansowania
- 3 0
-
2014-04-06 14:52
Nie Gdynia powinna dopłacać (2)
a ci którym najbardziej na tym zależy.I ci którzy mają z tego interes. Czyli Hel, Jastarnia, itd.. Wystarczy jak ułamek procenta ze swoich kokosów przekażą Żegludze. Przecież to jest w ich interesie. Turysta jest dojną krową , ale są pewne granice.Czasem trzeba coś zainwesować aby coś zarobić.
- 35 1
-
2014-04-06 14:57
Ja się już wyleczyłem z tego ku........widołka
jakim jest Hel i Jastarnia. Jak turyści nie pojadą z Gdyni do Helu , to zostawią pieniądze w Gdyni. Więc dlaczego Gdynia ma dopłacać do interesów Helskich ???
- 7 1
-
2014-04-06 19:43
Chałupy, Jastarnia, Jurata i Hel mogłyby pozyskać środki z opłat za wjazd i parkowanie
samochody są potrzebne na Półwyspie jak świni siodło
- 3 0
-
2014-04-06 15:07
szlag by to trafił
do Jastarni super trasa i szybciej niż koleją, miło, nie trzeba było samochodem :( nie to,że jedna trasa mniej to ceny kosmiczne.
Załamać sie można :( pieprzone pseudo wspieranie transportu innego niż samochodowy, f..k you!!!!- 8 7
-
2014-04-06 15:09
Uśmiechnij się-
jesteś w mieście z morza i marzeń;)
- 17 12
-
2014-04-06 15:12
(2)
czyli wynajmę skuter wodny i heja!
- 4 3
-
2014-04-06 19:59
za biedny jestes polaku!! (1)
- 0 0
-
2014-04-06 20:42
prawda, cena zakupu 60 tyś
cana za 15 min w sopocie 120zl :D czyli sam zakup zwraca się po 125h najmu + godziny na paliwo i inne koszty ... buahahahahahahaha już prędzej za 15tyś kupił bym używkę niż wynajął na 15 min za 120 zl :D
- 0 0
-
2014-04-06 15:19
Wysztko rozp..... !
- 6 3
-
2014-04-06 15:29
Katamarany nie beda stały (2)
ponieważ są własnością Zeglugi Gdanskiej .
A ceny wzrosną dletego że nie ma konkurencji.. Płace pracowników nie wzrosły a ceny paliw poszły w dół a więc koszty zmalały a zysk będzie większy.- 11 2
-
2014-04-08 01:21
zajmij sie swoim zyskiem a nie cudzym
przyjemniaczku
- 1 0
-
2014-04-09 21:02
zero pojęcia
nie wiesz o czym piszesz, ale swoje 3 grosze musisz dorzucić.
- 0 0
-
2014-04-06 15:29
Szczury na jednostkach
plywajacych podrozuja gratis. Pierwsze uciekaja, gdy tonie.
- 6 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.