- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (46 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (258 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (139 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (85 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (339 opinii)
Gdynia planuje nowe drogi rowerowe. Trasy po plaży nie będzie
Nowe drogi powstaną w ramach Nadmorskiej Trasy Rowerowej łączącej największe miasta nadmorskie w Europie. W Gdyni planowanych jest 9 kilometrów nowych tras. Wiadomo już, że przy okazji inwestycji, nie uda się stworzyć drogi rowerowej do Sopotu po plaży.
Sporo do zrobienia
Odcinek polskiej trasy wiodącej szlakiem nadmorskich miast Morza Bałtyckiego ma powstać na całej szerokości województwa pomorskiego i będzie liczył 250 km. Inwestycja będzie dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Najwięcej do zrobienia jest w Gdyni, która projekt chce wykorzystać do uzupełnienia braków w miejskiej infrastrukturze. Trasa będzie wiodła od centrum handlowego Szperk , ulicą płk. Dąbka , Trasą Kwiatkowskiego , ul. Janka Wiśniewskiego do Bulwaru Nadmorskiego . Następnie aleją Piłsudskiego , Zwycięstwa , ul. Orłowską , Promenadą Królowej Marysieńki i poprzez klif do Sopotu. W centrum Gdyni będzie prowadziła przez ul. Nową Węglową i Waszyngtona. Razem to 17 km, blisko połowę dróg trzeba zbudować od nowa.
Koncepcja trasy została zaakceptowana przez Urząd Marszałkowski koordynujący cały projekt, więc miasto rozpoczęło poszukiwania projektanta nowych dróg. Zmiany przejdzie przede wszystkim al. Zwycięstwa, gdzie obecnie trasy dla cyklistów urywają się. Prace budowlane będą prowadzone w okolicach skrzyżowania z ul. Stryjską oraz na odcinku od ul. Kościelnej do ul. Orłowskiej, gdzie powstaną oddzielone trasy. Również na Promenadzie Marysieńki , gdzie teraz można jeździć rowerem pod określonymi warunkami konieczna jest nowa infrastruktura. Droga zostanie poprowadzona wzdłuż deptaka.
W centrum z kolei konieczna będzie m.in. budowa trasy wzdłuż ulicy Waszyngtona na odcinku od ul. Pułaskiego do ul. Borchardta . Dużą rolę ma odegrać również planowana w tym samym okresie dofinansowania Nowa Węglowa, gdzie także uwzględniona jest trasa dla rowerów.
Przy okazji powstanie osiem parkingów, które mają być wykorzystywane jako miejsca wypoczynkowe. Pojawią się m.in. na plaży w śródmieściu , bulwarze , molo w Orłowie , ale także przy Węźle Ofiar Grudnia czy Centrum Nauki Experyment .
Projektant ma być znany pod koniec lipca. W przetargu na jego wybór w 70 proc. zdecyduje zaoferowana cena, natomiast pozostałe 30 proc. to okres wykonania. Szacunkowy koszt to blisko 1 mln zł.
- Gdynia jest największym beneficjentem tego projektu. Musimy się spieszyć, bowiem wniosek z gotowymi projektami budowlanymi i uzgodnieniami musi być złożony w drugiej połowie 2016 roku, by była szansa na dofinansowanie i realizację całej inwestycji. Jeśli wszystko się dobrze ułoży, pierwsze prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie na początku 2017 roku - wyjaśnia Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim ZDiZ za rozwój infrastruktury rowerowej.
Na drogę po plaży zabrakło czasu
Zrezygnowano z drogi rowerowej z Orłowa do Sopotu plażą. Trasa mogłaby być poprowadzona al. Kukowskiego i później kładkami po plaży. Problemem jest wąska linia brzegowa, gdzie po sztormach nawet piesi mają problemy z przedostaniem się w stronę Sopotu. Na takie rozwiązanie nie uzyskano jednak zgody Urzędu Morskiego ani Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, instytucji uczestniczących aktywnie w planowaniu tych tras. To oznacza, że rowerzyści będą musieli jechać od Orłowa do Sopotu przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. Trasa, choć urokliwa, zdaniem części rowerzystów wciąż nastręcza sporo problemów, zwłaszcza mniej doświadczonym cyklistom.
- Stoimy na stanowisku, że trasa rowerowa powinna prowadzić także plażą. Szkoda, że nie udało się zawrzeć tej inwestycji w projekcie albo chociaż powalczyć mocniej o takie rozwiązanie. Obawiam się, że nie uda się tej trasy poprowadzić brzegiem nigdy. Trasa R-10 była dla tego pomysłu naprawdę dużą szansą - mówi Jakub Furkal ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Urzędnicy tłumaczą, że optowali za tym rozwiązaniem, ale nie było szans, by w krótkim okresie czasu uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i uzgodnienia.
- Musimy być gotowi z pełną dokumentacją w przyszłym roku. Gdybyśmy optowali za wariantem po plaży, moglibyśmy w ogóle stracić szansę na dofinansowanie i zablokować cały projekt. Pomysł został odłożony na półkę, być może kiedyś wrócimy do niego - zaznacza Studziński.
Całkowity koszt gdyńskiego odcinka będzie prawdopodobnie nie mniejszy niż 15 mln zł. Niewykluczone, że do tej kwoty będzie trzeba dodać pieniądze potrzebne na wykup gruntów. Cała trasa powinna być gotowa do końca 2020 roku.
Zobacz film obrazujący trudności, jakie czyhają na rowerzystów chcących przejechać z Gdyni do Sopotu rowerem.
Miejsca
Opinie (314) 5 zablokowanych
-
2015-07-15 09:22
Ech te mniejszosci ...
Cykliści są równie roszczeniowi jak środowisko LGBT. Zamiast korzystać z tego co jest , cieszyć się życiem i po cichu pedałować do woli , ciągle terroryzują otoczenie i wykrzykują swoje pretensje .To irytujące.
- 17 10
-
2015-07-15 09:23
cała Kwiatkowskiego
Kiedy powstanie trasa rowerowa wzdłuż estakady Kwiatkowskiego, bliżej ulicy Morskiej? Ludzie noszą rowery przez tory. Całe rodziny z dziećmi przechodzą przez dziesiątki torów, bo nie mają wyjścia. Czekamy na jakiś wypadek, wtedy może Szczurek się obudzi. Mam nadzieję, że nie wyśle policji na tory, bo wtedy straci resztę szacunku.
- 11 3
-
2015-07-15 09:25
rowerzyści (2)
Po jaką cholerę budować nowe ścieżki rowerowe skoro ludzie pchają się z rowerami do zatłoczonych skmek. Banda baranów. Biorą rower po to żeby z skm podjechać 500m do pracy i potem gadają ze do pracy na rowerze przyjechali hahahaha.
- 15 11
-
2015-07-15 10:05
taniej dodać jeden wagon niż zbudować kilometr ulicy (1)
- 5 1
-
2015-07-15 13:20
poza tym ostatnio widziałem w kolejce więcej rowerzystów niż pieszych
bywa i tak- 2 0
-
2015-07-15 09:38
Estakada Kwiatkowskiego (1)
a kiedy pojadę ścieżką z Obłuża na Grabówek wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego?
- 4 4
-
2015-07-15 10:38
złóż projekt obywatelski
o poszerzenie podczas remontu TK o 1,5 m z jednej i drugiej strony na trasę (bo tam jest przecież już pewien bufor ca 0,9 m +1,5 odejmując potrzebne zabezpieczenia, to byłoby super - gorzej z mijankami zjazdów i wjazdów)- kwestia tylko bezpiecznego oddzielenia i zabezpieczenia rowerową. Bo nad tym trzeba pogłówkować ?
- 2 3
-
2015-07-15 09:47
W Gdyni najbardziej potrzebna jest zwodzona kładka pieszo rowerowa
łącząca Oksywie z centrum miasta: od ulicy Admirała Wagi do placu Gombrowicza.
to byłoby najważniejsze ogniwo trasy R10 wokół Bałtyku.- 5 2
-
2015-07-15 09:55
Tylko jak rower objuczony sakwami sprowadzić po tych schodach. Ja proponuje rozwiązanie przez ul. Hafnera i Powstańców Warszawy w Sopocie tak by te schody można było ominąć
- 5 2
-
2015-07-15 09:58
Plażą? A może niech się przesiądą na rowery wodne?
- 7 4
-
2015-07-15 09:59
(3)
Typowe glupio plaskie myslenie, ze swiat dzieli sie na otylych, chorych kierowcow i szczuplych, zdrowych rowerzystow. Jest setki innych form aktywnosci np. bezplatne bieganie a niekoniecznie lansowanie sie w obcislych galotach z nocnikiem na glowie pyszczac wiecznie o koniecznosci budowania drog rowerowych za horrendalne kwoty.
- 7 9
-
2015-07-15 10:04
policz koszty budowy przewymiarowanej infrastruktury dla samochodów (1)
w Ameryce nie mają środków nawet na utrzymanie już istniejącej sieci "autostrad" miejskich.
- 3 3
-
2015-07-15 10:56
I nas tez nie bedzie stac na utrzymanie tego co teraz w szalenstwie sie buduje. Panstwo jest mega zadluzone. Skad mialoby miec pieniadze na utrzymanie autostrad??
Wszystko sie bedzie walic. Kasa wywalona w bloto. Za te wszystkie miliardy cale pokolenie mialoby darmowa komunikacje i powstaloby mnostwo drog rowerowych.- 2 3
-
2015-07-15 10:55
odróżniaj
getrowców od ludzi w dżinsach czy dresach jadących do pracy rowerem. Ci pierwsi to zakała dróg, jadą ulicą wzdłuż DDR.
- 1 2
-
2015-07-15 10:11
Łamanie przepisów (1)
Rowerzyści nagminnie łamią przepisy, zachowują się na ulicach jak "święte krowy".
- 8 5
-
2015-07-15 12:14
dokładnie tak samo jak kierowcy i piesi
codziennie widzę setki kierowców, rowerzystów i pieszych przestrzegających przepisów. Ale na nich nikt uwagi nie zwraca.
- 3 0
-
2015-07-15 10:22
Gdynia absurdów kraina. (5)
Parę lat temu na ulicy Morskiej, pomiędzy ul. Przybyszewskiego a ul. Mireckiego zlikwidowano 14 miejsc postojowych dla wybudowania prawo skrętu w ul. Mireckiego. Od tego czasu mieszkańcy posesji nr 115 do 121 parkowali pojazdy na chodniku szerokim na ok. 6 m. Do lipca br nie przeszkadzało to nikomu ani pieszym ani rowerzystom. Ponadto obok budynków jest jeszcze chodnik Obecnie ustawiono znak Droga dla rowerów i pieszych i wygoniono parkujących.
Straż Miejska uaktywniła się szczególnie jak zobaczy parkujący pojazd na tym odcinku. Dlaczego Straż Miejska nie jest taka dzielna w działaniu na ul. Komandorskiej i Przybyszewskiego, gdzie samochody parkują w miejscach niedozwolonych, często utrudniając przejście pieszym.- 8 3
-
2015-07-15 10:53
dól bupy mieszkańca (1)
niech wspolnota Wam zrobi miejsca parkingowe, a nie grzyby jeżdżą do kauflanda autem
- 3 4
-
2015-07-15 11:08
To nie w tym
kierunku, panie kibelkowy.
- 5 0
-
2015-07-15 10:58
(2)
W ogole nie powinno sie parkowac na chodniku, niezaleznie jaka ma szerokosc. Jak brakuje miejsc, wybudujcie sobie parking.
- 2 5
-
2015-07-15 11:10
Przeczytaj (1)
prawo o ruchu drogowym - przyda się każdemu.
- 2 2
-
2015-07-15 11:43
Znam przepisy. Chodzi o ich zmiane - chodnik powinien zostac chodnikiem do chodzenia a nie parkowania. Bo takie pozwalanie na parkowanie pod warunkiem, ze... powoduje, ze jest przyzwolenie na parkowanie na chodniku i w wielu miejscach nie da sie normalnie przejsc a piesi chodza po ulicy, albo dzieci omijajac samochody na chodnikach wybiegaja na ulice, wprost pod samochod.
Dlatego przybywa slupkow, bo piesi maja dosc.
Chodnik powinien byc tylko i wylacznie do chodzenia.- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.