• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje pętlę autobusową w "strefie prestiżu"

Michał Sielski
1 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdyńskie międzytorze w ciągu kilkunastu lat ma stać się centrum nowej dzielnicy. Urzędnicy chcieliby w tym miejscu zlokalizować także nową pętlę autobusową. Gdyńskie międzytorze w ciągu kilkunastu lat ma stać się centrum nowej dzielnicy. Urzędnicy chcieliby w tym miejscu zlokalizować także nową pętlę autobusową.

W okolicach przyszłej "strefy prestiżu" Gdyni, która ma powstać na tzw. międzytorzu, będzie też autobusowa pętla. Czy kumulacja transportu publicznego wśród wysokościowców i apartamentów to dobry pomysł?



Czy budowanie pętli autobusowej w centrum miasta to dobry pomysł?

Międzytorze zobacz na mapie Gdyni to dziś postindustrialna okolica. Tereny w większości kolejowe, szare, zaniedbane i na razie w większości bezużyteczne. Ale za kilkanaście lat ma to być strefa prestiżu. Według przygotowywanych planów zagospodarowania przestrzennego mają tam stanąć wysokościowce, hotele i inne reprezentacyjne budynki.

Władze Gdyni marzą, by właśnie ten teren wraz z przebudowanym dworcem PKP, stanowił nowe serce miasta. Tylko tam (nie licząc Sea Towers i jego możliwego bliźniaka na terenach podalmorowskich) będzie można stawiać wysokościowce, które otoczone będą budynkami użyteczności publicznej.

Nieopodal ma jednak również pojawić się autobusowa pętla. W okolicach ul. Wendy zobacz na mapie Gdyni będzie zaczynać trasę kilkanaście linii autobusowych. - To wprawdzie plan na przyszłość, ale inwestycja w tym miejscu jest potrzebna. Wiele autobusów jeździ przecież tą okolicą - mówi rzecznik ZKM Marcin Gromadzki.

Również nieopodal centrum miasta pętlę autobusową chce wybudować Gdańsk. Sprzeciwia się jednak temu część mieszkańców i urbanistów. Twierdzą, że okolice śródmieścia można wykorzystać ciekawiej. Czy gdyńska lokalizacja jest już przesądzona?

- Trzeba zacząć od tego, że pętla w tym miejscu będzie miała więcej plusów niż minusów. Przecież lepiej wsiadać do autobusu na pierwszym przystanku niż na którymś z kolei i potem stać przez całą drogę. Siatka komunikacji miejskiej w tym rejonie jest mocno nasycona, więc pętla jest potrzebna. Warto też pamiętać, że pętla to nie zajezdnia, a po prostu nieco bardziej rozbudowany przystanek - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. - Jednak nikt nie upiera się, że będzie tam na stałe. Jeśli pojawi się więcej minusów niż plusów, to oczywiście ją przeniesiemy. Zależeć to jednak będzie od szybkości rozwojów terenów dzisiejszego międzytorza. Na razie nie sposób jej przewidzieć - dodaje.

Opinie (138) 3 zablokowane

  • Gdańsk ma petle autobusową

    przy Wałowej. Ale magistraccy urzednicy ( czytaj Adamowicz ) uznali że to jest strefa prestizu i chca wyrzucic transport publiczny z tej okolicy

    • 3 1

  • Brawo za dbanie o mieszkańców i turystów (6)

    Kibice i turyści, którzy przybędą w 2012 do Gdyni wysiądą na zupełnie nowo wyremontowanym Dworcu "Zabytku Socrealizmu" i Centrum Przesiadkowego, z którego będą mogli się przemieścić poprzez wspaniałą miejską komunikacje nad morze"do prestiżu" na Forum Sportu lub Kultury, a następnie do Gdańska na mistrzostwa piłkarskie.
    - Choć obecnie trwają intensywne prace koncepcyjne dotyczące odmłodzenia Dworca.
    - To jednak czy uda nam się zrealizować prace zależy od tempa przygotowań i środków finansowych, jakie uda się Gdyni zdobyć. Na generalnej przebudowie nie ma pewnie na razie mowy, bo kryzys daje się szczególnie Gdyni we znaki.
    Dziś wiemy także, że nowo wyremontowany dworzec nie będzie spełniać w pełnym zakresie jedynie funkcji kolejowej, bo należy do nie go dobudować ogromne wielofunkcyjne Centrum Przesiadkowe gdzie życie pędzi przez 24 godz. na dobę. Tam pod jednym dachem powinno znaleźć miejsce dla PKS, KM,SKM, ZKM, Taxi, części handlowej, biurowej, hotelu, parkingu, kina, itd. Odremontowane mam nadzieje zostaną gruntownie również uzupełnienie istniejącego podsystemu o nowe przystanki i nowe linie komunikacji miejskiej. Tworzenie węzłów przesiadkowych ze zminimalizowanymi drogami dojścia pomiędzy punktami , które skupiałoby pętlę trolejbusową, autobusową oraz parking typu „Park & Ride” (Parkuj i Jedź). ew.rowery) jest i będzie naturalnym węzłem przesiadkowym. Zwłaszcza nie tylko w tak potrzebnym miejscu jak tereny podalmorowskie, ale i przy nowo budowanym terminalu Lotniczym oraz Promowym, które należałoby z sobą zintegrować.

    • 7 7

    • To chyba najlepszy sposób (3)

      ale już dziś należy zarezerwować pod to Centrum Przesiadkowe dużo tereny pomiędzy Jana z Kolna, Międzytorza a Dworcem a za nimi połączyć podziemnym tunelem Wiśniewskiego z Morską z wejściami na perony z drugiej ich strony.

      • 3 1

      • Kibice, turyści, Gdynia, Centrum Przesiadkowe, Dworzec, (2)

        PKS, KM,SKM, ZKM, Taxi, część handlowa, biurowa, hotel, parking, kino, rowery, bajery, Lotnisko, Gdynia, Gdynia, Gdynia tak, tak, uhhhhhh...

        • 3 4

        • pomocna dłoń bezmyślnego nieudacznika a do tego nieroba i abnegata (1)

          Wiem, że i tacy jak ty muszą być szkoda, że w Gdyni jest ich tak wiele a widać to po wpisach. Chyba, ze jakieś tworzące się ugrupowania i stowarzyszenia przedwyborcze mają na sztandarach negować wszystko i z tym zakłamiemy gdyńskie społeczeństw "a nuż się uda"? Ja wieżę w mądrość GDYNIAN i nie tylko Radnych(bo już nie mam siły tłumaczyć tego, że nim nie jestem dla miłej Ewy - ale niektóre Panie tak mają, chcą tylko z radnym choćby był bezradnym:))
          Wracając do meritum. Na Rybackim ciągle niektórym podobają się smętniejące stosy "kamieni" i "desek lub pni drewna", cumujący latami tam "złom" i ciężko tych ludzi zmienić (tyle wszystkiego widać było przez długie lata od strony Południowego i chyba się już przyzwyczaili) już nie wspomnianą o braku dostępność dla osób postronnych. A jeśli ma się ta część dynamicznie rozwijać musi być też tam transport. Ja osobiście z uwagi na istniejące tam tory zastanowiłbym się ew. opracował symultaniczny projekt wykorzystania transportu szynowego z Gdy.Os.-> Terminal Lotniska Gdy.Kos. i ew. inne?
          Bo strata tego miejsca dla Portu nie jest tak znowu przerażająca, Port niech się rozwija, ale idąc w morze od Nabrzeża Belgijskiego i już moim zdaniem powinien przygotowywać tam miejsca do zasypywania urobku z rozbudowującej się nie tylko Gdyni. Od kiedy pamiętam tam po '89 roku NR było raczej symbolem nędzy polskiego rybołówstwa, bombą ekologiczną(poprzez istniejące tam starego typu kiedyś chłodnie) i smrodu dla całej Gdyni. Żeby turysta mógł zobaczyć kawałek "prawdziwego" portu, musiał drałować na skróty przez chaszcze Międzytorza (jedyna zaleta to taka, że z daleka ładnie się prezentuje, bo nic nie zasłania z portu wewnętrznego). I dobrze się dzieje, że urzędnicy miejscy i urbaniści chcą to zmienić i przywrócić a nawet stworzyć następne funkcjonalne miejsce prestiżu.
          Do tego musimy w Gdyni wykorzystać niepowtarzalny obligujący nas terminarzem fakt harmonogramu prace przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012i gdzie większość prac powinno się zakończyć w grudniu 2011 roku, tak, by dla wszyscy w pełni mogli skorzystać z wyremontowanego dworca i nowego centrum przesiadkowego. A takie jak pisałem wyżej jest już w tym wypadku nie tylko dla regionu i Polski niezbędne, a nawet zapisane w wojewódzkich planach.

          Bo ME 2012 to nie tylko stadion, ale i "przesiadki" i oprócz samego budynku musi ulec zmianie otoczenie dworca. W nas samych też powinny następować zmiany tak, aby było wśród nas więcej ludzi myślących perspektywicznie i mających wizje a jak najmniej 'bezmyślnych" choć doceniam także zwierzęta. Powstanie takiego dobrze funkcjonującego węzła przesiadkowego dla osób podróżujących komunikacją miejską, kolejową i autobusami PKS a poprzez integracje z transportem wodnym czy lotniczym sprawi, że Gdynia kojarzyła się będzie z potęgą LOGISTYCZNĄ. Oczywiście przed muszą być wizje programy, projekty na wszystko studium wykonalności inwestycji, które wykona projekt, monitoring, ewaluacja czy nawet jakieś symulacje.
          Osobiście cieszy mnie bardzo, że trojmiasto.pl takie problematyczne z elementami wizjonerstwa artykuły przedstawia do których można się ustosunkować, ale i dodaje nam zastrzyk optymizmu, że MOŻE JEDNAK się UDA. I znowu nie zapomnimy o tym przysłowiowym gdyńskim tempie.

          By włożona praca i pieniądze przeznaczone na przebudowę gdyńskiego dworca oraz centrum przesiadkowego były jak najlepiej wykorzystane, a by tak było muszą zostać spełnione określone warunki. I właśnie jednym z nich jest zabezpieczenie terenu pod to mam nadzieje Największe Centrum. Najważniejsze, że krzykacze i malkontenci przegrali już swoją pierwszą wojenkę a z największym szacunkiem do Władz Miejskich, bo to za ich namową i
          dokumentacją mamy gwarantujący i to z dotacją o dofinansowanie piękny Dworzec Socrealizmu.

          Czapki z głów MATOŁY!!!! MARUDERZY!!!! BEZMYŚLNI CY!!!!,......

          Wiadomo, że to wymagało dużo więcej pracy także przez bezpośredniego beneficjenta podpisywania różnych preumow, zawierających harmonogramy przepływ gotówki i zabezpieczeń, szczegółowych prac nad projektem w tym m.in. terminy złożenia niezbędnej dokumentacji historycznych - ale to dobrze, że UE nie daje pieniędzy na ładne oczy, bo jak powiedział MS chyba jednak jesteśmy "dzikim krajem" - a często czytam też wypowiedzi na tym forum ludzi dzikich:)).

          - Dobrze, że MArek Stępa jako doskonały wizjoner, analizuje rożne warianty i warunki formalne, nieformalne jakie należy spełnić - i jak dotąd w większości jakoś nie zawiedliśmy się. Jeśli wszytko będzie OK wtedy będzie pewne, że pieniądze na projekt nie tylko linii komunikacyjnej czy pętli ale przede wszystkim "Przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Główna" będą realizowane.

          I całe szczęście , że pierwszy remont w historii dworca ruszy a niebawem i rozbudowa o Centrum Komunikacyjne powiązane i zintegrowane z różnymi pętlami, liniami i do tego różnymi środkami komunikacyjnymi.

          Szkoda, że ustawa o działkach powietrznych tak ślimaczy się w sejmie bo w tym wypadku na pewno pozwoliłaby na większą i intensywniejszą zabudowę.

          Jeśli wszystko zakończy się pomyślnie, będzie to pierwszy w ponad pięćdziesięcioletniej historii całkowity remont dworca, uznawanego za perłę architektury socrealizmu. A także najnowocześniejszego Centrum Przesiadkowego.
          Ja osobiście bardzo w to wierzę i trzymam kciuki.

          • 0 1

          • dobrze, że takie długie

            nikomu nie będzie się chciało czytać tych wypocin

            • 0 0

    • No dobra a teraz obudż się i wyciągnij rękę z nocnika!

      • 6 5

    • Panie radny, a pan dalej wazelinę leje.

      • 5 2

  • A kiedy dworzec PKP zostanie wyburzony? (2)

    • 5 3

    • (1)

      nie będzie:/

      • 0 0

      • dynamitu barkuje ?

        • 1 0

  • Nic tak nie odstrasza turystów jak polskie dworce PKP i PKS.

    Czy gminy nie powinny przejąć ich i wyremontować?

    • 6 0

  • Wieża!!! (2)

    Wieżę widokową wybudować, a nie pętlę!

    • 7 1

    • Już są (1)

      na górze Donas i w Kolibkach, myśli się o wyremontowaniu na Wzgórzu i ew. budowy na Kamiennej Górze.

      Czy aż tyle Ci nie wystarczy?

      • 0 0

      • jak wyremontują tą na Wzgórzu to mi styka:)

        • 0 0

  • gdynia i strefa prestiżu brzmi świetnie. mieszkańcy sopotu nie wiedzą, co to oznacza ;)

    • 5 4

  • nieco dziwny ten artykuł - no bo o czym rozmawiamy? (1)

    o petli, która ma powstać, skro tam jak na razie NIC nie powstaje - tak jakby kompletnie zapomniano o tych słynnych projektach

    równie dobrze można dyskutować czy ma tam powstać kosmodrom

    • 4 3

    • no nie mają o czym pisać

      więc walą ściemę byśmy wszyscy mogli sobie komentować wychodząc z pracy:)

      • 0 0

  • Uśmiechnij sie--jestes w Gdynii!.....MIASTO TYLKO DLA OPTYMISTÓW!

    Ale za kilkanaście lat ma to być strefa prestiżu. Według przygotowywanych planów zagospodarowania przestrzennego mają tam stanąć wysokościowce, hotele i inne reprezentacyjne budynki.==BRAVO!--TYLKO SZYBKO BUDUJCIE!--ZA NASZEGO ŻYCIA!

    • 8 2

  • To jakaś pomyłka (1)

    Ach ta strefa prestiżu....szklane domy na piasku. Jak sama nazwa wskazuje to ma być prestiż! wiec po co tam zajezdnia? zeby biedote dowozić? jakaś pomyłka. Rozumiem parkometry i wpłatomaty ogrodzenie...

    • 4 4

    • zajezdnia a pętla komunikacyjna

      to dwie różne sprawy

      • 0 0

  • Strefa prestiżowa na węzle kolejowy aby parszywa zaraza przemysłu nie wróćiła do Gdyni.

    Wspaniale! Strefa prestiżowa na węźle kolejowy aby parszywa zaraza przemysłu nie wróciła do Gdyni. Będziemy tu mieli wieżowce i bogaci z Wybrzeża Lazurowego rzuca się do Gdyni aby utrzymywać świetność tego europejskiego kurortu. Przybędą aby beztrosko stąpać po potrzaskanych post komunistycznych gdyńskich chodnikach i podziwiać centrum polskiej/światowej kultury- pokryty łuszcząca się farba gdyński Teatr Muzyczny. Prestiżowy obiekt zacieniony równie brudnym i zaniedbanym hotelem. Wszystko wtopione w tło zarośniętego starymi drzewami byłego punktu widokowego. Obawiam się ze świetlana przyszłość Gdyni jak Super Nova gazda przyćmi Sopot i Gdańsk.

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane