• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Zielona Gdynia

    Najpierw sprzedali plac przy Armi Krajowej i Władysława 4 a teraz chcą posadzić parę drzewek ludzie a co z opłatami za śmieci dlaczego tak drogo panie prezydencie

    • 5 2

  • Szczerze o Gdyni

    najpierw bym zlikwidował włodarzom ich prywatny parking pod ich pentagonem i nakazał każdemu jeździć ekorowerem- najlepiej nieistniejącym MEVO, ewentualnie komunikacją miejską. Oczywiście droższe opłaty za parkowanie testował na nich samych przez minimum 2 lata aby mogli ocenić czy wszystko idzie w planie z inflacją.
    I jeśli ktoś uważa to za hejt, to zastanówcie się czym w takim razie są plany tych mistrzów gry Monopol wobec nas.

    • 11 0

  • Ciekawe

    Najpierw zabudować gdzie jeszcze jakaś wolna przestrzeń, a potem sadzić zieleń i place dla pieszych- ciekawe podejście

    • 6 1

  • masakra

    ... ja wczoraj jadąc autem w Redłowie, wpadłam w taką dziurę w drodze (ul. Szczeblewskiego), że tylko powolna jazda uchroniła mnie przed zniszczeniem samochodu. Rozumiem, że to nie ścisłe centrum , ale współczuję wszystkim mieszkającym w tej dzielnicy....a słyszałam,że fontannę na Płycie Redłowskiej będą mieli. BRAWO!!

    • 6 0

  • Przenieść UM na peryferie i ruch w centrum spadnie o 60%

    • 8 1

  • i mnie tam już nikgy nie zobaczą i mojej złotówki też. (1)

    • 4 1

    • napisal taryfiarz

      • 0 1

  • Nie zamierzam jeździć 20/h ocipieli

    40-50 min/h

    • 4 1

  • Widzę ciemność

    Centrum, centrum, centrum. A na dzielniach między blokami ciemno jak w d*pie. Samochody parkują jeden na drugim,bo miasto nie chce oddać kawałka zasr*nego trawnika pod miejsca postojowe.

    • 5 0

  • Dobra zmiana

    Faktycznie, świetne zmiany, udogodnienia dla rowerzystów i pieszych. Tylko nikt nie patrzy że te udogodnienia są funkcjonalne tylko w około 3-4 miesiące w roku, bo reszta to zimno i pada. Kto teraz jeździ na kontrapasach rowerowych i parkuje rowery na bez sensu zabranych miejscach parkingowych chociażby na Starowiejskiej ?? Czy ktoś kiedyś z urzedasow stanął chociaż na 5 minut poza sezonem wakacyjnym przy tych wspaniałych rozwiązaniach żeby ocenić ich sens ?? W większości jest to zmora dla tych co naprawdę muszą coś załatwić w centrum. Ale politycznie to świetnie wyglada, szczególnie dla pseudoekologow, terrorystycznego lobby, które narzuca nam jak żyć, a które w rzeczywistości nie ma wiele wspolnego z ekologią. Całe życie mieszkałem w Gdyni, od pokoleń. Ale to co się tu zaczyna wyrabiać to kpina. Całe szczęście wyprowadzam się z tego kiedyś pięknego miasta...

    • 7 0

  • Pytanie do Pana Prezydenta

    Panie Prezydencie, alternatywne rozwiązania wykonuje się stosując na nie jakieś bonifikaty, np darmowa komunikacja miejska dla mieszkańców, miejskie rower na wypożyczenie itp, a nie podwyższenie cen za parkowanie a zarazem ograniczenie miejsc. Obniżenie cen mieszkań w śródmieściu, dzięki czemu więcej, młodych pracujących osób będzie miało więcej możliwości poruszania się komunikacją.
    A może zamiast sprzedawać ziemię deweloperom, niech miasto wybuduje duży podziemny i na ziemny parking ogólnodostępny (o wiele większy niż na pl. Grunwadzkim np na 7 tysięcy aut) i w tedy można ograniczyć liczbę miejsc parkingowych na ulicy). Lub idąc śladem naszych zachodnich sąsiadów, jak Holandia, na uboczu centrum zrobić duży tani parking za 1 euro /24h i w ramach parkowania otrzymuje się 2 bilety na przejazd komunikacją - to jest alternatywa.

    I Teraz pytanie. Pan jako mieszkaniec Wiczlina w jaki sposób dojeżdża codziennie do pracy w UM ?
    Może proszę dawać przykład tej całej rewolucji i alternatywy

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane