• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Infobox

    Ani słowa o tym, że infobox przestanie istnieć a pojawi się w jego miejsce blok. Brawo Szczurek. Kolejna odrobina zielonej przestrzeni zniknie bo ważniejsze bloki

    • 6 0

  • Krok w dobrym kierunku

    Chcemy więcej i oby na deklaracjach się nie skończyło!

    • 1 4

  • oczywista oczywistość

    pytanie podstawowe;do czego służą drogi ? do szybkiego przemieszczania.do spacerowania parki,bulwar i wzdłuż lini morza aż do sopotu powinny powstać ciągi spacerowo-odpoczynkowe z urokliwymi knajpkami i atrakcjami.przed tymi ciągami powinny być darmowe parkingi a komunikacja miejska za darmo.... ale lepiej podnoscić opłaty za parking bo przecież mieszkańcy zaakceptują nawet 100 zł za godzinę jeśli kara za nieopłacenie to bedzie wiezienie.....śmieci najdroższe w polsce a w ameryce południowej za podniesienie ceny biletu o 40 groszy wybuchły masowe zamieszki........

    • 4 0

  • mieszkaniec Śródmieścia

    Wspaniale, że w końcu zmiany na dobre. To ma być przestrzeń do życia a nie wszechobecny parking. Kierowcy w Gdyni robią co chcą, wszystkie trawniki rozjeżdżają. Już od dawna wyprowadza się ruch aut z centrum i przesiada się ludzi na zbior-kom. Bez nowych nasadzeń za 10-20 lat nie będzie drzew w centrum. Bardzo się cieszę na te zmiany. A na malkontentów nie ma co tracić sił, dla nich najlepiej jakby na plaży zrobili parking, "to by Janusz wtedy se odpoczął". Jak nie będziemy dbali o środowisko to się ugotujemy w tej betonozie.

    • 0 5

  • Bardzo dobry plan (1)

    Powinni jeszcze zagęszczać sieć komunikacji, dodawać więcej przejść dla pieszych, likwidować parkingi na rzecz prawdziwych parków, ale i tak jest dobrze. Każda ulica powinna mieć swój szpaler drzew !!! Ciszej, przyjemniej i szczególnie latem zacienienie. W czasie kryzysu klimatycznego to bardzo ważne. Koniec ery tylko samochodowej- huurraaaa

    • 0 5

    • Pobudka

      Przestań śnić głupoty.

      • 0 0

  • Porównanie Berlina do Gdyni, to jak Krowy do Bociana ;)

    Pan Redaktor porównując dwa miasta, to powinien porównać takie, które są podobne pod względem: wielkości, liczby ludności, ilości lat jako miasta i komunikacji miejskiej.
    Berlin był przez lata podzielony (inna historia miasta), posiada metro, naziemną kolejkę miejską i do tego jest skomunikowany z całym światem nie tylko pociągami, ale też lotniskami (trzema!).
    A gdzie w Gdyni metro czy choćby jedno lotnisko?

    • 3 0

  • czyli będę omijał centrum szerokim łukiem

    Brawo dla pana, panie prezydencie. Im więcej będzie utrudnień w centrum, im droższe będą parkingi, tym częściej i chętniej będę korzystał ze sklepów i usług w innych dzielnicach, z normalnym podejściem. Tylko żeby potem nie było płaczu, że "centrum Gdyni umiera". Sami je uśmiercacie.

    • 4 0

  • przerażają mnie plany gęstego i wysokiego zabetonowania rejonu nadmorskiego...

    czyli wzdłuż morza od dawnego Gemini, poprzez tereny dawnego Dalmoru, Zakładów Rybnych i terenu po stoczni Nauta, w takim dużym mieście to tam powinny być głównie tereny rekreacyjne, przepracowani i sfrustrowani mieszkańcy nie mogą w weekendy siedzieć w domach, a nie każdy ma daczę za miastem

    • 6 0

  • Bardzo fajnie plany, w koncu ktos zaczal logicznie myslec (2)

    Korki sa be. Dlatego usunmy korki. W tym celu zredukujmy liczbe aut. Zrobmy to poprzez utworzenie dedykowanych traktó dla autobusow (buspass), oraz dedykowne trakty rowerowe. Jezeli janusze chca stac i smierdziec swoimi pasatami i oktawiami, to spoko, niech to sobie robia, dla nich tez beda izolowane trakty - czyli obecne drogi. Jednej rzeczy nie rozumiem to dlaczego rury wydechowe wypuszczaja spaliny na zewnątrz zamiast do kabiny. Licze, ze za kilka lat tylko auta o takiej konstrukcji beda miały wjazd do Gdyni, dzieki temu nie bedzie smierdzialo

    • 1 4

    • Mówisz o tych Skodach spod urzędu miasta ?

      Zaiste. Janusze ;)

      • 0 0

    • Ale się k...a wysiliłeś

      Rurę sobie wsadź, wiesz gdzie.

      • 0 0

  • wiocha (1)

    Gdynia to wiocha. Bardzo dużo buraków z dzielnic przyjeżdża w wakacje chlać na plaży. Strach wyjść z dzieckiem na spacer. Do tego wszędzie kundle stawiają klocki i mieszkańcy tego nie sprzątają.
    Wstyd, a kiedyś fajnie mi się tu mieszkało.

    Chciałem przeprowadzić się do Mechalinek ale takie korki są na Pogórzu Górnym, że to nie ma sensu. Może Chwaszczyno?

    • 4 0

    • Wiocha

      Gdynia przy takim zarządzaniu wiochą pozostanie. Tylko Franciszka potrafiła sprawnie miastem zarządzać, a Pan Szczurek plus jego ekipa, to takie rozkojarzone, leniwe koty, spaśluchy. Tutaj panuje szarzyzna, brud i smród, a okolica dworca głównego szczególnie, z tym super rondem koło sądu włącznie. O północnych dzielnicach nawet nie wspomnę, bo Estakada, a dalej Dąbka, to porażka, z którą ta miejska władza nigdy sobie nie poradzi.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane