• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Przebudowa

    Panie prezydencie, propozycje jakie tutaj wyczytałem tyczą chyba jakiejś wiochy lub też miasta z lat 50-tych. W ani jednym punkcie nie ma wzmianki o wielopoziomowych czy też podziemnych parkingach. A tak organizuje się nowoczesne miasta, te na miarę XXI w. Ktoś kiedyś stwierdził, że samochód dzisiaj to niezbędny system do przemieszczania się do i z pracy. To prawda, nie muszę się tym autem szwendać po mieście i dlatego buduje się parkingi. Np. koło teatru który załatwi i gości teatru jak i turystów, na wjeździe na Skwer Kościuszki a cały ciąg zamienić na miejsce spacerowe np. z Melexami do transporty dla leniwych, przy dworcu bo chyba Gdynia jest jedynym miastem gdzie parking jest wielkości tego w Skórczu na przykład, kompromitacja. A np. parking na dwóch wysokościach Władysława IV, a np. aby odciążyć Estakadę Kwiatkowskiego most nad kanałem portowym. Ale to jest myślenie na przyszłość, a nie paseczki na jezdniach dla rowerków, autobusy pod prąd, brak miejsc parkingowych. Miał Pan taką nauczyciel, pana poprzedniczkę, i co? ano nico.

    • 4 0

  • Nie tędy droga

    Wprowadzić darmowa komunikację miejską dla mieszkańców, lepsze połączenia z dzielnic na obrzeżach miasta, rozbudować sieć kolei podmiejskiej o Oksywie, Babie Doły, Pogórze, Wiczlino... pobudować duże i darmowe lub tanie parkingi pod stacjami SKM, parking wielopoziomowy i duzy w centrum miasta, gdzieś koło Skweru Kościuszki - to są działania, które ograniczą ilość samochodów w mieście. Wprowadzanie kolejnych zakazów, ulic jednokierunkowych i wprowadzanie ograniczeń prędkości na ulicach w mieście obawiam się, że niewiele zmieni, albo nic. Na pewno będzie więcej pustych mieszkań w centrum miasta i wolnych apartamentów, do których właściciele będą przyjeżdżać na dwa tygodnie w roku. Czy o to nam chodzi? Jaki turysta przyjedzie do Gdyni, jak będzie musiał szukać parkingu w mieście którego nie zna i w którym w centrum nie ma żadnego dużego, dobrze oznaczonego parkingu. Ostatnio byłam w akwarium z dzieckiem, zaniedbane bardzo, nieaktualne opisy pod akwariami, brudna łazienka, a ceny za bilety nie małe. Polecam władzom miasta wycieczkę do innych oceanariów, choćby przy ZOO we Wrocławiu, dziś już w prywatnych domach są akwaria z morskimi rybami i byle czego nikt nie przyjdzie oglądać. Jak Gdańsk otworzy oceanarium, które buduje to nasze będzie można zamknąć a teren sprzedać deweloperowi pod kolejny pusty apartamentowiec... a moze taki jest własnie plan?

    • 2 0

  • Gdynianka

    Zachęcam Pana Prezydenta i Wiceprezydenta do podróży komunikacją miejska ( najlepiej w godzinach szczytu komunikacyjnego i najlepiej linią 194 )lub rowerem z północnych części Gdyni.
    Pomysł z nasadzeniem drzew super ale wraz z zamianą Skweru Kościuszki w rekreacyjny deptak
    powinna iść realizacji parkingu w niedalekiej okolicy aby można było tam dojechać i zostawić samochód. A niestety nasi włodaże chcą wyeliminować mieszkańców z centrum Gdynii.

    • 2 0

  • Okropne pomysły :-((

    nie podobają mi się te pomysły!!!! Już teraz ciężko znalezc miejsce do zaparkowania.
    Mieszkanie w centrum to jakas kara chyba!! Mam 63 lata i na starosc będę dzwigac zakupy na piechotę .....maaasakra

    • 3 1

  • tylko ,że w Berlinie wszędzie dojedziesz metrem, komunikacja miejska jest niemalże doskonała, w Gdyni nie, więc to porównanie z Berlinem to dla łatwowiernych d**ili

    • 1 0

  • AG

    Panie Łucyk a gdzie pana obietnica co do ulicy Rymarskiej miała być już dawno jedno kierunkowa wstyd poczekamy do wyborów i znowu zaczniesz coś tam obiecywac

    • 1 0

  • Gdyby nie sprzedawali co chwilę działek - tak jak tej przed urzędem miasta czy przy armii krajowej mieli by więcej zieleni....ludzie przyjeżdżają do Gdyni do pracy, turystycznie czy do szpitala... zamiast im to ułatwić jest to utrudniane i zdecydowanie niepotrzebne.

    • 2 0

  • Tańsze bilety

    Niech tak zrobią jeżeli bilety jednorazowe i miesięczne będą tańsze, autobusy będą czyste i z działająca klimatyzacją i bez chuji kierowcow! Ale nacisk większy na tańsze bilety....

    • 1 1

  • Chętnie latem przyjeżdżałam z rodzinką do centrum. Zawsze był problem z zaprakowaniem a teraz będzie jeszcze gorzej. Gdynia tym dużo straci.

    • 1 0

  • A co z stałymi mieszkańcami centrum?

    Jestem starym od lat 60 ubiegłego wieku mieszkańcem centrum Gdyni. Postrzegam w szczególności w ostatnich latach stały spadek komfortu mieszkania w tym miejscu. Centrum się wyludnia , wystarczy spojrzeć na puste oczodoły okien domów przy świętojańskiej, sklepy które chyba tylko piorą brudne pieniądze bo na pewno ich oferta asortymentowo-cenowa to nieporozumienie. Ustawiczna walka z stałymi mieszkańcami Urzędu Miasta w postaci systemowej likwidacji miejsc postojowych dla ich pojazdów oraz podnoszenie kosztów parkingowych. Nie wspomnę o wybujałych i stale rosnących kosztów wywozu śmieci przez Gdyńską mafię śmieciową, pod pozorem ochrony środowiska. Skwer Kościuszki to zabudowany handlowo-gastronomicznymi budami niby reprezentacyjne miejsce na którym odbywają się spędy tych co mają parcie na złożenie kwiatków i wygłoszenie banałów słownych pod niby pomnikami. Te uroczystości jak i inne artystyczne imprezy typu spęd Mikołaji czy sylwestra albo jakieś biegi bądż wyścigi, odbywają się kosztem spokoju i komfortu tam mieszkających Gdynian. Tak jakby w Gdyni brak było miejsc na te imprezy. Dlaczego ci co lubią sobie pobiegać muszą to robić w centrum a nie na bezludnych ulicach przyległych do portu względnie okolicznych lasach? Wszystkim tym kieruje złośliwy nie liczący się z interesem mieszkańcami centrum Gdyni.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane