• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia planuje rewolucję w Śródmieściu

Michał Sielski
29 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni. Bezpieczne skrzyżowania i więcej miejsca dla pieszych - taki cel przyświeca wszystkim zmianom w Śródmieściu Gdyni.

Jednokierunkowa ul. Świętojańska, większa i droższa strefa płatnego parkowania, ułatwienia dla pieszych i rowerzystów, więcej drzew oraz zieleni. Gdynia zapowiada duże zmiany w centrum miasta, na które do 2021 roku chce wydać 18 mln zł.



Czy podobają ci się planowane zmiany w centrum Gdyni?

- Na 1 tys. gdynian przypada 647 samochodów - to dwukrotnie większa liczba niż na tysiąc mieszkańców Berlina. Z miesiąca na miesiąc aut przybywa. Chcemy zaproponować atrakcyjną alternatywę i zachęcić gdynian do stopniowej zmiany przyzwyczajeń - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. - Sprawimy, że już wkrótce pod każdym względem opłacalna będzie zmiana samochodu na komunikację miejską lub inną formę ekologicznego transportu. Dzięki temu - jako mieszkańcy - zaoszczędzimy nie tylko finansowo, ale i czasowo. Zyskamy również większy komfort przemieszczania się. Przed nami wieloletni proces, którego efekty powinny zadowolić wszystkich - dodaje.
Co konkretnie ma się zmienić?

1. Śródmiejska strefa płatnego parkowania i stopniowo rozszerzany zasięg obecnej strefy. Z raportu zleconego przez władze miasta wynika, że kierowcy są skłonni płacić nawet 5 zł za pierwszą godzinę parkowania. Na razie jednak konkretnego terminu podwyżek nie ma.

- Zanim jednak to nastąpi, kontynuować będziemy konsultacje z gdynianami. Już dziś wielu mieszkańców dzielnic sąsiadujących ze Śródmieściem sugeruje, że w ich sąsiedztwie powinniśmy wprowadzić opłaty za parkowanie. Od miesięcy sondujemy, jak takie działanie wpłynie na system. Z przeprowadzonych badań płyną dające do myślenia wnioski. Na przykład średni czas zajmowania jednego miejsca parkingowego w Gdyni wynosi od 3,5 godz. w dni robocze do nawet 6 godz. w weekendy. Naszym celem jest zwiększenie rotacji - mówi wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.
2. Ogłoszony zostanie przetarg na kompleksową przebudowę ul. Starowiejskiej. Przypomnijmy: po konsultacjach społecznych prezydent Gdyni otrzymał od projektantów trzy warianty zmian. Wybrał wspierający pieszych, który zakłada następujące zmiany:

  • powstaną elementy uspokajające ruch,
  • jezdnia będzie znacznie węższa,
  • pierwszeństwo na całej szerokości ciągu pieszo-jezdnego będą mieli piesi,
  • samochody będą mogły jechać maksymalnie 20 km/h,
  • niemożliwy będzie przejazd przez całą długość ulicy,
  • będzie znacznie więcej miejsc odpoczynku dla pieszych,
  • zasadzona zostanie dodatkowa roślinność.

3. Jednokierunkowa ul. Świętojańska. W pierwszym etapie ulica będzie jednokierunkowa od strony ul. 10 Lutego do al. Piłsudskiego z wyłączeniem komunikacji zbiorowej. W obu kierunkach będą też mogli poruszać się rowerzyści, którzy zyskają kontrapas.
To początek zmian na ul. Świętojańskiej. To początek zmian na ul. Świętojańskiej.

4. Pas rowerowy na ul. 3 Maja i park kieszonkowy. Po 3 Maja nie będą już jeździć autobusy. W obu kierunkach będą za to mogli jeździć rowerzyści, którzy poprzez kładkę nad ul. Podjazd dojadą do ul. Batorego. Powstanie też park kieszonkowy.

5. Konkurs urbanistyczno-architektoniczny dla skweru Kościuszki i Molo Południowego. Obszar ten ma stać się bardziej atrakcyjny dla pieszych, więc władze miasta ogłoszą konkurs, który ma dać odpowiedź na pytanie, jak to zrobić. Na pewno powstanie więcej miejsc do wypoczynku oraz przejść dla pieszych.

6. Więcej drzew i zieleni. Nowe nasadzenia pojawią się przy ul. 10 Lutego, Armii Krajowej, al. Piłsudskiego wzdłuż parku Centralnego.

- Czystsze powietrze i więcej zieleni mają pozytywny wpływ na zdrowie wszystkich mieszkańców oraz walory estetyczne - komentuje wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. - Jednocześnie patrzymy w stronę dostępnych innowacji, jak na przykład udogodnień dla carsharingu czy zautomatyzowanej kontroli opłat w strefie płatnego parkowania, tzw. e-kontroli, którą umożliwiają elektryczne samochody wyposażone w specjalistyczne kamery. Pozwoliłoby to na uszczelnienie systemu pobierania opłat - dodaje.

Opinie (755) ponad 10 zablokowanych

  • Chylonia też dzielnica

    A może skończyć wreszcie te innowacje w okolicach i pobliżu zamieszkania i przebywania i poruszania sie Pana prez.Szczurka ? Jak patrze latami na te "urozmaicenia" i wyparowywanie kwot z innych dzielnic miasta do okolic "cyrku" to widzę wciąż jasno jak się ogłupia ten zamulony naród gdyński. A nie czas ostateczny aby przeprowadzić znaczące zmiany ul. Puckiej do bardziej cywilizowanej możliwości dojazdu do ul. Chylońskiej ? Gdzie ci młodzi Radni co w swych przedwyborczych programach "zajmują się" ul. Pucką ? Zniknęli, zamilkli gdy dostali się do żłobu n-tego stopnia ? Rok za rokiem w budżecie miasta konkretne kwoty się pojawiają pod tą inwestycję i za chwilę wyparowują a urzędas- ki zmieniają papierki z kolejną odraczającą pieczątką.

    • 4 0

  • eko teroryzm

    budujecie coraz wiecej sciezek w centrum miasta, a jezdzi tylko kilku fanatyków raz ze niebezpiecznie po wtóre bzdura w spalinach sie truc, chciałbym znac koszt tych sciezek w przeliczeniu na tych kilku co jezdza rowerami w porównaniu do inwestycji w drogi ??? flaczego dyskryminujecie kierowców, zróbcie parkingi dla pojazdów zewnetrznych i trolejbusy w centrum za darmo, to nie bedą wjeżdzać.

    • 5 0

  • Upadli na glowe 5 PLN za godzine

    Szczurek musi odejsc. Koniec z tym Panem. Temu Panu juz dziekujemy. kolejnie nietrafione decyzje.

    • 5 0

  • wielopoziom

    dlaczego nie można zamiast "parkingu" przy Batorym wybudować parkingu wielopoziomowego? Batory sie wkopał kilkoma poziomami w dol. Dwa poziomy w dol i ze trzy w gore pochłoną całkiem znaczna liczba pojazdów. Zamknąć calosc dachem zielonym. Wprowadzić rozsądne dla kieszeni abonamenty (np. dla tych co dojezdzaja na caly dzień do pracy by mogli zaparkować na te 8 czy więcej godzin) To zwolniłoby miejsca na innych parkingach dla tych co musza zaparkować na godzinę czy dwie (większą rotacja). Dobry projekt w modernistycznym stylu bylby mile widziany..

    • 3 0

  • jestem pod wrażeniem porównań..

    Porównanie Berlina do Gdyni pod względem ilości samochodów na określoną ilość mieszkańców to pomyłka. Układ komunikacyjny Berlina to nieosiągalne marzenie dla Gdyni, tam wręcz samochód jest nieprzydatny.Sugeruję UM aby skończyli swoje chore pomysły na próby wyrugowania samochodów z miasta na rzecz słabej infrastruktury komunikacyjnej i promowania rowerków jako znaczącego środka komunikacyjnego. Ludzie i tak pracują poza Gdynią a z dalszych osiedli rowerem nie mają zamiaru dojeżdżać na brakujące węzły przesiadkowe.

    • 5 0

  • Czyli zamiast budowy dróg, walić podwyżki i jeszcze zmniejszać ilość tych dostępnych. Nie, no teraz to wy mi zaymponowalyście...

    • 2 0

  • Wkurzony

    Co za d**il to wymyślił????????

    • 3 0

  • Parking wielopoziomowy

    Do cholery za takie pieniądze można zbudować parking dla samochodów.

    • 1 0

  • Dzieci

    Ciekawy jestem ilu UM jezdzi rowerem?
    Czy Pan Prezydent z Wiczlina bedzie podwozil swoje dziecko do lekarza na rowerze?
    Jeden pas dla Swietojanskiej, ciekawy jestem dla ktorego developera IK, AB?

    • 2 0

  • Panie Szczurek (1)

    Spraw pan, że komunikacja w mieście będzie darmowa dla wszystkich. To może pomyślę. Obecnie muszę płacić za przejazd na stojąco paru przystanków ponad 3zł, a od kwietnia byłoby to 4zł. Dlatego jeżdżę taksówką bo przy 2 osobach to już się opłaca bardziej niż pana pro eko trolejbus.

    Chcesz pan zlikwidować samochody to trzeba dać ludziom atrakcyjną alternatywę. Płacimy za śmieci wystarczająco dużo i pompujemy podatki w miasto, żeby tacy jak pan mogli się paść. Coś się nam należy za to i to konkretnie, a nie choinka raz do roku.

    I całkowicie wywalić samochody z centrum. Natychmiast. Zrobić parkingi piętrowe na peryferiach i skomunikować je z centrum. Jak brakuje ludzi z głową żeby to wszystko zaplanować to ja się zgłaszam na ochotnika.

    • 4 0

    • Za darmo to można z liścia dostać

      Tego byłoby za wiele! Darmowa czyli niczyja a zatem nietrudno sobie wyobrazić jak te autobusy wyglądałyby po kilku miesiącach takiej jazdy. Wszystko co "za darmo" nie wyzwala żadnego szacunku dla czyjejś własności.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane