• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: planiści siadają do zmian na Starowiejskiej

rb
15 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Zmiany na Starowiejskiej to część inwestycji w ramach Klimatycznego Centrum. Zmiany na Starowiejskiej to część inwestycji w ramach Klimatycznego Centrum.

Strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią, nowa zieleń i oświetlenie, uporządkowanie parkowania, spowolnienie aut do 20 km na godzinę - w taki sposób za kilka lat ma się zmienić ul. StarowiejskaMapka i fragmentów ul. Abrahama i 10 Lutego w centrum Gdyni. Projekt będzie gotowy wiosną przyszłego roku.



Jak oceniasz propozycje zmian na Starowiejskiej?

Przypomnijmy:

  1. Decyzja o zmianach na ul. Starowiejskiej zapadła jesienią 2018 roku.
  2. Na początku 2020 roku został zaprezentowany projekt pod nazwą Klimatyczne Centrum, który ma oddać przestrzeń Śródmieścia pieszym i rowerzystom.
  3. Jedną z zaplanowanych inwestycji wartych 18 mln zł jest modernizacja ul. Starowiejskiej.
  4. Pierwszy przetarg na wybór projektanta - z powodu wysokich cen - unieważniono.


W drugim, zakończonym niedawno postępowaniu, pojawiły się trzy oferty. Tylko jedna z nich zaproponowana przez konsorcjum: Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media w wysokości 554 tys. zł mieściła się w szacowanym przez urzędników na 580 tys. zł kosztorysie.

Wykonawca przygotuje koncepcję w dwóch wariantach, a także dokumentację projektowo-kosztorysową oraz będzie sprawował nadzór autorski dla tej inwestycji. Ma na to dziewięć miesięcy.

- Modernizacja ulic Starowiejskiej, Abrahama i 10 Lutego, stanowiących część historycznego układu urbanistycznego, spowoduje stworzenie przyjaznej i klimatycznej przestrzeni dla mieszkańców, z zachowaniem charakteru tego wyjątkowego pomnika historii - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Planowane zmiany w ramach Starowiejskiej:

  • uporządkowanie parkowania i plan ograniczenia prędkości do 20 km/h
  • montaż spowalniaczy ruchu w postaci wyniesionych przejść dla pieszych
  • trasy rowerowe i kontrapasy dla cyklistów
  • strefy wypoczynku z małą architekturą i gastronomią
  • nasadzenia zieleni
  • plan nowego oświetlenia


Dodatkowo odcinek ulicy Starowiejskiej, na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej, będzie wyłączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców. Zmiany obejmą też odcinek ul. Abrahama między Starowiejską i 10 Lutego.

Studenckie pomysły na plac Kaszubski



Władze miasta zapowiadają, że ze względu na historyczny charakter przestrzeni elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, tj. krawężniki, kostka kamienna.

rb

Opinie (246) 8 zablokowanych

  • Kiedy pojedziemy równą ulicą Starowiejską? Póki co to w samym centrum miasta jazda przypomina teren poligonu wojskowego. Rondo przy Sądzie,10-Lutego i Starowiejska to koszmar i wstyd dla miasta.

    • 3 1

  • Nie wierze juz w zadne obietnice. Zwyczajnie wyroslem z tego. (1)

    Życie mnie nauczyło, że każdy kłamie, Łucyk też. Mówi to co mu każą.
    Nieskonczony Czas realizacji tych zmian doskonale pokazuje jak bardzo wladzy NIE zalezy na ich wprowadzeniu. Dziwne to postępowanie, ale równie dziwnie zachowuja się grupy społeczne. Jedni myślą tylko o biznesie, drudzy tylko o świętym spokoju, a kolejnym w ogóle na niczym nie zależy. A przecież wystarczyłoby pogodzić wszystkie racje dla dobra ogółu.

    • 3 1

    • niestety nie da się pogodzić wszystkich racji. Można jedynie po omacku szukać sposobów

      zmiany kierunku przesuwania granicy kompromisu: jak dotychczas była ona przesuwana (świadomie lub nie) w kierunku zaspokajania w coraz większym stopniu oczekiwań użytkowników samochodów. Obecnie nieśmiało próbuje się pokazać inny kierunek i słychać wycie. Całe szczęście, że coraz więcej ludzi widzi sens poprawiania warunków korzystania z przestrzeni miasta przez pieszych i rowerzystów, a także klientów transportu zbiorowego. Pośrednio zyskają na tym wszyscy, również przyspawani mentalnie do samochodów.

      • 0 0

  • (2)

    Co to znaczy: "oddać przestrzeń Śródmieścia pieszym i rowerzystom."?
    Czy ta przestrzeń jest ich wyłączną własnością i została niegdyś zagrabiona jakimś dekretem o upaństwowieniu? Nic mi o tym nie wiadomo. Może zamiast szczuć pieszych na kierowców, kierowców na rowerzystów i wszystkich na wszystkich, w różnych innych konfiguracjach, zaprojektujcie przestrzeń po prostu dla LUDZI.

    • 10 3

    • no właśnie: dla LUDZI poruszających się po mieście nie tylko i nie głównie samochodami

      którym dotychczas oddawano coraz więcej przestrzeni miejskiej za darmo na większą część doby. Przestrzeń ta nie została zabrana dekretem, ale serią decyzji urzędników i użytkowników samochodów, parkujących legalnie i nielegalnie na coraz większej części przestrzeni miasta. Teraz właśnie myśli się, jak ją oddać dla ludzi. Nie chodzi o to, by szczuć kogokolwiek na kogokolwiek, ale by zmienić kierunek przesuwania linii kompromisu: więcej przestrzeni dla ludzi, mniej dla pojazdów (jeżdżących lub parkujących). Warto pamiętać, że w zaparkowanych pojazdach zwykle nie ma ludzi, chociaż zdarzają się rodzice zostawiający swoje 4 letnie pociechy w zaparkowanych samochodach w upale. To jest karalne, i słusznie.

      • 1 3

    • tak, przez hołotę w blaszanych puszkach parkującą bezkarnie poza wyznaczonymi strefami szczególnie w centrum ale i na każdym starym blokowisku. komunikacja miejska zaprasza. rower nie boli.

      • 2 6

  • (5)

    Ja jeztem aktywistom rowrowym, za samo gloszenie, ze miasto, ktore ma budzet z podatkow wszystkich mieszkancow, nie z akcyzy na paliwo, powinno budowac zrozwnowazona infrastrukture, wiele tutaj mnie nienawidzi.
    Te co są przeciw zmianom to jest rodzaj czlowieka, ktory nie przywykl jeszcze w tym pokoleniu do zycia w miescie. Nie rozumie, ze wokol sa inni ludzie. Jego interesuje tylko on i jego interes. On chce jechac, inni maja mu umozliwic, Chce zaparkowac w danym miejscu, to stanie.
    Wierze, ze dwa trzy pokolenia naucza sie, ze miasto to sztuka kompromisow
    Szokiem jest wszystko bo wczesniej na wsiach byl tylko PKS i rower ukrsina nieosiagalny szczyt marzen dla wielu...po przybyciu do miasta sa zniesmaczeni ze jwzdza tu riwery drozsze id ich stetryczaltch bmw u gnijacych audikow smuerszacych paskow i golfow w najwyzszej wersji tylko na dubaj z powerfull TDI engine

    • 4 18

    • (2)

      rower ukrsina Co to za marka co toooo ????????????????

      • 1 1

      • (1)

        Robienie dróg rowerowych między samochodami nazywasz zrównoważonym rozwojem. Jeden aktywista rowerowy został rozjechany na Hutniczej....chyba wystarczy takich koncepcji

        • 2 1

        • jeśli się myśli przede wszystkim o redukcji ruchu i uspokojeniu go

          a także osiąga się skuteczność w tych działaniach, ruch mieszany rowerów i samochodów na ulicy jest możliwy i bezpieczny, jeśli np. w mieście dopuszcza się istnienie tzw, stref zamieszkania lub "ulic parkingowo rowerowych" (holenderskie fieststraat). Głównym wyzwaniem jest zrozumienie sensu "wizji zero": samochody może i tak, ale nie najważniejsze, nie wszędzie, i nie wszędzie mogące parkować (za darmo).

          • 0 0

    • no i pytanie czy ten tekst to parodia czy naprawdę pisała go kanka po mleku? (1)

      serio mam zagwozdke. ktos wie?

      • 4 0

      • To bardzo udana parodia

        Lepsza niż oryginał.

        • 3 1

  • Spowalniacze na tych kocich łbach? (4)

    Prędkość 20km/h jest na daną chwilę nierealna, tak jak na prawym pasie ul. 10 Lutego.

    • 77 9

    • kocie łby są teraz

      potem będzie lepiej

      • 0 2

    • (2)

      taaaa chyba co najwyżej dla rowerzysty.

      • 2 0

      • Nie obrażaj rowerzystów

        Każdy porządny rowerzysta po bruku ze 30 pojedzie. Nie to co niektóre super auta za miliony monet co na pierwszej dziurze rozwalają sobie amortyzatory.

        • 1 4

      • Od kiedy progi działają na rowerzystów? :D

        Nawet jak ktoś nie ma zawieszenia, to zwyczajnie przeskoczy.

        • 3 2

  • Parking (3)

    Niezbędny jest wielopoziomowy parking w Cetrum Gdyni.

    • 24 9

    • Parkingi podziemne w centrum: (1)

      - pod CH Batory
      - pod CH Kwiatkowski
      - pod placem Grunwaldzkim
      Jak widzisz, takie parkingu juz są i jeszcze się nie zdazylo aby wszystkie trzy były pelne w tym samym czasie.

      • 4 1

      • przy Klif'ie i przy Rivierze

        • 1 0

    • 120 poziomów minimum

      i oczywiście darmowy

      • 6 3

  • Chodniki!

    Zacząłbym od zbudowania, nie wyremontowania, nowych chodników dla pieszych! Zabytkowe krawężniki można do tego ciągle wykorzystać!

    • 2 0

  • Już się boję...

    • 3 1

  • Jak siadają moi drodzy I kochani (3)

    to jak znam życie nic dobrego z ich przemyśleń nie wyjdzie, zero konsultacji społecznych a z poziomu biurka nic nie widać...

    • 65 12

    • Były konsultacje.

      • 2 0

    • widać widać

      To co trzeba, z poziomu biurka, jak najbardziej widać. koperte na przykład bardzo dobrze widać.

      • 5 1

    • Piesiewicz już ma swoją wizję. Inni się nie liczą.

      • 8 6

  • To ja stoję za zmianami

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane