• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • (2)

    piesi jak zwykle nie mają szans dla lobby blacharsko rowerowego

    • 10 9

    • Piesi to pijana wieś.

      • 1 0

    • nie przesadzaj, bo tak nie jest....

      • 4 1

  • marzy się mi Gdynia bez samochodów niestety planowany jest koszmarek (4)

    czas wyprowadzić się poza miasto bo tego hałasu i smrodu spalin oraz zastawionych chodników dłużej nie zniosę

    • 24 19

    • Marzy mi się Gdynia bez takich biedaków przeciwnych motoryzacji jak ty.

      • 2 5

    • spitalaj

      • 1 3

    • (1)

      A jak znajdziesz tam pracę to fajnie :)

      • 6 3

      • Będę dojeżdżał do Gdyni 15 letnim dieslem i parkował za free na podwórkach jak każdy teraz to robi, podatki będę płacił w mojej gminie żeby burmistrz wybudował Aquapark.

        • 6 1

  • nowe ulice nie rozladowują korków, one je tylko napędzają, wbijcie to sobie do łba (6)

    efekt nowości trawa kilka miesięcy, a potem cały przekrój się wypełnia, korek staje się taki sam, a potem dalej rośnie. samochody też nei znikają w połowie, tylko dobijają mocniej sasiednie ulice.

    i tak to się toczy

    • 26 18

    • tak właśnie jest, ale jak widać nie wszyscy to rozumieją (4)

      W Gdyni chcę Amsterdamu albo Kopenhagi a nie Los Angeles, Moskwy czy Pekinu. Ruch samochodów musi być zminimalizowany, ograniczony w znacznej większości, a centrum niech zostanie fajną strefą do spędzania wolnego czasu - tak jest w każdym normalnym mieście. Wyjściem są wg mnie wysokie opłaty na wjazd samochodem do centrum, jak np. w Londynie.

      • 16 8

      • (1)

        Napisał nur z pod budki z piwem! Chcę amsterdamu! Czyli w całym centrum mają być burdele i narkotykowe shopy? To ja pitole....

        • 2 2

        • Chcą Pucka? To wypad do Banina tam będziesz miał centrum bez samochodów! A tam nie ma centrum, no tak bez samochodów a w nich bogatych ludzi nie ma centrum tylko jest Wieś!

          • 3 0

      • No to chociaż jak nie Amsterdam to Puck tam jest mały ruch i spokój w centrum

        • 7 6

      • Też chcę Kopenhage w Gdyni, ale niestety ta droga to przelotówka i to się nie zmieni

        • 8 6

    • hehe dobre, czyli wg tej teorii lepiej zwężać niż poszerzać, to może obwodnicę tak do jednego pasa i będzie dobrze :)

      • 11 6

  • Do radnych Mojego Miasta (1)

    Ten projekt jest jest nie potrzebny i pewnie po latach sprawa znajdzie swój finał w prokuraturze !!!
    Jeżeli chcecie usprawnić ruch na " władka" to:
    1 ) na odcinku od UM do Batorego prawy pas należy zamienic na BUS PAS , zwiększając głebokość alejek parkingowych zarazem zwiększając przestrzeganie nie wystawania na bus pas - jak wieśniak kupił sobie za duże auto i nie umie parkować to niech jedzie pod Batorego albo mandat.
    2) zatoka autobusowa przy Batorym
    3) skoro władowaliście miliony w system regulacji ruchem ( tu też pewnie prokurator będzie miał co robić ) to może uda się synchronizować światła z wyjazdem autobusów z zatoki przy Batorym - może autobus lub kierowca będzie miał prawo zmienić światła na skrzyżowaniu 50 m przed Batorym ?

    Wtedy będzie super ! Jako mieszkaniec Gdyni nie oczekuję zapłaty za projekt bo za tą wiedzę pewnie firma konsutigowa skasuje lekko 100 tyś a Pan Szczurek zapłaci bez mrugnięcia ( głosowałem na Pana Szczurka)
    Na odcinku wskazanym nie ma potrzeby rozszerzania pasów ! 100 m przejście dla pieszych 100 skrzyżowanie 100 m kolejne skrzyżowanie

    • 8 1

    • Co Cie Człowieku skłoniło zeby głosować na tego tempego bufona?

      • 4 2

  • Poszerzanie dróg o kolejne pasy nie zachęci ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej (1)

    a przecież to jest zapisane we wszystkich planach rozwoju miasta. Gdzie jest napisane "promowanie indywidualnej komunikacji samochodowej" ? Ktoś coś takiego widział ?

    Jest?? Proszę o cytaty.

    • 17 4

    • Ale my mamy w nosie waszą komunikację publiczną! Nic nas nie zmusi do jazdy tym syfem! DOTARŁO

      • 3 5

  • A jak piesi maja pokonywac ta autostrade w miescie? Na 3 rzuty?? Wspaniale.
    Jak to sie ma z uspokajaniem ruchu w centrum i udogodnieniami rowerowymi? Czy rowerzysci wg. oficera gdynskiego maja jezdzic po 4-pasmowce? Wcale sie nie zdziwie jak padnie taki pomysl i straz miejska bedzie wrzucac rowerzystow pod kola ciezarowek.

    • 7 0

  • ekrany na obwodnicy

    Lepiej niech zrobia ekrany na obwodnicy k. Wielkiego Kacka i Dabrowej!

    Oraz zajma sie chodnikami zawalonymi przez samochody.

    • 4 0

  • Myślę, że w tym miejscu to bardzo dobry pomysł - chociaż generalnie nie jestem za budową nowych dróg. Pozdrawiam.

    • 1 3

  • w Gdyni jest naprawde kilkadziesiąt pilniejszych. robót. drogowych

    Z głowy mógłbym wymienic kilkanaście ulic, ktore dosłownie krzyczą o pilny remont. Akurat Włodek w centrum to mały problem. Pustki, Chylonia, Grabowek, Karwiny, Wielki Kack - czy te dzielnice nie należą do Gdyni?

    • 8 1

  • (1)

    powinni zacząć całą narrację od info, że poszerzenie ma na celu wprowadzenie buspasów. To ma sens. Chyba, że to tylko zasłona dymna i szukanie argumentu po negatywnych uwagach mieszkańców. Bo jeżeli ma to dać dodatkowe pasy dla ruchu samochodowego to również jestem przeciw.

    • 42 18

    • akurat bus-pas

      na Władku IV w obie strony by się przydał, 2 pasy samochodom musza wystarczyć, a jak zakorkują to tylko sobie, przynajmniej osoby korzystające z komunikacji nie będą musiały w nich stać.
      4 pas w tamtym miejscu to głupota, bo kosztem czego? chodników?

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane