• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • oki dobra

    ale znow inwestycja w centrum??to juz w gdyni nie istnieja oprocz centrum inne bardziej potrzebujace dzielnice?? chocby przejazd pod lub nad torami na zakorkowanej ul.hutniczej??chocby wycinka drzew lub calkowita przebudowa ul.plk.dabka lub kwiatkowskiego gdzie codziennie jadac do pogorza stoi sie w 2 kilometrowym korku????OBUDZIC SIE TAM W MAGISTRACIE!!!!!

    • 10 2

  • Zamknąć w piz*u centrum miasta dla samochodów!

    Wybudować bezpłatne parkingi wielopoziomowe na obrzeżach śródmieścia!

    Wzmocnić komunikację miejską do takiej częstotliwości żeby każda linia jeździła co 5 minut i wprowadzić bezpłatne przejazdy w centrum miasta dla posiadaczy samochodów zarejestrowanych w Gdyni!

    • 14 2

  • WEŻCIE SIĘ LEPIEJ ZA WIZJĘ REMONTÓW (1)

    Właściwie nie wizję, a realizację przebudowy ulic:
    Kwiatkowskiego, Al. Zwycięstwa (Orłowo - Redłowo), Dąbka (Zielona - Kwiatkowskiego), Chwarznieńska (etap III).

    To są takie gdyńskie KOSZMARY, które nie chcą się skończyć.

    • 12 1

    • dodałbym Hutniczą

      cała długość

      • 5 0

  • od 10 lat w Orłowie przy Wielkopolskiej kończy się DROGA RÓŻOWA, która miała odciążyć al.Zwycięstwa do granicy z Sopotem (1)

    • 14 1

    • Już teraz w godzinach szczytu jest tam jeden wielki burdel!

      Skrzyżowania Drogi Gdyńskiej z Wielkopolską i Al. Zwycięstwa z Wielkopolską oraz Powstania Styczniowego to droga przez mękę w godzinach szczytu!!!

      Szczurasy powinny się tym zająć a nie wydawać kasę na pierdoły takie jak red bul!
      Już teraz trzeba myśleć o przedłużeniu Drogi Gdyńskiej aż do granicy z Sopotem, np. do wysokości ulicy Bernadowskiej!!!

      • 7 0

  • ciekawe zjawisko - w Gdańsku poszerzenie ulic (i budowa nowych pod Pachołkiem)

    powoduje zwiększenie ruchu i korków, a w Gdyni rozładowuje korki.

    Jest Duda są cuda.

    • 9 2

  • A co

    z miejscem miedzy ul Podjazd, 10 Lutego i Dworcową????? Ze Śląskiej dojechać do dworca i odwrotnie - to jest masakra.Dla ludzi przyjezdnych, nie znających miasta BARDZO niebezpieczny moment, dla nas gdynian również! Kiedyś skręcając za wiaduktem w kierunku Śląskiej zostałabym staranowana od strony pasażera na miazgę.Od Morskiej pędził samochód nie wiem ile na godzinę, ale milimetry nas dzieliły od masakry.Patrzysz w prawo - nic nie jedzie, chcesz przejechać, ruszasz i nagle wariat pędzi na ciebie. Gdybym nie przygazowała na szaleńca do przodu, to z córki, i wnuczki, które siedziały po tamtej stronie, jedna z przodu , druga z tyłu, nie wiem co by zostało.Mam uraz i boję się tam jeżdzić.Do dziś dziekuję Bogu,że nikt przede mną i za mną nie jechał.

    • 22 0

  • Śródmieście

    Wymyślają bzdety, zamiast poważnie i pilnie pomyśleć o przebudowie Węzła Pokoju i okolicy dworca, bo ten temat jest ciągle spychany. Tego Stępy już słuchać nie można. Co za denny gość.

    • 10 1

  • w Gdyni jest naprawde kilkadziesiąt pilniejszych. robót. drogowych

    Z głowy mógłbym wymienic kilkanaście ulic, ktore dosłownie krzyczą o pilny remont. Akurat Włodek w centrum to mały problem. Pustki, Chylonia, Grabowek, Karwiny, Wielki Kack - czy te dzielnice nie należą do Gdyni?

    • 8 1

  • O ile pamiętam (2)

    Ulica Władysława IV miała od ulicy 10 Lutego do Jana z Kolna biec pod ziemią - taki był plan za czasów PRLu. Urbanisci byli znacznie lepsi niz obecnie.

    • 10 1

    • (1)

      Raczej warunki geologiczne na to nie pozwalają. Groziloby tragedią.

      • 0 2

      • a tam....

        Mamy 2015 rok i zupełnie inny poziom wiedzy oraz technologii

        • 1 0

  • Myślę, że w tym miejscu to bardzo dobry pomysł - chociaż generalnie nie jestem za budową nowych dróg. Pozdrawiam.

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane