• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • pic na wodę fotomontaż (2)

    A kartuską zwężają, żeby mieszkańcom nowych osiedli na pustkach, których cały czas przybywa, zapewnić codzienną dawkę adrenaliny, czy tak?

    • 9 2

    • lepiej!

      Asfaltem z kartuskiej poszerzą władka IV! Paczta, jaka ta Gdynia ekonomiczna!

      • 5 2

    • kartuska

      przeciez władza tedy nie jezdzi,w teren tez nie rusza,depcze po swietojańskiej w przypadku katastrofy pustki odciete ,nie ma drugiej drogi wyjazdowej,cyrk zacznie sie z rozpoczeciem roku szkolnego

      • 3 2

  • Stowarzyszenie starowiejska w natarciu

    kamienicznicy chcą deptak zrobić ze starowiejskiej....a samochody chyba bedą latać...

    • 5 12

  • (3)

    Jestem gdańszczaninem, ale życzę Wam jak najlepiej i nie dajcie się bałamucić. Nic nie trzeba u Was poszerzać (jeżdżę przez centrum Gdyni codziennie do pracy) i Wasze korki to mały pikuś w porównaniu do Sopotu i Gdańska. Trzeba rozwijać transport publiczny!!!

    • 15 9

    • (2)

      Transport publiczny będzie fruwać nad ulicami ?!

      • 1 7

      • to wydzielić buspasy i załatwione (1)

        • 3 3

        • Zlikwidować dopłaty do komunikacji publicznej i można zaorać tą waszą komunikację dla bezdomnych.

          • 0 0

  • W ankiecie nie ma dobrej odpowiedzi

    "To zależy od polityki transportowej miasta"
    W domyśle: jeżeli miasto sobie życzy uatrakcyjnić transport indywidualny inwestycjami taki jak powyższa to jak najbardziej - korki będą rosnąć.

    • 1 2

  • (1)

    W końcu sensowna inwestycja drogowa w mieście. Powinna również być poszerzona Jana z Kolna !

    • 5 19

    • Jana z Kolna

      - wystarczy, jak się zrobi porządny remont, bo koleiny tam i na Wójta Radkiego mają już chyba z pół metra głębokości na całej długosci.

      • 7 1

  • (1)

    Bardzo smutne, pomysly z piekla rodem. Tam raczej powinni jeden pas przeznaczyc dla autobusow, drugi pas dla rowerzystow, trzeci pas dla samochodow. Poszerzac juz nic nie trzeba.

    • 12 5

    • Centrum jest tam gdzie bogaci ludzie w swoich samochodach pojadą! To jest Riwiera lub Klif. A tam gdzie wy chcecie to jest slams dla bezdomnych! Czyli świętojańska i itp.

      • 0 0

  • Gdynia zabija wlasne centrum.

    • 18 4

  • (2)

    Kolejny artykuł z cyklu "Gdynia cos tam...." Otóż nie Gdynia bo to podmiot nieożywiony a szczurasy i jedno co jest pewne to to, ze niczego pożytecznego dla mieszkańców nie zrobią tylko przerobia na g....no kolejne miliony z naszych podatków.

    • 12 6

    • (1)

      Fajnie tak anonimowo hejtowac?

      • 3 7

      • Po co się pytasz jak dobrze znasz odpowiedz z własnego doświadczenia

        • 1 2

  • Ciekawe czemu nie słychać nic o pomyśle zamienienia Starowiejskiej w deptak?

    co z ukończeniem Drogi Różowej? Opatem? w Gdyni co tydzień jest nowy, piękny pomysł - ale tylko na papierze, żeby gazety miały o czym pisać, a tymczasem drogi są w opłakanym stanie, miasto się coraz bardziej korkuje, bo zamiast w nie inwestować wydaje się miliony na koncepcje zagospodarowania lotnista (???), na którego budowę już wzcześniej wydano miliony, i które nigdy nie powstanie!

    • 12 0

  • Władysława IV

    W latach 70 wyburzono w dwóch budynkach partery by wykonać przejście dla pieszych ,tak jest do dzisiaj trzeba zrealizować stary plan, i jezdnia będzie szersza a auta i tak będą pod oknami.

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane