• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • Potrzebna ŚCIEŻKA ROWEROWA !

    Może by tak w końcu zrobić ścieżkę rowerową na tym odcinku?

    • 4 2

  • (10)

    Bardzo dobry pomysł, ostatnio byłem dwa tygodnie w Chinach, wrażenie to ogromna ilosć aut i prawie żadnych korków, bo autostrady mają po 5 pasów, proste rozwiązanie. W kliku miastach widziałem też ulice dwupoziomowe. Ale nam jeszcze daaaleko do tego. Jak ktoś mówi, że u nas jest dużo aut, to teraz chce mi się śmiać

    • 42 70

    • (7)

      Ale my nie chcemy tak jak w Chinach. Chcemy żyć w czystym mieście. Także z budową dróg nie ma co przesadzać.

      • 45 11

      • (6)

        To wyprowadź się z miasta na wieś.

        • 11 33

        • (5)

          To nie przyjeżdżaj ze wsi do miasta, większość korkorobów ma 3-literowe tablice

          • 30 8

          • Gsp (1)

            • 1 0

            • tacy to powinni płacić myto w Orłowie

              • 0 0

          • (1)

            Wolę ciszę i spokój.
            Wolę samochód i rower.
            Lubię jak nie siedzi mi na głowie masa sąsiadów .
            Spełnienie tych potrzeb daje mi wieś.

            • 6 3

            • Nie ma sprawy, spełniaj w całej rozciągłości swoje potrzeby - tylko potem nie płacz, że Ci nie wybudują dojazdówki do pracy (której we wsi nie masz) w standardzie 4 pasy+ do miasta. Bo lamentują głownie ci, co chcą obcować z sarenkami i się oburzają na zalążki - powtarzam, zalążki - polityki przeciwdziałającym emigracjom podatkowym i pasożytowaniu na organizmie miejskim. O nie, nie w Gdyni akurat, bo sam prezydent na pierdziszewie mieszka - ale to jak z trendami na rynkach finansowych. Walcząc z trendem przegrasz. Trend od dekad obowiązuje w cywilizowanej części Europy, a nas też sowieckie (de facto azjatyckie) wpływy powolutku maleją. Będzie cisza (aż Ci machną obwodnicę za ogródkiem, bo będą tacy, co chcą mieszkać dalej i jaszcze bliżej natury), będą samochody, będą koszty, bedą korki. Większe i większe.

              Notabene, najzamożniejsi, co uciekali za miasto w latach 90-tych do swoich okazałych willi na przedmieściach, już dawno wrócili

              • 2 3

          • Naprawdę? A skąd to wiesz? Bo na moje oko najgorsze korki robią ci którzy już w mieście mieszkają. A tablice mogą mieć przypadkowe, nawet WE, albo DWR

            • 5 13

    • Jeszcze troche i rzeczywiscie bedzie jak w Chinach. Wladze beda wydawaly komunikaty o zakazie wychodzenia z domu ze wzgledu na smog.
      A halas w centrum bedzie potworny.
      Na Swietojanskiej nie da sie posiedziec w tych ogrodkach. Nie slychac co sie mowi nawzajem.
      Smrod i halas.

      • 7 6

    • jestem w Chinach dwa razy w roku

      a przez ten smog nic tam nie widać

      poza tym jeździłeś w dni parzyste czy nieparzyste

      • 26 8

  • (4)

    Na początek powinno się zadbać, by wszystkie 3 pasy sprawnie działały. Prawy pas (do 10-go lutego) / lewy pas (od 10-go lutego w dół) najczęściej jest zastawiany wystającymi, zaparkowanymi autami bądź też skutecznie zwalniany przez auta wjeżdżające/wyjeżdżające z miejsc postojowych.

    • 117 5

    • prawy pas na odcinku: Węzeł Cegielskiej - Batory
      lewy pas na odcinku: 10 lutego - Jana z kolna

      • 0 0

    • i to jest dobry pomysł...

      Mandaty albo zamknąć lub poszerzyć te miejsca parkingowe.

      Teraz wszystkie autobusy środkowym jeżdżą na W IV bo na prawym się nie mieszczą!

      • 10 1

    • (1)

      raczej lewy

      • 6 3

      • może twój lewy

        • 2 4

  • nie mamy innych problemow.

    wystarczy pojechac na dzielnice-plk.dabek sie w grobie przewraca-konny trakt,waska wyboista bez chodnika i zatok autobusowych.

    • 1 0

  • Władysława IV

    A może tak zlikwidować ten nieszczęsny parking dla sklepikarzy i po problemie?

    • 3 0

  • O ile pamiętam (2)

    Ulica Władysława IV miała od ulicy 10 Lutego do Jana z Kolna biec pod ziemią - taki był plan za czasów PRLu. Urbanisci byli znacznie lepsi niz obecnie.

    • 10 1

    • (1)

      Raczej warunki geologiczne na to nie pozwalają. Groziloby tragedią.

      • 0 2

      • a tam....

        Mamy 2015 rok i zupełnie inny poziom wiedzy oraz technologii

        • 1 0

  • Ci mityczni "mieszkańcy" mają obawy o wszystko (7)

    może lepiej żeby nie wstawali z łóżka, bo coś im się stanie

    • 69 69

    • (4)

      Mieszkaniec się wypowiedział: "czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców". Jak rozumiem - przylatuje on do swego mieszkania latającym spodkiem?

      • 7 14

      • przychodzi na nogach (3)

        Ale jak ktoś jest ze wsi to nie wyobraża sobie życia bez samochodu

        • 17 3

        • (2)

          No faktycznie. Osobiście nie wyobrażam sobie życia bez traktora. A ty nie wiesz nawet gdzie w traktorze się półbiegi zmienia i jak się wrzuca wsteczny ;p ;p ;p

          • 1 7

          • (1)

            on w zwykłym samochodzie też nie wie jak się wsteczny wrzuca, bidota z centrum: drogie parkowanie, drogie paliwo, gdzie sie chłopina miał nauczyć jak całe życie chodniki d*pą wyciera??

            • 2 8

            • Współczesna biedota mieszka na przedmieściach - i ponosi sumaryczne koszty tej decyzji większe, niz nabywcy nieruchomości w obszarach centralnych. Tak, dom mozna też mieć np. w Sopocie, Orłowie, Oliwie. Nie, nie musi mieć tralek, dziesięciospadów i szprosów ;)

              • 3 3

    • (1)

      Jak "mieszkańcy" wszystkiego się boją, to polecam wizytę u psychologa. Z pewnością pomoże.

      • 5 12

      • jeżeli ktoś uważa, że samochód jest jedynym środkiem służącym do poruszania się po mieście

        polecam wizytę u psychologa. Z pewnością pomoże.

        • 8 3

  • Ograniczenie ruchu samochodów w centrum?

    Ok, ale co z OPAT?

    • 3 0

  • (1)

    Bardzo smutne, pomysly z piekla rodem. Tam raczej powinni jeden pas przeznaczyc dla autobusow, drugi pas dla rowerzystow, trzeci pas dla samochodow. Poszerzac juz nic nie trzeba.

    • 12 5

    • Centrum jest tam gdzie bogaci ludzie w swoich samochodach pojadą! To jest Riwiera lub Klif. A tam gdzie wy chcecie to jest slams dla bezdomnych! Czyli świętojańska i itp.

      • 0 0

  • (3)

    Jestem gdańszczaninem, ale życzę Wam jak najlepiej i nie dajcie się bałamucić. Nic nie trzeba u Was poszerzać (jeżdżę przez centrum Gdyni codziennie do pracy) i Wasze korki to mały pikuś w porównaniu do Sopotu i Gdańska. Trzeba rozwijać transport publiczny!!!

    • 15 9

    • (2)

      Transport publiczny będzie fruwać nad ulicami ?!

      • 1 7

      • to wydzielić buspasy i załatwione (1)

        • 3 3

        • Zlikwidować dopłaty do komunikacji publicznej i można zaorać tą waszą komunikację dla bezdomnych.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane