• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • trzypasmówka? chyba dwu (1)

    • 1 6

    • jest trzypasmówka przecież

      • 4 0

  • (2)

    A nie lepiej wybodować tunel pod torami na Chylonii....? Upłynni to ruch w okolicach końca obwodnicy, portu i ul. Hutniczej.

    • 27 6

    • (1)

      to powiedz to PKP, którzy zarządzają tym terenem

      • 6 0

      • No to mówię

        • 7 0

  • rondo? lewoskręt ?

    1. A co ze skręcającymi w lewo z 10 lutego w Władysława IV na tymże krzyżowaniu?
    Bo tam jest ciężko i niebezpiecznie.
    2. A co z rondem na 10 Lutego w ul. Podjazd bo tam jest bardzo ciężko wyjechać od strony dworca. Kijowe skrzyżowanie
    3. A co z tunelem na Chyloni ?
    Już wiem. Mamy kolejkę, górską i infoBOX - choć przy tym jest fajny parczek.

    • 23 4

  • (4)

    Prawie 100 lat temu w latach 20 kiedy powstawała Gdynia to się budowało, szeroko i z zapasem, wystarczyło na 100 lat, wtedy pewnie też byli tacy co kazali budować węższe drogi i gruntowe zamiast brukowane.

    • 16 7

    • Zawsze będą podziały na postępowych i hamulcowych.

      • 7 3

    • 100 lat temu urbanistyka nie była uzalezniona od smaochodu, jak to ma dziś miejsce w Polsce (2)

      więc zanim zaczniesz porównywać, doedukuj się trochę. I nie budowano szeroko i z zapasem, a budowano dokłądnie tyle, ile trzeba. Kompozycja urbanistyczna była w międzywojniu na o wiele wyzszym poziomie niz obecnie/

      • 5 5

      • (1)

        To dlaczego domy na Władysława IV są postawione w tak dużej odległości od siebie a nie o połowę bliżej...?

        • 6 0

        • Przewidywali budowniczy

          • 7 0

  • nowe ulice nie rozladowują korków, one je tylko napędzają, wbijcie to sobie do łba (6)

    efekt nowości trawa kilka miesięcy, a potem cały przekrój się wypełnia, korek staje się taki sam, a potem dalej rośnie. samochody też nei znikają w połowie, tylko dobijają mocniej sasiednie ulice.

    i tak to się toczy

    • 26 18

    • hehe dobre, czyli wg tej teorii lepiej zwężać niż poszerzać, to może obwodnicę tak do jednego pasa i będzie dobrze :)

      • 11 6

    • tak właśnie jest, ale jak widać nie wszyscy to rozumieją (4)

      W Gdyni chcę Amsterdamu albo Kopenhagi a nie Los Angeles, Moskwy czy Pekinu. Ruch samochodów musi być zminimalizowany, ograniczony w znacznej większości, a centrum niech zostanie fajną strefą do spędzania wolnego czasu - tak jest w każdym normalnym mieście. Wyjściem są wg mnie wysokie opłaty na wjazd samochodem do centrum, jak np. w Londynie.

      • 16 8

      • Też chcę Kopenhage w Gdyni, ale niestety ta droga to przelotówka i to się nie zmieni

        • 8 6

      • No to chociaż jak nie Amsterdam to Puck tam jest mały ruch i spokój w centrum

        • 7 6

      • (1)

        Napisał nur z pod budki z piwem! Chcę amsterdamu! Czyli w całym centrum mają być burdele i narkotykowe shopy? To ja pitole....

        • 2 2

        • Chcą Pucka? To wypad do Banina tam będziesz miał centrum bez samochodów! A tam nie ma centrum, no tak bez samochodów a w nich bogatych ludzi nie ma centrum tylko jest Wieś!

          • 3 0

  • marzy się mi Gdynia bez samochodów niestety planowany jest koszmarek (4)

    czas wyprowadzić się poza miasto bo tego hałasu i smrodu spalin oraz zastawionych chodników dłużej nie zniosę

    • 24 19

    • (1)

      A jak znajdziesz tam pracę to fajnie :)

      • 6 3

      • Będę dojeżdżał do Gdyni 15 letnim dieslem i parkował za free na podwórkach jak każdy teraz to robi, podatki będę płacił w mojej gminie żeby burmistrz wybudował Aquapark.

        • 6 1

    • spitalaj

      • 1 3

    • Marzy mi się Gdynia bez takich biedaków przeciwnych motoryzacji jak ty.

      • 2 5

  • (2)

    piesi jak zwykle nie mają szans dla lobby blacharsko rowerowego

    • 10 9

    • nie przesadzaj, bo tak nie jest....

      • 4 1

    • Piesi to pijana wieś.

      • 1 0

  • XXIw a u nas dalej kult samochodu (5)

    jakby to wyznacznik przynależności do kasty był.
    Ruch samochodów w centrum trzeba ograniczać, tranzyt wypychać poza centrum a nie zachęcać wielopasmowymi drogami.
    Poza tym jeśli ten odcinek miałby być 4 pasmowy, to nie wyobrażam sobie bez sygnalizacji na skrzyżowaniu ze starowiejską.

    • 22 14

    • (2)

      A ty czym możesz się pochwalić? Rowerkiem, butami, pracą za 3000 tyś,mieszkaniem w bloku? Znalazł się nowoczesny goryl z drzewa! Samochody są super i fajnie się nimi jeździ! Nie masz samochodu jesteś niewolnikiem!

      • 5 4

      • Ja nie muszę się niczym chwalić (1)

        Mam wszystko czego do szczęścia potrzeba, mi ani mojej rodzinie niczego nie brakuje. Snoby i ludzie niedowartościowani się chwalą i szpanują, mi do takich daleko, nie uznaję kultu pieniądza, nigdy o nie nie zabiegałem szczególnie, a nigdy, odpukać, mi ich nie brakowało.
        Życzę Ci mojej beztroski i szczęścia które mam na codzień chociaż od święta.

        • 0 1

        • Masz małe horyzonty! To nas odróżnia od zwierząt że właśnie coś posiadamy. Beztrosko to może chodzić baran po łące. A człowiek jest tym co posiada!

          • 0 0

    • Misiaczku, samochód to nie przedmiot kultu

      Samochód służy do przemieszczania się z miejsca na miejsce, zupełnie inaczej niż w mokrych snach pedalarzy.

      • 1 0

    • Miasto jest dla samochodów, łąka dla bydła a wieś dla ludzi chcących spokoju!

      • 1 0

  • Niespójna wizja (1)

    Z jednej strony Gdynia chce stworzyć przestrzeń dla ludzi. Deptak i pisze o świetnej komunikacji miejskiej, strefi 30km/H i rowerach, które mogłyby jeździć ulicami. Z drugiej strony cichaczem uchwała plan z wizja totalnie przeciwna. Coś mi tu nie gra-przelotowka miała być na przedłużeniu drogi różowej, a trasa od torów do wody miała być miejska, do życia dla ludzi...

    • 22 6

    • w Gdyni od dawna nie ma wizji poza wizją lotniska w chmurach.........

      jest łatanie dziur i propaganda sukcesu. Za kilka lat gdynianie obudzą się z ręką w nocniku.

      • 7 1

  • Poszerzanie dróg o kolejne pasy nie zachęci ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej (1)

    a przecież to jest zapisane we wszystkich planach rozwoju miasta. Gdzie jest napisane "promowanie indywidualnej komunikacji samochodowej" ? Ktoś coś takiego widział ?

    Jest?? Proszę o cytaty.

    • 17 4

    • Ale my mamy w nosie waszą komunikację publiczną! Nic nas nie zmusi do jazdy tym syfem! DOTARŁO

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane