- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (105 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy
Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego do Jana z Kolna . To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.
Ważna arteria w mieście
Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.
Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego .
Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku
Szerzej, czyli większy ruch
Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.
- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.
Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.
- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie
Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".
Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.
Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu
- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca
Opinie (213) 4 zablokowane
-
2015-08-25 15:06
trzypasmówka? chyba dwu (1)
- 1 6
-
2015-08-25 15:17
jest trzypasmówka przecież
- 4 0
-
2015-08-25 15:10
(2)
A nie lepiej wybodować tunel pod torami na Chylonii....? Upłynni to ruch w okolicach końca obwodnicy, portu i ul. Hutniczej.
- 27 6
-
2015-08-25 15:18
(1)
to powiedz to PKP, którzy zarządzają tym terenem
- 6 0
-
2015-08-25 15:22
No to mówię
- 7 0
-
2015-08-25 15:18
rondo? lewoskręt ?
1. A co ze skręcającymi w lewo z 10 lutego w Władysława IV na tymże krzyżowaniu?
Bo tam jest ciężko i niebezpiecznie.
2. A co z rondem na 10 Lutego w ul. Podjazd bo tam jest bardzo ciężko wyjechać od strony dworca. Kijowe skrzyżowanie
3. A co z tunelem na Chyloni ?
Już wiem. Mamy kolejkę, górską i infoBOX - choć przy tym jest fajny parczek.- 23 4
-
2015-08-25 15:24
(4)
Prawie 100 lat temu w latach 20 kiedy powstawała Gdynia to się budowało, szeroko i z zapasem, wystarczyło na 100 lat, wtedy pewnie też byli tacy co kazali budować węższe drogi i gruntowe zamiast brukowane.
- 16 7
-
2015-08-25 15:28
Zawsze będą podziały na postępowych i hamulcowych.
- 7 3
-
2015-08-25 15:32
100 lat temu urbanistyka nie była uzalezniona od smaochodu, jak to ma dziś miejsce w Polsce (2)
więc zanim zaczniesz porównywać, doedukuj się trochę. I nie budowano szeroko i z zapasem, a budowano dokłądnie tyle, ile trzeba. Kompozycja urbanistyczna była w międzywojniu na o wiele wyzszym poziomie niz obecnie/
- 5 5
-
2015-08-25 15:37
(1)
To dlaczego domy na Władysława IV są postawione w tak dużej odległości od siebie a nie o połowę bliżej...?
- 6 0
-
2015-08-25 15:39
Przewidywali budowniczy
- 7 0
-
2015-08-25 15:31
nowe ulice nie rozladowują korków, one je tylko napędzają, wbijcie to sobie do łba (6)
efekt nowości trawa kilka miesięcy, a potem cały przekrój się wypełnia, korek staje się taki sam, a potem dalej rośnie. samochody też nei znikają w połowie, tylko dobijają mocniej sasiednie ulice.
i tak to się toczy- 26 18
-
2015-08-25 15:34
hehe dobre, czyli wg tej teorii lepiej zwężać niż poszerzać, to może obwodnicę tak do jednego pasa i będzie dobrze :)
- 11 6
-
2015-08-25 15:34
tak właśnie jest, ale jak widać nie wszyscy to rozumieją (4)
W Gdyni chcę Amsterdamu albo Kopenhagi a nie Los Angeles, Moskwy czy Pekinu. Ruch samochodów musi być zminimalizowany, ograniczony w znacznej większości, a centrum niech zostanie fajną strefą do spędzania wolnego czasu - tak jest w każdym normalnym mieście. Wyjściem są wg mnie wysokie opłaty na wjazd samochodem do centrum, jak np. w Londynie.
- 16 8
-
2015-08-25 15:41
Też chcę Kopenhage w Gdyni, ale niestety ta droga to przelotówka i to się nie zmieni
- 8 6
-
2015-08-25 15:43
No to chociaż jak nie Amsterdam to Puck tam jest mały ruch i spokój w centrum
- 7 6
-
2015-08-25 22:30
(1)
Napisał nur z pod budki z piwem! Chcę amsterdamu! Czyli w całym centrum mają być burdele i narkotykowe shopy? To ja pitole....
- 2 2
-
2015-08-25 22:33
Chcą Pucka? To wypad do Banina tam będziesz miał centrum bez samochodów! A tam nie ma centrum, no tak bez samochodów a w nich bogatych ludzi nie ma centrum tylko jest Wieś!
- 3 0
-
2015-08-25 15:39
marzy się mi Gdynia bez samochodów niestety planowany jest koszmarek (4)
czas wyprowadzić się poza miasto bo tego hałasu i smrodu spalin oraz zastawionych chodników dłużej nie zniosę
- 24 19
-
2015-08-25 15:41
(1)
A jak znajdziesz tam pracę to fajnie :)
- 6 3
-
2015-08-25 18:18
Będę dojeżdżał do Gdyni 15 letnim dieslem i parkował za free na podwórkach jak każdy teraz to robi, podatki będę płacił w mojej gminie żeby burmistrz wybudował Aquapark.
- 6 1
-
2015-08-25 22:14
spitalaj
- 1 3
-
2015-08-25 22:35
Marzy mi się Gdynia bez takich biedaków przeciwnych motoryzacji jak ty.
- 2 5
-
2015-08-25 15:44
(2)
piesi jak zwykle nie mają szans dla lobby blacharsko rowerowego
- 10 9
-
2015-08-25 15:50
nie przesadzaj, bo tak nie jest....
- 4 1
-
2015-08-25 22:36
Piesi to pijana wieś.
- 1 0
-
2015-08-25 15:58
XXIw a u nas dalej kult samochodu (5)
jakby to wyznacznik przynależności do kasty był.
Ruch samochodów w centrum trzeba ograniczać, tranzyt wypychać poza centrum a nie zachęcać wielopasmowymi drogami.
Poza tym jeśli ten odcinek miałby być 4 pasmowy, to nie wyobrażam sobie bez sygnalizacji na skrzyżowaniu ze starowiejską.- 22 14
-
2015-08-25 22:20
(2)
A ty czym możesz się pochwalić? Rowerkiem, butami, pracą za 3000 tyś,mieszkaniem w bloku? Znalazł się nowoczesny goryl z drzewa! Samochody są super i fajnie się nimi jeździ! Nie masz samochodu jesteś niewolnikiem!
- 5 4
-
2015-08-26 10:51
Ja nie muszę się niczym chwalić (1)
Mam wszystko czego do szczęścia potrzeba, mi ani mojej rodzinie niczego nie brakuje. Snoby i ludzie niedowartościowani się chwalą i szpanują, mi do takich daleko, nie uznaję kultu pieniądza, nigdy o nie nie zabiegałem szczególnie, a nigdy, odpukać, mi ich nie brakowało.
Życzę Ci mojej beztroski i szczęścia które mam na codzień chociaż od święta.- 0 1
-
2015-08-26 11:27
Masz małe horyzonty! To nas odróżnia od zwierząt że właśnie coś posiadamy. Beztrosko to może chodzić baran po łące. A człowiek jest tym co posiada!
- 0 0
-
2015-08-26 11:03
Misiaczku, samochód to nie przedmiot kultu
Samochód służy do przemieszczania się z miejsca na miejsce, zupełnie inaczej niż w mokrych snach pedalarzy.
- 1 0
-
2015-08-26 11:31
Miasto jest dla samochodów, łąka dla bydła a wieś dla ludzi chcących spokoju!
- 1 0
-
2015-08-25 16:03
Niespójna wizja (1)
Z jednej strony Gdynia chce stworzyć przestrzeń dla ludzi. Deptak i pisze o świetnej komunikacji miejskiej, strefi 30km/H i rowerach, które mogłyby jeździć ulicami. Z drugiej strony cichaczem uchwała plan z wizja totalnie przeciwna. Coś mi tu nie gra-przelotowka miała być na przedłużeniu drogi różowej, a trasa od torów do wody miała być miejska, do życia dla ludzi...
- 22 6
-
2015-08-25 19:19
w Gdyni od dawna nie ma wizji poza wizją lotniska w chmurach.........
jest łatanie dziur i propaganda sukcesu. Za kilka lat gdynianie obudzą się z ręką w nocniku.
- 7 1
-
2015-08-25 16:08
Poszerzanie dróg o kolejne pasy nie zachęci ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej (1)
a przecież to jest zapisane we wszystkich planach rozwoju miasta. Gdzie jest napisane "promowanie indywidualnej komunikacji samochodowej" ? Ktoś coś takiego widział ?
Jest?? Proszę o cytaty.- 17 4
-
2015-08-25 22:25
Ale my mamy w nosie waszą komunikację publiczną! Nic nas nie zmusi do jazdy tym syfem! DOTARŁO
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.