• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • Jeżdżę Władysława codziennie do i z pracy w godzinach szczytu.

    Bez przesady, że się aż tak korkuje. Nie sądze, żeby trzeba było poszerzać, wystarczy popracować z organizacją ruchu i z grubsza wyremontować. W mieście sa miliony pilniejszych dróg do zrobienia. Naprawde w porównaniu z Gdańskiem i Sopotem to dziura na dziurze, a najpilniejsza jest kwestia rozwiązania korków na Obłuże, Karwiny/Dąbrowę, Chylonię.

    • 2 0

  • Czy Pan Szczurek nie powinien odejść na emeryturę w wysokości np. 1650 zł ?

    • 1 0

  • Mieszkańcy zawsze stają okoniem. Bo to Polska właśnie. (20)

    • 93 133

    • (1)

      Te pomysły Szczurka, fałszywe lub naciągane argumenty Przy infoboksie miało nie być meneli . Ostatnio widziałem czterech. Dawniej przesiadywali na murku teraz na....l e ż a c z k u. Ha ha.

      • 1 0

      • menele przy infoboxie mają raj latem. Najpierw na klęczkach przy przejściu dla pieszych zbierają na dyktę, a po konsumpcji wylegują się na leżakach. Z tego miejsca pozdrawiam korzystających z ww leżaków i zalecam przeszukanie odzieży na okoliczność wszy, pcheł lub pluskiew...

        • 1 1

    • (2)

      Gdynia jest miastem o najwiekszej ilosci aut na 1000 mieszkancow w Polsce (moze po Warszawie). I to widac i slychac..
      Halas, chodniki zniknely, drogi rowerowe nie istnieja.
      I jak widac dalej brna w samochody.

      • 21 4

      • (1)

        bo komunikacja miejska jest do niczego,
        drogo bez klimatyzacji a siatka połączeń słaba dla przykładu
        z Cisowej do Kaczych Buków 50minut do ponad godziny :)

        • 5 2

        • He he ciekawy przykład

          Właśnie zostawiłem auto na warsztacie i musiałem tak przejechać - z Cisowej na Dąbrowę do teściowej. Mam komórkę, sprawdzam. Lecimy - X z Morskiej - za cztery godziny, no to może K spod Tesco - za 40 minut. Zostaje 26 + coś dalej, prawie godzina drogi jak w ryj. Do warsztatu jechałem 15 minut z Kacka.

          • 0 0

    • (10)

      Nie wszyscy :)
      To, że znajdzie się kilku pisowców to nie od razu mieszkańcy.

      • 20 52

      • (9)

        A więc problem się rozwiąże z końcem października, bo PiS wygra wybory.
        Wtedy kto będzie stawać okoniem? Z kogo zrobisz kozła ofiarnego?

        • 20 10

        • (5)

          ale w Gdyni nigdy nie wygra na szczęście

          • 18 14

          • Właśnie nonstop wygrywa, (4)

            Szczurek - protegowany Arciszewskiej i Kaczyńskiego, znajomy Kaczmarka i Necla, no i wielkiego płatnika, oczywiście. Dla nie wtajemniczonych, są to przedstawiciele PISu, albo bohaterowie niesławnych PISowych rządów.

            • 16 6

            • (1)

              jasne :) Kaczmarek i Wielki Płatnik :) sa przedstawicielami PISu :)

              • 3 5

              • Widzę, że ciemny lud ma krótką pamięć.

                Może młodzież już nie pamięta, jak prokurator Engelking prowadził retransmisję w telewizji, jak pan Kaczmarek na 40 piętrze hotelu Marriot czekał na Wielkiego Płatnika. Cała Polska z wypiekami na twarzy to śledziła. Wielki Płatnik ( z tej relacji wzięła się ta nazwa ) miał właśnie wrócić od prezydenta Kaczyńskiego itd. itp. Próbowałem całe to zdarzenie wygooglować, praktycznie zostały tylko strzępy informacji w internecie. Co do Szczurka, to wiem, że jest bardzo wpływową osobą, potrzebuje silnej ręki, która nim pokieruje, bo się gubi. Najlepiej, jak jest to kobieca ręka, taka tradycja...

                • 1 0

            • Hehehe ja też znam Kaczmarka, był moim sąsiadem, i co z tego? Lecz się Pisowcu bo kiedyś wyladujesz w wariatkowie

              • 0 3

            • Echhhh :) myślisz, że ludzie łykaja twoje brednie? I znów z tego samego IP

              • 0 1

        • To będzie katastrofa! (2)

          Nie do czekania żeby sekta PiS wygrała!

          • 8 14

          • W Gdyni na pewno nie wygra

            • 2 2

          • Bo mądry Polak po szkodzie... Niestety

            • 1 1

    • zrobić porządek z 3 pasem

      po co poszerzać lepiej trzeci pas odblokować na którym tyły samochodów wystają tak jak i przy urzędzie skarbowym

      • 13 1

    • a dlaczego maja miec wiecej i wiecej samochodow?

      jak jest komunikacja miejska, rosnaca alternatywa w postaci sciezek rowerowych? A tu chca budowac autostrade przez srodek miasta, a januszom ktorzy nie potrafia zyc bez samochodu to i tak zawsze bedzie malo

      • 26 8

    • Bo nie potrafią myśleć przyszłościowo. Ważne tu i teraz. Carpe diem!

      • 7 5

    • Ja bym wyrzucił te stojące i wystające auta blokujące zawsze jeden pas!!!

      i miejsca będzie dużo:)

      • 27 2

  • XXIw a u nas dalej kult samochodu (5)

    jakby to wyznacznik przynależności do kasty był.
    Ruch samochodów w centrum trzeba ograniczać, tranzyt wypychać poza centrum a nie zachęcać wielopasmowymi drogami.
    Poza tym jeśli ten odcinek miałby być 4 pasmowy, to nie wyobrażam sobie bez sygnalizacji na skrzyżowaniu ze starowiejską.

    • 22 14

    • Miasto jest dla samochodów, łąka dla bydła a wieś dla ludzi chcących spokoju!

      • 1 0

    • (2)

      A ty czym możesz się pochwalić? Rowerkiem, butami, pracą za 3000 tyś,mieszkaniem w bloku? Znalazł się nowoczesny goryl z drzewa! Samochody są super i fajnie się nimi jeździ! Nie masz samochodu jesteś niewolnikiem!

      • 5 4

      • Ja nie muszę się niczym chwalić (1)

        Mam wszystko czego do szczęścia potrzeba, mi ani mojej rodzinie niczego nie brakuje. Snoby i ludzie niedowartościowani się chwalą i szpanują, mi do takich daleko, nie uznaję kultu pieniądza, nigdy o nie nie zabiegałem szczególnie, a nigdy, odpukać, mi ich nie brakowało.
        Życzę Ci mojej beztroski i szczęścia które mam na codzień chociaż od święta.

        • 0 1

        • Masz małe horyzonty! To nas odróżnia od zwierząt że właśnie coś posiadamy. Beztrosko to może chodzić baran po łące. A człowiek jest tym co posiada!

          • 0 0

    • Misiaczku, samochód to nie przedmiot kultu

      Samochód służy do przemieszczania się z miejsca na miejsce, zupełnie inaczej niż w mokrych snach pedalarzy.

      • 1 0

  • Bardzo dobra decyzja (6)

    • 86 89

    • Narazie projekt jak wszystko w Gdyni (4)

      Z tego co czytam nic sie nie dzieje tylko Projekty dają które nie dochodzą do skutku wiec spoko to tylko podpucha , jak dojdzie co do czego to sie wycofają. Nie mają kasy na autobusy i pare dodatkowych lini a co dopiero na przebudowę drogi? Puszczają w świat info ,że niby coś robia, a tak naprawde dopiero myślą i myśleć nie przestaną .

      • 11 8

      • skąd te minusy (3)

        a co prawda jest inna może się myle to proszę o argumenty ,że jednak cos robią oprócz obiecywania i projektowania? Na podwyżkę dadzą 50 gr a na nieczynne lotnisko 100mil lekką ręką

        • 6 5

        • Człowieku, no jeśli już te 100 mln na lotnisko cie boli to sprawdź sobie, że to nie 100 tylko co najwyżej 90 (2)

          Reszta to cena ziemi wniesione przez Kosakowo. Po drugie czy 90 to dużo? Niby tak, ale jak się porówna do dotacji dla komunikacji miejskiej przez 1 rok (chyba ponad 70 mln) albo np. do stadionu w Letnicy 800 mln, albo do... ILS2 na gdańskim lotnisku (62 mln) to widać, że ucywilnienie to koszt spoko do łykniecia. A że gdańskie platfusy zablokowany w Brukseli uruchomienie no to już inna bajka.

          • 8 4

          • rzeczywiście, to bajka

            nie gdańskie, a gdyńskie, nie platfusy, a Samodzierżawie, nie zablokowały, tylko złożyły niezbędne dokumenty, po których Unii nie pozostało nic innego do wyboru - reszta mniej więcej się zgadza...

            • 2 1

          • To nie był cały koszt.

            Do uzyskania kodu C nie byli nawet w połowie drogi....

            • 0 1

    • Może przeoczyłem w tekście, ale czy w razie poszerzenia tego odcinka, droga będzie dwukierunkowa? W razie dwustronnych bus pasów, dla samochodów zostanie po jednym pasie w obie strony. Myślę, że takie rozwiązanie byłoby optymalne, a poszerzenie konieczne...

      • 0 3

  • Bardzo głupi pomysł, powinno się odwrotnie żeby wyrzucić samochody z miasta. (16)

    • 125 105

    • dla chcących jechać samochodem przez miasto - ocet (4)

      dla chcących poruszać się po mieście inaczej niż samochodem (tzn. rowerem, pieszo, komunikacją publiczną.....) - miód.
      Tak jak w Holandii.
      Twardo co do zasady, łagodnie co do metody.

      • 13 11

      • dla pedalarzy yebnięcie baranka z rozpędu o ścianę

        Instytut Medycyny Internetowej poleca medycynę naturalną.

        • 0 0

      • (1)

        A te ścieżki rowerowe i uspokojony ruch to sfinansujemy z podatków płaconych za rowery. Oppsss... Oni nic nie płacą. A oczekiwania! Wyrzucić, usunąć, utrudnić. I ocet. Zacznijcie płacić za te wasze ścieżki. Pogadamy wtedy.

        • 13 7

        • a jakie to podatki wpływają z blachosmrodów do budżetu miasta?

          • 1 1

      • Żeby było jak w Holandii ...

        ... najpierw trzeba zniwelować wzgórza morenowe spychaczami.

        • 6 2

    • No i co? (2)

      To normalne jest, aby ułatwić dojazd i przejazd w centrum i na obrzeżach Gdyni.
      Przemysł motoryzacyjny napędza gospodarkę, sprzedaż paliwa daje dochodt państwu, itd.
      Czego oczekują malkontenci?
      Zwiększenie handlu pojazdami, potem zamknięciu ich w garażach i płaceniu podatku od posiadania samochodu (mamy przecież podatek za posiadanie TV w domu). Jeśli nie będzie komunikacji, to i zmniejszy się dochód narodowy.

      • 8 6

      • dochód chyba Rosji

        w Polsce co najwyżej wpływy z podatków które nie starczają nawet na budowę infrastruktury

        poza tym do polskiego przemysłu samochodowego to akurat dopłacamy

        • 1 0

      • Chyba zartujesz. Te dochody nie pokrywaja kosztow jakie jednoczesnie generuje motoryzacja. Nie mowiac o kosztach spolecznych oraz srodowiskowych, czy zdrowotnych.

        • 5 5

    • Jak chcesz ciszę i spokój to zamieszkaj na wsi. Miasto jest dynamiczne i dla każdego. Nie każdy ma do pracy do pokonania odcinek, który z buta czy rowerem nie stanowi problemu.

      • 4 4

    • Januszu (1)

      Zjedz Snickers, bo nie jesteś sobą!

      • 20 10

      • zgryź bąka trollu

        • 2 6

    • Las Masakras (4)

      Żeby "wyrzucić" samochody z miasta to by trzeba king-konga i godzile zatrudnić i gdzie oni by mieli nimi rzucać, do Zatoki Gdańskiej, czy do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego ?

      • 18 19

      • (3)

        Samochody potopić w Wiśle.
        Winnych powiesić, pozostałych rozstrzelać.

        • 12 5

        • A co z king-kongiem i godzillą? (2)

          • 7 3

          • Etacik. (1)

            • 7 2

            • a matka? siedzi z tyłu?

              • 8 3

  • Do wszystkich mądrali (1)

    co chcą wyrzucać samochody z miast.
    SAMOCHÓD to największe zło w XXI w. niewygodne, powolne, ograniczające człowieka. Natomiast komunikacja zbiorowa to cudowna rzecz ! Wkoło pachnący mili kulturalni obywatele, nikt nie wrzeszczy przez telefon, brak tłoku, dojeżdżamy na każdą ulicę. Jeszcze lepszy jest rower z dwojgiem dzieci i bagażem, sama przyjemność jechać w listopadzie w deszczu czy w lutym w śnieżycy ze Wzgórza na Witomino ! A nie wiem czy wiecie, ale na świecie są także ludzie nie tyko młodzi i sprawni.

    • 5 5

    • Daj spokój, gimby nie znajo

      Jeżdżą rowerkiem po kawkę i poranne bułeczki i myślą, że to wszystkim pasuje.

      • 1 1

  • Chyba odnalezono plany na żółtych kartach z lat '70, albo koncepcja jest efektem dopalaczy

    Kwiatkowski się w grobie przewraca w Krakowie, miasto zostało zaprojektowane w konkretnych proporcjach funkcji. Tematy autostrad przez centrum już przerabiano i w Europie Środkowowschodniej i Zachodniej.

    • 6 2

  • a może przemysł?

    poszerzyć Władka i "zrobić tam przemysł, bo w Polsce jest go za mało", taka jest polityka miasta :) cytuję tu pana kaktusa, to jest dopiero oszołomstwo

    • 0 0

  • błędy przeszłości

    Hm... wiele z komentujących negatywnie patrzy na samochody.
    Ale czy przypadkiem przyczyną tego nie są zaniedbania z przeszłości?
    Niejedna inwestycja w śródmieściu Gdyni biurowce, centra handlowe została wybudowana z niewystarczającą ilością miejsc parkingowych bądź bez nich. Jak tutaj coś załatwić jeśli nie ma gdzie zaparkować.

    Jeśli potrzebuję podpisać umowę i jechać dalej to nie wybiorę trolejbusu, jeśli jadę na szkolenie trwające 6-8 godzin to trolejbus jest w sam raz. Z siatami zakupów też się nie chce jeździć trolejbusami, warto czasem część zakupów wrzucić do bagażnika i lecieć dalej załatwiać sprawunki bądź zamiast do śródmieścia, pojechać do CH na obrzeżach - stąd coraz mniejszy ruch na Świętojańskiej, Starowiejskiej itd.

    Dziś samochody panoszą się wszędzie, przyjezdni zastawiają wjazdy na posesje mieszkańców ci się denerwują i zgryzota, każdy kombinuje gdzie zaparkować i nie zapłacić, mam wrażenie że przed wprowadzeniem płatnej strefy łatwiej się parkowało, dziś tylko słyszę o nagonce na kierowców.
    Wielu chciałoby zwężać drogi, budować kolejne poduszki berlińskie, progi zwalniające. Ekolodzy bronią budowy nowych dróg tranzytowych, mieszkańcy nie chcą aby przebiegały one pod ich oknami, nikt nie chce samochodów. Natomiast samochodów przybywa, kierowcy chcieliby dojechać z punktu A do B a wszystkim jest coraz trudniej.
    Może należy zrobić parkingi wokół śródmieścia, zapewnić dojazd komunikacją miejską (gdzie maksymalny czas przejazdu wyniesie 5 min bo jeśli trzeba będzie jechać 40 min to żaden kierowca z tego nie skorzysta) a osobom z dowodem rejestracyjnym przy sobie udzielać 90% rabatu na bilet. Ponadto należałoby wybudować parkingi wielopoziomowe w śródmieściu płatne wg zasad płatnej strefy.
    Dodatkowo w przypadku przyszłych inwestycji (nowe budowle) wymagać budowania ogólnodostępnych parkingów (nie tylko dla biur czy 30% zasiedlających mieszkańców) generalnie każda nowa inwestycja powinna podnosić ilość ogólnodostępnych miejsc parkingowych (z uwzględnieniem nowych mieszkańców), natomiast opłaty za te miejsca jeśli miałyby być to powinny obowiązywać w tych samych porach co w płatnej strefie parkowania (czytaj soboty i niedziele za darmo) i nie być od nich wyższe.

    Powoli zaczyna się w tym kierunku nieco zmieniać ale jeszcze to trochę musi potrwać (parking podziemny przy muszli koncertowej)

    Swoją drogą uważam że poszerzenie Władka IV może się okazać konieczne ale... czy miasto nie strzeliło sobie w kolano wpisując Śródmieścia Gdyni jako Pomnik Historii?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane