• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy ul. Władysława IV? Mieszkańcy mają obawy

Patryk Szczerba
25 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał. Ewentualne poszerzenie ul. Władysława IV pozwoli na rozładowanie ruchu w centrum, który z każdą zapowiadaną inwestycją będzie wzrastał.

Poszerzenie ulicy rozważane jest na odcinku od ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdyni do Jana z Kolna zobacz na mapie Gdyni. To na razie przymiarki, które są jednak zapisane w kierunkach zagospodarowania przestrzennego miasta. W ostatnim czasie wzbudziły kontrowersje wśród części mieszkańców śródmieścia Gdyni.



Ważna arteria w mieście

Czy obawiasz się, że korki w Gdyni będą się zwiększały?

Ulica Władysława IV to dziś jedna z ważniejszych arterii komunikacyjnych miasta. Szeroka trzypasmówka, w niektórych momentach przechodząca w cztery pasy, pozwala na szybki przejazd przez centrum miasta i wespół z ul. Świętojańską tworzy w dużej mierze oś komunikacyjną śródmieścia Gdyni.

Zapędy zbyt mocno naciskających na pedał gazu hamują światła pozwalające włączyć się do ruchu pojazdom z innych ulic, a także bezpiecznie przejść przez jezdnię pieszym. Kolejne mają powstać już niebawem na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża. Niektórzy idą dalej przyznając, że potrzebna jest jeszcze jedna sygnalizacja, która uspokoiłaby ruch w okolicach Starowiejskiej, ale na nią szanse są małe.

Plany związane z ulicą w tym miejscu są jednak poważne. Zatłoczona tylko w wyjątkowych sytuacjach droga może jednak za kilka lat zostać poszerzona. Chodzi o odcinek pomiędzy ul. 10 lutego i ul. Jana z Kolna, który docelowo ma być początkiem drogi do nowej zabudowy w śródmieściu Gdyni na Międzytorzu, czyli działce na styku ulic Wendy, Polskiej i Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: Gdyńskie Międzytorze ma inwestora. Początek prac w 2017 roku

Szerzej, czyli większy ruch

Propozycja wywołuje obawy części mieszkańców Śródmieścia związane ze zwiększeniem ruchu kołowego w centrum miasta. Dodatkowo na zniszczenia może być narażona architektura śródmieścia, przed czym ostrzegają zwłaszcza przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Złożyli oni konkretne uwagi do dokumentu, nad którym debatować będą w środę radni Gdyni.

- Wskazaliśmy na szereg sprzeczności utrzymania planów dotyczących poszerzenia ul. Władysława IV z treścią studium, a także z innymi dokumentami o randze strategicznej. Chodzi nam o deklarowaną w studium ochronę historycznego śródmieścia i zakaz ingerowania w obecny układ przestrzenny tego terenu. Dodatkowo, pochodzące z PRL-u pomysły poszerzenia ulicy są sprzeczne z obowiązującą obecnie wizją tworzenia nowoczesnych miast - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz ze Stowarzyszenia Starowiejska.
Jego zdaniem ruch kołowy w centrum powinien być stopniowo ograniczany, a drogi powinny mieć charakter dojazdowy zamiast tranzytowego.

Zdaniem przedstawicieli stowarzyszenia, poszerzenie ulicy pozostaje w sprzeczności z uprzywilejowaniem w ruchu pieszych i rowerzystów, o które zamierza dbać miasto w ramach przygotowanego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowanego na lata 2015-2025.

- Nie mamy wątpliwości, że czteropasmowa droga oznacza większą uciążliwość dla mieszkańców, szczególnie że istnieje dla niej alternatywa w postaci ul. Nowej Waszyngtona. Założenie pochodzące z lat 70. ubiegłego wieku dotyczące poszerzenia ulicy Władysława IV nie jest spójne z obecnymi warunkami, w których zwiększanie przepustowości ulic nie prowadzi do rozwiązania problemów transportowych, a nawet paradoksalnie - może je pogłębić - argumentują.
Konieczne zabezpieczenie

Miasto do wniesionych uwag odniosło się negatywnie. W uzasadnieniu można przeczytać, że "obecny układ komunikacyjny śródmieścia jest intensywnie obciążony i jego przepustowość jest praktycznie w pełni wykorzystana".

Poszerzenie ma również pozwolić na utworzenie buspasów, które są planowane jeszcze w tym roku na innym odcinku. To, zdaniem urzędników, jest odpowiedzią na argument o tym, że poszerzenie ma na celu zwiększenie liczby samochodów w centrum.

Zobacz również: Poczta Polska chce inwestować na Międzytorzu

- Przypominam, że ten zapis był tam od początku. Plan zagospodarowania dla Międzytorza jest wciąż u planistów. Nie jestem w stanie powiedzieć, czy zaraz po jego uchwaleniu rozpocznie się w tym miejscu zapowiadana inwestycja. Jeśli tak się stanie, musimy być gotowi również na zmiany na ul. Władysława IV, stąd obecność tych zapisów w dokumencie - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (213) 4 zablokowane

  • Organizacja ruchu to porażka!

    Ja myślę ze trzeba co 10 metrów namalować przejścia dla pieszych na co drugim postawić sygnalizację i to na pewno "uspokoi zapędy mocniej naciskajacych na gaz "

    Co za bzdury trochę świata zwiedziłem i wszędzie robi się tak żeby była jakaś droga tranzytowa przez miasto z możliwie jak najmniejszą liczbą skrzyżowań i przejść dla pieszych a jak już nie ma wyjścia to tworzy się zieloną falę a nie jak w tym chorym kraju obojętnie jak by nie jechać czy wolno czy szybciej i tak się jedzie od czerwonego do czerwonego.

    Generalnie organizacją ruchu w tym kraju zajmują się idioci.
    Nie jednokrotnie dzwoniłem do U. Miasta w Gdyni i aż dziw bierze jaką trzeba mieć fantazję żeby wymyślać tłumaczenia na zadawane pytania!

    • 10 8

  • Od lat nie potrafią zrobić obwodnicy Witomina, OPAT, Drogi Czerwonej, a już im się marzy poszerzanie Władysława IV?

    • 15 2

  • Miałem do czynienia kiedyś

    Z kilkoma mieszkańcami tej ulicy z budynku widocznego na zdj. Mam nadziejeze bebędzie się wam tam mieszkać coraz gorzej. Kij wam w oko.

    • 3 7

  • rowerowa

    ścieżka rowerowa przy ul. Władysława to mistrzostwo świata. gratulacje dla projektanta.

    • 9 1

  • Jak zwykle

    pieniacze.

    • 2 6

  • Zdecydowanie poszerzac

    A zenujaca inicjatywe starowiejska.pl zignorowac.

    • 8 6

  • Ulice w Gdyni (1)

    Najlepiej zlikwidować ulice i zrobić same ścieżki rowerowe. Zlikwidować SKM i Kolej Metropolitalną bo szumi i ktoś może wpaść na tory. I za jajka powiesić członków Stowarzyszenia Starowiejska aby mogli to wszystko oglądać z wysokości.

    • 12 5

    • Ulice w Gdyni - ciąg dalszy

      Popieram taką skrajność. Jak coś zniszczyć, to na całość. Zacznijmy w Gdyni od zakazu otwierania lokali handlowych, banków, restauracji. Zbudujmy wysoki mur przebiegający po granicy STREFY PŁATNEGO PARKOWANI.
      No i co wtedy będzie?
      Pusto jak w gettcie.
      Jeśli zamknie się sklepy, biura, banki, to i mniej samochodów wjedzie do centrum. Natomiast właściciele centrów handlowych będą zacierać dłonie, bo przeniesiemy się do ich galerii. Im napełnimy kieszenie.
      :)

      • 6 0

  • Precz z buspasami ! (1)

    • 4 9

    • Precz z 15 letnimi szrotami!

      • 4 1

  • niny jak chcą poszerzyć ?

    po obu stronach są zabudowania, ewentualnie moga chodnik zwęzić lub zlikwidować. Poszerzenie tego kawałka drogi nic nie da, to jakaś bzdura

    • 7 2

  • niech sie wezmą lepiej za remont i poszerzenie

    drogi -przedłuzenie Estakady do Płk. Dąbka, a nie wymyślają na siłę poszerzenie drogi, niby w którą stronę?

    • 14 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane