• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Mieszkaniec

    Są dwa szerokie pasy które podzielą na trzy i dorobią ścieżkę rowerową czyli więcej wypadków i większe korki

    • 3 3

  • Kwiatkowskiego

    Skrzyżowanie ul. Płk.S.Dąbka i Kwiatkowskiego miało być rondem. Dlaczego nie powstało? Głupota czy brak wyobraźni?

    • 5 1

  • Ale jak? (1)

    Jestem mieszkańcem Obłuża i pomysł jest OK, ale jak to technicznie wykonać na wysokości cmentarza przy kościele Boboli. Z jednej strony mur i skarpa z drugiej budynki handlowe. ?????????????

    • 1 1

    • Powiem ci że kawałek cmentarza tam gdzie jest mur oporowy miał być zlikwidowany takie były ustalenia z proboszczem w 1974 roku. W zamian to dostał ziemie pod cmentarz troche wyżej i za kościołem żeby tam przenieść tych co natym miejscu byli pochowani , no ale przedłużała sie budowa i czasy się zmieniły i powstal mur oporowy jak przebudywali droge i kończyli trase kwiatkowskiego.

      • 1 0

  • Ekipa prezydenta Gdyni jest krótkowzroczna, ich wyobraźnia sięga nie dalej jak widok horyzontu???. A tu trzeba patrzeć daleko w przyszłość. rację mają mieszkańcy, że to tylko drobna kosmetyka. Trzeba Kwiatkowskiego przedłużyć i poprowadzić w dwóch kierunkach : Kosakowo wzdłuż jednostki (obok "funkcjonującego lotniska" - chyba nici z tej sztandarowej inwestycji prezydenta) - wpiąć się za Szperkiem po prawej stronie do istniejącej drogi oraz na Babie Doły za ogródkami działkowymi do ul Zielonej.

    • 3 1

  • (2)

    Mam nadzieję ze sołtysi Kosakowa, Pierwoszyna, Rewy, Rumi i innych wiosek będą partycypować w kosztach przebudowy. W końcu to głównie mieszkańcy tych zadoopi codziennie powodują korki w tamtym rejonie.

    • 5 11

    • sam jestes

      zadoopiem

      • 2 0

    • po pierwsze Rumia nie ma sołtysa a po drugie kto normalny jeździ z Rumi do Gdyni tą ulicą???

      • 0 0

  • bez estakady, obniżenia jezdni by przejścia dla pieszych były bezkolizyjne, to nic nie da

    polscy inżynierkowie lubią płaskie, naziemne rozwiązania. Nic się nie zawali.

    • 2 0

  • Dawno to trzeba było zrobić

    Ronda , skrzyżowania ( wszystko pseudo ) a drogi zero.
    Robili skrzyżowanie na Dabka to powinno byc zrobione i poszerzenie i wszystko razem. A tak rąbut znowu roboty , korki i przeróbki nowego skrzyżowania.
    No tak ale w normalnej sytuacji gdyby zrobili to za jednym zamachem ...... "ktoś by nie zarobił"

    • 8 0

  • Przetarg przetargiem, a realizacja za...

    15 lat :(

    • 1 1

  • Wspólna Gdynia to jakieś nieporozumienie

    To co ostatnio dzieje się w Gdyni z komunikacją to jakiś koszmar. Likwidacja miejsc parkingowych nie tworząc żadnej alternatywy, Świętojańska zamknięta w dół od UM, wciskanie wszędzie dróg rowerowych gdzie w naszym klimacie na rowerze można jeździć max 5 miesięcy w roku, a przy tym budowanie w Centrum ogromnej ilości nowych mieszkań gdzie każdy mieszkaniec będzie miał conajmniej jeden samochód. Naprawdę "tęgie" głowy musiały nad tym myśleć.

    • 8 0

  • Buhhhhaaaaa juz dawno nie słyszałem lepszego żartu

    Przestańcie śnić i żartować sobie z mieszkańców.Wy i poważna inwestycja buuuhhhhaaaaa

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane