• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia poszerzy "wąskie gardło" na Trasie Kwiatkowskiego

Michał Sielski
12 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi. Na poszerzeniu ul. Kwiatkowskiego mają zyskać kierowcy, pasażerowie komunikacji publicznej, rowerzyści i piesi.

Po dwa pasy w każdym kierunku, obustronny chodnik, nowe oświetlenie i droga rowerowa - w najbliższych dniach ruszy przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego od płk. DąbkaMapka do UnrugaMapka.



Czy na drugim pasie poszerzonego odcinka powinien być buspas?

Końcówka Trasy Kwiatkowskiego prowadzącej do Obłuża i Pogórza, ale też coraz prężniej rozwijającej się gminy Kosakowo, to jedno z wąskich gardeł w Gdyni.

Już nawet nie tylko w godzinach szczytu korek w górę zaczyna się już na dwupasmowej jezdni, przed skrzyżowaniem z ul. Unruga. Aby korki się zmniejszyły, zostanie m.in. przebudowana ul. Dąbka.

Niebawem warianty rozbudowy ul. Dąbka



Władze miasta poinformowały, że jeszcze we wrześniu ogłoszony zostanie również przetarg na rozbudowę ul. Kwiatkowskiego. Jej jedyny już fragment o przekroju jednego pasa w każdym kierunku, zostanie dwukrotnie poszerzony. Po obu stronach będą chodniki dla pieszych, a po jednej droga rowerowa o szerokości 2,5 metra. Całości dopełni przebudowane skrzyżowanie z ul. Podgórską oraz oświetlenie LED.

Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony. Ten odcinek Trasy Kwiatkowskiego zostanie poszerzony.

Będzie buspas czy nie będzie?



Aktualnie urzędnicy czekają jeszcze na ostatnie dokumenty, które pozwolą na rozpoczęcie poszukiwania wykonawcy. To jednak tylko formalność, więc uruchomienie procedury przetargowej nie jest zagrożone.

Drugi pas wcale nie oznacza jednak, że kierowcy stojący dotąd w korku, będą mogli z niego skorzystać. Stowarzyszenie Miasto Wspólne przypomina, że rozbudowa ul. Kwiatkowskiego do dwóch pasów miała być związana z wyznaczeniem na jednym z nich buspasa. Było to nawet w programie wyborczym Samorządności Wojciecha Szczurka. Ale entuzjaści buspasa nie dopatrzyli się go na grafikach umieszczonych w Ratuszu (gazetka wydawana przez Urząd Miasta). I od razu wszczęli alarm, dopytując władze Gdyni o szczegóły. Miasto Wspólne wydało natomiast oświadczenie, w którym czytamy między innymi:

"Z wielkim niepokojem przyjęliśmy informację prezydenta W. Szczurka oraz jego zastępcy M. Łucyka o przygotowaniu przetargu na rozbudowę ul.Kwiatkowskiego, gdzie zgodnie z opisem i wizualizacjami, brakuje buspasów. To prezydent Szczurek w 2017 roku zamówił i z pieniędzy podatników opłacił "Wykonanie dokumentacji projektowej na budowę buspasa oraz kompleksową przebudowę ul. Kwiatkowskiego w Gdyni", przewidujące tylko dwie opcje rozbudowy ulicy - z buspasami w obie strony lub w jedną (w górę). Brak buspasa oznacza też, że jeszcze więcej pojazdów będzie wjeżdżało do Gdyni, a komunikacja zbiorowa będzie cały czas traciła pasażerów. Stąd też w zderzeniu z tą decyzją, a także wcześniejszą dotyczącą wyrzucenia buspasa z projektu przebudowy ul. Chwarznieńskiej, wszelkie deklaracje o promowaniu zrównoważonego transportu, padające ze strony prezydenta Szczurka możemy uznać za nie do końca szczere" - pisze Miasto Wspólne.
Takie stawianie sprawy zaskakuje odpowiedzialnego za inwestycje w Gdyni wiceprezydenta Marka Łucyka.

- Przecież to tylko wstępne grafiki, a wszystkie szczegóły nadejdą wraz z przygotowaniem organizacji ruchu. Nigdzie nie informujemy, że buspasa nie będzie, więc wszystkie emocje związane z tym zagadnieniem są niepotrzebnie rozpalane. Dopinamy ostatnie szczegóły specyfikacji przetargowej, która niebawem zostanie upubliczniona. Dlatego oceny są zdecydowanie przedwczesne. Na dyskusję i ocenę konkretnych rozwiązań przyjdzie jeszcze czas - podkreśla Marek Łucyk.
Takie postawienie sprawy oznacza, że pasażerowie pojazdów komunikacji publicznej raczej zostaną uprzywilejowani. Nie wiadomo jednak jeszcze na jakich zasadach. W grę wchodzić może bowiem rozwiązanie z klasycznymi buspasami w obu kierunkach, ale w stronę centrum już teraz rzadko są korki, więc buspas raczej nie jest koniecznością. W górę sytuacja przedstawia się natomiast zupełnie inaczej, ale można też jeszcze rozpatrzeć jedno rozwiązanie, które sprawdza się na ul. Chwarznieńskiej, czyli okresowe wyznaczanie kontrbuspasa w czasie, gdy korek jest tylko w jednym kierunku.

Autobusy już jeżdżą kontrapasem w Gdyni

Miejsca

Opinie (282) 10 zablokowanych

  • Bus pas jest zbędny. Przy dwóch pasach

    Ruch będzie rozkładał się inaczej. Bedzie większa przepustowosć.

    • 12 3

  • Wystarczyłoby egzekwować płatne parkowanie w centrum miasta. Jak nie byłoby gdzie zaparkować (a kara za nieprzepisowa byłaby pewna) to problem korków sam by się rozwiązał. Jakby centrum nie przyjmowało takiej ilości samochodów to nie byłoby tych samochodów na dojazdach. Narzędzi jest wiele, tylko tak na prawdę nie ma woli. Jak ktoś słusznie napisał - jesteśmy na etapie małpowania zawonych rozwiązań sprzed pół wieku.

    • 3 11

  • Bo fantazja

    fantazja, bo fantazja jest od tego aby bawić się, aby bawić się, aby bawić się na całego....

    • 7 3

  • tak tak

    Przecież miejsce na kolejny pas w każdą stronę jest zostawiony od 30 lat. Dawno ktoś kto planował rozwój Gdyni to przewidział. A ci to stawiają tylko:
    - ławki solarne - z których nikt nie korzysta
    - przystanki z usb za 1 mln zł
    - malują na krzywych ulicach ścieżki rowerowe którymi mało kto chce jeździć
    - budują na skwerze jakieś niby coś co ma być parkiem albo nie wiem czym bo tak naprawdę nikt tego nie wie
    - zabierają miejsca parkingowe liczac na to że każdy wsiądzie na rower cargo i będzie nim jeździł - co nie oznacza ze uważam że wszędzie auta mają być - zbudować dobry parking płatny na wiele aut i tyle
    - porozują działania
    - w Gdyni jest coraz mniej miejsc pracy firm zero wsparcia. Mało lokali na wynajem za ludzką kase - odpływ przedsiębiorców

    Dziękuje

    • 23 1

  • Zburzyć estakadę która stała niedokończona przez 30 lat i wybudować nową i szerszą.

    • 2 5

  • Ale

    Tam jest tyle miejsca od przystanku w gore na bus pas i dwa normalne pasy to samo w dol do przystanku z podgorska w czym problem?? Pozatym kolo biedronki na gorze kladka nad ulica az sie prosi zeby zrobic, skrzyzowanie u gory zrobic mini estakade a lokalny ruch na oksywie puscic dolem...dalej za stacja bp nowa droga dwa pasy w kazda i na derdowskiego proste...ale jak tylko farba i pedzel a kasa zwinieta...przetarg chyba wiadomo kto wygral...mtm

    • 8 3

  • Gdynianka (2)

    Żadnych buspasów. Wolno jadące samochody będą sobie jechać razem z autobusami a Ci jeżdżący sprawniej i szybciej przejada bez problemu i dzięki temu nie będzie korków. Powstanie buspasa pozostawi sytuacje bez zmian , bo nadal wszyscy będą jechać jednym pasem. I nie piszcie o przesiadaniu się na autobus bo 194 zapchany jest już na przystanku przy hali. Dopóki nie będzie można podróżować autobusem w godnych warunkach ( wsiadam bez akcji "kto pierwszy ten lepszy" i swobodnie siadam na każdym przystanku) to nie będę podróżować tym środkiem komunikacji.

    • 31 5

    • Frekwencję autobusów można zwiększyć (1)

      Natomiast zapchanych przez auta dwóch pasów już nie. Auta w kilka lat wypełnią przepustowość poszerzonej ulicy - przepustowość pasa dla aut to około 2500 pasażerów na godzinę. Wystarczy pomyśleć jak szybko rośnie liczba ludności Pogórza - kilkanaście tysięcy nowych mieszkańców, z których większość chciałaby dojechać samochodem - tego zwyczajnie nie da się zrobić. Natomiast przepustowość buspasa to nawet 4 razy tyle, co przepustowość pasa dla aut - czyli nawet ponad 10 000 osób na godzinę. Wybieraj - korki albo szybki transport miejski.

      • 3 3

      • Gdynianka

        O chyba ktoś z UM mi odpisał. Nie istnieje zwiększenie przepustowości autobusów , bo odpowiedzią będzie zwiększenie kosztów. Nie czarujmy się , jak miasto nie ma metra to może sobie pomarzyć o szybkiej i efektywnej komunikacji miejskiej. Lepiej upłynnić ruch samochodów niż zmuszać mieszkańców do jazdy przepełnionymi autobusami. Szybszy i płynny ruch wyjdzie wszystkim na dobre i bez buspasów.

        • 5 5

  • ,, wąskie gardło"

    Nieźle ale się uśmiałem.

    • 3 1

  • Aktualnie podróżuje (praca) po Norwegii, żadnych buspasów, w większości miast nie ma dróg rowerowych, rowery jeżdżą po chodniku (4)

    Jak sie spytałem dlaczego tak odpowiedź prosta, buspas powoduje korki, pas jest pusty przez 3/4 czasu, lepiej poszerzyć drogę o kolejny pas dla wszystkich aby rozładować korki. A dlaczego brak dróg rowerowych bo jak wynika z Norweskich badań to właśnie piesi przesiedli sie na rowery, więcej rowerów mniej pieszych na chodnikach więc chodniki stały się drogami rowerowymi. priorytet w Norwegii to rozładować korki i upłynnić ruch, buspasy i drogi rowerowe kosztem jezdni to drogi i**otyzm.

    • 25 9

    • Tego nie można poważnie skomentować

      Jakbyśmy mieli iść tą drogą, to skończymy jak amerykańskie miasta - z autostradami przez środek miast, z parkingami wszędzie, z odległościami, których nie da się pokonać piechotą, z niekonkurencyjnym i słabym transportem zbiorowym - ja nie chcę takiej przyszłości dla Gdyni.

      • 5 2

    • Sam wymyśliłeś tę historię...

      Jak lubię te opowieści: znam kilku Norwegów, znam kilku nauczycieli, znam kilku Litwinów, znam kilku lekarzy, policjantów (w zależności od tematu) i powiedzieli mi...

      • 6 1

    • dzbanku jak zawsze nic nie zrozumiałes ale to wyszy stan świadomosci musi dla ciebie najwyrazniej byc (1)

      Porównujesz dzbanie Norwegie kraj który chce wydac na autostrady rowerowe 900 mln euro w ciągu 3 lat. Bladego pojęcia nie masz o Norwegii.

      • 3 5

      • Opisuje to co widzę i tyle !!!

        Wszyscy odchodzą od dróg rowerowych kosztem szerokości jezdni i tyle, Norwegia chce wybudować drogi rowerowe ale nie kosztem szerokości jezdni i oto w tym chodzi potłuczony dzbanie.

        • 6 7

  • Nie potrzebna zadna przebudowa (1)

    gdyby nie bieda co pokupowala 30 metrowe apartamenty na polach kapusty nalezacych do wiejskich gmin. Do Pucka nie maja korka, niech tam jezdza.

    • 8 17

    • Poczekamy

      Aż Ciebie dopadnie bieda i będziesz od nich wynajmował...

      • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane