• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • buspasy, SPP i drogi rowerowe (9)

    Widać, że Gdynia się powoli jednak cywilizuje :-)

    • 39 45

    • rowery? (8)

      Jak ktoś lubi rowery to niech się wyprowadzi do Azji, do Chin. Tam będzie miał raj.
      Tam będzie miał "cywilizację".

      • 27 25

      • wow (3)

        ale ciemnogród

        • 17 15

        • powiedział co wiedział i zgasł (2)

          • 6 6

          • zgasł (1)

            to może Tobie Twój rupieć 8 letni po niemcu, jak mieszałeś między 1 a 2 biegiem w korku;) Ja jeżdżę skm, a przede wszystkim rowerem i nie mam Twoich śmiesznych problemów i dodatkowo kupa kasy zostaje w kieszeni:)

            • 9 6

            • nie obrażaj mego rupiecia, wcale nie jest po niemcu!;)

              Co Ty możesz wiedzieć, o moich ProOOooblemachhh.

              • 1 1

      • Ciekawe... Berlin, Kopenhaga, Brema, Hamburg... są w Azji (2)

        Tam "biedota" jakoś zakumała co to jest czyste powietrze, zdrowie i zrównoważony rozwój miast "SmartCities" ;) i jest mniej aut na 1000 mieszkańców niż w parametropolii trójmiejskiej...

        • 12 7

        • Błędem jest porównywanie Gdyni XXI wieku z miastami, którym nie kazano się przekształcać w kurort (1)

          Nie można bezkrytycznie naśladować innych, zagranicznych miast. Stosować tę samą miarę do Gdyni i Hamburga z powodu ewidentnych różnic dzielących oba miasta.
          Gdynianie do 1989 roku mieszkali w mieście o znakomicie rozwiniętym przemyśle, bo taka myśl przyświecała ojcom tego grodu.. Przekształcenie go z woli unii w kurort ( przy tym kiepskim nasłonecznieniu) nie uczyniło z niego drugiego Miami, a szare wieżyce nad brzegiem morza, wokół których hula wiatr, pozostaną na wieki smutne, co najwyżej będą przypominać twierdzę, a nie jasno rozświetlone wieżowce południa Florydy.

          Gdynia współczesna to już nawet nie druga Rumia czy Wejherowo. Ot, to takie miasteczko, przez które się przejeżdża. Z pracy do pracy.

          • 10 11

          • Wybacz, ale nie zgodzę się z Tobą.

            Gdynia, dla Twej wiadomości, jest jednym z najbardziej nasłonecznionych miast w Polsce (wikipedia). Rację masz, że przemysł, który był na bardzo wysokim poziomie nieco podupadł. Stało się tak jednak i w wielu innych miastach za sprawą upadku trójmiejskich stoczni państwowych. Szarość zawdzięczamy jednak tej poprzedniej epoce. I także nie jesteśmy odosobnionym ośrodkiem. Mija ona jednak, na nowo ustępując miejsce dobrej renomie miasta pięknego, a jednocześnie uprzemysłowionego (jak na dzisiejsze czasy Port Gdynia rozwija się naprawdę nieźle. Zarząd został Pracodawcą Roku 2013, więc na kryzys nie narzekają. cały czas trwa też jego rozbudowa), przyjaznego zarówno dla turystów jak i mieszkańców (Dwukrotnie - w roku 2010 i 2013 - gdynianie wytypowali swoje miasto jako najszczęśliwsze miejsce do życia w Polsce) i do tego zdrowego - Które miasto w Polsce jest tak zalesione jak Gdynia?

            Teraz pozostaje zadać pytanie: Czy Gdyni czegoś brakuje? Moim zdaniem nie. Obawiam się, że Twoja opinia jest przestarzała i na wyrost pesymistyczna.

            • 5 3

      • Jak ktoś lubi blachosmrody, to niech się wyprowadzi do Detroit.

        W cywilizowanej części Europu centra miast są dla ruchu samochodowego zamknięte lub na dużym obszarze obowiązuje ograniczenie prędkości od powiedzmy 25-30 km/h, a w "azjatyckiej" Holandii trakty rowerowe w średnich miastach są niemal równie gęste jak samochodowe i są zupełnie wydzielone (nie namalowane na szosie lub chodniku, a często nawet do nich nie równoległe, aby nie zmuszać do wdychania spalin).

        Jak chcesz zobaczyć samochodowe odmóżdżenie, to jedź do Azji i niektórych miast Juesej.

        • 9 4

  • buspas na Kieleckiej

    to dobry pomysł ale i tak wszystko zakorkuje się na wąskiej Rolniczej i głównym skrzyżowaniu Witomina

    • 4 2

  • Super decyzja (3)

    Bardzo dobra decyzja powstania buspasów w Gdyni. Oby było ich jak najwięcej.

    • 2 5

    • samorodek jesteś? (2)

      • 0 1

      • chyba nie, czemu? (1)

        • 1 0

        • bo de bi le

          same się rodzą, nie mamy na to wpływu

          • 1 1

  • (14)

    Brakuje szczegolow, buspas na kieleckiej ok, bo ten powstanie w ramach szerokiej jezdni - dodatkowo, a na morskiej? Jak stanie sie to kosztem jednego pasa to bedzie dramat!

    • 148 19

    • (10)

      Zdaje się, że chodzi o fragment gdzie morska ma 3 pasy (ten jeden osobny - od lidla do estakady) i tam te 350 metrów będzie buspasem (bo już teraz tamtędy jeżdżą busy i trolejbusy)

      • 16 1

      • I te 350m za 2mln PLN ??? (3)

        Brawo Gdynia !!!

        • 17 5

        • Czytaj bez zbędnej podniety. (2)

          "Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł"
          OBU pasów, czyli 350m na Morskiej + 1500m na Kieleckiej. Pomysl zanim cos napiszesz.

          • 11 3

          • Przekonałeś mnie (1)

            1850m białej farby z napisem BUS jest warte 2mln PLN ;)

            • 6 2

            • Oraz przebudowa skrajni i wymiana nawierzchni.

              Oczywiście nikt nie bronił Tobie ani szwagrowi złożyć tańszą ofertę.

              • 6 1

      • (4)

        ciekawe jak skrecisz na opata Hackiego??? przed estakada skoro na ten odcinek nie bedzie mozna autem wjechac?

        • 3 4

        • (3)

          albo jak wyjadą auta z Lidla i stacji Neste albo z siedziby Energi

          • 6 3

          • Jakbyście kiedykolwiek widzieli buspas,to wiedzieli byście,że jest on teź pasem do prawoskrętu na najbliższym skrzyżowaniu dla (2)

            Pojedzie sie NORMALNIE, tylko lubicie szukać dziury w całym...

            • 6 2

            • (1)

              Dokładnie tak. Widać, że jak zwykle ludzie dostali prawko, a nie powinno skoro elementarnych przepisów nie znają...

              • 3 2

              • Heh. Potem pewnie takie matoły skręcają w prawo ze środkowego,PRZEZ buspas...

                • 3 0

      • No chyba, ze tak. Wtedy ten buspas nie utrudni bardzo ruchu samochodow.

        • 8 0

    • (2)

      stękasz a 15 listopada i tak wrzucisz głos na szczurka

      • 26 17

      • (1)

        Oczywiście, lepszego kandydata póki co nie ma.

        • 25 20

        • Gorszego również

          • 15 2

  • Dwa buspasy, dwa kółka i dwusetna opinia jest moja. Czy życie mogło by być piękniejsze?

    • 1 1

  • buspasy (9)

    Jak beda jezdzic rowerzysci to autobusy dalej beda opóźnione.

    • 84 23

    • wszystko (5)

      tylko nie śmierdzące samochody tworzące korki

      • 17 19

      • Wyprowadź się na wieś (1)

        • 5 6

        • Ale przecież Gdynia to...

          :DDDDD

          • 2 5

      • jedź na Marsa (2)

        po wypadku będzie cię wieźć ryksza, bo ambulans to śmierdzący samochód, wróg muszek owocówek

        • 17 9

        • Może i śmierdzący samochód. Jednak ambulans, to nie jest śmierdzący samochód tworzący korek. Proszę czytać ze zrozumieniem.

          • 8 3

        • Buhehehe

          Dobra odpowiedź!

          • 6 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (1)

      Zaraz się zacznie ból d..y tych z Pedalącej Gdyni, czy jak tam się zwą Ci co są podobno PRAWDIZWYMI rowerzystami bo reszta to barachło....

      Moim zdaniem bardzo dobry pomysł, o wiele lepszy niż budowanie ścieżek rowerowych. Nie wszystkie miasta na świecie muszą wyglądać jak Kopenhaga, Amsterdam etc.

      BWARO!

      • 6 8

      • Słusznie,równajmy lepiej do Johannesburga i Moskwy.

        • 6 3

  • gratuluje debilnego pomysłu - bus pas jako chyba 4 pas

    i te sciezki dla pedalarzy - do lasu z tymi rowerami

    • 5 3

  • rewelacja (2)

    Mam kilka innych propozycji Np. Zwycięstwa

    • 7 6

    • a gdzie są na al.Zwycięstwa korki?

      • 0 0

    • i Wielkopolskiej

      • 3 1

  • chory pomysl

    chory pomysł
    zwiększą sie korki wśród samochodów osobowych skoro zostanie im zabrany jeden pas ruchu zwłaszcza w godzinach szczytu.chyba ze zostanie wybudowany dodatkowy pas ruchu tylko dla autobusów na co raczej funduszów nie będzie pozdrawiam

    • 1 2

  • Rygorystyczne przeglądy techniczne (2)

    1/4 samochodów na Polskich drogach to szroty. Zagrażają życiu i zdrowiu innych uczestników dróg oraz zanieczyszczają powietrze. Wprowadzenie przeglądów technicznych na wzór zachodnich zmniejszyło by ilość samochodów na drogach a tym samym długość korków nie mówiąc już o bezpieczeństwie. Co prawda w Wejherowie było by zupełnie pusto na ulicach ale za to rowerzyści mieli by gdzie poszaleć.

    • 13 2

    • (1)

      średni wiek autobusu w Gdyni to prawie 15 lat.Gdyby te złomy wziąć na porządne badanie to pewnie połowa musiałaby być odstawiona

      • 3 2

      • Czytaj ze zrozumieniem

        Gdzie tu mowa o wieku pojazdów ?? 2 letni Passat z Niemiec może być w gorszym stanie niż 15 letnia Corsa !

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane