• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • Gdynia w pierwszej kolejności musi sobie sprawić NOWE WŁADZE !

    • 13 9

  • Jestem za

    Na słowackeigo od matarni w dół też by mogli jeden pas wydzielić.

    • 7 2

  • (1)

    Dobre. Władze miasta naprawdę myślą, że wydanie tak potężnej kasy na kilkaset metrów buspasów spowoduje, że ruch będzie płynniejszy, bo ludzie zrezygnują z samochodów? Otóż nie zrezygnują, bo komunikacja miejska nie ma nic do zaoferowania kierowcom. Nic, co by ich przekonało do tego żeby zostawić samochód pod domem czy w garażu. Może gdyby była za darmo to bym się zastanowiła, ale z drugiej strony jak kogoś stać na auto to też stać go żeby je tankować i nim jeździć bez zaciągania pasa. Bo po co komuś auto, jeśli go nie stać na jego eksploatację. W każdym razie wkurza mnie takie propagowanie jazdy komunikacją miejską, zmuszanie do przesiadki z samochodu do autobusu, trajtka, skm, tramwaju czy na rower, poprzez utrudnianie życia kierowcom. Nie tędy droga. Poza tym jak władze są takie proekologiczne to niech się cały Urząd Miasta i ZDIZ przesiądzie się do komunikacji miejskiej, a wiosną i latem na rowery. Powodzenia!

    • 21 6

    • akurat przesiadka do tramwaju ma sens (np. w Gdańsku) - jedziesz obok korków

      no chyba, że akurat trasa nie pasuje, albo tramwaj to na obrazku w encyklopedii - jak w Gdyni

      • 5 1

  • Ktoś się naćpał i ma "wizje"

    • 8 5

  • Zapraszam wszystkich urzędników do korzystania z transportu miejskiego.

    Tak bardzo chcecie masowego transportu publicznego w Gdyni ? Panie prezydencie zapraszam na linie 172,147.
    Człowiek powinien mieć wybór, a tak jest coraz bardziej spychany do autobusu i innych wynalazków.

    Nie dla wydzielenia buspasa kosztem pasa jezdni !

    • 21 7

  • Biletomaty okazały się za drogie... Dobrze, że lotnisko wyszło tanie

    • 19 3

  • Glosujcie dalej na Szczurka i jego ekipe to wkrotce beda wylacznie

    utrudnienia dla mieszkancow. Szkodniki Szczurka robia wszystko by "zylo się lepiej" kolesiom i urzędasom a nie tym co utrzymują ta ekipe obiboków.

    • 14 5

  • Wypad z buspasem

    Niech sobie Szczurek na lotnisku zrobi buspas

    • 14 8

  • (5)

    Zawsze się znajdą jacyś smutni narzekacze, którzy nigdy w życiu nie korzystali z buspasów w innych krajach europejskich - a oczywiście wiedzą najlepiej.

    • 11 14

    • (3)

      Nie porównuj Polski do innych krajów europejskich, bo organizacja transportu jest tam na dużo wyższym poziomie, o którym my możemy sobie tylko pomarzyć. Nieudolne wprowadzenie rozwiązań z innych krajów w niczym tu nie pomoże.

      • 7 6

      • (2)

        Mało jeździłeś po Europie.....

        • 4 6

        • (1)

          Nie muszę jeździć po Europie, żeby wiedzieć, że nasi inżynierowie ruchu są beznadziejni.

          • 5 5

          • Wystarczy spojżec na to jak przebudowano Morska w Cisowej

            masakra

            • 5 2

    • Smutne jest to , ze musisz bazgrac po necie to co Ci pryncypał WS podszepnie

      • 1 0

  • Yhm...

    Z jednej strony chcą by kierowcy przesiedli się na autobus, ale z drugiej chcą budować parking w środmieściu... W ten sposób ludzie przyspawani do fotela nigdy sie nie przesiądą :/ A bus pasy jak najbardziej w porządku.

    • 3 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane