• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia sprawi sobie dwa buspasy: na Kieleckiej i Morskiej

Patryk Szczerba
15 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem. Dziś na ul. Kieleckiej w godzinach największego szczytu w korkach grzęzną samochody i autobusy. Najszybciej na górę można dojechać rowerem.

Gdynia zdecydowała się na utworzenie dwóch buspasów na ul. Morskiej i ul. Kieleckiej, choć gdańskie doświadczenia z takimi rozwiązaniami są niejednoznaczne.



Tak zachowują się kierowcy na gdańskim buspasie na Podwalu Przedmiejskim.

W ostatnich miesiącach gdyńscy urzędnicy zastanawiali się, czy po uzyskaniu dodatkowych środków z unijnego budżetu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza na lata 2007-2013 nie przebudować zatoczek autobusowych i przystanków, kupić biletomatów i postarać się o dodatkowy tabor. Biletomaty okazały się za drogie i wypadły z gdyńskiego wniosku. Pozostały natomiast: modernizacja 20 zatoczek, przebudowa placu postojowego przy zbiegu ul. Powstania Styczniowego i ul. Huzarskiej zobacz na mapie Gdyni oraz zakup 30 nowych autobusów.

Buspasy, choć najmniej efektowne, mają dać najwięcej korzyści pasażerom autobusów często notującym spóźnienia. Dlatego na ul. Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni pojawi się 1,5-kilometrowy pas dla jadących pod górę, natomiast na ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Zakręt do Oksywia, tylko do dyspozycji autobusów pozostanie 350 metrów na drodze w kierunku Rumi. Szacowany przez ZDiZ koszt budowy obu pasów to ok. 2 mln zł. Będą to pierwsze tego typu rozwiązania w mieście.

Inwestycja obejmie przebudowę odcinków, wymianę konstrukcji jezdni, jej poszerzenie oraz wymianę nawierzchni.

Czy buspasy na gdyńskich ulicach to dobry pomysł?

Rozwiązania, choć są dopiero w planach, już teraz budzą kontrowersje wśród tych kierowców, którzy boją się większych korków. Z kolei urzędnicy z ZDiZ podkreślają, że przyspieszą kursowanie komunikacji miejskiej, która - zwłaszcza podczas podróży ul. Kielecką w kierunku Witomina - jest z góry na przegranej pozycji. Liczą też na przesiadkę zmotoryzowanych, zwłaszcza z Chwarzna i Wiczlina, do autobusów. Zresztą ostatecznie pomóc mają też właścicielom aut, bo urzędnicy liczą, że w dłuższej perspektywie rozładują ruch samochodów w centrum i łatwiej będzie tam o miejsce parkingowe.

- Do tej pory rozmawialiśmy o tym rozwiązaniu tylko teoretycznie, ale teraz będziemy się musieli zabrać do pracy. To dotyczy również ustaleń, kogo będziemy mogli wpuścić na buspasy: rowerzystów czy np. tylko taksówkarzy - wyjaśnia Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Czytaj też: Dlaczego kierowcy boją się buspasów?

Ci pierwsi nie ukrywają, że mają chrapkę na zajęcie wolnej przestrzeni na jezdni, choć zarówno na chodnikach przy Morskiej, jak i Kieleckiej ruch rowerowy jest dopuszczony.

Otwartą kwestią pozostaje kontrola łamiących przepisy kierowców. Na ul. Morskiej pomóc mają kamery monitoringu, na Kieleckiej potrzebna będzie częstsza obecność patroli. Niewykluczone jest też ustawienie fotoradaru.

Urządzenie potrafi być skuteczne, co pokazał fotoradar na buspasie na Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, który potrafił "zarobić" 6 tys. zł na godzinę. Na zdjęciach byli uwieczniani nie tylko przekraczający prędkość, ale wszyscy, którzy bezprawnie z pasa korzystali.

Na około kilometrowy odcinek nadal wjeżdżać nie można. Urządzenie filmujące zostało zdemontowane.

- Kierowcy po prostu nauczyli się, by nie wjeżdżać na ten pas i teraz praktycznie nikt nie łamie tam przepisów - wyjaśnia pan Marcin. W Gdańsku buspas ostał się też naPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej funkcjonował m.in. przez okres remontu we Wrzeszczu na na ul. Dmowskiego, wzbudzając jednak wśród kierowców sporo kontrowersji.

Całkowita wartość gdyńskiej inwestycji, która obejmuje także budowę buspasów, to blisko 39 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie nieco ponad 16 mln zł. Całość musi zostać zakończona do czerwca przyszłego roku.

Materiał archiwalny

Mandaty dla kierowców blokujących cztery lata temu buspas w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (227) 6 zablokowanych

  • 350m na Morskiej, ale w którym miejscu?

    • 5 0

  • Zatoczki (1)

    O tak a szczególnie potrzebne były te zabudowane chodnikiem z lewej strony zatoczki autobusowe! Po co to komu? Kto na tym zarobił?

    • 3 1

    • MTM

      • 0 0

  • lepiej niech zbuduja zatoczki na Wiczlinie !!!!

    • 7 3

  • Buspas = kobiety

    Czesto na tym pasie widuję kobiety. Kobiety wbijają sie wszędzie tam gdzie nie trzeba. Zobaczcie sami na Youtube. Wbijają się samochodem do garażu, na płot, do jeziora, na słupki, na ogrodzenie, do sklepu, uciekają z wężem paliwowym ze stacji.

    Szanowne panie, żeby nie było - znam wiele świetnych kierowców-kobiet. Fakty jednakże sa takie, że sporo jest lambadziar, umalowanych ryczących 40-tek i 50-tek przeżywajacych drugą młodośc dzięki botoksowi, młodym kochankom i armii kosmetyków, które nie powinny wsiadać do samochodu bo są tak puste i pozbawione umiejetności logicznego myślenia na drodze, że bardziej zajęte są telefonowaniem w trakcie zmiany pasa ruchu ew. malowaniem oczu niż analizą sytuacji na drodze.

    Druga grupa zaś to młode gniewne, którym bogaty tatuś/mąż pod którego sie podczepiły kupił lepszy wózek i szaleją, nie umiejąc wykorzystać i zaaplikować jego mozliwości a sądzą ze rządzą na drodze.

    Pewnie, powyższe tyczy się też mężczyzn. Sporo z nich zachowuje się jak w/w (minus makijaż oczywiście chociaz przy niektórych obecnych mężczyznach to różnie może z tym być hehe), ale jednak WIĘKSZOŚĆ tego typu absurdalnych, idiotycznych i niebiezpiecznych zachowań na drodze generują kobiety.

    • 5 8

  • Każda wladza zasiadająca dziesiątki lat, wskutek starzenia się, traci możliwość kreatywnego myślenia

    Kierowcy jadący np. z Pucka w kierunku Sokółki, a dziś w godzinach szczytu stojący w kilometrowych korkach, skwitują te wspaniałe pomysły przy urnach wyborczych. Co bardziej dociekliwi, rzucając okiem na kobierce drogich, jednorocznych kwiatów, które niebawem trzeba będzie usunąć wskutek ich zwiędnięcia, by wsadzić nowe, zaczną dumać: Jak to tak?

    • 5 3

  • Zbieram podpisy poparcia dla "Parafii Św. Wojciecha z Wiczlina" (1)

    • 1 1

    • popieram

      • 0 1

  • buzubuzu

    najgorzej jak się naśladuje czyjeś pomysły bezmyślnie. przy 3 pasach można wydzielić buspas dla aut gdzie ilość ludzi jest większa niz 2. ameryka najpraktyczniejszym krajem i to się sprawdza 'carpool'

    • 3 4

  • buspas heheh

    Jak to po co ktoś się przeliczył to bus pas zrobią i będą kasować jak na morskiej pod estakada

    • 2 1

  • Mam nadzieję że projekt będzie udany. W końcu ruch w infrastrukturze który popieram. Pozdrawiam Gdynian (hejterów z Gdańska również :) )

    • 2 8

  • opinia

    Kolejny pomysł ekipy Szczurka!

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane