• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia testuje elektryczny autobus

Michał Sielski
2 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
  • Elektryczny MAN ma zasięg do 270 km, a baterię ładuje się do pełna w trzy godziny.
  • Elektryczny MAN ma zasięg do 270 km, a baterię ładuje się do pełna w trzy godziny.
  • Elektryczny MAN ma zasięg do 270 km, a baterię ładuje się do pełna w trzy godziny.
  • Elektryczny MAN ma zasięg do 270 km, a baterię ładuje się do pełna w trzy godziny.

Elektrycznego MAN-a z baterią pozwalającą na przejechanie w mieście do 270 km bez ładowania testuje ZKM Gdynia Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, które przygotowuje się do przetargu na 24 nowe elektryczne autobusy.



Czy elektryczne autobusy sprawdzą się w codziennej eksploatacji?

Elektryczny MAN Lion's City E pojawił się na gdyńskich ulicach w piątek. O jego promocję zabiega sam producent, który wie o tym, że Gdynia ma zamiar nadal inwestować w niskoemisyjne pojazdy.

MAN Lion's City E to autobus najnowszej generacji, który powstaje w Polsce, w fabryce w Starachowicach. Jest to całkowicie elektryczny autobus, a nie popularna w ostatnich latach "hybryda".

Produkcja od października, sprzedaż w Niemczech i Skandynawii



- Duża bateria umożliwia przejazd autobusu dziennie do 270 kilometrów przez okres sześciu lat. Zmieniliśmy stanowisko pracy kierowcy, które jest bardziej ergonomiczne, przestrzeń pasażerska jest wysoka, jasna, umożliwia odpowiednią widoczność - mówi Małgorzata Durda, dyrektor ds. sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska. - Produkcja seryjna rozpoczęła się w październiku tego roku, przedseryjne autobusy już zostały dostarczone do klientów głównie na terenie Niemiec, a mamy zamówienia kilkudziesięciu kolejnych autobusów dla operatorów z krajów skandynawskich i z Niemiec - opowiada.
W Gdyni pojazd był testowany przez przedstawicieli ZKM Gdynia, Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej i Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

- Szukamy inspiracji na przyszłość. Trzeba pamiętać też o tym, że autobusy muszą sprawdzić się w normalnym funkcjonowaniu, a to jest dla nas najważniejsze - podkreśla Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

3 godziny ładowania, 270 km zasięgu



MAN Lion's City E może być wykonany jako klasyczny 12-metrowy pojazd oraz 18-metrowy przegubowiec. Wersję testowaną w Gdyni wyposażono w litowo-jonowy akumulator, który według producenta pozwala na przejechanie od 200 do 270 kilometrów. W trzy godziny baterię można doładować do pełna, a jej pojemność i wydajność nie zmniejszy się przez co najmniej sześć lat.

Miejsca

  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10
  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (128) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Czego nie widać? (10)

    Jakie koszty: cena, serwis, eksploatacja? Co po 6 latach? Jak z trwałościa? Utylizacja zużytych baterii i wymiana - koszt, środowisko?

    • 70 9

    • (5)

      Jak to co? na szadułki! Będzie nowy dział - baterie.
      Za 20lat nie będziemy wiedzieli co robić z bateriami :)
      Dojdziemy do wniosku że spalinowy zostawia mniejszy ślad węglowy...

      • 16 1

      • 40 lat

        • 3 0

      • I to jest właśnie największe marzenie tych których nie stać na samochód :) (3)

        Trzeba filozofię dorabiać dlaczego spalinowy lepszy.

        • 5 8

        • (2)

          Akurat tu nie ma filozofii. Nie da sie tych baterii zutylizowac w 100% na dzien dzisiejszy, a ich niska trwalosc i koszt wymiany powoduja, ze po 8 latach taki samochod nadaje sie tylko na zlom. Dlatego Niemcy poszli w wodor i ogniwa paliwowe. Zreszta ostatnie inwestycje w ten pierwiastek w Polsce tez nie zostawiaja watpiliwosci jaki jest kierunek.

          • 3 3

          • kierunek jest jeden - kłamstwa matołuszka

            przywrócimy wam stare linie PKS

            • 1 1

          • To nie do końca tak jak piszesz...

            Producent pojazdu elektrycznego deklaruje przez ile lat bateria będzie działała bez znacznego spadku pojemności (zazwyczaj określane jako 70%). Nie jest więc prawdą, ze po tym okresie pojazd nadaje się na złom. Poza tym jesli stwierdzi się spadek pojemnosci baterii, to wiąże się to z wymianą kilku segmentów ogniw, a nie calej baterii.
            Moim zdaniem wiekszym problemem jest zasięg tego pojazdu. Ponieważ mają na to wpływ m.in. masa pojazdu i przewożonych ludzi (zmienna) oraz warunki zewnętrzne (np. Temperatura), to rzeczywisty zasięg może być dużo niższy niż deklarowane 200 km. To oznacza częstsze ładowanie, a co w tym czasie zapewni transport mieszkancom?

            • 2 0

    • ekoDolina

      zarobi...
      Dodatnie sprzężenie zwrotne kosztów.

      • 3 0

    • Przecież Macie/Mieliście Polskiego producenta busów E

      • 3 2

    • w 3h ładowanie

      Tylko zapomnieli dopisać bardzo istotnej kwestii - w 3h ale przy jakiej mocy ładowarki (pewnie tylko elektrownia jądrowa taką zapewni :) ) Z gniazdka w garażu to pewnie tydzień

      • 4 5

    • A Solarisy? Nagrodzone busy!

      • 1 1

  • Poprzednie odsłony MANa byly jednak ładniejsze. Teraz autobusy coraz mniej estetyczne są....

    • 1 1

  • Ciekawe,,,,

    Jaki będzie koszt nowej baterii.
    Jaki koszt utylizacji zużytej baterii, jaki wpływ zużytej baterii na środowisko????

    • 3 1

  • (5)

    ja nie rozumiem tej zaciekłej wrogości wobec elektrycznych samochodów, zwłaszcza wobec tak wielkiej popularności bezprzewodowych telefonów, słuchawek, opasek, zegarków, zaworów do grzejników....

    • 3 2

    • bo to próba nakręcenia "kuli śnieżnej'... (2)

      i ew. pokrycia kosztów "rozwoju". Po co dokładać, jak mozna zarobić?

      "wielkiej popularności bezprzewodowych telefonów, słuchawek,..."
      A masz wybór?

      • 1 1

      • Oczywiście że masz (1)

        Cały czas możesz zamówić telefon stacjonarny na kablu.

        • 0 1

        • i używam

          ...

          • 0 0

    • to ci sami, co twierdzą, że pandemii nie ma

      • 2 0

    • Ja też choć mam 70 lat.

      Aha bo wielu z was lubi jak silnik pierdzi i śmierdzi

      • 0 0

  • Wszystko pięknie (1)

    Tyle że prądu się nie wydobywa. Nikt nie zastanawia się ile trzeba spalić ton węgla, aby takie cacko zrobiło te 270 kilometrów. Pozatym servis będzie bardzo drogi jak i utylizacja tego pojazdu. A największym problemem są akumulatory.

    • 5 4

    • Prunt z wyngla?

      Nie ma innych źródeł?

      • 1 1

  • No to ludzie obczajajcie

    Jak na pasach przechodzicie. Takiego prawie nie słychać

    • 1 3

  • Znowu narzekanie (2)

    Wszystko źle ... kopci źle , hałasuje źle , baterie źle ..... Polska kraj malkontentów i wiecznie niezadowolonych ludzi

    • 5 3

    • Nie zgadzam się, wszystko ma swoje wady i zalety,

      wszystko trzeba wziąć pod uwagę, dogłębnie przeanalizować i podjąć optymalną decyzję co do kosztów i wpływu na środowisko.

      • 0 0

    • I niestety wielu i**otów

      • 0 0

  • To konkurencja dla trajtków?

    Jeśli tak to co jest lepsze elektryczny autobus czy trajtek?

    • 1 0

  • Czyli tramwaje bye bye

    A w miejsce torowisk po dodatkowym pasie drogi

    • 1 1

  • Gdańsk niestety inwestuje w złomowane tramwaje z niemiec dlatego sa tak kosztowne !! (1)

    Autobusy sa przyszłoscią i ciagle rozwijanie tramwaj to już przeszłość tym bardziej ze koszt przejazdu tramwajem jest kilkakrotnie wyższy niż autobusem.
    Ludzie nie chca tramwajów pod domem dlatego blokują inwestycje

    • 3 5

    • Niezupełnie tramwaj jest na drodze wydzielonej,czyli na szynach i korki dla niego są problemem

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane