• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: węzeł Wzgórze jeszcze poczeka

Michał Sielski
9 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Paskudne wejście do tunelu przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zmieni się nie do poznania. Będzie nim można dotrzeć aż do Urzędu Miasta. Paskudne wejście do tunelu przy przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana zmieni się nie do poznania. Będzie nim można dotrzeć aż do Urzędu Miasta.

Przetarg rozstrzygnięty, wykonawca wybrany, pieniądze - także z Unii Europejskiej - też już czekają, ale rozbudowa węzła Wzgórze nie może ruszyć. Wyniki przetargu oprotestował bowiem jeden z wykonawców.



Firmy, składające protesty opóźniające prace powinny być:

Protest został wprawdzie przez urzędników odrzucony, ale teraz oferentowi przysługuje odwołanie. Jeśli je złoży, prace na węźle Wzgórze mogą ruszyć dopiero na wiosnę. Jeśli nie - zaczną się na przełomie listopada i grudnia, a skończą za półtora roku.

Przetarg na kompleksową przebudowę wygrała firma MTM, która złożyła ofertę za niecałe 50 mln zł. Pozostali oferenci byli o co najmniej 10 mln. zł drożsi. A według kosztorysu prace mogły być warte nawet 102 mln. zł. - Przy opracowaniu kosztorysu używa się średnich cen rynkowych, obowiązujących w momencie jego tworzenia. Były to czasy hossy budowlanej, a od tego czasu wiele się na rynku zmieniło - tłumaczy wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Właśnie cena najbardziej oburzyła rywali firmy MTM, która musiała na piśmie tłumaczyć, że jest w stanie wykonać zlecenie za taką kwotę. Nie ma też możliwości dołączenia do umowy aneksu w trakcie trwania prac. Umowa jest bowiem ryczałtowa i obejmuje pełen zakres robót, włączając nieprzewidziane wydatki, które są ryzykiem oferenta.

- Mam nadzieję, że nasza rzetelna argumentacja spotka się ze zrozumieniem przedstawicieli firmy, której nazwy wolelibyśmy nie ujawniać. Nie ma sensu stawiać ich pod publicznym pręgierzem, bo w najbliższych dwóch latach będzie jeszcze kilka przetargów nawet na kilkaset milionów złotych, jak choćby rozbudowa ul. Chwaszczyńskiej czy mniejsze zlecenia na pętlę autobusową w okolicach ul. Jana z Kolna i Wendy zobacz na mapie Gdyni, czy przebudowę skrzyżowania ulic Chylońskiej i Północnej. Będzie więc na czym zarabiać - przekonuje Marek Stępa.

Gdynia liczy bowiem na kolejne konkursy, rozpisywane przez marszałka województwa Jana Kozłowskiego. W ostatnim miastu przyznano 50 mln zł unijnej dotacji na rozbudowę węzła Wzgórze, ale przy założeniu, że prace będą kosztować 102 mln. zł. Będą o połowę tańsze, więc proporcjonalnie zmniejszy się również dofinansowanie. Zaoszczędzona kwota pozostanie w kasie województwa i zasili pulę kolejnego konkursu.

Jak się zmieni węzeł Wzgórze?

Infrastruktura od przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana do Urzędu Miasta zostanie całkowicie przebudowana. Powstanie m.in. trzypasmowy i jednokierunkowy przejazd od strony al. Piłsudskiego pod torami kolejowymi, w kierunku węzła Franciszki Cegielskiej, Witomina i Działek Leśnych. Od przystanku SKM na ul. Władysława IV i Świętojańską do samego Urzędu Miasta będzie można przejść podziemnym tunelem.

Opinie (169) ponad 10 zablokowanych

  • UKLAD GDYNSKI MA PROBLEM..

    ale sie zmartwili bo mentalnie nie przyzwyczajeni do tego rodzaju sytuacji !! nic nie trwa wiecznie ... w koncu sa tez inne firmy ktore moga to zbudowac !! ale jak ktos sie przyzwyczai do tego ze ktos im sie zawsze dobrze ODWDZIECZA za wybor firmy nic w tym dziwnego. normalna reakcja panie dyrektorze ZAJAC ! pozdrawiam pana..

    • 10 3

  • gdzie 50mln

    hossa hossa, ale nie zmniejszenie kosztow o polowe (50mln!), jedyna mozliwosc takiej obnizki to 1. zaoszczedzenie na materialach, 2.zaoszczedzenie na pracownikach. ostatecznie bedziemy miec wezel gorszej jakosc i wykonany w dluzszym terminie jak planowane. czyli sie sypnie po kilku latach, badz nie daj losie, zaoszczedza na inzynierach i bedzie sie jezdzilo na zlych pochylych itd. osobiscie, jesli bylo cenione na 102 mln, powinni odjac 30% hossy i taka oferte brac, a nie cwaniakow idacych po kosztach za 50mln. bezpieczenstwo i trwalosc najwazniejsze. i to jest wlasnie polska. Ale szczurek w moich oczach nie traci. ciagle najlepszy prezydent w pl

    • 2 5

  • a ja nadal twierdzę, że ta 'reorganizacja ruchu' NIE MA SENSU (1)

    usiłuje się robić w centrum miasta jakąś pseudo-autostradę, zapominając że zasady LOGIKI i GOSPODARNOŚCI powinny skreślić taki projekt na etapie wstępnym

    bo cóż niby zyskamy?

    otóż jedynie upłynnienie ruchu dla kilkuset osób mieszkających na płycie redłowskiej... bo przecież JUZ istnieje droga różowa, która nawet jeśli obecnie nie jest przedłużona do sopotu, to jednak może przejąć cały/większość ruchu z kierunku Gdańska już przed Redłowem...

    ale co tam, jesteśmy miliarderami i mozemy wywalić w błoto kolejne miliony, zamiast przeznaczać je na coś co powinno być robione, a nie jest

    cała Gdynia

    • 6 10

    • dokladnie - to mydlenie oczu i zalatwianie roboty dla znajomkow - gdzie jest CBA?

      • 0 0

  • Ci co op[rotestowali powinni zapłacić za opóźnienie. I nie powinnibyć brani pod uwagę w

    następnych przetargach.

    • 5 4

  • Ten tunel wygląda jak brudny (1)

    a po prostu został pomalowany przez wandali

    • 7 0

    • przez debili!

      w dresach i ze znaczkami PL w dowodzie osobistym

      • 0 0

  • Jak można tak oszpecić tunel :/ (1)

    • 6 2

    • jak można mieć dzieci kiedy nie potrafi się ich wychować

      • 0 0

  • A w Gdańsku najtańszą ofertę by odrzucili ... (1)

    przypomnę, że tak było z projektem ECS. wygrała kilkukrotnie droższa oferta Fortu bo rada "mędrców" stwierdziła, że taniej się nie da zrobić dobrze.
    "Fort przedstawił ofertę opiewającą na 16 mln zł netto, podczas gdy przeciwnik ze stolicy oczekiwał jedynie 3,3 mln zł."

    całość tu:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=28012

    ot taka specyfika tego miasta...

    • 4 4

    • Najtańsze to sobie wiesz co możesz zrobić/kupić

      Do tego potrzebny jest jeszcze jakiś tani papier toaletowy :)

      No chyba ze ktoś jest wyznawcą byle jak, byleby coś było... a to nie tędy droga, bo nie stać nas na tandetę tak naprawdę. Kto tego nie rozumie... to wiadomo ;)

      • 2 1

  • Gdynia to jedna kiczowata dziura (4)

    bez ładu bez składu architektura do bani. Ostatnio miasto intensywnie reklamuje sie w mediach , nie dziwie sie skoro miejsce to jest jedna wielka dziura. Gdynie od metropolii dziela setki lat.

    • 7 17

    • więc zbieraj dupę w troki i do wrocławia - metropolii (2)

      j/w

      • 8 2

      • No własnie, popieram, też bym tak zrobiła :)

        Bo gdzie tam Gdyni do Wrocławia??? Pomyłka.

        • 3 4

      • Gdynia ma 83 lata i pół:))

        Ktos tu cos pokręcił z miłości? Gdynia ma 83 lata, ale i tak jest ciągle młoda i piękna, a coraz piękniejsza!

        • 2 0

    • wszyscy przeprowadźmy się do wrocławia

      i zalejmy się wspólnie betonem w samym geometrycznym centrum centrum

      • 1 0

  • koszty budowy (4)

    Zastanawialiście się może jaką częścią wagi przetargu jest kryterium terminu wykonania usługi? W tym przypadku wagi są następujące: cena 95%, gwarancja 2%, okres wykonania zamówienia 5%!!!! Tak oto Urząd Miasta pokazuje gdzie ma tzw. koszty społeczne (czas ludzi pracujących w centrum, koszty paliwa mieszkańców stojących w korkach, estetykę rozgrzebanego centrum). Stojąc przez 1,5 roku w korkach podczas trwania tej inwestycji pomyśl ciepło o urzędnikach ustalających wagi w przetargu. Przecież najważniejsze żeby to UM zapłacił mniej, a Ty obywatelu płać za paliwo i marnuj czas w korkach zamiast prowadzić interesy w tym mieście przyjaznym dla biznesu - ALE NIE ZAPOMNIJ O PŁACENIU PODATKÓW!!!! A wystarczyło stalić że czas wykonania to 30% - byłoby szybciej i w ogólnych kosztach pewnie i tak taniej.

    • 6 2

    • korekta (2)

      cena 93%, grawancja 2%, czas 3%

      • 1 0

      • Korekta jakościowa! (1)

        cena 51% gwarancja 40% czas 9 %
        Tak to powinno wyglądać aby szanować pieniądze podatników.

        Bo nie sztuką jest odwalić coś tanio i tandetnie, lecz należy to zrobić w miarę tanio z dobrych materiałów i jeszcze dobrze wykonać całość.
        Wtedy będzie służyć długie dziesięciolecia albo i dłużej.
        A jak widać z tym(jakością) to mamy wieczne problemy...

        • 0 1

        • Jaka gwarancja????

          Tutaj się nie zgodzę - co z tego że ktoś da 20 lat gwarancji, ba 1000 lat nawet niech da. Jeśli obiekt zacznie się sypać to najwyżej będzie go łatał i podmalowywał (przecież nie wybuduje nowego)... o ile wcześniej firma nie zostanie zlikwidowana. Warunek 95% ceny jest dobry - a jeśli chodzi o jakość, to trzeba zatrudnić porządnych inspektorów nadzoru i patrzeć wykonawcy cały czas na ręce - jeśli będzie coś kombinował z jakością materiałów lub robót natychmiast wstrzymać prace, naliczyć karę i kopnąć w pupę.

          • 0 0

    • chyba znowu tabletki odstawiłes?

      • 0 2

  • przeciez tam remont był (3)

    kilka lat temu.....

    ciężko zrobic raz a dobrze???!!!

    • 8 1

    • Dokładnie (1)

      tez mnie to bardzo dziwi. Może taka.. dzielnica?

      • 2 1

      • dzielnica? przecież tam w pobliżu jest tylko las i peron

        • 3 1

    • niestety dresiarze pogryzli z głodu poręcze

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane