Fakty i opinie

Gdynia zmieni ruch na drogach. Małymi krokami

Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony.
Zmiany czekają m.in. część ul. Abrahama w centrum, gdzie ruch samochodów będzie mocno ograniczony. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Bez rewolucji, ale małymi krokami Gdynia zmienia infrastrukturę, która ma być bardziej przyjazna dla pieszych. Program rozpisany jest na lata, by zbytnio nie denerwować kierowców, przyzwyczajonych do "zielonej fali" i szeregu innych ułatwień. Wiemy, co zmieni się w najbliższych dwóch latach.



Czujesz się bezpiecznie na drogach jako pieszy lub rowerzysta?

tak, wystarczy na siebie uważać 35%
raczej tak, choć czasem zdarzają się osoby ryzykujące zdrowie oraz życie swoje i innych 25%
raczej nie, wciąż pełno u nas wariatów drogowych 23%
zdecydowanie nie, kierowcy są całkowicie bezkarni i z tego korzystają 17%
zakończona Łącznie głosów: 857
Większość z nas ma samochody i jeżdżąc nimi od lat, jesteśmy przyzwyczajeni do wielu rzeczy. Im więcej lat za kierownicą, tym większe przyzwyczajenia: do darmowych miejsc parkingowych, priorytetu dla samochodów zawsze i wszędzie oraz oczywiście mitycznej "zielonej fali", która pozwala przejechać nawet przez całe miasto bez jednego zatrzymania na światłach.

Problem w tym, że darmowych miejsc parkingowych w centrach miast jest już jak na lekarstwo, coraz głośniej respektowania swoich praw zaczynają się domagać piesi i rowerzyści, a Tristar definitywnie zakończył dyskusję o tym, czy zielona fala jest możliwa. Krótko mówiąc: szansa na nią jest praktycznie tylko nocą lub w niedzielne poranki, gdy ruch odbywa się przede wszystkim po głównych arteriach.

Zmiany powodowane są przede wszystkim wynikami badań mobilności, z których wynika, że coraz większa część społeczeństwa domaga się bezpieczeństwa pieszych - nawet kosztem dłuższego czasu przejazdu samochodem. Co więc zmieni się w Gdyni w najbliższych latach?

1. Mniej przycisków dla pieszych.

Skrzyżowanie faworyzujące pieszych.


Kilka lat temu do Polski dotarła moda na instalowanie przycisków przy przejściach dla pieszych, którzy musieli za ich pomocą poprosić o zielone światło. Jeśli wcisnęli przycisk zbyt późno, czekali za karę nawet dwie zmiany. Efekt był oczywisty - nie brakowało niecierpliwych, którzy przebiegali przez jezdnię na czerwonym, nie brakowało też wypadków. Dlatego w całej Polsce zaczęto z przycisków rezygnować, także w Gdyni. I raczej szybko się to nie zmieni.

- Na wszystkich modernizowanych skrzyżowaniach nie przewiduje się instalacji przycisków dla pieszych na przejściach równoległych do głównego kierunku ruchu. Na tych przejściach sygnał zielony dla pieszych jest maksymalizowany i zawiera się w fazie preferowanej programów sygnalizacji - podkreśla Andrzej Ryński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - Przyciski zdemontowano na węzłowych skrzyżowaniach, które zawsze pracują w sposób cykliczny, tj. zawsze uruchamiane są wszystkie fazy ruchu, np. na skrzyżowaniu ul. Morskiej z Estakadą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, czy skrzyżowaniu przy "Witawie" zobacz na mapie Gdyni - dodaje.
Przyciski zostały już całkowicie zdemontowane na skrzyżowaniach: Świętojańska/Starowiejska/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, Świętojańska/Plac Kaszubski zobacz na mapie Gdyni, Żeromskiego/Derdowskiego zobacz na mapie Gdyni, 3 Maja/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni, Władysława IV/Wójta Radtkego zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj więcej: Skrzyżowanie przyjazne pieszym.

2. Więcej kontrapasów i kontraruchu dla rowerzystów.

Jak jeździć kontrapasem dla rowerów.


To jedna z najbardziej kontrowersyjnych zmian, które spotykają się z największym społecznym oporem. Paradoksalnie jednak - wbrew pozorom - jedna z najbardziej bezpiecznych. Na jednokierunkowych ulicach z kontraruchem oraz kontrapasami dla rowerzystów znacząco spada liczba wypadków i kolizji - często praktycznie do zera. Znamy to z Gdańska, a także z Gdyni z ul. Starowiejskiej i 3 Maja zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj również: Kontrapas nie taki łatwy dla kierowców i rowerzystów.

To jednak nie koniec. Na wiosnę ruch pod prąd rowerzystów będzie dozwolony na całej długości ul. Starowiejskiej, a także na wielu mniej uczęszczanych ulicach w Śródmieściu.

3. Więcej skrzyżowań równorzędnych

Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków.
Wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych to także ograniczenie liczby znaków. fot. Szymon/galeria Trojmiasto.pl
Także wprowadzanie skrzyżowań równorzędnych było początkowo krytykowane, ale szybko okazało się, że dzięki temu wypadków jest mniej. Kierowcy jeżdżą wolniej i bardziej uważnie. I to z dwóch powodów: nie każdy czuje się tam pewnie, a nawet jeśli tak, to cały czas uważa na tych, dla których przyzwyczajenia są ważniejsze niż nowe znaki.

Samych znaków też jest znacznie mniej, co ułatwia koncentrację. Nie ma już znaków informujących o drogach z pierwszeństwem i podporządkowanych, nie ma trójkątów przypominających o ustąpieniu pierwszeństwa. Zastąpiła je jedna informacja o strefie skrzyżowań równorzędnych.

4. Wyniesione skrzyżowania i Strefa Tempo 30

Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych.
Aby Strefa Tempo 30 nie była tylko teoretycznym ograniczeniem prędkości, przy niektórych szkołach będą budowane wyniesione skrzyżowania i przejścia dla pieszych. fot. Karol Stańczak/ZDiZ
Głównie przy szkołach w dzielnicach wprowadzana będzie też sukcesywnie Strefa Tempo 30, która ma zapewnić bezpieczeństwo dzieciom, które z oczywistych względów nie zawsze stosują się do przepisów ruchu drogowego. Spowolnienie kierowców będzie wymuszane nie tylko znakami ograniczenia prędkości, ale również wyniesionymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, które okiełznają nawet tych, dla których znaki niewiele znaczą.

Co dalej ze zmianami w Gdyni? Mówi Andrzej Ryński, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Michał Sielski: Udogodnienia dla pieszych są już faktem, czy zatem znikną przyciski przy wszystkich przejściach dla pieszych?

Andrzej Ryński.
Andrzej Ryński.
Andrzej Ryński: Od 2014 roku wprowadzono zmiany na kilku skrzyżowaniach w Śródmieściu. Mało kto pamięta, że jeszcze niedawno na przejściu przez ul. Starowiejską zobacz na mapie Gdyni, czy obok Hali Targowej zobacz na mapie Gdyni należało wciskać przyciski zgłoszeniowe, aby otrzymać zielone światło, które dodatkowo zapalało się w znacznym opóźnieniu w stosunku do światła dla samochodów. Wprowadzone w tych oraz kilku innych miejscach zmiany spowodowały wyraźne wydłużenie trwania zielonych świateł dla pieszych.

Nie należy się jednak spodziewać, że przyciski będą zdemontowane w całym mieście. Pozostaną one na przejściach przez główne ulice przelotowe, gdzie występuje wyraźna dominacja jednego kierunku ruchu. W każdej nowej sygnalizacji na skrzyżowaniach zostanie zachowana zasada, że przyciski mogą pojawić się tylko na przejściach w poprzek ulicy głównej.

Sygnalizacja świetlna będzie faworyzować pieszych?

- Sygnalizacje, które sterują ruchem na przejściach poza skrzyżowaniami, sprawdzają obecność pojazdów na drodze, co umożliwia wcześniejsze włączenie zielonego światła dla pieszych w przypadku małego natężenia ruchu. Kiedy pieszy naciśnie przycisk w momencie, gdy do przejścia nie zbliżają się pojazdy, to włączenie zielonego światła może nastąpić niemal automatycznie, po upływie kilku sekund. Takie rozwiązanie funkcjonuje m.in. na wydzielonych przejściach przez ul. Morską. Skrócenie czasu oczekiwania jest widoczne szczególnie w godzinach wieczornych, gdy ruch na drogach wyraźnie maleje.

Niektórzy kierowcy powiedzą, że ułatwienia dla pieszych to popadanie w niepotrzebne skrajności.

- Sterowanie ruchem w dużym mieście wymaga kompromisu wszystkich użytkowników ruchu, dlatego w miejscach, gdzie jest to możliwe, wprowadzane są ułatwienia dla pieszych, lecz należy pamiętać o tym, że drożność układu transportowego miasta musi być zachowana. W związku z tym, przejścia dla pieszych zlokalizowane w poprzek głównych ulic są traktowane jako relacje podporządkowane, a sygnały zielone dla nich wzbudzane są na żądanie i uruchamiane w odpowiednim momencie cyklu sygnalizacji.

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Dobra, przeczytałem (14)

    Streszczenie: udajemy że coś robimy. Dlaczego nie zapytaliście tego pana o remont chodników i ulic?
    A często te wyniesione skrzyżowania robią na krzywej i dziurawej drodze :/

    • 159 14

    • ograniczenia dla blachosmrodziarzy jak największe (4)

      może coś do łepetyny dotrze że bez samochódów można żyć.....

      • 14 40

      • powiedz to rodzinom z dziećmi.

        • 16 13

      • (2)

        Rozumieny, że Od jutra mleko po osiedlu rozwozisz rowerem.

        • 21 7

        • nie mędrkuj, bo masz za mało oleju (1)

          idź rozwozić to mleko, bo ci skiśnie

          • 6 16

          • Oleju to se wlej w przerzutki

            • 11 4

    • (3)

      człowieku co Ty robisz o 06.05 w komentarzach ?tak wcześnie rozpoczynasz pracę dla budynia?zjedz kanapkę z kaszanką,gazete od tejże powieś na gwoździu i zacznij wydawać klucze do gabinetów,nocna zmiana cholera

      • 9 14

      • O, mam pracę (1)

        A podobno piję przed monitorem

        • 3 3

        • też nie jestem bezrobotny i na pewno nie piję przed monitorem bo wypisywałbym podobne głupoty

          • 3 2

      • nie dla szczurka............zaczyna prace.

        • 1 1

    • wszędzie nowe rozwiązania wprowadza się po remontach dróg, tutaj wszystko odbywa się za pomoca pędzla i kubełka farby

      • 10 3

    • mowisz o chodnikach niszczonych przez parkujace na nich samochody? (2)

      wystarczy zakazac parkowania na chodnikach, ale to trylko w cywilizowanych krajach przejscie. Polski burek przeciez musi miec za darmo. Co nie?

      • 7 11

      • (1)

        Jakby chodniki byly porządnie zrobione to by nic nie pękało. Obwiniacie kierowców, a w większości wina leży po stronie przetargów i później wykonawcy, którzy robią wszystko aby jak najwięcej poszło do ich kieszeni

        • 3 6

        • mylisz się, chodniki mają normy służące do chodzenia

          a nie jeżdżenia po nich wielotonowymi pojazdami,
          wiec przestań wysysac z palca własne teorie

          • 4 1

    • Może

      Może jednakowoż prawdopodobnie nie da się przypuszczalnie zrobić wszystkiego od razu chyba

      • 1 0

  • (14)

    Balagan!!!! Przecież na tej słynnej Starowiejskiej, a tym bardziej 3 maja nie ma wcale rowerzystów!!!! Balagan!!!

    • 158 25

    • kiedyś w Gdańsku też byli tacy krzykacze (8)

      Pamiętam jak dzisięć lat temu Gdańsk postawił na infrastrukturę rowerową, ilu było takich jak Ty :) A dzisiaj wyrastają na stolice rowerową.

      Trzeba robić i sie nie oglądać na 'januszy specjalistów'

      • 18 15

      • (1)

        W Gdyni dziurawe drogi malują farbą. W ten sposób mamy strefy, kontrapasy i miasto z marzeń.

        • 18 5

        • tak, ziew, a dzieci na ulicach przewracają się z głodu

          już to słyszeliśmy 1001 razy, zmień rękę

          • 2 8

      • (2)

        Bez przesady z tą stolicą. ;) Robią te zmiany na siłe dla nikłego procentu populacji. Poza tym w Polsce okres korzystania z roweru jest stosunkowo krótki /marzec - październik/.

        • 9 5

        • Bez przesady z tym marcem-październikiem. O ile tylko nie ma śniegu/lodu to jeżdżę od stycznia do grudnia :) pozdrawiam z Wrocławia - ex-trojmiasto

          • 2 4

        • sprawdź liczniki rowerowe w Gdańsku

          codziennie nowe dane

          • 1 1

      • z tą stolicą to przesadziłeś. Co najwyżej stolicą fuszerek rowerowych może być

        • 3 6

      • (1)

        W Gdańsku jest to zrobione na tyle mądrze, że ścieżki są w większości oddzielone od jezdni pasem zieleni. Ulice były na tyle szerokie, że można było wydzielić i pas rowerowy, i chodnik szeroki. Wszyscy szczęśliwi. W Gdyni chlapnie się farbą i udaje, że problem jest rozwiązany. Efekt taki, że po takim g*wnie ani nie jeżdżą rowerzyści, ani kierowcy nie są zadowoleni, bo stracili pas ruchu, który obecnie jest praktycznie nieużywany (3 maja).

        Sorry, ale centrum Gdyni umiera, nie dlatego, że jest zawalone autami, tylko dlatego, że nie ma ani klimatu, ani atrakcji. Świętojańska to trup... w większości tylko banki, lokali usługowych brak, a te co są niczym ciekawym nie przyciągają. Skwer wieczorami pustoszeje, oferując jedynie tancbudy dla młodych (którzy z jakiegoś powodu nie pojechali tym razem do Sopotu), smród starej ryby i przepalonego tłuszczu. Dojazd do centrum komunikacją publiczną w rozsądnym czasie możliwy jest jedynie SKM'ka, ta niestety nie obsługuje wszystkich dzielnic. Wbrew modzie i trendom nie każdemu chce się wszędzie zaiwaniać na rowerze , i tego żadne nakazy, przykazy i nachalna reklama nie zmieni. Ci którzy mieliby ochotę jednak podjechać samochodem (bo szybko, bo wygodnie, bo lubią itp) jeśli są w kółko zniechęcani polityką miasta zwyczajnie pojadą gdzie indziej, albo w ogóle poza miasto, jeszcze bardziej przyczyniając się do smutnej agonii tej dzielnicy. Nikt nie lubi kiedy się go do czegoś zmusza. Ci którzy jeżdżą po Gdyni autem, wbrew pozorom nie robią tego na złość pieszym i rowerzystom, tylko mają ku temu powód - dzięki temu oszczędzają swój czas. Jeśli na siłę (zakazy, limity) lub cenowo (podwyższając ceny za parkowanie itp) próbuje się tych ludzi przekonać do zmiany nawyków na komunikację publiczną, lub tez nieszczęsny rower, to nic dziwnego że się w***ają, bo tak naprawdę próbuje się ich okraść z czasu zaoszczędzonego na jeździe samochodem. A czasu nikt im nie zwróci...

        • 13 3

        • Centrum Gdynia umiera ? Na pewno nie dzięki rowerzystom. Od dawna omijałem

          samochodem to miejsce i praktycznie rzadko tu zaglądałem, z powodu głównie braku miejsc mimo opłat.
          Na rowerze jestem tu częściej, bo mogę podjechać pod samo interesujące mnie miejsce, a nie stanąć samochodem nawet kilometr dalej po ok. 10 - minutowym szukaniu miejsca.

          Więc o jakiej oszczędności czasu tu mówisz ? O jakim wymieraniu, jak każdego dnia to centrum jest zawalone autami ? A ludzie sami tracą czas przez zbytnie przywiązanie do swoich 4 kółek.

          Jeździj sobie autem jak chcesz - jest tu jeszcze wolność wyboru środka lokomocji. Więc nie narzekaj na jakiś przymus jazdy rowerem którego nie ma.

          Na koniec - byłem kiedyś w Amsterdamie i nie wiem czemu tego jeszcze nie pisałem tu i na FB. Otóż dzięki wielkiej liczbie rowerzystów nie widziałem tam przez kilka dni jak byłem w centrum żadnych korków samochodowych !!!
          Korki to na rowerze - przed czerwonym niekiedy zebrało się z 50 rowerzystów i tylko z 30 zdążyło przejechać zielone światło.
          Przyglądałem się ruchowi w tym mieście - i samochodowemu i rowerowemu.

          • 0 1

    • (3)

      Nie ma rowerzystów bo strach tam jeździć, druga sprawa ze jest jednokierunkowa, co ma jechac pod prąd?

      Kontrapasy są super. Zwłaszcza ze wyznaczyli mi jeden dzieki któremu nie musze jechac 10lutego chodnikiem tylko od szpitala na żwirki i wigury jade kontrapasem na wiśniewskiego
      Genialne.
      Niech jeszcze zrobią ze starowiejskiej na wiśniewskiego bezpieczny przejazd, bo skrzyżowanie przy dworcu sprawia kierowcom problem, bo rowerzysta jadący na wiśniewskiego blokuje śpieszących się kierowców w stronę hali, Ew. Wymuszenia od ulicy wiśniewskiego bo rower sobie zahamuje.

      A rowerzyści niech zjadą z wiśniewskiego od stoczni do estakady, tam jest na chodniku dozwolona jazda rowerem a rower na ulicy utrudnia ruch autobusów...
      Niech każdy myśli o każdym i będzie nam sie super jeździło a nie wszędzie egoizm.

      • 12 5

      • (1)

        Ehh nie podpisalem się.
        Pozdrawiam
        Rowerzysta, motocyklista, pieszy, kierowca ciężarówki i auta osobowego oraz zimą częsty użytkownik komunikacji miejskiej.

        • 5 2

        • Ja tam nie mam nic do rowerzystów, ale powinni oni także płacić oc... może w tedy przestaliby uciekać gdy zarysują samochód

          • 4 2

      • Rowerzysta ne jest w stanie myśleć. Od tego należy zacząć zmiany.

        • 6 8

    • a co jeżeli w przyszłości będzie tutaj szkoła:)))?

      • 3 2

  • Krok po kroku... ida swieta (1)

    W Gdyni powinno byc wiecej lawek.
    Co kroczek to musza przysiasc, odpoczac ;)

    • 60 3

    • "Miasto ogród"

      Jak w Olsztynie - politycy obiecali, że chociaż to miasto, to będzie klimat jak na wsi. I realizują: zwężają ulice a na to miejsce trawniczki, klombiki etc.
      Przy okazji oczywiście coś tam się korkuje ale kogo to obchodzi xD

      • 2 8

  • co za glupoty, przerazenie ogarnia ze ktos ma takie pomysly (7)

    moze zamkniecie drogi i tylko ped**arze beda sie wszedzie walesac, dobrze ze wybory coraz blizej a "sukcesow" brak wiec Wojtek z ferajna z partyjki Samorzadnosc skoncza na smietniku historii dzieki takim dzialaniom.

    • 123 60

    • zapomniałeś kolego z Koleczkowa że wy nie wybieracie władzy w Gdyni (4)

      Hahaha

      • 27 15

      • Wybieramy

        hahahahaha

        • 1 10

      • Misiu, wybieram ale nie koniecznie obecnych pajacow (2)

        • 1 3

        • napisał bezrobotny dureń bez szkoły (1)

          Janusz od wszystkiego

          • 2 4

          • napisal tepak bez mozgu

            • 2 1

    • Głupoty dla ludzi o mentalności wschodniej (1)

      Dla ludzi cywilizowanych to normalne. Jak ktoś pożyje trochę na zachodzie, to potem trudno mu się przyzwyczaić do buractwa za kierownicą na polskich ulicach.
      Przede wszystkim słabszy uczestnik ruchu musi być bezwzględnie chroniony. Kary dla kierowców za wyprzedzających na pasach, wjeżdżających na zielonej strzałce na pasy bez upewnienia się , czy nie zbliża się pieszy lub rowerzysta, blokowanie pasów na skrzyżowaniu powinny być bardzo surowe.
      Przez lata przyzwyczajono kierowców, że pieszy ma się bać przechodzić przez ulicę nawet na pasach, Przez lata pozwalano niszczyć chodniki i trawniki bezmyślnym parkowaniem bo im się należy. Czas skończyć z terrorem samochodowym w miastach i dać szansę miastu oddychać normalnym powietrzem.

      • 15 9

      • Wytrzeźwiej

        • 2 14

  • no to czas się żegnać z Gdynią... (9)

    A szkoda bo lubię to miasto. Teraz przyjazd tam będzie koszmarem. Jeszcze większe korki i więcej niebezpiecznych sytuacji gdzie "święte krowy" będą jeszcze bardziej myśleć że kilka ton stali nic im przecież nie może zrobić. Smutne to :(

    • 139 57

    • W końcu wyjedziesz :) bedzie bezpieczniej

      • 27 29

    • ale my z przyjemnością ciebie pożegnamy (1)

      zostań w swoim Pucku i nie zbliżaj się rzęchem do rogatek miasta Gdynia

      • 26 34

      • Jak Puck był miastem

        to w Gdyni jeszcze kartofle rosły słoiku.

        • 9 4

    • Pod rzadami szczura gdynia sie prowincjalizuje (2)

      pomysly szczurzej ekipy sprowadzaja sie do stawiania stojakow rowerowych na miejscach parkingowych i malowaniu kontrapasow to za malo by rozwijac 250 000 miasto. Szczur mieszka na wsi i taka sama wies chce zrobic z Gdyni. Gdynia przegrywa na calej linii z Gdanskiem. Przegrywa bo Gdynia rzadzi nieudacznik bez pomyslow vide kasa utopiona na lotnisku czy muzeum emigracji...

      • 28 20

      • twoj wpis zawsze zacheca mnie do zminusowania

        • 4 8

      • Taaa, bo liczba samochodów w centurm miasta świadczy o rozwoju miasta. LOL

        • 4 0

    • dla mnie radosne

      aż dałem ci plusa - jak każdemu kierowcy forever

      • 5 1

    • Już wyjeżdżasz ....szkoda bo tak fajnie śmierd.....ło

      • 2 7

    • Tak,jestem "świętą krową"

      A twoim obowiązkiem jest pilnowanie, żebyś nie zrobił mi krzywdy! Chcesz jeździć samochodem? Więc zdecydowana większość odpowiedzialności za bezpieczeństwo na drodze leży po twojej stronie.

      • 4 3

  • Stop faworyzowania ped**arzy (16)

    • 153 58

    • Stop faworyzowania buractwa w samochodach.

      • 28 25

    • muszę Cie zmartwić (11)

      Cała europa idzie w kierunku rowerów. Zobacz co jest w Gdańsku. Pewnie więcej świata nie widziałeś więc nie będę podawał innych polskich miast tym bardziej niemieckich czy holenderskich.

      Gdynia w sumie dopiero zaczyna. Więc z Twojej perspektywy będzie tylko gorzej :) Może zniechęcisz się do samochodu i wsiądziesz na rower albo do autobusu :)

      • 17 21

      • (1)

        Wcześniej cała Europa szła w stronę diesli, teraz sie ich pozbywa. Prawda, że część rowerzystow, jak i część kierowców jezdzi jak osły.
        Ile razy rowerzysta potrącił mnie na chodniku i nie widział w tym problemu, jeszcze z pyskiem, że nie uważam jak idę po chodniku, nie drodze rowerowej.

        • 20 3

        • Zgadzam się.

          Pieszy często przegrywa z rowerzystami. I racja, cześć z nich jest dość agresywna. Niestety zaczynają się czasy, kiedy pieszy musi bardzo uważać idą pozornie bezpiecznym chodnikiem. Bez komentarza pozostawiam rowerzystów jeżdżących ze słuchawkami na/w uszach lub takich przejeżdżających przez przejście dla pieszych, szczególnie w tłumie innych przechodzących. Wiem, że w pewnych warunkach jest to dopuszczalne, nie mniej bezpieczeństwo tego manewru pozostawia wiele do życzenia. Zarówno dla innych przechodzących jak i dla samego rowerzysty, który znikąd nagle pojawia się na pasach.

          • 2 1

      • (2)

        Komunikacją 1,5h czy samochodem 40 minut w korku. Niektórzy nie mają wyboru. Nie mieszkam poza granicami Trójmiasta.

        • 7 4

        • czyli mieszkancy maja dokladac do przyjezdnych? (1)

          taka jest twoja logika i argument? Zrobcie mi autostrade, bo mieszkam daleko na wsi i chce szybko przemknac do pracy i na zakupy

          • 7 7

          • Nie jestem przyjezdna, mieszkam na terenie trojmiasta. Nie jestem tez sloikiem ;)

            • 1 1

      • Cala europa sie islamizuje, przesiadzmy sie na kozy (1)

        Masz jeszcze umiejetnosc samodzielnego myslenia?

        • 16 6

        • No właśnie, umiesz myśleć?

          Co ma islamizacja do czystego powietrza w miastach? Co ma do poszanowania słabszych uczestników ruchu drogowego?
          Po co takie pierd.... wstawiać na forum?

          • 8 9

      • Muszę Ciebie zamówić. Do Europy tej cebulandii jeszcze sporo brakuje.

        • 4 0

      • (2)

        kierowcy samochodów utrzymują drogi płacąc podatki zawarte m.in. w paliwie. dlaczego z ich podatku tworzy się wygody dla innych grup?

        • 4 8

        • Ot i fachowe komentarze:)

          Drogi ii ulice w miastach są utrzymywane z podatków mieszkańców, a nie z paliwowego. Kiedy wreszcie zapamiętacie tą prostą rzecz?
          Dlatego wszyscy maja równe prawo do korzystania z ulic, a chroniony musi być szczególnie słabszy uczestnik ruchu drogowe.
          Może jak już dogonimy cywilizację, to nasi kierowcy to zrozumieją.

          • 8 2

        • drogi w mieście utrzymuje miasto z pitów i podatków od nieruchomości

          więc nie ściemniaj że podatki w paliwie coś finansują, bo to bzdura.

          • 4 0

    • powinno być miejsce dla wszystkich, dla szrotów i dla ped**arzy tylko potrzebne są mądre rozwiazania. (1)

      szczur myśli, że puszką farby rozwiąże wszystkie problemy. szczur gdzie kasa na inwestycje???

      • 11 2

      • nigdzie to się jeszcze nie udało.....

        • 2 2

    • Nie wiesz że sam jesteś ped**arzem ? I to potrójnym. Codziennie każdy kierowca

      pieści stopami aż trzech "gejów". Szkoda, że w butach.

      • 0 0

  • Jest bezpieczniej bo jest niebezpieczniej !! (17)

    To wynika z tego opisu sytuacji ze skrzyzowaniani rownoleglymi i kontrapasami!!
    To ja proponuje usunac wszystkie znaki i stosowac sie tylko do przepisow kodeksu drogowego. Bedzie taniej i jeszcze bezpieczniej !!!!
    Chore miasto !!!!!!! Bravo !!!

    • 118 19

    • (13)

      Ale dokładnie tak to działa - jest miasteczko w Holandii (nie pamiętam nazwy) gdzie kilka lat temu usunięto w ramach eksperymentu absolutnie wszystkie znaki drogowe poza ograniczeniem prędkości na wjeździe.
      Efekt? Spokojniejszy ruch i praktycznie brak wypadków. Jestem za.

      • 17 15

      • litości! (11)

        juz przestancie z tą holandią na kazdym kroku

        • 22 10

        • W Holandii jest czysto, dostatnio i praworządnie! To nie są przykłady dla cebulaków!

          • 22 14

        • (9)

          A co ja ci na to poradzę, że właśnie tam po raz pierwszy na świecie zastosowano takie rozwiązanie?
          Znalazłem - pierwsze było holenderskie Drahten, potem to wprowadzono w niemieckim Bohmte, w Ostendzie (Belgia) i Ipswich (Anglia).
          Dołącza coraz więcej miast, czemu nie Gdynia? ;)

          • 12 15

          • Sorry, ale porównujesz malutkie miasteczka zmiastem ćwierćmilionowym (1)

            Trochę inna specyfika jednak. Takie rozwiązania można zastosować w Pucku czy Kościerzynie, ale nie w Gdyni - chyba że ze szkodą dla gospodarki miasta, portu.

            • 13 3

            • Kraków i Londyn też z takimi rozwiązaniami eksperymentują na wybranych on obszarach miasta.
              Londyn za mały dla Gdyni?

              • 5 6

          • W Afryce jest całkiem sporo miejscowości gdzie nie ma znaków. Właściwie nigdy ich nie było więc ominęli niepotrzebną fazę ich stawiania a później demontażu. Ludzie też jakoś dają radę. W Indiach za to nawet jak znaki są to i tak nie mają znaczenia. Tak też się da. Ja nie wiem czy akurat "zachodnie" wzorce są najlepsze ;-)

            • 8 4

          • Byłeś chociaz raz w Holandii? Bo ja bylem i nie widziałem tam takiej dziczy w obcisłych gaciach. (2)

            Tam jeżdżą kulturalni rowerzyści na rowerach miejskich. Nie ma takich rowerowych debili ignorujących wszelkie zasady ruchu drogowego jak w Polsce.

            • 12 2

            • nie pitol bzdur

              jezdziles po amsterdamie? rowerzysci jezdza po autach mozna rzec - takze w uliczkach jednokierunkowych bez kontrpasow mozna kogos zgarnac bo sie przeciskaja.,....takze nie slodz Holendrom bo tak rozowo to tam nie ma,. Prawda jest smutna - wiekszosci co maja rower nie stac na auto.

              • 4 3

            • Jako pan kierowca się przedstawiasz zwykły chamie ? Szkoda, że nie zauważyłeś

              że dzięki sporej liczbie rowerzystów nie ma tam w Amsterdamie korków samochodowych. Byłem i widziałem.

              I skończ z epitetami mały człowieczku.

              • 0 1

          • czemu nie? bo tutaj ludzie jeździć nie potrafią

            • 2 1

          • (1)

            Drachten miejscowość w północnej Holandii, we Fryzji. Liczy ok. 44 443 mieszkańców

            Bohmte - Liczba ludności: 12 643

            Ostenda - ludności 70 274

            Ipswich - Liczba ludności: 133 384

            • 5 0

            • Tylko tam jest spokojniejszy ruch ? Nie przesadzaj, na całej zachodniej północy

              Europy jest spokojny ruch - ze znakami czy bez nich.
              Więc nie muszę klaskać tym podanym przez Ciebie miastom.

              • 0 0

      • Kononowic wymyslil to przed Holendrami

        Wychodzi na to, ze w Gdyni rzadza ludzie Kononowicza....

        • 8 4

    • glupi jestes? Pojawily sie nowe znaki...

      Popatrz sobie na zdjecia dolaczone do artykulu
      Znak skrzyzowanie rownorzedne... ten zolty trojkat kolku
      Oznakowanie poziome.....
      Ale co tam fakty, Gdynia rzadzi gromada idiotow, fakty i logika nie maja znaczenia, wazna jest ideologia plus mozliwosc przyssania sie do grantow.

      • 5 3

    • Masz rację (1)

      Kilka lat temu przeprowadzono taki eksperyment w trzech miastach duńskich
      (zlikwidowano wszystkie znaki poziome i pionowe w całych miastach - pozostawiono tylko wyznaczone miejsca do parkowania) i co? DRASTYCZNIE spadła ilość wypadków. Systemu nie wprowadzono w życie bo większość społeczeństwa przedłożyła wygodę nad bezpieczeństwo - tok rozumowania taki sam jak u nas (wjechać autem do sklepu, klatki zaparkować na trawniku a wypadek spotka każdego tylko nie mnie)

      • 2 5

      • wypowiedz nie na temat - znakow w Gdyni przybylo

        nowe oznakowanie na jezdni + znak skrzyzowania rownorzednego.... krotko mowiac nie odwracaj uwagi od problemu balaganu jaki wprowadzaja wladze Gdyni

        • 4 1

  • Żółwie tempo, ale przynajmniej kierunek dobry (5)

    Szkoda, że aż tyle to potrwa. Jak widać po komentarzach frustraci z tyłkiem przyrosnietym do samochodu już dostają białej gorączki, więc całą tę metodę małych kroczków można sobie było darować i wprowadzić te zmiany od razu - Szkoda czekać 2 lata.

    • 57 86

    • Frustraci z tylkiem przyrosnietym do roweru atakuja (2)

      Komunikacja rowerowa to nie jest rozwiazanie dla 250 ppp miasta, zrozum dziecko. Dostales gowniarzu rowerek na komunie i chcialbys aby twoj zachwyt podzielili inni. Nie da sie.... zejdz na ziemie gowniarzu, zobacz co sie dzieje z dojazdem z polnocnej czesci miasta, z chwarzna .... niekompetencja szczurzej ekipy az razi po oczach, zamiast inwestycji w infrastrukture drogowa mamy dzialania pozorne w stylu malowania kontrapasow czy buspasow i ewidentna wojne ze zmotoryzowanymi. Miasto trzeba odszczurzyc

      • 19 18

      • (1)

        Masz rację, dostałem rowerek na komunie, ale to było 30 lat temu.
        Niestety teraz głupi rodzice kupują dzieciom quady i to widać.
        Reszty twojego mentalnego rzygu nie będę komentował, bo szkoda się zniżac do tego poziomu.

        • 12 13

        • "Reszty twojego mentalnego rzygu nie będę komentował" - napisał idiota po skomentowaniu.

          • 2 4

    • Antysamochodowi frustraci (1)

      Klapki na oczach i przekonanie, że wyrzucenie samochodów jest lekiem na całe zło.
      I obsesje, żeby zrobić wszystko na złość kierowcom. Biedne, zakompleksione żuczki.

      • 15 9

      • Kupie trzecie auto, minimum 3 litry. Zadymie was ped**arze

        • 2 4

  • (9)

    jak komuś przeszkadzają samochody w miescie niech sie na wies wyprowadzi.

    • 119 47

    • (8)

      No właśnie wszystkim przeszkadzają.
      Samochodami to się właśnie na wsiach jeździ.
      W mieście jest komunikacja miejska, chodniki i drogi rowerowe - tym się właśnie różni od wsi.
      Jak widać nie dorosłeś jeszcze do życia w MIEŚCIE.

      • 31 29

      • Rower to najpopularniejszy na wsi srodek komunikacji (4)

        Nie robcie z Gdyni wioski. Wasze postulaty pokazuja skrajne zdziecinnienie i niezwykla wrecz glupote

        • 21 18

        • Poczytaj jak duze miasta, business przesiada sie na rowery. (3)

          Bo to zdrowie, mniej stressu (jeszcze nie w Polsce, ale to przez duze dzieci w samochodach za kierownica).
          Ale wiem, ciezko sie odzwyczaic co?
          Rower, bieganie czy chocby spacer to wyzwanie i nie dla nich. A komunikacja? A nie przepraszam, szlachcie nie wypada ;)

          • 15 20

          • Jestes idiota (2)

            Znajdz zone, zrob dzieci, kup auto to moze wreszcie zaczniesz myslec jak dojrzaly czlowiek. Teraz jestes durnym gowniarzem. Btw, biegam po pracy a nie do pracy, traktuje o jako rekreacje a nie sposob poruszania sie po miescie.

            • 24 23

            • (1)

              Tak, zrób dzieci i naucz je, że wszędzie samochodem. A potem takie dzieci będą Ci histerię odstawiać, gdy będzie trzeba się przespacerować 500 m. Krzyk i płacz, bo nauczone wszędzie autkiem tyłeczek wozić i nagle tragedia, bo mamusia czy tatuś postanowili tym razem krótki spacerek zrobić a dzidziuś nieprzywykły do chodzenia, nauczony jedynie nadwagę pielęgnować ...

              • 8 11

              • Wez idz stad korposloiku.

                • 4 5

      • Wczoraj jechałem komunikacja miejską, pełno ludzi, smród w autobusie... na skm nie narzekam. Ale tramwaje to totalna porażka, stoje przy okienku kierowcy i grzecznie proszę o bilet kładąc pieniądze na odpowiednim miejscu. Nic, zero reakcji po dwóch przystankach zabrałem pieniądze i dalej jechałem na gapę... nie rozumiem, może mamy jeszcze prosić na kolanach aby ten głupi bilet dostać? No oczywiscie nie wspominajac o tym, ze buty świeżo wypastowane wyglądały jakbym je ze śmietnika wyciągnął... dwa razy nastapi ono mi na buty, przy czym za drugim razem starsza kobieta, ktora to uczyniła jeszcze bezczelnie obróciła się na moim bucie... już wolę stać w korkach niż kupować co 2 miesiące nowe buty... taniej wyjdzie

        • 11 2

      • Idź ped**arzu statki z morza wyganiać. (1)

        Banda debili w obcisłych gaciach!

        • 3 4

        • Ojoj, ale się Pan zdenerwował...
          Uważaj, żeby ci żyłka nie pękła frustracie, to się może zdarzyć przy stresie i braku ruchu, a jedno i drugie często występuje u osób uzależnionych od samochodu :)

          • 4 3

  • Rozliczymy Pana Szczurka (17)

    Za gdynię północną i chaos komunikacyjny.
    Czekamy do wyborów.

    • 153 17

    • Dokładnie. Śródmieście też tego Pana rozliczy za ten cyrk.

      • 28 7

    • Dokladnie tak rozliczymy i podziekujemy (5)

      Brawo, wiecej udogodnien dla ludzi, mniej dla samochodow. Scigac dotkliwiej tych co uwazaja ze do kazdego znaku ograniczenia predkosci mozna dodac 20-40 km/h.

      • 15 23

      • Debilu samochodami jezdza ludzie (4)

        Nie wiedziales tego? Samochodami jezdza ludzie dlaczego chcesz ich dyskryminowac?

        • 13 13

        • bo nie ma miejsca na tyle samochodów? nie wiesz tego? (3)

          • 3 7

          • (2)

            To budowac parkingi w centrum- 2 piętra w dol, 4 w gore.

            • 9 5

            • a jak dojechać do tych parkingów? wszędzie po 5 pasów i bezkolizyjne skrzyżowania?

              idealne miasto by wyszło

              • 3 1

            • Lub wprowadzić opłatę z wjazd do centrum, korki się zlikwiduje, do kasy miejskiej trochę grosza wpadnie i co najważniejsze - będzie znacznie mniej frustratów, którzy wciskają się w każdy zakamarek byleby nie wrzucić dwóch złotych do parkometru.

              • 2 3

    • za zamieszanie ze szkołami, tolerowanie ped**arstwa na chodnikach/tunelach (1)

      - za budowę dróg farbą
      - za utratę nieruchomości (wszystkie wasze kadencje)
      - za to, że największym pracodawcą w Gdyni jest UM
      -...

      Szczurki odświeżajcie kontakty, będziecie szukać roboty poza urzędem

      • 33 3

      • za przejazd kolejowy w ul. Puckiej !!!

        • 2 0

    • i co (3)

      pisiora wybierzesz?

      • 9 12

      • Kazdy jest lepszy od tych nieudacznikow z samorzadnosci

        Kazdy!

        • 18 10

      • Nie Pisiora i nie Samorządność bo to też POpaprańcy,

        • 5 2

      • nie partyjniaka a oddanego Gdyni gospodarza

        • 0 0

    • szczur już wie, że to jego koniec. gruszecka stępa łucyk i inni nieudacznicy mówimy wam dość!!!

      • 13 1

    • (1)

      za Wzgórze Bernadowo, również !!!

      • 2 0

      • za zamknięcie możliwości rozwoju Gdyni estakadą !!!

        • 1 0

    • ty prezydentwi miasta Gdyni do piet nie dorastasz niedojdo robiona o polnocy na krawedzi drzwi od stodoly.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.