• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie

Michał Sielski
9 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.



Czy lotnisko dla małych samolotów w Gdyni to dobry pomysł?

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa, ruch lotniczy w europie jest praktycznie sparaliżowany. Rejsowe samoloty pasażerskie praktycznie nie latają, ale przemieszczenie się niewielkich statków powietrznych, w większości prywatnych, nie jest tak ograniczone. I patrząc w niebo albo w programy udostępniające informacje o sytuacji na niebie, widać wyraźnie, że ruch wcale nie zamarł.

Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.

Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek. Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.

Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.

- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.

- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • ktory urzednik z imienia i nazwiska i wlasnego majatku pokryl strate zwizana z niedoplenieniem swoich obowiazkow lamiac przepisy ktore nalozyla unia godzac sie na doplate do imprezy? Przez 6 lat te pieniadze mogly byc obrocone w wiele super waznych inwestycji w miescie a tak leza i kwicza na nieuzywanym terenie. Kolejny raz "jakis" urzednik "anonimowy" nie poniosl konsekwencji za zle wykonana prace. Za takie bledy to powinni siedziec w kryminale do konca zycia. W prywatnej firmie jakby ktos tyle kasy utopil przez swoj blad to by to splacal on jego dzieci, ich dzieci, i jeszcze 200 pokolen dalej, tymczasem u nas w pieknym miescie na wszystko brak kasy, naprawy z farby ale mamy super lotnisko potrzebne kosmitom zeby wiedzieli chyba ktore miejsce omijac... Dramat, dramat , dramat.... Szczurek to pownien Horale buty calowac za to ze horala jest jego przeciwnikiem w Gdyni bo gdyby byl ktos inny normalny to juz dawno szczur by polecial a niestety horala jest jeszcze gorszy i tylko dlatego szczur sie cieszy... Moje miasto takie piekne....

    • 2 2

  • Jestem za. Znakomita decyzja jeszcze w Sopocie i będziemy mieć do kompletu

    bedziemy spojnym tojmiastem

    • 1 3

  • Zamykac lotniska i zagrody z oo

    To tylko zatruwa nasze miasta i dewastuje jakosć życia dla mieszkanców.

    • 2 2

  • lukaszenka to chetnie kupi

    • 1 6

  • Lotnisko Gdynia powinno przejąć czartery.

    • 11 1

  • Panie Horała, zamiast budować CPK i niszczyć pola uprawne, lepiej doposażyć to w Gdyni wielkością odpowiada (6)

    tym bardziej, że PiS ma doświadczenia z prawomocnością TSUE. Doskonałe połączenia z Gdyni do Kaliningradu, Rygi, Skandynawii... jako HUB i do całej Polski wystarczy odremontować kawałek torów, wybudować OPAT i wszystko OK.

    Lotnisko to jak wcześniej zauważyły władze Gdyni jest miastotwórcze, pan poseł mógłby coś dla swojego miasta w końcu zrobić. Jako minister zmienić master plan wskazując m.in. koncepcję rozwoju tego portu lotniczego (ma dużo łatwiejsze zadanie niż kiedyś budowniczowie Portu Morskiego)w perspektywie np. na 10 lat (na podstawie szczegółowych prognoz ruchu lotniczego on znacznie w kryzysie się ograniczy), a tzw. "etapowanie budowy" po 10 latach pozwoli wrócić do koncepcji centralnej Polski. Na dzisiaj parametry (wielkości i dwa pasy startowe), przepustowość i lokalizacji infrastruktury oraz jego rozbudowy tzn.gdyńskiego CPK zdecydowanie wystarczy, ale też będzie odpowiedzią na potrzeby przyszłych użytkowników lotniska.

    • 6 7

    • Puknij sie w łepek !!! (2)

      • 1 2

      • Ty pewnie tylko tego potrzebujesz ??

        zmień forum

        • 2 1

      • genau - dokladnie

        • 0 0

    • Horala nie porzuci dobrze platnej fuchy. (2)

      W czyms co kiedys ma dopiero powstac,dostaje 50 tys miesiecznie na konto.

      • 1 1

      • W jego ulotce czytamy (1)

        W latach 2006-2015 radny miasta Gdyni. "Trzykrotnie (2006, 2010, 2014) zyskiwał zaufanie mieszkańców dzielnic: Chylonia, Cisowa, Pustki Cisowskie, Demptowo. Dwukrotnie (2010, 2014) zdobywał najlepszy wynik spośród wszystkich kandydatów ze wszystkich list w okręgu. Autor programów samorządowych PiS dla Gdyni w roku 2006, 2010 i 2014"

        • 0 0

        • Horała Marcin niejaki? No ten to ma rozum że ho ho!

          • 0 0

  • lotnisko

    Lotnisko rębiechowo jest dobrze skomunikowane z Gdynią iposiada duże rezerwy w zakresie możliwosci dalszej rozbudowy czy pani Gruszecka vic Prezydent Gdyni nie pojmuje tego Jak taka osoba podejmuje tak ważne decyzje finansowe

    • 1 9

  • Mania Szczurka miec wlasne lotnisko !!!! Pewnie mysli ze bedzie jego patronem jak Bolek w Gdansku !!! (1)

    • 4 5

    • Skąd u Pana takie emocje?

      Czcionka, wykrzykniki?

      • 1 0

  • Milion pasazerow rocznie...

    Podobno tyle trzeba zeby lotnisko bylo rentowne...
    Chcialem napisac wiecej, ale chyba nie trzeba...

    • 0 5

  • (1)

    Opener jest w Kosakowie nie w Gdyni, lotnisko jest w Kosakowie nie w Gdyni.

    • 1 4

    • Gdzie?

      W kielbskowie?

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane