• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hipermarket dokłada 35 mln zł do Węzła Karczemki i Trasy W-Z

Maciej Naskręt
16 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Trasa W-Z i Węzeł Karczemki są finansowane nie tylko ze środków publicznych. Trasa W-Z i Węzeł Karczemki są finansowane nie tylko ze środków publicznych.

Do przebudowy Węzła Karczemki i budowy brakującego odcinka Trasy W-Z, 35 mln zł dorzuci spółka Auchan Polska, której sklep skorzysta na nowym układzie drogowym.



Czy właściciele nieruchomości powinni dokładać się do inwestycji drogowych?

W maju 2012 r., gdy zakończy się przebudowa Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska i budowa Trasy W-Z, centrum handlowe Auchan będzie najlepiej skomunikowanym obiektem handlowym w Trójmieście. Bezkolizyjny zjazd z obu kierunków Obwodnicy Trójmiasta, rondo "Szczęśliwa", a także wiadukt - nazwany przez internautów "okiem Saurona" - będą przyciągać klientów.

I dlatego choć gros pieniędzy na inwestycje (ok. 275 mln zł) pochodzi z budżetu miasta (Trasa W-Z), GDDKiA (Węzeł Karczemki) to właściciel centrum handlowego w Karczemkach za dogodny dojazd zapłaci co najmniej 35 mln zł.

Największą część tej kwoty - ponad 31 mln zł - firma Auchan Polska dołoży do budowę mini węzła ("trąbki") zaplanowanego na północ od Węzła Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Inwestycja finansowana jest z budżetu GDDKiA i Unii Europejskiej. Koszt robót może wzrosnąć jeśli pojawią się trudności związane z niestabilnym gruntem. Inwestorem jest tam Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a wykonawcą firma Budimex.

Spółka Auchan Polska partycypuje też w sąsiedniej, miejskiej inwestycji - budowie brakującego odcinka Trasy W-Z w okolicach Kiełpinka. Ok. 10 lat temu Gdańsk zawarł umowę ze spółką w sprawie budowy nowego układu drogowego. Jednak dopiero porozumienie podpisane w listopadzie tego roku uściśliło kwotę - Auchan wyłoży 4,5 mln zł.

- W zamian zostaliśmy zobligowani do zapewnienia nieprzerwanego dostępu drogowego do rejonu centrum handlowo - usługowego Auchan od strony ul. Kartuskiej - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

- Nie jest to rekordowy zastrzyk pieniędzy w rozbudowę dróg. Ok. 60 mln zł wydaliśmy już na rozbudowę układu drogowego w Gliwicach. 40 mln zł kosztowała dwa lata temu budowa ulic dla naszych klientów w Kołbaskowie - mówi Dorota Patejko, rzecznik prasowy Auchan Polska S.A.

Nie wszystkie jednak inwestycje drogowe wokół obiektów handlowych mają scenariusz podobny do tego w Karczemkach. Przekonują się o tym choćby kierowcy z Osowy w Gdańsku. Przed czterema laty były prowadzone zaawansowane rozmowy z właścicielem centrum handlowego "Osowa" w sprawie rozbudowy układu drogowego w ciągu ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska. Planowano tam nawet wybudować tunel dla kierowców-klientów, by zlikwidować korki. Niestety rozmowy spełzły na niczym, a utrudnienia pozostały.

Dlaczego rozbudowa nie doszła do skutku? - Negocjacje były pierwotnie bardzo zaawansowane. Jednak zmiany właścicieli centrum handlowego "Osowa" - było w między czasie ich aż czterech - skomplikowała ten proces. Natomiast nowy właściciel nie był zainteresowany przebudową układu drogowego - wyjaśnia Andrzej Bojanowski.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • a czy nie było tak? (3)

    Budowa dwukilometrowego odcinka Trasy W-Z pochłonie z miejskiej kasy 89 mln zł. 85 proc. tej kwoty dofinansuje Unia Europejska

    Dwukrotnie więcej będzie kosztować przebudowa Węzła Karczemki. Pochłonie ona 186 mln zł z budżetu państwa

    • 2 1

    • jak to możliwe ze 2 km drogi kosztuje 90 mln złotych ? (2)

      z czego oni robia te drogi ze złota? a ludzie na chleb nie maja

      • 2 2

      • (1)

        bo W-Z na tym odcinku ma kilka obiektów inżynierskich, które mają ogromny wpływ na cenę, dodatkowo jeszcze dochodzi konieczność wymiany gruntów i palowanie.

        A poza tym 90 mln to i tak 60% ceny, która wynikała z kosztorysu inwestorskiego - jak nie wiesz to w celu wyprzedzenia kolejnego pytania podpowiem ci że kosztorys ten nie jest wymysłem inwestora, tylko elementem dokumentacji sporządzanej przez biuro projektowe, w opraciu m.in. o dokumentację budowlaną i scalone wskaźniki zamieszczane w publikatorach ogólnopolskich.

        • 0 0

        • też w tym łapy maczałeś

          • 0 0

  • nie wypowiadam się póki nie poznam zdania galluxa

    • 9 0

  • a w Lidlu są hiszpańskie mandarynki za 2,99 zł :)

    wiecie? ja nie wiedziałem

    • 5 0

  • moje zdanie jest takie... (1)

    dobrze, niech coś robią

    • 4 4

    • Galux Ty się tak udzielasz na S24?

      • 0 0

  • Stary news

    News jest co najmniej stary, licze ze informacje na trojmiasto beda bardziej aktualne

    • 2 3

  • Pięknie...

    A w Rumii to nie było pieniędzy na wybudowanie kawałka drogi do Obwodowej w Redzie i rozładownie korków jakie się tworzą przy wyjeździe z Achuan w Rumii.

    • 6 0

  • Oszony dawać kasę na peryferiach trójmiasta!!! mieliście budować drogę i walicie w smoka

    bajeranci

    • 1 1

  • Ktoś czyta te komentarze? Są beznadziejne...

    ...jak cały artykuł.

    • 5 3

  • Fajnie

    gdyby jeszcze tak developerzy partycypowali w budowie dróg dojazdowych do osiedli , a nie nastawiają bloków np. koło Jabłoniowej , a droga jaka tam jest każdy kto choć raz jechał tym "oesem" wie o czym mówię . Miasto skoro nie ma tyle kasy żeby zrobić porządną infrastrukturę ,wyprzedając grunty powinno zastrzegać okey bierzesz ten teren ale budujesz kilometr czy dwa drogi ;-) ale po co ?? jak widzę jak nastawiają bloków gdzie popadnie a zapierniczasz po błocie do autobusu to mnie trzęsie :-(

    • 10 0

  • Łachy nie robią!!

    To powinno być normalne, chcecie stawiać molocha, zróbcie porządny dojazd, podobnie z osiedlami.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane