• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historia budynków poczty przy dworcu w Gdyni

Ewa Budnik
28 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Zabudowania poczty obok dworca w Gdyni mają blisko 10,5 tys. m kw. powierzchni użytkowej. W przyszłości będzie tu mogło powstać jej znacznie więcej.

Obok dworca kolejowego w Gdyni, przy placu Konstytucji 2Mapka znajdują się zabudowania Poczty Polskiej. Placówka pocztowa nie działa tu od dawna, niebawem poczta całkowicie je opuści, ponieważ zabudowania zostaną sprzedane. Trojmiasto.pl dokumentuje stan zabudowań w ostatnich miesiącach ich funkcjonowania. Nabywca będzie mógł te obiekty częściowo wyburzyć.



Jaka nowa zabudowa powinna powstać obok dworca w Gdyni?

Najwyższy budynek jest obecnie zupełnie wyłączony z użytkowania. Na jego parterze do końca 2014 roku funkcjonowała placówka pocztowa. Potem została zamknięta. Powyżej, na piętrach od 1 do 4 znajdowały się pomieszczenia biurowe i administracyjne Poczty Polskiej, w tym na czwartym piętrze znajdował się gabinet dyrektora.

Na piętrach od 5 do 7 znajdowały się tzw. pokoje ambulanserskie, czyli pokoje wypoczynkowe. Pracownicy pocztowi, którzy przyjeżdżali do Gdyni z przesyłkami kursami pocztowo-kolejowymi, w tych pokojach wypoczywali. Na siódmym piętrze znajdowały się większe mieszkania, które pracownicy poczty mogli też wynajmować.

- W tej chwili cały ten budynek jest zamknięty. Do 2005 roku funkcjonował tu Urząd Przewozu Poczty. Potem doszło do restrukturyzacji poczty i powstało tu Centrum Usług Pocztowych węzeł Gdynia. Miały tu miejsce czynności ekspedycyjne, rozdzielcze, przewozowe, ale również nadawcze w placówce pocztowej - opowiada Tadeusz Arkuszewski, dyrektor regionu Pionu Infrastruktury w Poczcie Polskiej. - W 2007 roku został wybudowany nowy węzeł ekspedycyjno-rozdzielczy w Pruszczu Gdańskim i znaczna część procesów została tam przeniesiona, także pokoje wypoczynkowe dla kierowców. Pracownicy z tego biurowca przeniesieni zostali do Pruszcza oraz do innych pionów w Gdańsku i Gdyni.
W pocztowym kompleksie przy placu Konstytucji od 2007 roku działa więc w zasadzie tylko punkt rozdzielczo-przeładunkowy. Na co dzień pracuje tu w tej chwili 210 osób. Według planów już we wrześniu część działalności rozdzielczo-przeładunkowych zostanie przeniesiona do nowej, wynajmowanej hali przy ul. Hutniczej, a część listonoszy przejdzie do urzędu pocztowego przy ul. 10 Lutego.

Pocztowe hale - industrial w czystej formie



Mieszkańcy Gdyni pamiętają głównie placówkę pocztową na parterze biurowca. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że cały kompleks pocztowy położony jest na działce o powierzchni blisko hektara, a znaczna część to pamiętające lata 60. hale, w których sortowane, przeładowywane i rozdzielane są przesyłki.

Jedną z nich osoby zdążające na dworzec widują, bo przylega do ośmiokondygnacyjnego budynku biurowo-mieszkaniowegoMapka. W ostatnich latach w hali znajdowało się pocztowe archiwum dokumentów (zostało już przeniesione) - całe tony dokumentów związanych z przesyłkami, które poczta jest obowiązana przechowywać, np. na wypadek reklamacji.

Wcześniej w tej hali przez lata działał Magazyn Wymiany Zagranicznej. Przesyłki nadchodzące z innych kontynentów i państw, bądź do nich wysyłane, były w to miejsce z zewnątrz transportowane wielkim taśmociągiem. Skonstruowali go pocztowi inżynierowie najlepiej znający specyfikę branży. Potem projekt tej konstrukcji był przekazywany do innych krajów socjalistycznych.

W tym samym czasie w hali działał też urząd celny. Drzwi z takim napisem zachowały się na pierwszym piętrze budynku, gdzie po dziś dzień pracują listonosze i każdego dnia sortują przesyłki przed wyruszeniem do swojego rejonu.

Za widoczną halą znajduje się kolejna - z rampą. Tutaj podjeżdżają pocztowe tiry po przesyłki, które rozwożone są w różnych kierunkach. Pamiętające poprzednią epokę lampy oświetlają pracę pracowników pocztowych uwijających się przy sortowaniu paczek. Tabliczki z nazwami miejscowości wyjaśniają, gdzie trafią przesyłki z danego wózka.

Jeszcze dalej przechodzi się do półotwartej tzw. hali wagonowej. To tutaj przed laty specjalną lokomotywą wtaczane były tzw. ambulanse, czyli kolejowe wagony. Od lat nie ma tam torów, hala wyłożona jest betonowymi płytami, na których parkują pocztowe samochody. Dalej - za halą - znajdowała się specjalna bocznica kolejowa z wartownią, obecnie tak bardzo zarośnięta, że trudno ocenić czy po dawnych torach pozostał jakikolwiek ślad.

Poczta ma inne potrzeby, więc sprzedaje nieruchomości



Kompleks przy placu Konstytucji nie po raz pierwszy wystawiony jest na sprzedaż. W ofercie są zabudowania wraz z będącymi w użytkowaniu wieczystym działkami o łącznej powierzchni 9 345 m kw. Cena wywoławcza wynosi 23 mln złotych, przetarg ma się odbyć 15 czerwca.

- Cały ten obiekt został zbudowany pod usługi pocztowe w powiązaniu z transportem kolejowym. Kiedyś ta placówka nazywała się m.in. Wydzielonym Dworcowym Urzędem Pocztowym. W tej chwili transportu kolejowego do przewozu przesyłek już nie wykorzystuje. Istnienie tego obiektu, zwłaszcza w standardzie technicznym, który generuje wysokie koszty eksploatacyjne, nie ma racji bytu. Dlatego zostanie on sprzedany - wyjaśnia Tadeusz Arkuszewski.
Cały kompleks oddany do użytkowania został w 1965 roku i projektowany był pod potrzeby usług pocztowych. To co może powstać w tym miejscu określa uchwalony w trybie nadzwyczajnym tzw. plan dla Międzytorza z września 2017 roku. W miejscu gdzie stoją prezentowane budynki w 60 proc. może powstać zabudowa usługowa i obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2 tys. m kw., w 40 proc. zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna. Krytykowany pomysł zbudowania w tym miejscu galerii handlowej nie musi się ziścić, ponieważ dopuszczenie zabudowy usługowej umożliwia powstanie tu "usług konsumpcyjnych i ogólnospołecznych". Może to być zatem także np. hotel.

Możliwość realizacji w tym miejscu nowej zabudowy warunkuje przygotowanie przez przyszłego inwestora projektu węzła integracyjnego Gdynia Główna, który powstać ma na placu Konstytucji.

Sama zabudowa może mieć do 19 m lub do 22 m (o ile najwyższa kondygnacja zostanie wycofana). Możliwe jest także wybudowanie wyższego budynku - o wysokości maksymalnie 55 m. Usługi wymagane są w parterach od strony placu Konstytucji.

W planie wskazano także, że materiały i rozwiązania zastosowane w nowej zabudowie (w szczególności w odniesieniu do części zabudowy podwyższonej do 55 m) powinny mieć wysoką jakość estetyczną i być trwałe. Wskazane jest użycie szkła, stali nierdzewnej, metali kolorowych, kamienia.

Zabudowa znajduje się poza obszarem chronionego, historycznego układu urbanistycznego Śródmieścia Gdyni. Najwyższy w istniejącym kompleksie budynek biurowy wpisany jest do gdyńskiej ewidencji zabytków.

W 2020 roku wyburzono część zabudowań na terenie Międzytorza.

Miejsca

Opinie (132) 6 zablokowanych

  • Parking

    No to w końcu mamy miejsce na parking piętrowy,wystarczy tych centrów handlowych,wystarczy ze Batory i Kwiatkowski stoją koło siebie,za mało?Przy haki targowej nie ma gdzie stanąć,powinien powstać tam parking.Mieszkania koło torów i dworca to raczej chybiona inwestycja.

    • 7 1

  • Ciekawe

    Wszystko na sprzedaż ktoś powinien za to beknąć, mieszkań nie budują bo gdzie jak niema gdzie. Ale działki na sprzedaż są. Każdy mieszkaniec jest dla miasta równy, no ale zapomniał pan dodać panie prezydencie że ten z grubszym portfelem jest równiejszy.

    • 2 0

  • Nie rozumiem, lokalizacja super (13)

    Wszyscy mówią tiry na tory... zamiast robić transport koleją a tam mieć sortownie jak teraz ... to teraz przesyłki będą samochodami wożone do Pruszcza a z Pruszcza do Gdyni

    • 119 6

    • (11)

      Z treści artykułu wynika, że Poczta Polska wynajmuje teraz budynki na ul. Hutniczej. Pokrętna logika oszczędności. Zamiast korzystać ze swojego mienia wynajmuje na wolnym rynku

      • 27 4

      • (8)

        Widocznie tak wychodzi taniej. Tak samo jak operatorzy komorkowi (ostatnio Plus) sprzedaja swoja infrastrukture i ja pozniej dzierzawia.

        • 4 2

        • kreatywna ksiegowosc (4)

          Ta sama kasa, inaczej zaksiegowana daje ciekawszy obraz firmy. Czytaj, premie dla zarzadu.
          To samo z "body leasing"...

          • 9 4

          • (3)

            Zdobądź władzę w kraju i ukróć te "nieprawidłowości"

            • 1 4

            • a co ma do tego "władza"? (2)

              To są procesy ogólnoświatowe. Problem w tym, że to, co u nas jest "mainstream" (bezmyślne i doraźne naśladownictwo), gdzie indziej jest marginesem i ma właściwe zastosowanie.

              Ludzie muszą się nauczyć, z kim można zgubić, a z kim warto znaleźć...

              Nie da się ukryć, że poprzednie "władze" bardzo popierały taki "podział" rynku i parę fortunek z tego się ukulało. Jednie dzięki odpowiedniej legislacji. I tu masz rację, do tego jest potrzebna "władza", w ostatnich wyborach dostali za to rachunek.

              • 3 4

              • (1)

                Marginesem mowisz? To jest nagminne wsrod operatorow i wlasnie ze swiata przyszlo do Polski. Nie widze w tym nic zlego, nie jest to ani prawnie zabronione ani watpliwe moralnie. Jak bedziesz mial swoj biznes to bedziesz mogl postepowac wg swojego kodeksu honorowego.

                • 1 2

              • diabeł tkwi w szczegółach

                A u nas ten szczegół, to stanąć na drodze pieniądza między pracodawcą (pracownikiem, bo on daje pracę) a pracobiorcą (potrzebującym pracy).
                Jakoś nie bardzo się u nas przyjęli MVNO, tak powszechni gdzie indziej a Solorz wręcz "wyryćkał" wszystkich współpracowników...
                I dobrze mówisz, operatorów, czyli organizacji dających pracę i pomysł, a nie posiadających majątku...

                • 0 0

        • to komuś się opłaca utrzymac i udostępniac a im nie? PLUS to też dojna zmiana w końcu... (2)

          • 2 3

          • (1)

            Nie, Plus to nie dojna zmiana, a swoja infrastrukturę sprzedaje teraz większość operatorów. Nie muszą się martwic o wymianę sprzętu Huaweia, maja stale koszty wynajmu, nie muszą zatrudniać sztabu ludzi do utrzymania no i maja ogromny jednorazowy zastrzyk kasy za cos co się już zamortyzowało.

            • 4 1

            • "nie muszą zatrudniać sztabu ludzi do utrzymania"

              Samo się utrzymuje? Za darmo?
              A kto kupi ich usługi, jak ludzie nie zarobią?

              "martwić o wymianę sprzętu"
              Ale muszą się martwić o kasę, aby za to zapłacić...
              Ukochane pomysły "manażerii", co nie chce się znać na tym, w czym i co robi i tylko szuka, kto to zrobi za nią ... Aby "case" się spiął, zawsze argument się znajdzie.
              A że tylko w excel'u...
              On jak papier, cierpliwy...

              • 4 2

      • Ale też ma swój teren, na której jest baza samochodowa.

        Po sprzedaży tych obiektów na Pl. K. będzie mogła wybudować węzeł pośredni na Hutniczej. A do tego czasu będzie wynajmować hale na Hutniczej przy granicy z Rumią.

        • 1 0

      • Ktoś z PiS zakupił tam budynki i wynajmuje, czego tu nie rozumieć....biznes po polsku

        • 4 9

    • Kolej na przełomie wieków robiła wszystko żeby poczta przestała korzystać z ambulansów.

      Dawała dwie minuty na rozładunek i załadunek ambulansów na stacjach pośrednich, więc poczta zaczęła przewozić przesyłki autami. Takie były rządy na poczcie z nadania sld uw. Infrastruktura przestawała być potrzebna i zaczynała niszczeć.

      • 2 1

  • Pamiętam czasy, kiedy poczta to było coś. (4)

    Praca na poczcie była prestiżową. Każdy pociąg miał wagon pocztowy. A potem zaczął się wyścig pomiędzy firmami kurierskimi i pocztą. Teraz, niestety, poczta przegrywa na każdym polu. Na paczkę pocztową czeka się tydzień, przez InPost w 2 dni. Nawet sprzedaż kalendarzy i zabawek jej nie ratuje. Czy się kiedyś odrodzi? Szczerze wątpię.

    • 35 2

    • Pańszczyzna (1)

      Jeżeli właścicielem jest państwo (koleś z partii, który jak najszybciej chce się dorobić) no to przecież w jego interesie nie jest rozwijać firmy, bo straci stanowisko za x lat i nic z tego nie będzie miał. Bardziej opłaca się doprowadzić do upadku, budynki zburzyć, a ziemię oddać deweloperom za milionowe łapówy pod stołem. Własność powinna być prywatna, a państwo powinno jedynie pilnować, aby ta własność była polska, a nie portugalska, niemiecka itd. Polska została rozebrana, a my jesteśmy chłopami, którzy mają nakaz pracy u swoich panów.

      • 10 4

      • obdarowany własnością głupiec szybko zamieni ją na paciorki...

        Co widać po ostatnich 40 latach... I nadal to trwa.

        Własność to nie przywilej, to obowiązek.
        I nie jest istotne czy jest prywatna, czy państwowa.
        Istotne jest, czy właściciel we właściwy sposób sprawuje nad nią nadzór.

        • 3 0

    • Jeśli nie zostanie sprywatyzowana, oczywiście nie poprzez polityków między swoimi, to nie ma innej drogi do normalności (1)

      • 3 3

      • Już pfywatyzowali liberałowie i sld. Wystarczy.

        • 1 0

  • Pan Tadeusz A. najpierw był członkiem PO a teraz PiS. Dziękuję za uwagę

    • 3 1

  • A to nie jest zabytek? Czy będą wypalenia developerskie? (1)

    • 9 4

    • Przeczytaj dokładnie, wieżowiec jest zabytkiem.

      • 0 1

  • Te busy z filmu sa postrachem na drodze. Gorsze, niż tzw kurierzy... No i nie raz się tam dreptało po przesyłki (2)

    z Gdynia 1, bo "listonosz odnosi tam", bo - panie nie mamy pana paczki i co nam pan zrobi, albo - idzie tam szuka, bo u nas nie ma! WON. Czekamy na paczkomaty poczty polskiej, gdzie będą też wrzucali...awizo :) nie rozumiem tez logiki odchodzenia od transportu kolejowego.... dzbany, nic sie nie opłaca? żenujące

    • 15 1

    • Podziękuj pkp za likwidację ambulansów.

      • 1 0

    • "nic sie nie opłaca"

      po-lewakom na służbie...

      • 2 0

  • redakcja bardzo się stara, aby nie wspomnieć, że zaczął się Wielki Tydzień (4)

    a dziś jest Niedziela Palmowa

    • 22 22

    • idź zrób palemkę ze 100zł proboszczowi, ucieszy się (1)

      • 10 3

      • A ty nie umiesz, że innymi się wyręczasz?

        • 0 0

    • (1)

      a kogo obchodzą wiejskie zabobony ? ludzie obecnie mają większy problemy.

      • 10 8

      • Twoje życie i poglądy to zabobon.

        • 3 2

  • To jest smutna historia i niestety przykład państwowej firmy, której upadek niszczy symbol miasta (6)

    Przykro na myśl, że budynek i cała infrastruktura pocztowa jest niepotrzebna. Przecież to był Dworzec Pocztowy, w jakim mieście takie rzeczy były?

    • 29 9

    • gdynanin (2)

      smutne to jest to co piszesz człowieku ty żyjesz czasami archaicznymi ten betonowy kicz dawno powinien być rozwalony tam powinna powstać galeria ale niestety już niekompetentny upierdliwy konserwator położył łapę na te badziewie więc 50 lat będziemy to gu.........w ....o oglądać aż zmienią się czasy cały ten teren powinien być zaorany to znaczy dworzec pkp i okalające okolice i powinien powstać nowy dworzec jak łodzi o dziwo tam konserwator się nie czepial

      • 1 9

      • mało jeszcze galerie Gdyni zła uczyniły? (1)

        a i one same ledwie zipią...
        W Klifie hula wiatr a Tesco się wynosi.
        Taki rynek, takie miasto bez dochodów...
        I z tego samego powodu nic spektakularnego w tym miejscu nie powstanie.
        Bo nie ma za co i dla kogo...

        • 5 1

        • A Świętojańska przestała istnieć jako przestrzeń przyjazna ludziom i handlowa.

          • 3 0

    • W wielu. Podziękujmy pkp za to że przyczynili się do likwidacji ambulansów.

      • 0 0

    • (1)

      Poczta? A komu dzisiaj poczta potrzebna? Do listów sa emaile, do przelewów banki, a do paczek Paczkomaty i kurierzy.

      • 6 3

      • a czym są

        Paczkomaty i kurierzy?
        "Król paczkomatów" byłby bankrutem (po raz kolejny), gdyby nie pandemia...

        • 3 2

  • Jaka nowa zabudowa powinna powstać obok dworca w Gdyni?

    Albo szpital dla koronaświrusów, albo wielopietrowy parking

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane