• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnogi w Trójmieście są w odwrocie?

szym
12 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (161)
Choć liczby świadczą o tym, że hulajnogi są w odwrocie, na razie nic nie wskazuje na to, by miały zniknąć z krajobrazu Trójmiasta. Choć liczby świadczą o tym, że hulajnogi są w odwrocie, na razie nic nie wskazuje na to, by miały zniknąć z krajobrazu Trójmiasta.

Choć hulajnogi nadal są najpopularniejszym środkiem tzw. transportu współdzielonego, coraz mniej osób z nich korzysta. Paradoksalnie największe "spadki" w popularności tych jednośladów dotyczą dużych miast, gdzie oferta jest najszersza. Mimo to Trójmiasto jest w gronie sześciu aglomeracji w Polsce, gdzie hulajnóg jest najwięcej.





Jaki jest twój stosunek do hulajnóg w mieście?

- Od pół roku obserwujemy spadek podaży hulajnóg rok do roku w całej Polsce. Zarazem wyraźnie rośnie liczba miejscowości, w których hulajnogi są dostępne - co oznacza, że w dużych miastach ten spadek liczby udostępnianych hulajnóg jest jeszcze większy niż w skali kraju - mówi Zbigniew Domaszewicz z branżowego portalu SmartRide.pl, zajmującego się mikromobilnością.

Dlaczego hulajnogi znikają z miast?



Jego zdaniem takie zjawisko może mieć dwie przyczyny:

  • formalną lub nieformalną presję ze strony władz miejskich na zmniejszanie flot, motywowaną względami porządkowymi,
  • oczywiście zmniejszenie bądź ustabilizowanie popytu.


- Tę drugą przesłankę potwierdzałyby dane ogólnoeuropejskie, zgodnie z którymi w okresie styczeń-wrzesień 2023 liczba wypożyczeń hulajnóg w Europe spadła o 7 proc. w porównaniu z 2022 r. Połączenie wszystkich tych kropek prowadzi do wniosku, że operatorzy redukują floty w dużych miastach w Polsce, bo widzą, że popyt w tych miastach spada, a co najmniej rynek się nasycił. Czy dotyczy to również Trójmiasta? Nie wiem, ale trudno powiedzieć, dlaczego akurat tam miałoby być inaczej. Oczywiście wszystko to rozpatrujemy w perspektywie rok do roku, bo z kwartału na kwartał, w miarę poprawiania się pogody, popyt będzie rzecz jasna rósł - ale to z uwagi na sezonowość usługi - podkreśla Zbigniew Domaszewicz.


Hulajnogi w rekordowej liczbie miejscowości. Ma je 106 miast w Polsce



Nie oznacza to jednak, że hulajnogi szybko znikną z przestrzeni miejskiej. Z raportu SmartRide.pl wynika, że w końcu grudnia 2023 r. z ogólnodostępnych systemów współdzielenia hulajnóg elektrycznych można było korzystać w Polsce w rekordowej jak na sezon zimowy liczbie 106 miejscowości. W porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku stanowi to wzrost liczby miejscowości aż o 41 proc.

Autorzy raportu zaznaczają jednak, że "inaczej niż w przypadku bike sharingu w ślad za rekordowym rozprzestrzenieniem usług współdzielenia e-hulajnóg nie poszła podaż tych pojazdów".

- W porównaniu do stanu sprzed roku dostępna w Polsce w sezonie zimowym liczba e-hulajnóg spadła bowiem o 37 proc. do poziomu 23,9 tys. pojazdów - czytamy.


W Gdańsku ponad 2,4 tys. hulajnóg. To prawie najwięcej w Polsce



Wśród miast z najwyższą na koniec 2023 r. podażą współdzielonych e-hulajnóg znalazło się 6, które łącznie stanowiły połowę oferty rynkowej:

  • Warszawa (4,4 tys. pojazdów i 18 proc. udziału rynkowego),
  • Gdańsk (ponad 2,4 tys. pojazdów i 10 proc. rynku),
  • Kraków (1,6 tys. pojazdów i 7 proc. rynku),
  • Wrocław (1,5 tys. pojazdów i 6 proc. rynku),
  • Poznań (ponad 1 tys. pojazdów i 4 proc. rynku)
  • oraz Szczecin (niecały 1 tys. pojazdów i 4 proc. rynku).
szym

Opinie (161) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Na początku była euforia,jak z rowerami Mevo i teraz siadło.No i cena robi swoje.

    • 156 21

    • (2)

      Ale zdążyłeś przeczytać artykuł?

      • 8 8

      • (1)

        Tak,w pół sekundy mam zdolność przeczytania całego tekstu.

        • 8 11

        • Troche gorzej ze zrozumieniem nie mowiac o zdolnosci

          Wydawania wnioskow. Dobrze cie widziec - wioskowy

          • 2 4

    • Generalnie jest to drogi transport. (3)

      Jak blisko gdzieś podjechać to tylko jak się spieszy bo dawaj 5zł za niecały kilometr to sporo, a dalej jechać to już uberem jest taniej i można mieć wszystko gdzieś jak np pogoda czy nawet promile.

      • 28 2

      • bzdura kompletna (2)

        • 1 10

        • Prawda

          Prawda

          • 6 1

        • Jaka bzdura?

          Jeżeli Traficar wychodzi Cię taniej niż hulajnoga, to coś jest grubo nie halo...

          • 8 1

    • Bzdura totalna obecnie hulajnogi sa najlepszym srodkiem trasportu w miescie a w szczegulnosci gdy sa kupione prywatnie

      a ci co tu brednie wypisują hulajnogi jak widac nigdy nie wynajmowali w przeciwienstwie do mevo z hulajnogi czesto mozna korzystac za darmo bo sa akcje promocyjne .

      • 5 11

  • Dla mnie one nie istnieją (3)

    Ani razu nie skorzystałem. Wolę pieszo.

    • 79 12

    • Skorzystałem raz z ciekawości i stwierdziłem, że drogo i bez sensu.

      • 13 2

    • Nikt

      Nie pytal.

      • 1 11

    • Ta akurat ty pieszo to tylko z kalatki do blachosmroda idziesz pieszo bo musisz :)

      • 0 4

  • (7)

    Ja kupiłem sobie i rower i hulajnogę.Do tego skuter i motocykl,jestem niezależny.

    • 12 17

    • Ale rozumu sobie nie kupisz (3)

      • 14 4

      • (1)

        IQ 144 mi styka)

        • 2 12

        • tyle to możesz mieć co najwyżej wzrostu trollu

          • 13 1

      • Złoty komentarz

        • 2 0

    • A helikopter? (1)

      Nie myślałeś nad zakupem helikoptera?

      • 7 1

      • Miałem dwa ale już mnie nie ekscytują.

        • 4 7

    • i niereformowalny

      • 1 0

  • Dla mnie to elektrośmieci

    • 59 7

  • I dobrze. Irytuja mnie te hulajnogi wszedzie porozrzucane. (3)

    A druga rzecz to Fala. Badziewiaste kasowniki, które nigdy na siebie nie zarobią. Słomiana inwestycja. Będziemy utrzymywać gości w innobaltica przez wiele lat. Znaleźli se bezpiecznie gniazdko.

    • 80 8

    • Kto jest winny?

      Musisz mieć pretensje do użytkowników hulajnóg, bo to oni je parkują byle gdzie, jak popadnie. Same hulajnogi są ciekawym pomysłem, ale część użytkowników powinna zostać wyłączona z ich użytkowania. Podobnie jak wszędzie indziej jest grupa, z której jest wiele szkody, a pożytku żadnego.

      • 9 2

    • Hulajnogi sa obecnie najlepszym rozwiazaniem w kazdym miescie ,problemem sa tylko ludzie co je zostawiaja byle jak

      oraz ci co je celowo przestawiaja

      • 0 2

    • Fala

      Fala powinna zostać wprowadzona 10-15 lat temu, wtedy by to miało sens i mogłoby się przyjąć. Dlaczego teraz miałbym zakładać nowe konto i kartę, kiedy mogę kupić bilet w aplikacji. Ewentualnie gdyby Fala była systemem ogólnopolskim, albo (marzenie) ogólnoeuropejskim, to wtedy bym się zarejestrował i korzystał

      • 0 0

  • Trzeba było czasu aby do ciasnoportków i gimby dotarło że to nie są tanie rzeczy. (4)

    • 56 6

    • do kogo? (2)

      czy gdy noszę dobrze dopasowane spodnie to jestem ciasnoportkiem? no a gimby? ile lat temu zlikwidowano gimnazja?

      • 3 9

      • Jak nosisz dopasowane to ok. Jak nosisz ciasne to tak, jesteś ciasnoportkiem. (1)

        • 10 1

        • ciasnoportkiem rżnącym hipsterka.

          • 1 0

    • twoja głupte nic nic nie pobije

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Dott wycofał się z chwarzna wiczlina (9)

    • 37 3

    • Szok

      Masakra

      • 6 1

    • Gdzie ta

      Wieś?

      • 8 4

    • A na Łostowicach został tylko Tier

      • 2 0

    • przecież tam nie ma chodników ani dróg rowerowych więc po czym te hulajnogi mają jeździć? po błocie?

      • 5 0

    • Co się dziwić jak tam na koniach jeżdżą jeszcze, rolnicy powinni podstawić dorożki na minuty

      • 5 0

    • Dott wycofał się z chwarzna wiczlina (3)

      A może na okres zimowy po prostu wycofał hulajnogi i zamknął ten obszar i wróci z chwilą rozpoczęcia sezonu?!

      • 5 0

      • Przeminelo

        • 1 0

      • Dott teraz zainwestował w samoobsługowe Lumpexy.

        • 0 0

      • TIER

        Mocno ograniczyl rejon. Zatem sami sie proszą o niekorzystanie.

        • 3 0

  • Spoko za 18 lat znowu będą popularne (6)

    Elekrtomobilnosc nas zmusi bo kogo będzie stać na samochód elektryczny? Chcąc poruszać się po mieście ludzie wybiorą w ciepłe miesiące hulajnogi a w zimę będą jeździć komunikacją miejską.

    • 9 31

    • Fajnie, mniej korków i smrodu spalin na ulicach będzie

      • 1 16

    • A ty czarodziej jesteś że wiesz co będzie za 18 lat? (1)

      Poproszę numery najbliższego losowania lotto w takim razie!

      • 7 5

      • gamoniom numerów lotto się nie podaje!

        • 4 4

    • A kogo dzisiaj stać na samochód spalinowy?

      Po prostu będziesz dobijał jakąś Teslę, rocznik '20 w 2035 roku i wmawiał sobie że to najlepszy samochód świata, tak samo jak teraz ze spalinówką po Niemcu.

      • 11 4

    • A może miasto w końcu pójdzie po rozum do głowy i przestanie wydawać pozwolenia na same bloki bez usług? Jeśli miałbyś sensowny sklep na osiedlu, miejsca rozrywki, usługi, pracę, to po co mieć samochód?

      Połowa moich znajomych na Przymorzu nie ma samochodu - nie potrzebują, bo wszystko mają pod nosem. A na Łostowicach przynajmniej jedno auto na dorosłego, bo nie da się nic załatwić na miejscu.

      • 5 1

    • sa popularne cały czas i beda jeszce bardziej

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Cena (11)

    Cena za przejazd jest zbyt wysoka, dlatego co raz mniej ludzi wybiera ten środek transportu. Do tego stan techniczny pojazdów pozostawia wiele do życzenia.

    • 273 4

    • 200 metrów na minutę (3)

      Taką prędkość raportował pewnien bloger, któy zadał sobie trud pomierzenia ile dokładnie przejazdy go kosztują w porównaniu do innych środków transportu. Jest to uśredniona liczba z wielu przejazdów, tyle mu realnie wychodziło.
      200 metrów na minutę, to z jednej strony 12 kilometrów na godzinę, z drugiej, przy 80 groszach za minutę wychodzi 4 złote za kilometr. Tyle taksówka kosztuje. I co prawda dochodzi opłata za trzaśnięcie drzwiami, ale taksówką może jechać więcej osób. Można jeszcze porównać cenę z biletem komunikacji, ale tu różnica jest miażdżąca na korzyść ZTM.

      • 59 0

      • (1)

        Ze Śrómieścia do Oliwy 20zł a wyprzedzało mnie wszystko, nawet rowery. Dziękuję, nigdy więcej.

        • 53 1

        • skąd pomysł żeby jechać ze Śródmieścia do Oliwy hulajnogą xD

          SKM dojechałbyś 3x szybciej i 4x taniej

          • 28 0

      • W hulajnodze też masz opłatę za trzaśnięcie drzwiami

        Czyli za odblokowanie

        • 30 1

    • I to jest prawdziwa przyczyna (2)

      Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie tyle płacił za przejazd hulajnogą. Jeśli ktoś chce często korzystać to zakup własnej zwróci się po jednym sezonie

      • 43 0

      • Taniej z reguly autobusem, nawet jak na hulajnodze dwie osloby:)

        • 2 2

      • Do tego hulajnogę można bez problemu zabrać ze sobą komunikacją.

        Więc nie ma wad, jak własny rower.

        • 3 1

    • Nie tylko cena ale i parametry techniczne. Te hulajnogi są niezdolne do jazdy pod górę z 120 kg pasażerem z pełną prędkością. Moja prywatna hulajnoga ma 2 silniki po 1800W każdy i baterie 28Ah,60V. Na takiej hulajnodze mogę sobie spokojnie podjechać pod każde wzniesienie nawet z prędkością wyższa od dozwolonej. Żadna hulajnoga na wynajem nie pozwoliła mi na podjazd pod górę, najczęściej się zatrzymywała bo silnik za słaby by poradzić sobie ze wzniesieniami. Do tego cena... Zbyt wysoka jak na parametry i możliwości finansowe użytkowników. Na prywatnej hulajnodze za cenę 2kWh prądu przejeżdżam około 70 km w praktyce. Dopiero to jest ekonomiczny transport. Chociaż motocykl Honda CB125F przejeżdża 100 km zużywając około 1.8L benzyny w praktyce...

      • 2 6

    • też swoje robi zamordyzm odnośnie jazdy po alko

      Z całą pewnością popyt na te pojazdy w sezonie i podczas weekendów przez to spada. Hulajnoga była mega wygodna przy powrotach z piwka - nie trzeba czekać na taryfę, hulajka dowoziła bezpośrednio spod knajpy pod dom. A teraz można za tę przejażdżkę beknąć 2500 zł.

      • 5 19

    • Jak widac mamy tutaj posty ludzi co nienawidza hulajnogi i nigdy znich nie korzystali aletego bzdury wypisuja (1)

      • 1 24

      • Jakby nie korzystał, to by nie wiedział o cenie i stanie technicznym. Też korzystałem i z tych samych powodów przestałem.

        • 14 1

  • Wolę hulajke od Mevo (5)

    Lekka i zwinna. Na przejazdy do 1 km spoko

    • 19 33

    • (2)

      Do 1 km, dla zdrowia z buta :)

      • 35 0

      • Dla 1 kilometra? Buahahaha! (1)

        Sorry ale taki dystans to wolę przejść na piechotę. Problemy współczesnego świata... Dramat!

        • 25 1

        • To czemu jeździsz samochodem na trasy tej długości?

          • 2 15

    • Najlepsze sa do 5 km nawet taniej niz tramwajemi szybciej

      • 0 0

    • do 1 km ?

      Czy to poważne co piszesz ?
      Do 1 km ? czyli do 1000 metrów ?

      Ile to się idzie pieszo ? 12 - 15 minut ? Max !
      Spacer 15 minut to jakiś problem ? Lepiej zapłacić kilka złotych niż iść pieszo 12 minut ?

      Hulajki sprawdzają się na dystansie 4 - 9 km maxymalnie (nie mniej!!) - (potem przekroczysz magiczne 30 minut jazdy i płacisz taką cenę jakbyś jechał autem na minuty a jedziesz sam (sic! - autem może jechać 5 osób!) (u tych operatorów którzy mają jakiekolwiek promocje do 30 minut - ci co nie mają w ogóle "promocji" nie ma sensu korzystać z ich hulajnóg wcale) więc... lepiej wynająć auto i na głowę nie pada w razie deszczu a przy okazji muzyki posłuchasz)

      Ja nie korzystam z hulajek od kiedy zniknęły karnety miesięczne więc niech sobie stoją nieużywane. Im ich mniej tym lepiej bo są ryzykowne zarówno dla użytkowników (krzywe chodniki, krawężniki, dziury, kończące się nagle ścieżki rowerowe etc.) jak i pieszych !

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane