• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje przy gdyńskiej marinie o krok bliżej

Patryk Szczerba
25 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza. Miejsc do cumowania nie przybędzie, ponieważ podstawowym elementem inwestycji będzie zabudowa nabrzeża i stworzenie zaplecza.

Jest szansa, że jeszcze w tym roku zostanie podpisane porozumienie klubów z Polskim Związkiem Żeglarskim dotyczące inwestycji przy gdyńskiej marinie. Projekt dokumentu został wstępnie zaakceptowany przez wszystkie strony, które deklarują, że najtrudniejsze przeszkody w osiągnięciu kompromisu zostały pokonane.



Kiedy zostanie ukończona budowa nowych budynków przy marinie?

O kontrowersjach wokół zagospodarowania okolic mariny w Gdyni zobacz na mapie Gdyni pisaliśmy kilkukrotnie. W 2012 roku PZŻ dysponujący prawem wieczystego użytkowania działki przy nabrzeżu rozpoczął poszukiwania partnera do budowy. Na ten ruch szybko zareagowały stacjonujące tam kluby żeglarskie, obawiając się o dalszy byt. Po miesiącach rozmów i spotkań nastąpiła zmiana koncepcji. Udział w stworzeniu zaplecza mariny i powierzchni komercyjnej zaproponowano żeglarzom z YKP Gdynia YKP Stal, Jacht Klub Morski Gryf, a także Centrum Wychowania Morskiego, które jako jedyne nie ma umowy dzierżawy z PZŻ, rezygnując z inwestora zewnętrznego.

Rok temu zwycięzcy architektonicznego konkursu ze Studia Kwadrat przedstawili koncepcję, jaką mają ujrzeć mieszkańcy i żeglarze po zakończeniu budowy, kiedy to powstanie 19 tys. m kw. zabudowy. Wstępny koszt to 100 mln zł. W kolejnych miesiącach miało dojść do porozumienia określającego warunki współpracy klubów z PZŻ z określeniem procentowego udziału klubów w spółce celowej, wizja finansowania przedsięwzięcia oraz proporcji w zakresie przeznaczenia obiektu na funkcje komercyjne, jak hotel, restauracje i punkty handlowe oraz działalność statutową.

Do spisania warunków współpracy nie doszło, mimo że - jak deklarują żeglarze - byli do tego gotowi, a dokumenty mogły zostać podpisane już w marcu. Jednostronnym oświadczeniem Polskiego Związku Żeglarskiego spotkanie w tej sprawie zostało zerwane, z zapowiedzią przedstawienia w nieodległym czasie nowych propozycji.

Te miały pojawić się już w ramach rozmów z powołaną w maju przez PZŻ spółką Nowa Marina Gdynia, której prezesem została Anna Stopka, związana dotąd z podmiotami Ryszarda Krauze, a wcześniej urzędniczka w gdyńskim magistracie. Zapewniała, że konkretne propozycje pojawią się w wakacje, ale do żadnych ustaleń nie doszło. Od czwartego kwartału zeszłego roku nie figuruje już jako prezes zarządu. Nieoficjalnie wiadomo, że był to jeden z głównych warunków żeglarzy powrotu do rozmów, którzy nie ukrywali, że z Anną Stopką na czele zarządu im nie po drodze. W zeszłym roku słychać było głosy, że prezes nie traktowała z szacunkiem działaczy klubowych, a spółka pod zarządami mogłaby szybko ogłosić upadłość.

Dzięki roszadom, w ostatnich miesiącach nastąpiło ocieplenie w relacjach PZŻ, które ponownie reprezentuje prezes Wiesław Kaczmarek z działaczami klubowymi. Po serii rozmów i spotkań, przełom nastąpił podczas zeszłotygodniowego spotkania, na którym ustalono wstępnie warunki porozumienia. Dokument jest teraz analizowany przez prawników.

Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią. Cała inwestycja może kosztować nawet 100 mln zł i będzie realizowana w trudnych warunkach związanych z niewielką przestrzenią.
Choć oficjalnie nie został jeszcze podpisany, wszystkie strony deklarują, że jeśli nic nieprzewidywalnego nie wydarzy się, to porozumienie może zostać zatwierdzone w najbliższych tygodniach.

- Główne elementy dotyczące współpracy są już znane. Chodzi o udział klubów żeglarskich w przedsięwzięciu oraz powierzchni funkcji komercyjnej, jaka pojawi się w tym miejscu. Niemniej ważne jest także to, co stanie się z klubami w trakcie planowanej budowy, tak by nie musiały szukać nowego miejsca w innych marinach na zatoce - wyjaśnia Bogusław Witkowski, prezes Pomorskiego Związku Żeglarskiego.

Optymizm pojawia się również w wypowiedziach żeglarzy, choć po ostatnich zawirowaniach nadal zachowują ostrożność.

- Jeszcze nic nie zostało podpisane, ale myślę, że najgorsze już za nami. Teraz całość sprawdzają raz jeszcze prawnicy i mam nadzieję, że niebawem pojawi się oficjalna informacja o porozumieniu, a później o rozpoczęciu budowy - mówi Zbigniew Tarała z Jacht Klubu Morskiego Gryf.

O szczegółach porozumienia zainteresowani na razie niewiele mówią. Wiadomo, że jednostki klubowe w trakcie budowy zimą prawdopodobnie trafią do jednego z hangarów na terenach po Dalmorze lub Naucie. Otwartą kwestią pozostaje zapewnienie klubom miejsca na działalność biurową.

W ramach inwestycji nie przybędzie miejsca na wodzie. W pogłębianej w czerwcu marinie nadal będzie mogło więc cumować 260 jachtów. Nie pojawi się wyciągarka do transportowania ich na zewnątrz, bowiem inwestycja będzie dotyczyła terenu oddalonego od brzegu o kilka metrów.

- Może dobrze byłoby, gdyby marina po zmianach zaplecza miała bardziej charakter sportowy, szkoleniowy, a także turystyczny. W związku z tym, część większych jednostek potrzebujących lepszych warunków i rzadziej pływających mogłoby się przenieść na drugą stronę pirsu, za Błyskawicę zobacz na mapie Gdyni, gdzie planuje się stricte komercyjną inwestycję. Na takie ustalenia jednak przyjdzie jeszcze czas - dodaje Witkowski.

Miejsca

Opinie (94)

  • Znowu w centrum gdyni straszliwie smierdzi!!!!! (5)

    Smierdziele z portu truja mieszkancow i odstrasza wszystkich inwestorow i turystow. Szczur powinien zajac sie smierdzielami z portu... Smierdzi okropnie od portu po Riviere..... Wstyd!

    • 9 3

    • (1)

      Wyładunek surowców na biopaliwa

      • 2 0

      • nie biopaliwa ale współspalanie w elektrowniach weglowych

        to pozostałosci po rafinacji oleju palmowego z Tajlandii bodaj

        • 1 1

    • chcecie portu - macie port (1)

      kazda inwetycja zmieniajaca tereny portowe na miejskie jest tu krytykowana

      trolle ciagle płacza po Dalmorze - ale dzieci nie wiedzą, jak wtedy smierdziało

      • 0 1

      • Posluchaj trollu smierdzi w calym Centrum!

        Smrod czuc na Wzgorzu i w Rvierze... To nie jest bezposrednie otoczenie portu. W Centrum Gdyni smierdzi gorzej niz na gdanskich Szadolkach. Szczurek powinien przemowic smierdzielom z portu do rozumu. Co na ten smrod powie Sanepid? Toz taki syf w centrum duzego miasta jest nie do pomyslenia!

        • 1 1

    • w Venecji to dopiero śmierdzi a ludzie z całego swiata tam jadą

      • 0 0

  • marina

    Jak wiadomo wszyscy mamy jachty i taka inwestycja jest oczywiście niezbędna. Kolejna zbędna inwestycja, która dobrze będzie wyglądała w tv jako tło do udzielania wywiadów. Następna "tuba propagandowa" naszego prezydenta miasta. Zgadzam się z innymi, że wszelkie inwestycje dotyczą tylko centrum miasta, no ale tam przecież jest siedziba Urzędu Miasta i tam pracuje pan Szczurek. Zamiast narzekać na brak inwestycji w inne dzielnice może warto dać wyraz swojemu niezadowoleni w czasie wyborów i wybrać wreszcie kogoś innego niż pana Szczurka i jego ekipę. Bo jak się wydaje przez te wszystkie lata uznali, że mogą robić wszystko i są nierozerwalnie związani ze stołkami na które są przez nas wybierani.

    • 9 4

  • zarzad spolki (1)

    wszystko bedzie jasniejsze gdy dowiemy sie o skladzie zarzadu spolki i glonych wykonawcach. kwadrat wygral ...

    • 2 2

    • I co ci da ta wiedza?

      • 1 0

  • to Wiesiu

    nie jest już bimbrownikiem-bio paliwa- u Guzowatego? ( popływać jachtem teraz czas przyszedł...).

    • 2 1

  • Bardzo ładnie. Popieram.

    • 1 0

  • To musi być ostatnia kradzież portu handlowego w Gdyni. (1)

    Pozostała część portu musi służyć statkom przeładowywującym ładunki , bądz budowanym czy remontowanym. Yachty to niech po Mazurach pływają.

    • 2 4

    • Stop smierdzielom z gdynskiego portu

      Naslac na smierdzieli Sanepid! Zwolnic durniow z zarzadu portu, ktorzy dopuscili do regularnego zasmradzania cetrum miasta.

      • 1 1

  • do redakcji

    Nie istnieje obecnie co takiego jak pomorski OKREGOWY zwiazek zeglarski lecz tylko Pomorski Zwiazek Zeglarski...

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 2 0

  • ciekawe czemu skończy się to na developerce i mieszkaniach na skwerku...

    ruszyła już zabudowa i betonowanie Gdyni, było tak spokojnie...PO CO taka wielka buda - co to nowy jork że marina musi być wielkości stadionu? A miejsce na 10 yahtóf :P beka

    • 6 2

  • Ciekawe kiedy zabudują plaże?

    • 4 1

  • mieszkanka Gdyni! (1)

    Wizja piękne szklane domy-dla bogaczy, terenó zielonych rekreacyjnych coraz mniej, wszędzie budują.
    A gdzie Gdynia ma park rozrywki dla mieszkańców, może własnie tam powinien taki być.
    Zabudujcie wszystkie tereny i będzie tylko jedna wąska ścieżka do zatoki czyli Skwer Kościuszki, pozastawiany samochodami, a Bulwar to beton i tylko tyle ma do zaoferowania Gdynia dla swoich mieszkańców.
    Te Biedronki, Lidle i inne markety, zero dbania o nas polaków.
    Liczy sie tylko kasa dla włodarzy miasta. Jedni ciężka pracą budowali dostep do morza a teraz bedziemy tylko oglądac jeśkli sie da dostrzec to morze w takim gąszczu domów. Otrzezwiejcie !!!!

    • 8 3

    • Akurat terenów zieleni w mieście nie ubywa

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane