• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynier kolejnictwa: nie trzeba wycofywać tramwajów z al. Havla

Wojciech Trzciński
10 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne. Czy w wakacje tramwaje zostaną wycofane z al. Havla? Taki pomysł ma miasto. Eksperci wskazują, że nie jest to konieczne.

- Zamiast wstrzymywać całkowicie ruch na al. HavlaMapka, można wprowadzić ruch jednotorowy, który stosuje się podczas remontów w innych miastach w Polsce - przekonuje Wojciech Trzciński, ekspert i inżynier kolejnictwa, w kontekście zapowiedzi wstrzymania w wakacje ruchu tramwajów na tej ulicy.



Ruch tramwajów na Havla w czasie budowy Nowej Warszawskiej powinien:

W ubiegłym tygodniu pisaliśmy o planach wakacyjnego wstrzymania ruchu tramwajów na al. Havla (w związku z kolejnym etapem budowy Nowej Warszawskiej i konieczności wpięcia nowych szyn w istniejące torowisko na al. Havla).

Po tej publikacji skontaktował się z nami inżynier kolejnictwa Wojciech Trzciński. Jak twierdzi, miasto nie musi w wakacje całkowicie wstrzymywać ruchu tramwajów na Havla.

Oto, jak tłumaczy proponowane przez siebie rozwiązanie:

1. W pierwszej fazie robót zamykamy istniejący tor prawy (patrząc w kierunku pętli Łostowice). Przed przystankiem Przemyska oraz przed przystankiem Płocka zabudowujemy tymczasową sygnalizację oraz rozjazdy nakładkowe, umożliwiające nam jazdę torem lewym i powrót na tor właściwy po minięciu miejsca robót (jazda jednotorowa na odcinku ok 350-400 m).

Na czym polega i jak funkcjonuje rozjazd nakładkowy? Wideo z 2015 r.


W tym czasie dokonujemy rozbiórki istniejącego toru prawego pomiędzy zabudowanymi rozjazdami nakładkowymi, zabudowę jego w nowym śladzie oraz wpinamy wszystkie możliwe rozjazdy i skrzyżowania.

Do tego możemy w śladzie starego toru prawego zabudować praktycznie cały tor sortujący. Po zakończeniu tych robót możemy przejść do fazy II.

2. W fazie II ruch prowadzimy nowym torem prawym, a zamykamy tor lewy. Rozbieramy ten tor i osadzamy w nowym śladzie wraz z dokończeniem budowy toru sortującego (brakujący odcinek, którego nie da się zabudować bez przesunięcia toru lewego wraz z jego wpięciem).

Takie fazowanie robót wydłuży prace maksymalnie o jeden miesiąc - we wrześniu ruch w komunikacji nie jest jeszcze tak wielki jak w październiku (kiedy na uczelnie wracają też studenci), a utrudnienia zmniejszy niebagatelnie.

Przy założeniu, że za tramwaje linii 7 i 4 kursowałyby dodatkowo autobusy jako wzmocnienie na trasie między dwiema pętlami (te linie należy skrócić na czas robót do pętli Chełm Witosa), a linie 2 i 6 wahadłowo będą poruszały się po remontowanym odcinku - utrudnienia będą praktycznie nieodczuwalne dla pasażerów.

Propozycję naszego czytelnika przesłaliśmy do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą o jej przeanalizowanie i ewentualne odniesienie się do pomysłu pana Wojciecha.
Wojciech Trzciński

Opinie (156) 5 zablokowanych

  • (2)

    Należy zdemontować tam tory i zrobić chodnik i drogę rowerową. To będzie z korzyścią dla sadełka.

    • 4 6

    • Dzień bez pieszego pasażera dniem straconym!

      • 2 0

    • Pasażerowie mogą się przejść z pętli na pętlę na Kartuskiej albo przy Forum.

      • 2 1

  • (8)

    Miesiąc dłużej plys wyłączenia na czas budowy torów nakładkowych plus mniejsza częstotliwość i predkosc. Hmmm.

    • 6 6

    • Nakładki montuje się w jedną noc.

      Ale skoro pracuje się tam od 8 do 15...

      • 1 0

    • rozjazd nakładkowy zakłada się w cztery godziny

      • 3 0

    • (2)

      I właśnie przez mniejszą przepustowość tramwajów będzie mniej. Ale będą...

      • 6 1

      • Tam jeżdżą tramwaje 2, 3, 4, 6, 7 (1)

        Będzie ich musiało być mniej i rzadziej na całych liniach, a nie tylko na Havla. Inaczej ci się zrobi korek tramwajowy od strony Chełmu.

        • 2 4

        • Mając krótszą trasę do obskoczenia tak czy siak potrzebujesz mniej pojazdów a ilość kursów pozostaje ta sama, to w czym problem?

          • 5 0

    • lepiej jechać wolno, czy wcale? (2)

      • 8 0

      • (1)

        I ludzie zastanawiający się co będzie pierwsze. Zatramwaj czy tramwaj? Przystanki nie są są tych samych miejscach. Czestotliwosc tramwaju będzie mizerna.

        • 1 4

        • zostawiając tramwaje 2 i 6, ten będzie co 10 minut i ominie korek na Witosa i Havla

          • 1 0

  • Fecet sie nie zna ,Synalek Donalda jest kierownikiem od komunikacji wiec lepiej to wie fachowiec :)

    Sprawdził sie na lotnisku i amber gold :)

    • 6 1

  • (9)

    Jeśli mają zamknąć ruch, powinni wydłużyć wszystkie linie autobusowe przynajmniej do Śródmieścia np. 175, 155, 255, 295

    • 35 5

    • Do Gdyni od razu xd

      • 1 0

    • (5)

      Nie mogą 255 bo obsługuje ja firma prywatna i trzeba by było dużo zmieniać. Moja propozycja to linie 155, 213 i 295 do Śródmieścia (155) bądź Chelmu Witosa (213, 295) że zwiększonymi częstotliwościami + calkowite zawieszenie linii 4 kosztem skierowania linii 9 pod Dworzec Pks lub uruchomienie osobnej linii autobusowej za tramwaj np. T2 T6

      • 1 8

      • a zdajesz sobie sprawe (2)

        ze nie ma tyle taboru zeby 295 jeszcze bardziej zwiekszyc czestotliwosc np

        • 5 1

        • trzeba nie kasować czego popadnie i nie rozdawać ukrainie (1)

          • 3 2

          • wyborca Dauna?

            • 2 1

      • (1)

        4 zawiesić? Widać że patrzysz tylko jako mieszkaniec Chełmu. Może dla Wrzeszcza Przymorza zostawić tylko 8?

        • 4 0

        • Dla ludzi z Chełmu 4 też jest potrzebna

          • 2 0

    • Też się nie da

      • 1 0

    • Ale poco zastępować tramwaj autobusem na ten czas zastapic tramwaj autobusem na stałe!!

      A w miejscu torowiska zrobić buspasy!! szkorzystaja wszyscy i bedzie to kjosztowac 10razy mniej .Ale tu własnie oto chodzi władzom i urzednikom by zmarnowac jak najwiecej kasy i by komunikacja była beznadziejna do tego podniosa ceny biletów bo powiedze ze za wiele wydali

      • 1 8

  • Ten nowatorski pomysł jednotorowy

    Może spowodować ze ktoś w urzędzie będzie pracował. Weto

    • 5 0

  • w końcu jakiś rozsądny głos

    Brawo !!!

    • 4 0

  • (1)

    Nie ma ruchu we wrześniu, a dzieciaki to kiedy niby rozpoczynają rok szkolny?? Ludzie do pracy też nie jeżdżą? Nie wiedziałam że przez trzy miesiące wszyscy mają wolne...

    • 4 1

    • nie zmienia to faktu, że statystycznie w zbiorkomie:
      - w lipcu i sierpniu obłożenie kursów jest najniższe,
      - w czerwcu i wrześniu zmniejsza się o populację studentów (którzy jadą w pojedyncze dni na sesję).
      Więc to jedyny okres, gdzie skutki prac są najmniej odczuwalne (nikt nie mówi, że w ogóle nie odczuwalne bo tak się nie da, chyba, że podczas całkowitego lockdownu)

      • 1 0

  • Sygnalizacja tymczasowa

    nawet nie jest konieczna - można jeździć "na berło" jak w Poznaniu tymczasowo na Naramowickiej

    • 4 0

  • Nie chodzi o to aby roboty sprawniej szły. Chodzi o to aby upierdlić ludziom zycie.

    • 5 0

  • Inżynier kolejnictwa =/= ekspert (2)

    Z całym szacunkiem, ale nazywanie Pana Wojciecha "ekspertem" to brak szacunku dla innych osób, które na kolei zjadły zęby (nie chodzi mi tutaj o nikogo konkretnego). Czy ten młody inżynier jest ekspertem? Najpierw polecam zapoznać się z jego dorobkiem naukowym.
    Czy boli mnie to, że ktoś młody może być specjalistą? Absolutnie nie, ale warto odróżnić osobę, która "interesuje się tematem" od "eksperta/specjalisty".

    • 12 13

    • (1)

      a od kiedy na tytuł zawodowy wpływ ma dorobek naukowy? Zdaje się, że takie osoby ocenia się przez dorobek zawodowy. A nie jeden młody wchodzi i wiedzę ma większą (wiedzę, nie mylić z doświadczeniem) od tego starego.

      • 6 1

      • W sumie....

        Dorobek zawodowy chyba też nie jest zbyt imponujący.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane