• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak będą projektowane ulice w Gdańsku

Krzysztof Koprowski
15 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej. Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej.

Gdańsk kontynuuje prace nad tzw. standardem ulicy miejskiej. Po przyjęciu ogólnych zapisów w studium, trwają konsultacje dodatkowego, bardziej szczegółowego dokumentu. Trudno jednak ocenić, na ile będzie on przestrzegany przez urzędników, ponieważ dotychczas uchwalone dokumenty całkowicie rozmijały się z formą realizacji miejskich inwestycji.



Czy warto uczestniczyć w dyskusjach publicznych z urzędnikami?

O pracach nad Standardem Ulicy Miejskiej ostatni raz pisaliśmy na początku ubiegłego roku. Prace nad dokumentem wprawdzie nieco zwolniły, ale nie zrezygnowano z jego przygotowania.

W ubiegłym tygodniu postanowiono poddać dyskusji z radnymi miejskimi i dzielnicowymi oraz organizacjami pozarządowymi proponowane formy realizacji ulic na poszczególnych obszarach miasta.

Urbaniści Biura Rozwoju Gdańska proponują podział ulic na trzy formy przestrzenne:
  1. Typ A: wzdłuż tych ulic dominuje zwarta zabudowa, a partery wypełnione są lokalami handlowo-usługowymi.
  2. Typ B: ulice, wzdłuż których zabudowa jest nieco bardziej urozmaicona, nie zawsze tworzy jednolitą pierzeję np. wypełniona jest blokami stojącymi bokiem do ulicy.
  3. Typ C: ulice na terenach przemysłowych, rolniczych oraz kompleksów leśnych, bez zabudowy mieszkaniowo-usługowej lub w bardzo ograniczonej formie.

Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C. Podział przestrzenny ulic wg BRG. Od góry typy A, B i C.
Zależnie od wybranego typu, inaczej będzie kształtowany układ przestrzenny ulic:
  1. Typ A: największy priorytet przyznano chodnikom wraz z przestrzenią pod gastronomię, następnie należy skupić się na organizacji ruchu rowerowego oraz wydzielonego transportu zbiorowego, a także kształtowaniu zieleni. Najmniejszy wpływ na kształt ulicy powinien mieć ruch samochodowy.
  2. Typ B: tutaj kolejność priorytetów jest podobna jest w typie A, lecz nie przewiduje się już przestrzeni pod gastronomię, zaś chodniki mają pełnić przede wszystkim funkcję komunikacyjną (ruchu pieszego) i niekoniecznie stanowić jednocześnie atrakcyjną przestrzeń publiczną do spędzania wolnego czasu.
  3. Typ C: tutaj wskazano jedynie obowiązek realizacji chodników oraz uwzględnienia infrastruktury rowerowej i transportu zbiorowego. Transport samochodowy ma wyższy priorytet niż zieleń przyuliczna, która jest ostatnia na liście priorytetów w typie C.

Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy. Priorytety w kształtowaniu przestrzeni w zależności od typu ulicy.
W dużym uproszczeniu, propozycja Biura Rozwoju Gdańska zakłada przyporządkowanie:
  1. Do typu A: obszaru Śródmieścia oraz część Wrzeszcza, a także większość głównych ulic.
  2. Do typu B: obszary zabudowy mieszkaniowo-usługowej oraz ulice, gdzie brakuje obustronnych pierzei usługowych.
  3. Do typu C: tereny przemysłowe, leśne oraz Trasa W-Z na odcinku pozbawionym chodników.

Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta. Kliknij w mapę, aby powiększyć proponowany podział ulic na terenie miasta.

Propozycje zmian w dokumencie Biura Rozwoju Gdańska



Obecni na warsztatach postulowali m.in.:
  • rozszerzenie sąsiedztwa typu A o obszar Biskupiej Górki, Nowego Portu oraz rejonu pętli tramwajowej przy ul. Nowej Warszawskiej - Nowej Bulońskiej (w projekcie dokumentu oznaczono te obszary jako typ B),
  • włączenie do sąsiedztwa typu A obszaru Garnizonu, rejonu Kolonii Abegga oraz Placu Generała Maczka na Strzyży (w projekcie B),
  • projektowania ul. Nowej Wałowej po stronie Siennej Grobli zgodnie z typem A (w projekcie B),
  • wydłużenia strefy A dla al. Hallera aż do samej plaży (w projekcie na odcinku brzeźnieńskim typ B),
  • podniesienia standardu planowanej ul. Nowej Sandomierskiej na Olszynce z typu C na B,
  • podniesienie kategorii z B na A rejonu ul. Podmiejskiej na Oruńskim Przedmieściu oraz fragmentu ul. Rakoczego od estakady do ul. Jaśkowa Dolina,
  • rozszerzenia sąsiedztwa B o obszar między Traktem św. Wojciecha a torami kolejowymi w południowej części (w projekcie typ C),
  • przekształcenia istniejącej ul. Świętokrzyskiej w dolnym biegu oraz fragmentu ul. Niepołomickiej w atrakcyjną przestrzeń - po realizacji alternatywnych dróg (Nowa Świętokrzyska, Nowa Niepołomicka),
  • potrzebę wykreowania lokalnych przestrzeni publicznych najwyższego typu w każdej z dzielnic m.in. na Siedlcach, Aniołkach, Osowej i w Pasie Nadmorskim,
  • niedopuszczenia do budowy Drogi Czerwonej w formie drogowej trasy tranzytowej.

Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami? Warsztaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Być może radni i miejscy działacze zaczynają wątpić w sens współpracy z urzędnikami?

Ostateczny projekt do konsultacji w tym roku



- Na warsztatach z radnymi i organizacjami pozarządowymi nie kończymy konsultacji. Zbierzemy wszystkie uwagi celem przygotowania pełnego już dokumentu do konsultacji, z częścią graficzną oraz tekstową - zapowiada Adam Rodziewicz z Biura Rozwoju Gdańska.
- Wyłożenie do publicznego wglądu wstępnie planujemy we wrześniu - październiku - dodaje Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
  • Tzw. opaska wzdłuż jezdni ul. Nowej Bulońskiej (przebudowanej Jabłoniowej) jest niewiele węższa od chodnika po prawej, obok znacznie szerszej drogi rowerowej.
  • Fragment nowej ulicy dojazdowej do nowego kompleksu edukacyjnego przy ul. Jabłoniowej. Wiaty na wąskim chodniku będą zmuszały do wchodzenia na drogę dla rowerów.
  • Na ul. Łukasiewicza z dopuszczeniem parkowania na nowych chodnikach.
  • Nowy chodnik dla pieszych i kierowców na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Dolnym.

Czy opracowanie kolejnego dokument ma sens?



Przypomnijmy, że Standard Ulicy Miejskim będzie kolejnym dokumentem (wcześniej przyjęto Strategię 2030 Plus oraz Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej), który ma się przyczynić do podnoszenia jakości przestrzeni publicznej i w założeniach być przestrzegany przez pozostałe jednostki miasta odpowiedzialne za przygotowanie i zlecanie projektów budowlanych.

Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że wypracowane w konsultacjach społecznych rozwiązania są całkowicie lekceważone przy realizacji zadań inwestycyjnych.

Wbrew wynikom konsultacji, wciąż normą jest projektowanie chodników dla użytku wspólnego pieszych i kierowców (np. Trakt Konny w pobliżu Placu Zebrań Ludowych lub ul. Waryńskiego czy Kochanowskiego, Łukasiewicza i wiele innych), zaś na nowych ulicach chodniki są nieraz węższe niż drogi dla rowerzystów (np. Nowa Bulońska Północna).

Nadal pojawiają się też koncepcje budowy terenochłonnych wysp centralnych (np. Nowa Świętokrzyska), które miały odejść w niepamięć na terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej.

Piesi muszą dzielić się nowym chodnikiem z autami. Miasto lekceważy wynik konsultacji społecznych


Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej. Ulica Nowa Wałowa bez chodników na odcinku do al. Zwycięstwa i Bramy Oliwskiej.
Przysłowiową "wisienką na torcie" pozostaje ul. Nowa Wałowa (ks. Popiełuszki), która w założeniu ma być wizytówką Młodego Miasta, a jednocześnie nie posiada chodnika na najbardziej newralgicznym odcinku, czyli nad torami kolejowymi, zaś znajdujący się tuż obok Żółty Wiadukt wciąż pozbawiony jest udogodnień dla osób starszych, niepełnosprawnych ruchowo i rowerzystów.

Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdańsku inwestycje robi się najczęściej nie pod mieszkańców.

    Dla gawiedzi artykuł "srutu,tutu,pęczek drutu.Dziura na dziurze na której malują pasy to jakaś schizofrenia.Podstawa to droga czerwona z projektem już chyba z 1965 roku jak się nie mylę.Mieszkańców Oliwy uszczęśliwiają brukiem na jezdniach wbrew protestom mieszkańców,których niby nie ma według tych tam z UM. Ludzie zaczynają wypiep**ać za miasto bo na ten burdel już się patrzeć nie chce i żyć nie da.Kiedyś byłem dumny że jestem z Gdańska,dzisiaj w Polsce mówię że mieszkam za granicą.

    • 25 8

  • Licze na to ze urzednicy beda madrzejsi (2)

    Od ekoswirow na rowerach

    • 13 16

    • Osoba jadąca tramwajem zamiast stać w korku to eko świr w obcisłych gaciach, jasne

      • 3 2

    • Dość zatruwania miasta ! powinien być zakaz wjazdu samochodami, a transport publiczny tylko rowerowy.

      • 0 3

  • Urzędas podpowiada jak projektować ulice: (1)

    naj...ć budynków jak najbliżej siebie, a potem jedna niteczka w te, jedna we w te, a lemingi niech siedzą w korkach. Tu nie projektowanie ulic jest problemem, ale brak strategii w planowaniu przestrzennym ogólnie! Kto pozwolił tak zabetonować, zamiast zostawiać korytarze w strategicznych miejscach!! Dziadostwo!

    • 27 8

    • a widziałeś kiedykolwiek prawdziwe miasto?

      • 3 1

  • W jakim typie (5)

    Budowane były osiedla koło Szadułek, w tych polach, gdzie teraz za grubą kasę trzeba budować drogi, a deweloperzy mieszkania sprzedali, kasę zawinęli i do dróg się nie dołożyli.

    • 32 6

    • W typie Myśliwskiej. (3)

      Przystanek na ulicy, jedna nitka w jedną stronę. I tyle. Korki w parkingach podziemnych. I jeszcze centrum handlowe do dojazdu. Ideał urzędniczy.

      • 8 5

      • myśliwska nigdy nie miała być tranzytówką

        • 4 1

      • Równolegle powstaje nowa bulońska północna (1)

        mało ci?

        • 3 1

        • Niestety na obecny ruch to malo, a gdzie nowa swietokrzyska ,nowa warszawska. Siec ulic dopiero polepszy , jedna ulica niewiele zmieni

          • 2 1

    • Ciekawa logika

      Czyli, że jak ktoś wybuduje dom to musi też wylać obok asfalt ?

      • 1 0

  • Podstawy (1)

    Podstawy, to transparentność, a nie zamykanie się z deweloperami w klatce faradaja.

    • 14 3

    • transparentności to poszukaj na Srebrnej

      • 5 2

  • Nowe drogi powinny być (6)

    Przejścia dla pieszych dobrze oświetlone i widoczne nie zasłonięte parkującymi samochodami czy za zakrentem. Sygnalizacja dla pieszego jak najczęściej na przycisk
    Studzienki i instalacje pod chodnikiem a nie pod jezdnią (tańsze naprawy i zmiany)
    Zatoki parkingowe a nie chodniki do parkowania
    Pas rozbiegowy tam gdzie możliwe

    • 55 7

    • W końcu jakaś mądra opinia na tym portalu. Szanuje i popieram w 100 %
      Dodam tez -jak najmniej skrzyżowań z sygnalizacją świetlną a więcej rond oraz nie zastępowanie tuneli przejściami naziemnymi ,które potęgują korki a co za tym idzie zanieczyszcenie powietrza którym oddychamy wszyscy.

      • 6 3

    • Za zakrentem? Do szkoły matole, a potem dyskutuje gimbazo! (2)

      • 8 5

      • (1)

        A a ty chamie do szkoły nauczyć się kultury osobistej ,prostacki kmiocie

        • 5 8

        • kmiot kmiota pogania

          i uczy kultury :D

          • 0 0

    • co z tego że są tysiące tak rozsądnych i inteligentnych ludzi jak ty

      skoro na szefa miejskich dróg i zieleni zawsze wsadza jakiegoś durnia i nieudacznika... ale za to z KoNEksiami ... po lini partyjno-kolesiowej!!!

      • 2 2

    • Jak ktoś nie umie chodzić to i tak wpadnie pod samochód światła nie pomogą A zakręt pisze się przez ę

      • 0 0

  • Po pierwsze nikt nas nie informował o warsztatach! Jak powinny wyglądać ulice nowoczesnego miasta wystarczy zobaczyć w Skandynaw (2)

    Obecnie w Skandynawii są najnowocześniejsze miasta na świecie. A Gdańsk jest zaściankiem Europy!! Urzędasy jeszcze nie odkryli ,że w przyszłości a obecnie już w Skandynawii najważniejszy jest transport zbiorowy i alternatywny!!Auta prywatne jakie by nie były ekologiczne to tylko 30%.
    Wiec ulica to przede wszystkim buspas, lub tramwaj szerokie drogi rowerowe także dostępne dla pojazdów elektrycznych jak np. hulajnogi ,deskorolki czy kółka z żyroskopem .i jednopasmowe drogi potrzebne na trasport dostawczy do sklepów. Liczba miejsc postojowych ograniczona do minimum za to wiele miejsc postojowych zadaszonych dla zostawienia roweru czy hulajnogi.
    jednocześnie dużo zieleni mała architekturą z chodnikami .

    Przykładów z krajów zachodnich sa tysiące!A co unas promują zacofanie z epoki wczesnego rozwoju na zachodzie z przed 30 lat!!
    Skoro my dążymy do rozwiązań zachodnich z przede kilkudziesięciu lat to stan obecny miast krajów zachodnich będziemy mieli za 50 lat!

    W Gdańsku likwidują trawnik pod parking na blachoszroty które co dziennie masowo sprowadza się z zachodniego złomowiska.A w miastach zachodnich likwidują miejsca postojowe zamieniając je na trawniki ! W biednej Polsce dopiero teraz każdego stać na auto wiec każdy chce je mieć ,ale stać ich tylko na szrot ze złomowisk ,wiec masowo są kupowane i nagle brakuje wszędzie miejsc co parkowania i naturalnie każdy chce je mieć bezpłatnie.I wszędzie korki bo teraz kazda rodzina ma 3-4auta mimo ze mieszka w bloku . A jednocześnie brakuje umiejętności jazdy w korku.

    • 24 11

    • i autobusy miejskie jeżdżą puste, bo nawet Skandynawów nie stać na zaporowe ceny

      Ale ma być drogo, aby zachować pozory świadczenia usługi a odepchnąć klienta ceną. Wtedy mozna sobie kształtować ruch jak w simCity.

      Ale faktem jest układy miast i funkcjonowanie komunikacji są robione z głową.
      Widać że jest czas i pieniądze... Po obu stronach biurka.

      • 4 3

    • Polacy nie gęsi i swoją myśl architektoniczną mają !

      • 1 0

  • urzędnicy nie mają prawa działać na szkodę mieszkańców

    urzędnicy nie liczą się z mieszkańcami, szukają kruczków prawnych żeby dogodzić mafi - trzeba z tym w końcu skończyć

    • 13 6

  • Odkrycie stulecia

    Podpis pod zdjęciem:
    "Ulica w mieście powinna pełnić nie tylko funkcję transportową, ale też atrakcyjnej przestrzeni publicznej."
    W wielu społeczeństwach wiadomo o tym od setek lat, ale lepiej późno, niż wcale. Może kiedyś nasze miasta będą ładniejsze? Może chociaż takie jak w Czechach?

    • 15 4

  • Aha to może wsiarze z um wyremontujcie stare z lat 70

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane