• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • co za absurd !!!!! (1)

    Ja to osobiście złapał bym za szmaty to całe SZEFOSTWO i wepchnął za kratki w trybie natychmiastowym,przecież to jest jakaś paranoja żeby lekce warzyć takie sprawy ludzie.

    • 15 4

    • lekce to SE odrób w domu przy książkach, a nie w necie i w temacie dla dorosłych

      ucz się ortografii, bo pani od j. polskiego wiecznie żyć nie będzie,
      poza tym ważyć, to można twój analfabetyzm i to w tonach :P

      • 1 5

  • Problem!! (2)

    No to w zakładfzie jest problem. Jeżeli wyciekają do prasy dokumenty zakładowe, jest bardzo wielki problem. Pracownikowi wynoszacemu te dokumenty zależy wraz z "dziennikarzyną" na rozróbie. Komu zależy na stanowisku szefa ZKM? Brak lojalności i s****ie we własne gniazdo to największy grzech załogi (nie wykluczam nadzoru). "Powodzenia" w rozbijaniu firmy.

    • 11 23

    • Masz rację!

      Najlepiej wszystko zamieść pod dywan i rżnąć głupa jak do tej pory.

      • 16 2

    • kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu!!!!

      Ryba zawsze psuje sie od głowy. wiec wiadomo że jeśli źle sie dzieje w panstwie dunskim to trzeba z tym zrobic porzadek. dlatego moze warto zastanowic sie nad emeryturami dla niektorych by nadeszło nowe lepsze jutro.

      • 10 0

  • najbardziej szkoda nowego sprzętu bo jest naprawdę fajny. wandale, wandalami ale

    serwis przykłada mocno do tego ręce.

    jakie jest podejście do pracy w ZKM widać po plakatach reklamujących imprezy w mieście na chama, bez ładu i składu przyklejanych na okna. żaden nie wisi prosto, a taśma klejąca jest obgryzana przez fachowców zębami:)

    jak to dobrze mieć dystans do tego wszystkiego bo wtedy okazuje się, że żyje w najweselszym mieście w PL. lol

    • 13 4

  • jak daty na dokumentach z 2008 roku, znaczy sie ze kierownicto ,zarzad nie robil nic przez dwa lata...

    koles kolesia na kolesiowe stanowisko ustawia ...

    • 13 3

  • z "gofna" bata nie ukrecisz...

    • 4 2

  • nierzetalna informacja z ponad dwóch lat - nieaktulane (3)

    po pierwsze jakies niepodpisane dokumenty, ktore każdy gówniarz moze sobie napisac publikujecie na tym portalu, po drugie, takie nieaktualne wiadomosci sa niewiarygodne, jeźdzę codziennie i tramwajami i autobusami i uwazam, ze komunikacja tu w Gdąńsku jest jedną z najlepszych w Polsce, to samo tyczy się stanu taboru, ludzie pojedzie sobie na wschów Polski - np.Białystok, co tam dopiero sie dzieje a Wy tu takie kłamstwa publikujecie

    • 8 33

    • dziwne....

      Drogi pracowniku ZKM Gdańsk, byłes/byłaś kiedyś w Bialymstoku? nie? to sie przejedź, 100% niskiej podłogi.... a informacja na zdjęciu jest mało że rzetelna to wciąż aktualna, dzień w dzień jade jakimś tramwajem, który ma problemy z dohamowaniem na przystanku.

      • 12 1

    • ewidentnie widac że to wpis pracownika ZKM :D

      • 8 2

    • Białystok

      Byłem w Białymstoku. Nieprawdą jest, że stan techniczny taboru jest zły. Lepszy niż w Gdańsku.

      • 1 0

  • A to jest najlepsze: (3)

    Tramwaje mają blokadę uniemożliwiająca otwarcie drzwi podczas jazdy. Kiedy motorniczy otwiera drzwi w jeszcze toczącym się tramwaju, to znaczy że blokada została wyłączona. Przepisy zabraniają wozić pasażerów z otwartymi drzwiami.

    Jeśli to nie problemy techniczne to jest to wina motorniczych. Kto im na to pozwala i kto kontroluje?

    Co na to powiesz panie Jerzy "tramwaje są w dobrym stanie technicznym" Zgliczyński, prezesie ZKM?

    • 9 2

    • jest inaczej.

      wozy 105Na takiej blokady nie mają i nigdy nie miały, jadąc każdym wozem 105Na w całej Polsce, motorniczy ma możliwość otworzenia drzwi w czasie jazdy, nawet przy prędkości 70km/h. Tak samo nie ma plomb na blokadach jazdy - która to blokada uniemożliwienie ruszenia z otwartymi drzwiami.

      • 0 0

    • pan prezes jeździ albo swoim Mercedesem, albo służbowym autem, więc cię poniosło (1)

      • 4 0

      • Jurek jak i Paweł nie panuje co się dzieje w zkmie

        • 3 1

  • pracowałem i jeździłem w tym syfie jakim jest zkm

    zapiździała komunistyczna firma, wszystko w razie draki zwalą na kierowcę lub motorniczego. Dostajesz wóz, to znaczy że jest sprawny i masz wyjechać, nie podoba ci się coś, podskakujesz, sprawiasz problem? Haczyk na ciebie szybko się znajdzie, a za bramą po kursach z pośredniaka czeka kolejka nowych, niedoświadczonych frajerów.
    Kiedyś padło mi wspomaganie w Ikarusie zjeżdżając z Chełmu, zatrzymałęm pojazd, zgłosiłem awarię do dyspozytora, a on mi na to żebym zwiózł ludzi do centrum i czekał na pogota. Pomyślałem, chłop żartuje i wysadziłem ludzi, nie pojechałem dalej. Pogot przyjechał, ale tam gdzie mu dyspozytor kazał, tzn na Wałową, a ja stałem na Chełmie. Pogot. gdzy nie zjechałem, został po pół godzinie oczekiwania na mnie, skierowany do Wrzeszcza do innej awarii, a ja stałem około 3h i czekałem na minięcie kary za nieposłuszeństwo wobec przełożonego. I jeszcze najważniejsze; Krawat trzeba mieć, to podstawa, wtedy jesteś dobrym pracownikiem :P

    • 34 10

  • mam nadzieję

    że jakiś prokurator to czyta i zrobi swoja robotę...

    • 19 2

  • (3)

    Nie no serio, nie porównujmy się do Białegostoku (bez urazy dla tego miasta). To, że gdzieś jest gorzej nie znaczy, że mamy tolerować wszystko tylko troszeczkę lepsze. Bo jak tak dalej pójdzie to tramwaj bez hamulców skosi grupkę ludzi na przejściu a my usłyszymy, że przynajmniej na ulicach gangi nie zabijają za parę butów.

    Nadchodzą zmiany: albo na stanowisku prezesa ZKM albo na stanowisku prezydenta miasta. Wybieraj panie Pawle.

    • 22 3

    • i tu i tam wybieram zmiany

      • 4 0

    • Pawełek ma to w nosie :D

      • 0 0

    • W Białymstoku jest od lat dziewięćdziesiątych lepiej niż w Gdańsku.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane