• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • A ja się pytam - Kto za tym wszystkim stoi?

    Ktoś ma w tym interes żeby robić nagi nagłos w ZKMie!

    Komu z pracowników prezes ZKM nadepnął na odcisk?
    Komuś z ZKM marzy się już stołek prezesa?

    • 9 9

  • Akcja PR w ZKM idzie pełną parą! (1)

    Wszyscy pracownicy umiejący pisać - do komputerów i komentują że jest super.
    Prezes Z. dzisiaj rozlicza na akord.
    Ciekawe czy pani Zosia została wezwana z chorobowego i też wypisuje? Panie redaktorze sprawdź Pan, czy nikt z Wysp Bahama nie pisze że jest idealnie - to na pewno pracownik ZKM na chorobowym :D

    • 12 3

    • Potwierdzam. Wpisujemy na polecenie pochlebne opinie o ZKM.

      Będziemy bronić dobre imię naszej firmy jak i naszego prezesa.

      • 3 1

  • Pisze się MOTORNICZY a nie MOTORNICZOWIE !! HEHEHE

    Pisze się MOTORNICZY a nie MOTORNICZOWIE !! HEHEHE

    • 4 2

  • Za tydzień temat ucichnie i po co się podniecacie :D

    Władze nic nie zrobią i temat sam ucichnie :D

    • 3 2

  • (8)

    Ciekawe jak długo nowe tramwaje za 200 milionów będą się do czegoś nadawać.

    • 8 2

    • po 10 latach nędzie można kasowac nowe tramwaje :) (2)

      Miasto po 10 latach da znowu kasę na nowy tabor i będzie git

      • 1 2

      • Nie, miasto zaciągnie kolejny kredyt na nowe tramwaje (1)

        a ludzie nawet nie będą wiedzieć, że coś spłacają.

        • 2 2

        • w między czasie podrożeją bilety :D

          i będziemy spłacać kredyt

          • 3 2

    • (4)

      Ciekawe jak długo nowe tramwaje będą miały nieporysowane szyby i niepopisane wnętrze.

      • 3 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

      • przez pierwszy tydzień z czego 6 dzionków spędzonych na zajezdni hehehe

        • 0 0

  • ZKM żartuje z pasażerów. (9)

    Dzisiaj - po raz kolejny od kiedy temperatura wzrosła powyżej zera - jechałam ogrzewanym tramwajem. Nie byłoby w tym nic dziwnego - wszak trwa okres grzewczy - gdyby nie fakt, iż całą mroźną zimę ze świecą można było szukać ciepłego pojazdu komunikacji miejskiej.
    Panowie - ja rozumiem, że nagrzanie kaloryferków w tramwaju nie jest łatwą sprawą, ale w takim razie zacznijcie rozgrzewkę już we wrześniu!

    Pozdrawiam decydentów ZKM.

    • 9 4

    • poniewaz jak jest minus 10 to nie odczuwasz tego ciepła w tramwaju a jak jest plus 10 to juz jest o 100% odwrotnie nie?

      • 0 1

    • chyba grzejników, kaloryfery masz w mieszkaniu

      • 0 1

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 2

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 1 1

    • a może zrzuć jeden ciuszek z siebie to będzie chłodniej:}

      • 0 1

  • a ja wam mówię że za tym wszystkim stoi jakas partia która chce zrobić bałagan w PO (1)

    • 6 6

    • noo

      partia ufoludkow

      • 2 1

  • ale nagonka

    • 6 3

  • Marzenia

    Mam pytanie, gdzie jest prokurator? Przecież grozi to katastrofą tzw. lądową, gdzie zagrożone jest życie i zdrowie ludzkie. Kiedy to się stanie, że będę żył i mieszkał w normalnym kraju i tego typu rzeczy nigdy nie będą miały miejsca!!!! Głupie marzenia, co!

    • 10 3

  • Należy moim zdaniem zastanowić się dlaczego jest tak źle?

    Czy te zaniedbania nagle się pojawiły po srogiej zimie czy są to długoletnie panujące w firmie.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane