• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić komunikację miejską w Letnicy? Propozycja zmiany przebiegu linii 158

Krzysztof Koprowski
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty. Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty.

Linia 158 miała stanowić szybkie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem przez tunel pod Martwą WisłąMapka. Oprócz podstawowej trasy wprowadzono jednak zajazdy pod biurowce, a już wkrótce autobusy będą zjeżdżać także pod nowe osiedla w Letnicy. Zdaniem urzędników będzie to oznaczało wydłużenie kursów tylko o trzy minuty.



W jaki sposób skomunikować autobusami nowe osiedla w Letnicy?

Linia autobusowa 158 od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą stanowi bezpośrednie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem z pominięciem ścisłego centrum miasta.

Od samego początku linią próbuje się jednak skomunikować znacznie większy obszar pozbawiony transportu publicznego.

Wybrane kursy są realizowane okrężną drogą tak, by dotrzeć pod biurowiec Amber Expo przy ul. ŻaglowejMapka. Ponadto w kierunku Wrzeszcza część autobusów zajeżdża pod biurowiec Koga przy ul. AndruszkiewiczaMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.

Autobusy na czerwonym wiadukcie wymuszą wahadłowy ruch



Teraz do tej listy wydłużającej trasę linii 158 dołączą nowe osiedla w Letnicy. W tej sprawie interpelację złożył kilka tygodni temu radny i przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Mieszkańcy Letnicy zabiegają o ulepszenie komunikacji autobusowej na terenie ich dzielnicy. Jednym z pomysłów jest zmiana przebiegu linii 158 poprzez jej przesunięcie [z Drogi ZielonejMapka - dop. red.] na ul. UczniowskąMapka. Ułatwiłoby to korzystanie z linii 158 liczniejszej grupie mieszkanek i mieszkańców dzielnicy Letnica. Wedle uzyskanych przeze mnie informacji w tym celu konieczne jest wprowadzenie na wiadukcie w ciągu ul. Uczniowskiej [tzw. czerwony wiaduktMapka - dop. red.] ruchu sterowanego sygnalizacją lub innego systemu, który umożliwiłby przejazd tamtędy autobusów - pisze w swojej interpelacji do prezydent Gdańska przewodniczący klubu KO.
Wspomniana sygnalizacja świetlna (lub inne rozwiązanie) na tzw. czerwonym wiadukcie i ruch wahadłowy jest niezbędna, aby mogły tam bezpiecznie minąć się dwa autobusy lub autobus z innym większym gabarytowo pojazdem.

Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy. Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy.

ZTM proponuje budowę tymczasowej drogi do osiedli



To rozwiązanie ostatecznie może nie wejść jednak w życie wobec innego pomysłu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Ze skierowania autobusów na tzw. czerwony wiadukt zrezygnowaliśmy ze względu na utrudnienia w ruchu związane z ruchem wahadłowym lub jednokierunkowym. Opracowaliśmy natomiast alternatywną propozycję budowy tymczasowej drogi pod tzw. czerwonym wiaduktem do czasu realizacji docelowego układu drogowego tzw. ul. Nowej MuzycznejMapka, aby móc uruchomić komunikację miejską dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zgodnie z tym pomysłem tymczasowa droga powstałaby na przedłużeniu dzisiejszego "ślepego" zakończenia ul. Pokoleń Lechii GdańskMapka i prowadziłaby aż do nowych osiedli w Letnicy. Dojazd w to miejsce będzie odbywał się przez węzeł HarfaMapka, na podobnej zasadzie jak zajazd pod Amber Expo, przy czym w przeciwnym kierunku.

Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów. Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów.

Jak jedną linią autobusową obsłużyć kilka lokalizacji



Czy jednak kolejne wydłużenie trasy nie spowoduje spadku atrakcyjności linii 158? Przypomnijmy, że zgodnie ze Strategią 2030 Plus przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym.

- Wydłużenie czasu przejazdu autobusu wyniosłoby do trzech minut. Proponowane rozwiązanie przejdzie teraz analizę formalno-prawną - zapowiada Zomkowski.
Obowiązujący rozkład jazdy linii 158 przewiduje przejazd z pętli StogiMapka do Wrzeszcz PKPMapka w czasie od 32 do 42 minut. Czas ten uzależniony jest od pory dnia oraz wariantu trasy.

Opinie (286) 6 zablokowanych

  • Komunikacja w afgański do jeden wielki dramat. W Warszawie aż miło lecieć na autobus wszedzie się dojedzie bez większego problemu a u nas tragedia. 1 autobus na godzinę do szkoły rejonowej która znajduje się na Kartuskiej!

    • 41 9

  • Przywrócić dawną 4kę.

    • 18 6

  • Świetna inicjatywa

    Wzrost liczby mieszkańców oraz lokali usługowych znacznie ułatwi życie mieszkańcom tej dzielnicy

    • 6 4

  • Straszne jest to blokowisko

    • 20 6

  • do nowych osiedli na Letnicy powinna dojeźdzać SKM (26)

    może być nawet nowy przystanek Gdańsk-Letnica, końcowy przystanek przy WOCu

    • 66 8

    • (21)

      Jasne, pewnie. Nowa SKM, bo się pobudowali pośród przemysłu i skażonych przemysłem nieużytkach.

      • 11 12

      • (7)

        Dokładnie tak. Są mieszkańcy, jest potrzeba, jest popyt, więc powinna ponownie ruszyć linia SKM.

        • 9 6

        • Popyt na SKM jest zbyt mały (1)

          woziłaby powietrze.

          • 8 8

          • I kursowała by co godzinę, wtedy by mieli szajbe dopiero

            • 1 4

        • Ile tych mieszkańców jest, żeby SKM im puszczać?

          Jak ma jeździć raz na 2h, to przecież i tak nie ma sensu.

          • 5 8

        • (3)

          Mieszkańcy jednego osiedla nie mogą być celem SKM! Po drodze, przy okazji, to tak, ale nie żartujmy sobie ze wspólnego budżetu.

          • 1 6

          • (1)

            Jedna dzielnica,a dużo osiedli i nowych mieszkańców.Kolejka SKM do przystanku pod nazwą Gdańsk Brzeżno ,znajdującego się w Nowym Porcie rozwiązała by też problem dojazdu do plaży,a przez to z parkowaniem aut w dzielnicy Brzeźno.Ludzie jechali by SKM a nie autem na plażę.

            • 3 0

            • A to akurat bardzo wazny glos w tej dyskusji i pierwszy sensowny argument za przywroceniem kolejki.

              • 2 0

          • Nie jednego tylko Letnicy, Nowego Portu i Brzeźna to jakieś 30 do 40 tysięcy....

            • 2 0

      • (11)

        Jak Cię zazdrosc zzera to wez się do roboty.. Kazde osiedle w tym kraju powstawalo na nieskomunikowanych terenach, miastu przybywa mieszkancow a wiec i podatnikow, pracownikow i przedsiebiorcow.. Nic dziwnego ze rolą wlasnie miasta powinno byc zapewnienie komunikacji nowobudowanym osiedlom.. W koncu to miasto odpowiada za plan zagospodarowania przestrzennego a nie klienci dewelopera

        • 8 7

        • Tak, ale po kolei.

          Najpierw trzeba ogarnąć ~150k ludzi na Południu, potem można się bawić w udogodnienia dla... 1822 mieszkańców Letnicy.

          • 4 5

        • Ale nie możemy do każdego osiedla puszczać SKM (3)

          bo to drogie rozwiązanie i potrzebne potoki.

          • 0 4

          • Zgadza sie (2)

            Oczywiście, ale warto wykorzystywac istniejaca infrastrukturę (a ta faktycznie istnieje, moze poza bezmyslna rozbiórką peronu). Kwestia tego aby po tych torach nie koniecznie jezdzil klasyczny sklad SKM jaki znamy z trasy Gdansk -Wejherowo/Lebork, a coś na aktualne potrzeby

            • 4 0

            • Nie ma juz tez torow przeciez. A skoro torow, to i elektrycznosci nad nimi. (1)

              • 0 1

              • nieprawda,wożą kiboli SKM na mecze w Letnicy

                • 0 0

        • Poczekaj, są inni, dopiero co mieszkanie odebrał, a już afera, że brak SKM.

          • 0 2

        • "rolą miasta" (4)

          Można się z tym zgodzić.
          Ale nie oznacza to, że miasto ma to zbudować. Warunki zabudowy powinny zawierać zadania dla budowlańców a ci wrzucą to w koszty nabywcom.

          Tylko kto to wtedy kupi?
          Oczekujesz, że miasto będzie robić prezenty? Już je robi, obniżając wymagania dla deweloperów.

          • 0 1

          • No i tu koło się zamyka. (1)

            Skoro miasto nie wymaga od deweloperów, to nowi mieszkańcy będą wymagali od miasta. A za WZ czy MPZP odpowiada nie kto inny jak rządzący miastem.

            A kto to kupi? To już jest problem dewelopera.

            • 3 0

            • skoro deweloper ma problem, to "stymuluje" miasto aby go nie mieć

              Problem zostaje w mieście, bo robi prezent deweloperowi...

              • 0 0

          • (1)

            Teren kolei i ona decyduje.Miasto powinno dogadać już dawno z PKP i Portem Gdańsk.

            • 1 0

            • nie, decyduje ten, kto płaci

              Miasto nie płaci, to kolej nie jeździ.
              Zależność jest prosta i bezpośrednia.
              To miasto zdecydowało, że do NP kolej nie jeździ i jeździć nie będzie.
              To kolej zwinęła tory.

              • 0 0

      • Jasne, pewnie, wezme pod uwage opinie osoby, ktora nawet wyrazow nie umie poprawnie odmienic.

        • 0 1

    • I dokąd miałaby jechać?

      Proponowałbym raczej autobus z "wnetrza" osiedla, z przystankiem na rondzie przy stadionie i następnym dopiero na Klinicznej skad łatwa przesiadka natramwaje do Wrzeszcza, Przymorza czy Śródmieścia.

      • 4 5

    • wystarczyłaby SKM do istniejącego przystanku amber expo (2)

      • 2 2

      • Komu niby? Pracownikom zlomowisk? (1)

        • 1 1

        • Na złomowiskach pojawią się wieżowce typu Hong Kong

          • 0 1

  • ZTM wydłużyć powinno (3)

    tabór szczególnie w dniach meczowych oraz częstotliwość kursowania.

    • 7 3

    • (2)

      sorrki ale przegób nie wjedzie na most na zaspie

      • 2 3

      • dlatego bywały kursy omijające Lewoniewskich

        • 4 0

      • Niech jeżdzi jak 127

        • 1 1

  • Nie chce aby ten ałtobus jeździł mnie pod oknem bo będzie mi pszeszkadzać.

    • 7 1

  • Opinia wyróżniona

    a ja mam inną propozycję (8)

    Linia 158 czyli objazdówka oraz linia 258 przyspieszona na prostej trasie. 158 przez cały dzień co 20 minut, a 258 raz na godzinę przez cały dzień. Trasa? Wrzeszcz PKP - Hynka - Jana Pawła - Czarny Dwór - Płażyńskiego - Stadion (zajazd kieszeniowy, skomunikowanie z linią 10) - Węzeł Ku Ujściu - Budzysza (zajazd skomunikowanie z 8 i 9) - Stogi Pasanil.
    158 czyli rozwinięcie 258, które częściej jeżdzi, ale zajeżdża w każdy kąt, czyli Andruszkiewicza-DCT, Nowa Letnica. Uważam że to dobre rozwiązanie, bo mamy możliwość dojazdu ekspresowego i mamy możliwość dojechania w każdy kąt. I tak powinno być wszędzie. Linie 1xx czyli linie wszędzie wjeżdżające, 2xx czyli linie przyspieszone z mniejszą ilością przystanków, więcej na żądanie, 5xx - linie wewnątrz dzielnicowe, na przykład 269 jest linią wewnętrzną która ma komunikować dzielnicę z ważnymi punktami wewnątrz dzielnicy i PKM. Niestety dużo roboty z komunikacją mamy. Powinniśmy wprowadzić podział na linie magistralne przyspieszone, linie podstawowe, linie wewnętrzne i sezonowe. Teraz mamy jeden wielki kocioł.

    Linia 658 mogłaby być przemianowana na 558 i jeździć na trasie Ku Ujściu - Stadion - Nowa Letnica - za jednym zamachem wozimy rowerzystów i zapewniamy skomunikowanie Nowej Letnicy z liniami 7 i 10.

    • 18 8

    • (2)

      pomyśl o tym czy będzie tyle taboru...
      teraz brakuje długich wozów..
      i są kłopoty z podmianami na trasie.

      • 1 4

      • Jak nie ma taboru (1)

        to trzeba kupić. Pytanie tylko jakie byłoby obłożenie. Chociaż po namyśle, autobus 1/h to bez sensu.

        • 6 0

        • taaaa za co ? za czapke sliwek ?

          • 1 6

    • 258 puściłbym z SKM Przymorze

      a nie z Wrzeszcza.
      Kołobrzeska, Rzeczypospolitej, JP2 i dalej jak u Ciebie

      • 5 0

    • Ja bym wydłużył owe 558 aż do Stogów.Dałoby to oprócz skomunikowania z tramwajami 7 i 10 na Marynarki Polskiej także skomunikowanie z 8 i 9 po stronie Stogów,a dodatkowo przy odpowiednio dużej częstotliwości ułatwiłoby podróże w relacji Nowy Port-Stogi/Westerplatte,bo obecne 658 to linia z nikąd do nikąd.

      • 2 4

    • Jak na razie to ZTM odwraca Wisłę kijem (1)

      200, 207 - to były szybkie linie.

      Teraz dla poklasku Oruni zatrzymują się wszędzie. 189 pusty, pruszczoloty naj..ne, za to wlokące się i poopóźniane.

      • 1 1

      • Zlikwidowali 151 i 210 z Oruni, a 189 na pakowany ze Starogardzkiej

        Także nie kłam o pustym 189 i podziękuj idiocie który odciął Orunię.

        • 1 0

    • 658 do Sucharskiego

      658 do letnicy to dobry pomysł, ale przydałoby się przedłużenie do Sucharskiego, aby dalej można było przesiąść się na tramwaj w stronę Centrum/Stogów i odwrotnie - przy stadionie na tramwaj do NP. W komunikacji w Gdańsku jest dużo do poprawienia i raczej długo na tą poprawę będziemy czekać...

      • 1 0

  • Linie wycieczkowe z czasem przejazdu po półtorej godziny

    i tak nie ma kto prowadzić tych autobusów bo kierowców coraz mniej

    • 14 0

  • Napchane, ile sie da domow, a potem problem. Teraz wyraznie widac, jaki to byl glupi i nieprzemyslany pomysl z likwidacja kolejki SKM. Winnego brak, a cierpia inni.

    • 18 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane