• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić komunikację miejską w Letnicy? Propozycja zmiany przebiegu linii 158

Krzysztof Koprowski
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty. Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty.

Linia 158 miała stanowić szybkie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem przez tunel pod Martwą WisłąMapka. Oprócz podstawowej trasy wprowadzono jednak zajazdy pod biurowce, a już wkrótce autobusy będą zjeżdżać także pod nowe osiedla w Letnicy. Zdaniem urzędników będzie to oznaczało wydłużenie kursów tylko o trzy minuty.



W jaki sposób skomunikować autobusami nowe osiedla w Letnicy?

Linia autobusowa 158 od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą stanowi bezpośrednie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem z pominięciem ścisłego centrum miasta.

Od samego początku linią próbuje się jednak skomunikować znacznie większy obszar pozbawiony transportu publicznego.

Wybrane kursy są realizowane okrężną drogą tak, by dotrzeć pod biurowiec Amber Expo przy ul. ŻaglowejMapka. Ponadto w kierunku Wrzeszcza część autobusów zajeżdża pod biurowiec Koga przy ul. AndruszkiewiczaMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.

Autobusy na czerwonym wiadukcie wymuszą wahadłowy ruch



Teraz do tej listy wydłużającej trasę linii 158 dołączą nowe osiedla w Letnicy. W tej sprawie interpelację złożył kilka tygodni temu radny i przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Mieszkańcy Letnicy zabiegają o ulepszenie komunikacji autobusowej na terenie ich dzielnicy. Jednym z pomysłów jest zmiana przebiegu linii 158 poprzez jej przesunięcie [z Drogi ZielonejMapka - dop. red.] na ul. UczniowskąMapka. Ułatwiłoby to korzystanie z linii 158 liczniejszej grupie mieszkanek i mieszkańców dzielnicy Letnica. Wedle uzyskanych przeze mnie informacji w tym celu konieczne jest wprowadzenie na wiadukcie w ciągu ul. Uczniowskiej [tzw. czerwony wiaduktMapka - dop. red.] ruchu sterowanego sygnalizacją lub innego systemu, który umożliwiłby przejazd tamtędy autobusów - pisze w swojej interpelacji do prezydent Gdańska przewodniczący klubu KO.
Wspomniana sygnalizacja świetlna (lub inne rozwiązanie) na tzw. czerwonym wiadukcie i ruch wahadłowy jest niezbędna, aby mogły tam bezpiecznie minąć się dwa autobusy lub autobus z innym większym gabarytowo pojazdem.

Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy. Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy.

ZTM proponuje budowę tymczasowej drogi do osiedli



To rozwiązanie ostatecznie może nie wejść jednak w życie wobec innego pomysłu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Ze skierowania autobusów na tzw. czerwony wiadukt zrezygnowaliśmy ze względu na utrudnienia w ruchu związane z ruchem wahadłowym lub jednokierunkowym. Opracowaliśmy natomiast alternatywną propozycję budowy tymczasowej drogi pod tzw. czerwonym wiaduktem do czasu realizacji docelowego układu drogowego tzw. ul. Nowej MuzycznejMapka, aby móc uruchomić komunikację miejską dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zgodnie z tym pomysłem tymczasowa droga powstałaby na przedłużeniu dzisiejszego "ślepego" zakończenia ul. Pokoleń Lechii GdańskMapka i prowadziłaby aż do nowych osiedli w Letnicy. Dojazd w to miejsce będzie odbywał się przez węzeł HarfaMapka, na podobnej zasadzie jak zajazd pod Amber Expo, przy czym w przeciwnym kierunku.

Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów. Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów.

Jak jedną linią autobusową obsłużyć kilka lokalizacji



Czy jednak kolejne wydłużenie trasy nie spowoduje spadku atrakcyjności linii 158? Przypomnijmy, że zgodnie ze Strategią 2030 Plus przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym.

- Wydłużenie czasu przejazdu autobusu wyniosłoby do trzech minut. Proponowane rozwiązanie przejdzie teraz analizę formalno-prawną - zapowiada Zomkowski.
Obowiązujący rozkład jazdy linii 158 przewiduje przejazd z pętli StogiMapka do Wrzeszcz PKPMapka w czasie od 32 do 42 minut. Czas ten uzależniony jest od pory dnia oraz wariantu trasy.

Opinie (286) 6 zablokowanych

  • Tylko SKM!!!

    • 12 1

  • (6)

    Odrazu wiadomo ,ze redakcja Trojmiasta to słoiki,w Gdansku nie ma Letnicy ,jest Letniewo.

    • 15 14

    • (2)

      Mylisz się. Doucz się.

      • 5 5

      • (1)

        Ty się mylisz . od urodzenia mieszkam w Gdańsku i zawsze było Letniewo .

        • 9 5

        • Dobrze, że na "kanister" nie mówiliście karnister, bo wszyscy byśmy musieli zmienić terminologię.

          • 3 6

    • Letniewo

      w latach 70 tych było głownie zamieszkiwane przez funkcjonariuszy MO i Ormo oraz ich rodziny, nazwa Letniewo była nazwą "zwyczajową". Była to najmniejsza dzielnica Gdańska , ale OK.

      • 5 2

    • Po II WŚ Letniewo zostało zamienione na Letnicę, bo Komisja Ustalania Nazw Miejscowych zmieniła ją, jako niezgodną z zasadami polskiego słowotwórstwa. Do dzisiaj Letnica jest oficjalnie dzielnicą Gdańska i używana nawet w dokumentach miasta. Nie stosuj zasady "przez tyle lat tak było to teraz też tak będzie".

      • 6 2

    • Prawidłowo letnica!!!! Tak jak piecki-migowo a nie Morena!!!!!!!!!!

      • 1 0

  • jakby nie zablokował developer budowy, a w zasadzie przedłużenia ul. pokoleń lechii to nie było by teraz problemu

    um gdańska i brg winny całej sytuacji.

    • 11 0

  • "przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym." (2)

    Szkoda, że zakłada się z góry, że przejazd powinien być dłuższy niż samochodem.

    • 12 0

    • Jedynym sposobem, by komuniskacja miejska "dogoniła" samochody jest spowolnienie samochodów, co nota bene ma miejsce od jakiegoś czasu, vide zwężenia, masa przejść z sygnalizacją, która działa nawet wtedy, gdy nie ma pieszych. Miałem ostatnio wątpliwą przyjemność jechać JPII od "morza" do Wrzeszcza.

      • 2 0

    • Czyli będą jeździć niebiesko-żółte PKS-y po Letnicy.

      • 0 0

  • Autobus z Letnicy na lotnisko!!! (1)

    Dajcie autobus z Letnicy na lotnisko!!!

    • 13 6

    • Tam to tylko samolotem.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Tylko odtworzenie SKM (30)

    Tylko odtworzenie SKM przyniesie efekt.. Linia do stacji Brzezno moglaby obsluzyc czesc Nowego Portu i nowopowstajace osiedle Porto. Gdańsk Zaspa Towarowa w sam raz dla nowych osiedli w okolicach stadionu i Brzezna, stacja od Narwickiej takze do wykorzystania, zasadnosci w odtworzeniu Nowych Szkotow raczej nie ma, punkt przesiadkowy moglby byc zrealizowany w ramach stoczni. Warunek sukcesu linii jest taki aby doprowadzona byla ona co najmniej do Śródmieścia (a moze orunii? glosno mysle)

    • 141 5

    • PKM południe (16)

      czekam na wybudowanie linii PKM południe. Wtedy można puszczać kolejkę która zacznie bieg w Nowym Porcie , przez Nowe Szkoty, Śródmieście, Orunię i dalej zgodnie z proponowanymi liniami PKM południe. Wtedy będzie uzasadnienie na puszczanie składów do Letnicy i NP, bo zgadzam się że kolejka z NP do Śródmieścia to strata kasy

      • 11 3

      • I tak jezdzi (1)

        Co najmniej 20 razy w roku do stadionu

        • 7 0

        • Wozi kiboli na mecze.

          • 4 1

      • Taka linia Łostowice Brzeźno mogłaby zastąpić chociazby makabryczna linie sezonowa 63

        Wiecznie przepełniona, niejednokrotnie bez klimatyzacji, z niemal godzinnym czasem przejazdu

        • 13 0

      • (2)

        to jeszcze dobuduj Przymorską SKM będzie komplet

        • 2 0

        • Nie da rady juz

          Pas nadmorski rozbudowany

          • 5 0

        • Niemcy mieli taki plan.

          Miała być nadmorska skmka tzw.turystyczna przy samej plaży, łącząca Gdańsk z Sopotem.

          • 2 0

      • To znaczy (9)

        Linia do Brzezna watpliwa ekonomicznie to robimy jeszcze niepotrzebne przedłużenie na Poludnie?
        Zrozum, ze ludzie z Poludnia nie maja duzo do roboty w Brzeznie i Letnicy, podobnie ci Brzezna nie maja interesu by jeździć na poludnie. Na poludnie pojada wszystkie skmki co koncza na srodmiesciu czyli w szczycie co 7.5 minuty. Wystarczy w zupelnosci, wiec nie ma sensu tu dodawac niz z,do Brzezna.

        • 3 6

        • (6)

          W sezonie nad morze

          • 3 1

          • (5)

            Tylko, że wtedy trzeba by wybudować stację bliżej plaży i Parku Brzeźnieńskiego (tory są), bo obecna stacja Gdańsk Brzeźno jest za daleko.

            • 3 1

            • Dadzą radę - dojda

              • 3 1

            • (1)

              Przesiadka na tramwaj i podjechać

              • 1 0

              • Beda mogli sie przesiasc na Politechnice

                • 2 0

            • Nie mowimy (1)

              Tylko o plażowiczach. Kolejka jest potrzebna dla tych którzy mieszkają lub pracują w zakładach wzdłuż torów kolejowych, mieszkają w Brzeźnie i Nowym Porcie. Na tej trasie komunikacja jest beznadziejna.

              • 2 0

              • Dyskusja w tym wątku zaczęła sie od tego

                że to wszystko za mało na SKM i może by przedłużyć na południe, wiec nie zapętlajmy dyskusji.

                • 1 0

        • (1)

          PKM południe i tak będzie jeździć do śródmieścia/głownego, a można by wykorzystać i przedłużyć dalej - oto mi chodzi. Ekonomicznie nieopłacalna jest z NP do głownego, jakby była tylko na takiej linii, ale dłuższa czemu nie?

          • 3 1

          • Ale po co przedłużać

            jak na odcinku główny - południe będzie już bardzo dobra oferta i dodatkowa 1 kolejka z N portu to tyko koszt.
            Dodatkowo powoduje problemy ruchowe na głównym i na stacji końcowej bo bedziesz miał 3 kolejki przyjeżdżające co 3 minuty, które muszą minąć się z tymi ruszającymi w przeciwnym kierunku.
            To bardzo słaby pomysł.

            • 0 2

    • (1)

      raczej nie ma szans bo za chwilę pewnie zrobią tam ścieżkę rowerową. Trasa atrakcyjna z dala od ruchliwej ulicy więc ktoś z rowerzystów zgłosi taki postulat. Z Brzeźna do Nowego Portu już jest plan zrobienia takiej ścieżki więc przedłużenie jej to kwestia czasu

      • 0 3

      • Roferofczyki powinni mieć tyle do gadania co nic

        • 1 4

    • Przecież SKM z NP jeździło tylko do głównego, co by to niby rozwiązało? (3)

      • 2 0

      • (2)

        Bo nie było jeszcze przystanku Sródmieście wybudowanego

        • 2 0

        • Na srodmiescie to klopot

          Bo musialyby krzyzowac sie z tymi co sa tam teraz

          • 2 2

        • I co że jest wybudowany?

          Nie ma możliwości wjazdu na tory SKM z torów do NP.

          • 0 3

    • Letnica (3)

      Popieram pomysł SKM do Brzeźna odblokować pociągi kiedyś było super połączenie niezależne szybkie bezpieczne jestem za Rady Dzielnic forsować ten nie nowy pomysl

      • 8 1

      • Najpierw niech Gdańsk płaci za SKM tą, co już jest (1)

        Bogaty Gdańsk jedzie na gapę, a marszałek nie ma kasy na pociągi z Chojnic do Szczecinka czy Kościerzyny

        • 1 2

        • Spokojnie jest budowana Trasa Kaszubska która pomoże dostać się samochodem bez korzystania z pociągu.

          • 1 2

      • Właśnie--Rady Dzielnic-NP,Brzeźno i Letnica-do roboty.......

        • 1 0

    • nie nie, nie da sie, zapomnij

      urzednik zamknal i juz nie otworzy

      • 5 0

    • Wystarczy jak linia będzie kończyć na Dworcu Głównym, bo do Śródmieścia mało kto jeździ.

      • 0 2

    • I to całkowicie się z tobą zgadzam

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Zmienic przebieg 149/249 przez Letnice (5)

    Zmienicie przebieg 149/249 aby przebiegal przez Letnice. Alternatywnie dorobic przystanek blizej czerwonego wiaduktu!!!

    • 28 17

    • Linia, która jedzie godzinę (2)

      jeszcze niektórym mało.

      ludzie! To ma być komunikacja, a nie przejazdy rekreacyjne emerytów!

      Już teraz się zastanawiam, kto o zdrowych zmysłach korzysta z jadących 1,5h kursów Karwiny - Oliwa czy Wrzeszcz - Żukowo.

      • 9 1

      • (1)

        Bezdomni

        • 2 0

        • masz racje

          biorą flachę i do przodu

          • 2 0

    • ty wiesz że

      kierowca na tej lini co "kółko" ma 7 minut "przerwy" (której i tak nie ma poprzez korki), a ty chcesz jeszcze wydłużyć tą linie ? Wówczas autobusy będą jeździć co 90 minut.

      • 1 0

    • Przynajmiej przystanek przy wieży ciśnień.

      By się przydał.

      • 1 0

  • Przywrocic SKM k** mac (1)

    • 10 1

    • jakie autobusy ... z czym do ludzi

      • 3 0

  • Skm byłaby mało atrakcyjna (1)

    Gdyby puścili skm to by jeździła może raz na godzinę. Dlaczego? Bo jeden skład ma kilkaset miejsc i jakby miała tak jeździć co 15 minut w 3/4 pusta to nie byłoby rentowne nawet z dotacją. Póki co to jedyna opcja to nowa linia autobusowa, obsługiwana nawet autobusem 10m, ale za to z dobrą częstotliwością, co 10-15 min

    • 5 5

    • Wystarczy szynobus puscic

      Latem i tak byłoby obłożenie pelne

      • 4 1

  • Letnica- (5)

    Oj tam, przecież tak mamy od 45 roku ubiegłego wieku. Najpierw budujemy duże osiedla a potem okazuje się że nie ma dróg i komunikacji miejskiej. Czyli wszystko normalnie tak jak od zawsze. Za lat dwadzieścia będzie już lepiej ! warto poczekać.

    • 45 3

    • Można zrobić w drugą stronę.

      Zainteresowanym, jak to wychodzi, polecam Tor Motocyklowy Elbląg Północ, gdzie miały powstać mieszkania, a od lat jest 4km ślicznej drogi do nikąd.

      • 3 2

    • 20 plusów nie ma pojęcia o planowaniu w PRL (3)

      Najpierw były osiedla czy tramwaj na Przymorzu? Najpierw byly osiedla czy tramwaj na Żabiance?

      A z innych miast: polecam poczytać o metrze warszawskim i czasach kiedy powstało

      • 1 2

      • A czy u nas jest jakiś plan na metro?

        Gdańsk to nie Warszawa - Warszawa ma zupełnie inny układ w kształcie koła. Gdańsk jest długą kiszką.
        I o ile SKM jako tako daje radę na linii wschód-zachód, o tyle MEGA brakuje przejazdów północ-południe. Tu jest największy błąd. Jest zbyt mało przepustów pod i nad torami kolejowymi, które dzielą miasto na pół.

        • 4 0

      • (1)

        Najpierw był tramwaj do Jelitkowa z Oliwy,później powstawały osiedla na żabiance

        • 0 0

        • Ale najpierw powstało Przymorze, a potem tramwaj na Chłopskiej:-)

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane