• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić komunikację miejską w Letnicy? Propozycja zmiany przebiegu linii 158

Krzysztof Koprowski
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty. Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty.

Linia 158 miała stanowić szybkie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem przez tunel pod Martwą WisłąMapka. Oprócz podstawowej trasy wprowadzono jednak zajazdy pod biurowce, a już wkrótce autobusy będą zjeżdżać także pod nowe osiedla w Letnicy. Zdaniem urzędników będzie to oznaczało wydłużenie kursów tylko o trzy minuty.



W jaki sposób skomunikować autobusami nowe osiedla w Letnicy?

Linia autobusowa 158 od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą stanowi bezpośrednie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem z pominięciem ścisłego centrum miasta.

Od samego początku linią próbuje się jednak skomunikować znacznie większy obszar pozbawiony transportu publicznego.

Wybrane kursy są realizowane okrężną drogą tak, by dotrzeć pod biurowiec Amber Expo przy ul. ŻaglowejMapka. Ponadto w kierunku Wrzeszcza część autobusów zajeżdża pod biurowiec Koga przy ul. AndruszkiewiczaMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.

Autobusy na czerwonym wiadukcie wymuszą wahadłowy ruch



Teraz do tej listy wydłużającej trasę linii 158 dołączą nowe osiedla w Letnicy. W tej sprawie interpelację złożył kilka tygodni temu radny i przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Mieszkańcy Letnicy zabiegają o ulepszenie komunikacji autobusowej na terenie ich dzielnicy. Jednym z pomysłów jest zmiana przebiegu linii 158 poprzez jej przesunięcie [z Drogi ZielonejMapka - dop. red.] na ul. UczniowskąMapka. Ułatwiłoby to korzystanie z linii 158 liczniejszej grupie mieszkanek i mieszkańców dzielnicy Letnica. Wedle uzyskanych przeze mnie informacji w tym celu konieczne jest wprowadzenie na wiadukcie w ciągu ul. Uczniowskiej [tzw. czerwony wiaduktMapka - dop. red.] ruchu sterowanego sygnalizacją lub innego systemu, który umożliwiłby przejazd tamtędy autobusów - pisze w swojej interpelacji do prezydent Gdańska przewodniczący klubu KO.
Wspomniana sygnalizacja świetlna (lub inne rozwiązanie) na tzw. czerwonym wiadukcie i ruch wahadłowy jest niezbędna, aby mogły tam bezpiecznie minąć się dwa autobusy lub autobus z innym większym gabarytowo pojazdem.

Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy. Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy.

ZTM proponuje budowę tymczasowej drogi do osiedli



To rozwiązanie ostatecznie może nie wejść jednak w życie wobec innego pomysłu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Ze skierowania autobusów na tzw. czerwony wiadukt zrezygnowaliśmy ze względu na utrudnienia w ruchu związane z ruchem wahadłowym lub jednokierunkowym. Opracowaliśmy natomiast alternatywną propozycję budowy tymczasowej drogi pod tzw. czerwonym wiaduktem do czasu realizacji docelowego układu drogowego tzw. ul. Nowej MuzycznejMapka, aby móc uruchomić komunikację miejską dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zgodnie z tym pomysłem tymczasowa droga powstałaby na przedłużeniu dzisiejszego "ślepego" zakończenia ul. Pokoleń Lechii GdańskMapka i prowadziłaby aż do nowych osiedli w Letnicy. Dojazd w to miejsce będzie odbywał się przez węzeł HarfaMapka, na podobnej zasadzie jak zajazd pod Amber Expo, przy czym w przeciwnym kierunku.

Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów. Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów.

Jak jedną linią autobusową obsłużyć kilka lokalizacji



Czy jednak kolejne wydłużenie trasy nie spowoduje spadku atrakcyjności linii 158? Przypomnijmy, że zgodnie ze Strategią 2030 Plus przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym.

- Wydłużenie czasu przejazdu autobusu wyniosłoby do trzech minut. Proponowane rozwiązanie przejdzie teraz analizę formalno-prawną - zapowiada Zomkowski.
Obowiązujący rozkład jazdy linii 158 przewiduje przejazd z pętli StogiMapka do Wrzeszcz PKPMapka w czasie od 32 do 42 minut. Czas ten uzależniony jest od pory dnia oraz wariantu trasy.

Opinie (286) 6 zablokowanych

  • Nowa linia autobusowa

    Nowa linia autobusowa łącząca dworzec Wrzeszcz poprzez Letnicę , tunel do Sobieszewa, lub Świbna. Odciąży to latem linię 112 i połączy Letnicę z Wrzeszczem.

    • 2 2

  • Przywrócić SKM do Nowego Portu

    To rozwiąże problem mieszkańców Portu, Brzeźna, Letnicy i Dolnego Wrzeszcza

    • 4 0

  • Letnica (1)

    Trzeba Marynarki Polskiej połączyć linią tramwajową z Hallera obok stadionu przez most kratowy .Wpięcie lini tramwajowej można zrobic przed rondem od strony Nowego Portu.Podobne rozwiązanie jest w Katowicach obok Spodka

    • 3 4

    • Pomiedzy tymi ulicami nie ma zadnego mostu.

      • 3 0

  • (4)

    Nawalili te kurniki jako "apartamenty" jeden obok drugiego, niczym w tetrisie. Nie dość, że do okolicznej zabudowy kontrastuje to strasznie, to nie zadbali o zieleń i drogi dojazdowe;) Przyklad: Letnicka to droga z betonowych płyt. No i według sprawdzonej receptury, pretensje części stałych mieszkańców tej nowej zabudowy przerzuca się na miasto.

    • 33 5

    • Jakiej okolicznej zabudowy? Bo przeciez nie moze chodzic Ci o domy na dzialkach rekreacyjnych.

      • 1 1

    • Może nie warto się wypowiadać jak nie ma zielonego pojęcia? Droga ma zostać wyremontowana do końca 2023. Zobligowani zostali do tego wszyscy deweloperzy, czyli Robyg, Develia, Atal i JW po kawałku każdy.

      • 0 2

    • (1)

      Niech piszą do Robyga, że nie doczytali, że nie będzie dobrej komunikacji. Może zrobić im SKM, tak będzie, z pewnością.

      • 7 1

      • DW: Develia, Atal i już niedługo JWC

        • 1 1

  • Pkm (5)

    Dokładnie tak, były tory perony wszystko gotowe.. komu to przeszkadzało, idealnie rozwiązałoby problemy rozwijającej die Letnicy, Brzeźno, Nowego Portu

    • 11 0

    • (4)

      Pisz do Pisu. Ich PKP rozebrało resztki linii

      • 1 0

      • PiS chciał reaktywacji przystanków po modernizacji linii (3)

        Miasto jest na nie, jest o tym na konkurencyjnym portalu dot. transportu kolejowego, wystarczy poczytać źródła z wypowiedziami

        • 2 0

        • Miasto nie ma nic do gadania w zakresie infrastruktury kolejowej (2)

          Za rozbiórki dziękuj PKP. Od 2015 w rękach PiS

          • 0 2

          • miasto nie było zainteresowane tzw. prezydenckim programem przystankowym (1)

            tak wiem kiełbasa wyborcza, ale wstępnie przewidziano reaktywację Nowych Szkotów i Zaspy Towarowej, która teraz to bardziej powinna nazywać się Letnicą i tego właściwie dotyczy ten artykuł, miasto opiniowało program przystankowy do czego go namawiali pewni posłowie i radni, poczytaj wypowiedzi niejakiego aleksandrowicza, w ramach konsultacji miasto postulowano też zmianę lokalizacji peronu co miałoby ewentualnie uzasadnienie, choć ta Nowa Letnica to ciągnie się praktycznie od Uczniowskiej do mostu na Krasickiego, więc zmiana lokalizacji peronu też raczej dyskusyjna, ostatecznie jednak zdecydowano się że będą lansować komunikację tramwajową przez al. Płażyńskiego, czyli zapewne święty nigdy albo docelowo kolejne wycieczkowe linie tramwajowe jadące po półtorej godziny albo lepiej z punktu A do punktu B, biorąc pod uwagę kolizyjność, czas przejazdu, brak motorniczych - nie kalkuluje się, ale wiadomo one wiedzą lepiej

            • 1 0

            • Tramwaj spod stadionu do dworca glownego jedzie 10 -12 minut, a Pan by chcial na te sama trase kolejke za miliardy?

              • 0 2

  • tylko nie tak jak przy ECS

    ruszasz na zielonym przejazd 20m i stoisz na nastepnym czerwonym prawie 2 min , wchodzą 2 czy 3 samochody , , potem blokuje nastepne świtało , tacy miszczowie

    • 2 0

  • Szynobusy Skm, coś nispotykanego, jest linia, tory, przystanki i "nie opłaca się' (6)

    Kolejka do Nowego Portu, a nie jakieś tramwaje z prędkością 20 na godzinę planowane itp przedpotopowe pomysły

    • 10 0

    • Torów to już nie ma. (3)

      • 1 1

      • są tory do WOCu (2)

        • 1 0

        • No super, czyli sa, ale gdzie indziej. Masz po prostu zajefajny umysl.

          • 1 0

        • Są,dla pociągów towarowych.

          • 0 0

    • Dobrze gada (1)

      Polać mu

      • 3 0

      • ale co władze miasta mają do kolei? Przecież jak wprowadzą szynobusy to nie będzie posadek

        bo kto inny je pozajmuje

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    a ja mam inną propozycję (8)

    Linia 158 czyli objazdówka oraz linia 258 przyspieszona na prostej trasie. 158 przez cały dzień co 20 minut, a 258 raz na godzinę przez cały dzień. Trasa? Wrzeszcz PKP - Hynka - Jana Pawła - Czarny Dwór - Płażyńskiego - Stadion (zajazd kieszeniowy, skomunikowanie z linią 10) - Węzeł Ku Ujściu - Budzysza (zajazd skomunikowanie z 8 i 9) - Stogi Pasanil.
    158 czyli rozwinięcie 258, które częściej jeżdzi, ale zajeżdża w każdy kąt, czyli Andruszkiewicza-DCT, Nowa Letnica. Uważam że to dobre rozwiązanie, bo mamy możliwość dojazdu ekspresowego i mamy możliwość dojechania w każdy kąt. I tak powinno być wszędzie. Linie 1xx czyli linie wszędzie wjeżdżające, 2xx czyli linie przyspieszone z mniejszą ilością przystanków, więcej na żądanie, 5xx - linie wewnątrz dzielnicowe, na przykład 269 jest linią wewnętrzną która ma komunikować dzielnicę z ważnymi punktami wewnątrz dzielnicy i PKM. Niestety dużo roboty z komunikacją mamy. Powinniśmy wprowadzić podział na linie magistralne przyspieszone, linie podstawowe, linie wewnętrzne i sezonowe. Teraz mamy jeden wielki kocioł.

    Linia 658 mogłaby być przemianowana na 558 i jeździć na trasie Ku Ujściu - Stadion - Nowa Letnica - za jednym zamachem wozimy rowerzystów i zapewniamy skomunikowanie Nowej Letnicy z liniami 7 i 10.

    • 18 8

    • Jak na razie to ZTM odwraca Wisłę kijem (1)

      200, 207 - to były szybkie linie.

      Teraz dla poklasku Oruni zatrzymują się wszędzie. 189 pusty, pruszczoloty naj..ne, za to wlokące się i poopóźniane.

      • 1 1

      • Zlikwidowali 151 i 210 z Oruni, a 189 na pakowany ze Starogardzkiej

        Także nie kłam o pustym 189 i podziękuj idiocie który odciął Orunię.

        • 1 0

    • 658 do Sucharskiego

      658 do letnicy to dobry pomysł, ale przydałoby się przedłużenie do Sucharskiego, aby dalej można było przesiąść się na tramwaj w stronę Centrum/Stogów i odwrotnie - przy stadionie na tramwaj do NP. W komunikacji w Gdańsku jest dużo do poprawienia i raczej długo na tą poprawę będziemy czekać...

      • 1 0

    • Ja bym wydłużył owe 558 aż do Stogów.Dałoby to oprócz skomunikowania z tramwajami 7 i 10 na Marynarki Polskiej także skomunikowanie z 8 i 9 po stronie Stogów,a dodatkowo przy odpowiednio dużej częstotliwości ułatwiłoby podróże w relacji Nowy Port-Stogi/Westerplatte,bo obecne 658 to linia z nikąd do nikąd.

      • 2 4

    • (2)

      pomyśl o tym czy będzie tyle taboru...
      teraz brakuje długich wozów..
      i są kłopoty z podmianami na trasie.

      • 1 4

      • Jak nie ma taboru (1)

        to trzeba kupić. Pytanie tylko jakie byłoby obłożenie. Chociaż po namyśle, autobus 1/h to bez sensu.

        • 6 0

        • taaaa za co ? za czapke sliwek ?

          • 1 6

    • 258 puściłbym z SKM Przymorze

      a nie z Wrzeszcza.
      Kołobrzeska, Rzeczypospolitej, JP2 i dalej jak u Ciebie

      • 5 0

  • To w Letniewie jest jakaś komunikacja?
    Przecież tam nie ma czego poprawiać!

    • 1 0

  • (1)

    A może po prostu zamiast markować zbiorkom autobusami wreszcie miasto się ogarnie i pociągnie tramwaj albo SKM. Przecież wystarczy przeciągnąć kawałek trasy. Tylko w tym mieście z papieru zawsze się wsadza autobus, później dokłada mu się tysiąc przystanków żeby załatać braki a później linie się likwiduje bo nikt z niej nie chce korzystać bo za długo jedzie. Autobus stoi w korku tak samo jak samochód, absurd i wstyd.

    • 3 0

    • Wystarczy dofinansować reaktywację SKM do Brzeźna z podatków mieszkańców Nowej Letnicy.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane