• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?

Maciej Korolczuk
3 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla. Kierowcy dopytują drogowców o plany wykorzystania nasypów pod wiadukt nad ul. Łostowicką. Proponują też, by wydłużyć lewoskręt z Armii Krajowej w al. Havla.

W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.



Który wariant zmniejszyłby korki na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką?

Nasypy pod estakadę nad ul. Łostowicką powstały przy budowie odcinka Armii Krajowej między węzłem Groddecka a Łostowicką. Wiadukt miał powstać w II etapie budowy Armii Krajowej w latach 90., ale ze względu na znikomą wówczas gęstość zabudowy i zaludnienia południa Gdańska decyzję o jego budowie wstrzymano.

Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka HavlaŁostowickiej (zwłaszcza po południu).

M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.

  • Kierowcy chcieliby, by miasto wykorzystało rezerwę terenową pod przedłużenie lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla.
  • Popołudniowy korek na trasie W-Z między Sikorskiego a Łostowicką w kierunku obwodnicy.
  • Obecnie przed nasypami następuje zwężenie z trzech do dwóch pasów. Lewoskręt zaczyna się kilkadziesiąt metrów dalej, ale jest zbyt krótki.

Potrzebna analiza komunikacyjna



W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.

- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.

Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?

Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej. Budowa estakady w kierunku obwodnicy zdaniem kierowców mogłaby radykalnie skrócić popołudniowy korek na Armii Krajowej od Chełmu do Łostowickiej.

Jedna czy dwie estakady?



Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".

Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.

- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać. W nasypach ukryte są betonowe fundamenty pod podpory planowanych wiaduktów. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję i konieczność rozbiórki części nasypu, który - jak mówią urzędnicy - może się jeszcze przydać.

Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste



Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.

Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.

- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.

Masz pomysł na usprawnienie ruchu w dzielnicy, w której mieszkasz? A może borykasz się z problemami komunikacyjnymi i przyda ci się nasza pomoc? Napisz do nas! m.korolczuk@trojmiasto.pl

Opinie (435) ponad 10 zablokowanych

  • Po co komu jakieś wiadukty (2)

    Najważniejsze że na oświetlenie stadionu jest 9 mln.

    • 49 2

    • No, dobrozmieńcu, to co w zamian (1)

      1) Bulić dalej za prąd jak za zboże?
      2) Rozebrać stadion?

      a może
      3) wsadzić na stadionowe stołki PiSowców? A najlepiej
      4) oddać KK na spędy Rydzyka?

      • 1 7

      • Taaaak!!!! Tego chcemy! Tego pragniemy!

        ...Ojczyznę dojną
        racz zachować Panie!

        • 0 0

  • Tak jak w innych miastach... (3)

    Na takich dużych skrzyżowaniach (jak w Poznaniu czy Katowicach). Wiadukt bezkolizyjny. Ogromna ilość osób jedzie na tym skrzyżowaniu prosto.
    Budowa potrwa dwa/trzy lata będą korki, ale później będzie już spokojniej.
    Samochodow nie będzie mniej, a cały czas więcej. Zobaczcie ile osiedli się buduje na obrzeżach.
    Pozdrawiam "inżynier"

    • 25 10

    • Dwa trzy lata?! Co ty chcesz budować?

      Taką konstrukcję stawia się i oddaje do użytku max w pół roku,

      • 0 0

    • No więc własnie dlatego nie ma sensu niczego budować (1)

      Gdzie ty chcesz tych więcej pojazdów upchać w centrum?

      • 3 3

      • Jakto gdzie? Będzie darcie mordki o parkingi.

        • 0 1

  • od kilkudziesięciu lat istnieją plany i co lepsze pomyślano o nasypach by były tam wiadukty (7)

    a dzisiejsze władze zastanawiają się co tam powinno być ;//

    robiąc W-Z powinniście włodarze uwzględnić te wiadukty!

    • 179 14

    • ale po co? (2)

      te wiadukty nie są potrzebne mieszkańcom Gdańska.

      Czy mieszkańcy Gdańska mają płacić za inwestycje pomagające degradować śródmieście kolejnymi tysiącami samochodów?

      Dobry plan.

      • 3 11

      • (1)

        Gdańsk to nie tylko Główne Miasto. Szok, prawda?

        • 4 3

        • A Główne Miasto jest z gumy, aby mogło

          pomieścić auta nowych pól miliona mieszkańców o czym marzy niejeden tu forumowicz, pragnący też prawa wjazdu autem do centrum każdemu mieszkańcowi ?

          • 3 1

    • Co za pajac... (1)

      Należałoby zrobić analizę... To rób! Korki są od wczoraj? Korki są od dawna i taka analiza powinna być już gotowa w teczce a nie pieprzy farmazony dopiero gdy media zapytają. No a końcówka.... Estakada to nie takie proste, wydłużyć lewoskręt - nie da się bo estakada. Ej, człowieku, co ty z Gdyni jesteś? Nie da się i nie da się.

      • 13 3

      • Zgadzam się, ale... jak powiada klasyk.
        Kasa misiu, kasa. Z kasą w Gdańsku cieniutko.

        • 1 1

    • (1)

      dziw bierze że jeszcze tego wiaduktu nie ma + dłuższe lewo i prawoskręty w obie strony

      • 9 2

      • jeśli na wprost była by estakada

        to można by wydłużyć światła dla lewoskrętnych i w poprzek AK. Korki zmniejszyły by się we wszystkich kierunkach na tym skrzyżowaniu. Co nie oznacza że nie zakorkowało by sie gdzieś dalej...

        • 9 0

  • To nie kwestia znaków tylko buraków

    • 1 0

  • Problemem są nieprzemyślane inwestycje tylko (4)

    takie Dulkiewicze czy Adamowicze, które nie nadają się na swoje stanowiska a wy nadal ich wybieracie a później płacz samochodowe dzieci biednego południa. Dobra komunikacja w tamte rejony to powinien być priorytet, ale dla nich ważniejsze są biznesy z developerem i kasa w kopertach pod stołem. Obudźcie się pelikany bo łykacie oferty mieszkań w tamtej okolicy a później wylewacie swoje żale tutaj. Całe to kolesiostwo z um to stara ekipa, która o nowoczesnych rozwiązaniach nawet nie słyszała.

    • 11 2

    • Dałbym plusa (2)

      Żebyś nie był kryptoreklamą swoich pisdusiów mocodawców

      • 1 3

      • (1)

        Twoja Partia Obciachu tyle walków narobiła że nawet zmiana nazwy jej nie pomogła.

        • 2 2

        • Będziesz zaskoczony ile jeszcze szamba wybije z Nowogrodzkiej.

          Czy ktokolwiek to rozliczy po zawłaszczeniu sądów powszechnych przez PiS, tego nikt nie wie.

          • 1 0

    • Pewnie ty się nadajesz

      tylko jeszcze o tym nie wiesz.

      • 0 0

  • Wystarczy wąska estakada po jednym pasie w każdą stronę górą tak jak na "Słowackiego" przy galerii bałtyckiej. (2)

    I problem rozwiązany :)

    • 7 2

    • Nie, bo bedziesz sciskal dwa pasy ruchu w jeden. A to oznacza zwolnienia i kolizje. (1)

      Dlugofalowo myslac lepsze beda dwie estakady po dwa pasy, zeby kierowcy bez sciskania sie przelecieli nad tym skrzyzowaniem z normalna predkoscia.

      • 0 0

      • Nie ma potrzeby estakady w kierunku Centrum.

        Natomiast estakada dwupasmowa w kierunku Obwodnicy to konieczność!

        • 3 1

  • jeszcze inne rozwiazanie (2)

    proponuje 1 wiadukt coś ala aleja żołnierzy wyklętych nad grunwaldzka czyli pomiędzy nasypami ( i tak robią za funkcje estetyczna to zlikwidować) z 1 pasem ruchu w każda stronę . Dwa razy taniej i bezpieczniej bo 1 wiadukt w którąś stronę nie zmieni sygnalizacji na skrzyżowaniu oraz rozładuje oba korki rano i popołudniu

    • 5 4

    • Tylko dwupasmowy wiadukt w kierunku Obwodnicy.

      W kierunku Centrum jest zbędny.

      • 0 1

    • Nie ma sensu. To jest przelotowka.

      Dwa dwupasmowe wiadukty beda bezpieczniejsze i szybsze. Bez koniecznosci kompresji 2 pasow ruchu w 1 bedzie mozna utrzymac 70km/h.

      • 1 0

  • to proste (2)

    Należy w końcu wybudowac (dokończyc) wiadukt w ciągu armii krajowej nad łostowicką i z głowy

    • 8 3

    • to tylko przesunie korki ale ich nie zlikwiduje (1)

      • 0 3

      • w kierunku Obwodnicy nie będzie żadnych korków

        więc nie pisz bzdur

        • 1 0

  • Jazda PO Adamowiczu !!!

    • 2 1

  • Kogo obchodzi estakada jak są pilniejsze wydatki 10 mln na zarowki na stadionie!!!kapujecie juz polityke miassta roszczeniowe (1)

    • 3 2

    • Nie będą zasłużeni z układu po ćmoku oranżady w lożach pić wieśniaku

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane