- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (14 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (234 opinie)
- 3 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (47 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (32 opinie)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (125 opinii)
- 6 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (165 opinii)
Jak rozwiązać problem korków na al. Armii Krajowej?
W ostatnim czasie otrzymaliśmy od czytelników kilka pytań o ewentualną rozbudowę skrzyżowania Armii Krajowej z Łostowicką i al. Havla. Wróciły pytania o wykorzystanie dwóch nasypów pod budowę estakady, kierowcy sugerują też wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w kierunku Świętokrzyskiej. Sprawdziliśmy, co o tych pomysłach sądzą gdańscy drogowcy.
Estakada nie powstała do dziś, mimo że układ drogowy, skala rozbudowy południowych dzielnic i potrzeby komunikacyjne diametralnie się zmieniły. Można się o tym przekonać, obserwując to, co się dzieje na drogach, lub stojąc w codziennych korkach na Armii Krajowej (rano w kierunku centrum, po południu - w stronę obwodnicy) oraz na zakorkowanych każdego poranka Havla i Łostowickiej (zwłaszcza po południu).
M.in. z tych powodów wróciły pytania o zasadność budowy wiaduktów nad Łostowicką lub przynajmniej wydłużenia lewoskrętu z Armii Krajowej w al. Havla. Zapytaliśmy, co o tym pomyśle myślą urzędnicy.
Potrzebna analiza komunikacyjna
W rozmowie z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, słyszymy, że pomysł budowy wiaduktów nie jest zły, ale wymaga z jednej strony - przeprowadzenia analizy komunikacyjnej nie tylko dla samego skrzyżowania, ale całego obszaru z przyległymi ulicami, a z drugiej - znacznych środków finansowych.
- Taka analiza powstała choćby przy rozbudowie węzła Groddecka, gdy powstawała linia tramwajowa na Chełm. Wyszło z niej, że aby uniknąć korków, które mogłyby sięgać nawet kładki dla pieszych przy Odrzańskiej, należy w projekcie uwzględnić nie jeden, a dwa lewoskręty w 3 Maja. Dziś widzimy, że to była właściwa decyzja i korki na dolnym odcinku trasy W-Z są zdecydowanie mniejsze - podkreśla Kotłowski.
Jak szacuje dyrektor, budowa dwóch estakad - jednej w kierunku obwodnicy, a drugiej w stronę centrum - mogłaby kosztować ok. 40 mln zł. To znaczna kwota, której nie ma w budżecie i którą trudno sobie wyobrazić w najbliższych kilku latach.
Jak ewentualna budowa wiaduktów wpłynęłaby na korki i sytuację komunikacyjną w obrębie całego węzła?
Jedna czy dwie estakady?
Dyrektor GZDiZ przyznaje, że budowa estakady w kierunku obwodnicy z pewnością skróciłaby, o ile nie całkowicie rozładowała, popołudniowy korek od Chełmu w kierunku Łostowickiej. Nawet jeśli powstałaby w oszczędniejszym wariancie o przekroju jedno- a nie dwujezdniowej drogi (przykładem jest choćby estakada nad al. Grunwaldzką w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych). Budowa estakady sprawiłaby też, że więcej aut pojawiłoby się w pobliżu zjazdu na obwodnicę i wylotu w kierunku Żukowa, co w kontekście planowanej rozbudowy ul. Kartuskiej nie musiałoby oznaczać paraliżu krajowej "7".
Gdyby drogowcy chcieli zrobić użytek z obu nasypów, wówczas powstałaby także estakada w kierunku centrum Gdańska. To jednak wariant najmniej prawdopodobny. Z jednej strony ze względu na wysokie koszty, z drugiej na ewentualne znikome korzyści.
- To, co zyskalibyśmy na skrzyżowaniu z Havla i Łostowicką, musielibyśmy odstać na dole przed Okopową. Czas przejazdu nie uległby zmianie, a z pewnością wzrósłby dyskomfort kierowców - zauważa Kotłowski. - Po wybudowaniu dwóch estakad korki na Havla i Łostowickiej zmalałyby, ale tylko teoretycznie. Kierowcy szybciej dojechaliby bowiem do korków na dolnym odcinku Havla czy trasy W-Z. W tym przypadku atutem mogłoby być np. wytyczenie na jednym z dwóch pasów na Łostowickiej buspasa, którego dziś tam brakuje.
Wydłużenie lewoskrętu nie byłoby proste
Rozwiązaniem, które do czasu powstania wiaduktów - co podkreślmy raz jeszcze, może długo nie nastąpić - mogłoby skrócić korki na Armii Krajowej, jest wydłużenie lewoskrętu z trasy W-Z w al. Havla. Obecnie mieści się na nim zaledwie pięć-sześć aut, a "wylewający się" zator blokuje pas do jezdni na wprost w kierunku obwodnicy.
Jednak - jak słyszymy - to też może okazać się problematyczne.
- Nasypy to nie jest góra ziemi. Pod spodem są betonowe podpory i fundamenty pod planowane wiadukty. Wydłużenie lewoskrętu oznaczałoby ingerencję w jeden z nasypów i konieczność częściowej jego rozbiórki. A co będzie, jeśli za 5, 10 lat uznamy, że estakada jest jednak potrzebna? - zastanawia się dyrektor GZDiZ.
Zanim propozycje kierowców od futurystycznych planów przejdą w fazę realizacji, skrzyżowanie i tak czeka przebudowa. Jak informowaliśmy jesienią, w tym roku ma powstać projekt budowy drugiego lewoskrętu z al. Havla do trasy W-Z w kierunku obwodnicy. Same prace zaplanowano na 2021 r. Mają kosztować ok. 1 mln zł.
Opinie (435) ponad 10 zablokowanych
-
2020-02-03 07:12
Po co komu jakieś wiadukty (2)
Najważniejsze że na oświetlenie stadionu jest 9 mln.
- 49 2
-
2020-02-03 08:42
No, dobrozmieńcu, to co w zamian (1)
1) Bulić dalej za prąd jak za zboże?
2) Rozebrać stadion?
a może
3) wsadzić na stadionowe stołki PiSowców? A najlepiej
4) oddać KK na spędy Rydzyka?- 1 7
-
2020-02-03 16:08
Taaaak!!!! Tego chcemy! Tego pragniemy!
...Ojczyznę dojną
racz zachować Panie!- 0 0
-
2020-02-03 07:06
Tak jak w innych miastach... (3)
Na takich dużych skrzyżowaniach (jak w Poznaniu czy Katowicach). Wiadukt bezkolizyjny. Ogromna ilość osób jedzie na tym skrzyżowaniu prosto.
Budowa potrwa dwa/trzy lata będą korki, ale później będzie już spokojniej.
Samochodow nie będzie mniej, a cały czas więcej. Zobaczcie ile osiedli się buduje na obrzeżach.
Pozdrawiam "inżynier"- 25 10
-
2020-02-03 16:07
Dwa trzy lata?! Co ty chcesz budować?
Taką konstrukcję stawia się i oddaje do użytku max w pół roku,
- 0 0
-
2020-02-03 07:30
No więc własnie dlatego nie ma sensu niczego budować (1)
Gdzie ty chcesz tych więcej pojazdów upchać w centrum?
- 3 3
-
2020-02-03 07:34
Jakto gdzie? Będzie darcie mordki o parkingi.
- 0 1
-
2020-02-03 07:02
od kilkudziesięciu lat istnieją plany i co lepsze pomyślano o nasypach by były tam wiadukty (7)
a dzisiejsze władze zastanawiają się co tam powinno być ;//
robiąc W-Z powinniście włodarze uwzględnić te wiadukty!- 179 14
-
2020-02-03 10:39
ale po co? (2)
te wiadukty nie są potrzebne mieszkańcom Gdańska.
Czy mieszkańcy Gdańska mają płacić za inwestycje pomagające degradować śródmieście kolejnymi tysiącami samochodów?
Dobry plan.- 3 11
-
2020-02-03 12:01
(1)
Gdańsk to nie tylko Główne Miasto. Szok, prawda?
- 4 3
-
2020-02-03 16:05
A Główne Miasto jest z gumy, aby mogło
pomieścić auta nowych pól miliona mieszkańców o czym marzy niejeden tu forumowicz, pragnący też prawa wjazdu autem do centrum każdemu mieszkańcowi ?
- 3 1
-
2020-02-03 08:46
Co za pajac... (1)
Należałoby zrobić analizę... To rób! Korki są od wczoraj? Korki są od dawna i taka analiza powinna być już gotowa w teczce a nie pieprzy farmazony dopiero gdy media zapytają. No a końcówka.... Estakada to nie takie proste, wydłużyć lewoskręt - nie da się bo estakada. Ej, człowieku, co ty z Gdyni jesteś? Nie da się i nie da się.
- 13 3
-
2020-02-03 10:52
Zgadzam się, ale... jak powiada klasyk.
Kasa misiu, kasa. Z kasą w Gdańsku cieniutko.- 1 1
-
2020-02-03 07:33
(1)
dziw bierze że jeszcze tego wiaduktu nie ma + dłuższe lewo i prawoskręty w obie strony
- 9 2
-
2020-02-03 09:31
jeśli na wprost była by estakada
to można by wydłużyć światła dla lewoskrętnych i w poprzek AK. Korki zmniejszyły by się we wszystkich kierunkach na tym skrzyżowaniu. Co nie oznacza że nie zakorkowało by sie gdzieś dalej...
- 9 0
-
2020-02-03 15:59
To nie kwestia znaków tylko buraków
- 1 0
-
2020-02-03 09:33
Problemem są nieprzemyślane inwestycje tylko (4)
takie Dulkiewicze czy Adamowicze, które nie nadają się na swoje stanowiska a wy nadal ich wybieracie a później płacz samochodowe dzieci biednego południa. Dobra komunikacja w tamte rejony to powinien być priorytet, ale dla nich ważniejsze są biznesy z developerem i kasa w kopertach pod stołem. Obudźcie się pelikany bo łykacie oferty mieszkań w tamtej okolicy a później wylewacie swoje żale tutaj. Całe to kolesiostwo z um to stara ekipa, która o nowoczesnych rozwiązaniach nawet nie słyszała.
- 11 2
-
2020-02-03 10:18
Dałbym plusa (2)
Żebyś nie był kryptoreklamą swoich pisdusiów mocodawców
- 1 3
-
2020-02-03 15:30
(1)
Twoja Partia Obciachu tyle walków narobiła że nawet zmiana nazwy jej nie pomogła.
- 2 2
-
2020-02-03 15:55
Będziesz zaskoczony ile jeszcze szamba wybije z Nowogrodzkiej.
Czy ktokolwiek to rozliczy po zawłaszczeniu sądów powszechnych przez PiS, tego nikt nie wie.
- 1 0
-
2020-02-03 10:22
Pewnie ty się nadajesz
tylko jeszcze o tym nie wiesz.
- 0 0
-
2020-02-03 09:27
Wystarczy wąska estakada po jednym pasie w każdą stronę górą tak jak na "Słowackiego" przy galerii bałtyckiej. (2)
I problem rozwiązany :)
- 7 2
-
2020-02-03 09:40
Nie, bo bedziesz sciskal dwa pasy ruchu w jeden. A to oznacza zwolnienia i kolizje. (1)
Dlugofalowo myslac lepsze beda dwie estakady po dwa pasy, zeby kierowcy bez sciskania sie przelecieli nad tym skrzyzowaniem z normalna predkoscia.
- 0 0
-
2020-02-03 15:54
Nie ma potrzeby estakady w kierunku Centrum.
Natomiast estakada dwupasmowa w kierunku Obwodnicy to konieczność!
- 3 1
-
2020-02-03 08:59
jeszcze inne rozwiazanie (2)
proponuje 1 wiadukt coś ala aleja żołnierzy wyklętych nad grunwaldzka czyli pomiędzy nasypami ( i tak robią za funkcje estetyczna to zlikwidować) z 1 pasem ruchu w każda stronę . Dwa razy taniej i bezpieczniej bo 1 wiadukt w którąś stronę nie zmieni sygnalizacji na skrzyżowaniu oraz rozładuje oba korki rano i popołudniu
- 5 4
-
2020-02-03 15:51
Tylko dwupasmowy wiadukt w kierunku Obwodnicy.
W kierunku Centrum jest zbędny.
- 0 1
-
2020-02-03 09:36
Nie ma sensu. To jest przelotowka.
Dwa dwupasmowe wiadukty beda bezpieczniejsze i szybsze. Bez koniecznosci kompresji 2 pasow ruchu w 1 bedzie mozna utrzymac 70km/h.
- 1 0
-
2020-02-03 08:35
to proste (2)
Należy w końcu wybudowac (dokończyc) wiadukt w ciągu armii krajowej nad łostowicką i z głowy
- 8 3
-
2020-02-03 13:28
to tylko przesunie korki ale ich nie zlikwiduje (1)
- 0 3
-
2020-02-03 15:49
w kierunku Obwodnicy nie będzie żadnych korków
więc nie pisz bzdur
- 1 0
-
2020-02-03 15:05
Jazda PO Adamowiczu !!!
- 2 1
-
2020-02-03 14:31
Kogo obchodzi estakada jak są pilniejsze wydatki 10 mln na zarowki na stadionie!!!kapujecie juz polityke miassta roszczeniowe (1)
- 3 2
-
2020-02-03 14:49
Nie będą zasłużeni z układu po ćmoku oranżady w lożach pić wieśniaku
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.