• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zmieni się plac Inwalidów Wojennych w Oliwie? Miasto prezentuje koncepcję planu

Krzysztof Koprowski
15 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Wizualizacja możliwej formy zabudowy pl. Inwalidów Wojennych w oparciu o zapisy koncepcji planu zagospodarowania.
  • Wizualizacja możliwej formy zabudowy pl. Inwalidów Wojennych w oparciu o zapisy koncepcji planu zagospodarowania.
  • Wizualizacja możliwej formy zabudowy pl. Inwalidów Wojennych w oparciu o zapisy koncepcji planu zagospodarowania.

Atrakcyjna przestrzeń publiczna z nową zabudową usługowo-handlową, łącząca ul. Wita Stwosza z parkiem Oliwskim - taką wizję zmian dla placu Inwalidów WojennychMapka proponuje Biuro Rozwoju Gdańska. Na zmianach nie stracą kierowcy, bo zyskają parkingi w innych miejscach.



Czy należy zwiększyć liczbę miejsc postojowych wokół parku Oliwskiego?

Dyskusja nad zmianą zagospodarowania pl. Inwalidów Wojennych trwa od wielu lat. Pierwsze konsultacje społeczne i wewnętrzny konkurs Biura Rozwoju Gdańska przeprowadzono w 2015 r. Jednak dopiero w kwietniu 2021 r. Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzania nowego planu.

Wnioskodawcami rozpoczęcia prac nad planem byli lokalni działacze społeczni: radny miasta z klubu Wszystko dla Gdańska, fundator i pierwszy prezes Zarządu fundacji Wspólnota Gdańska, prowadzącej m.in. Oliwski Ratusz Kultury Andrzej Stelmasiewicz oraz przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa Tomasz Strug (Rada Dzielnicy przyjęła też stosowną własną uchwałę w tej sprawie).

Widok z lotu ptaka na możliwą formę zabudowy pl. Inwalidów Wojennych. Widok z lotu ptaka na możliwą formę zabudowy pl. Inwalidów Wojennych.

Rezygnacja z historycznego układu celem stworzenia placu



Teraz prace nad planem wchodzą w etap koncepcji, która została przedstawiona podczas ostatniego posiedzenia Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

- Rozmowy z pomorskim wojewódzkim konserwatorem zabytków rozpoczęliśmy już jesienią 2019 r. Mieliśmy kilka wariantów zagospodarowania tego terenu. Ostatecznie konserwator zgodził się na to, aby wysokość budynków skrajnych wokół placu nawiązywała do zabudowań przyległych ulic oraz pozwolił na ich podwyższenie w części środkowej placu. Konserwator zrezygnował też z ustaleń obowiązującego planu, akceptując pomysł otwarcia placu na park Oliwski - wyjaśniała podczas posiedzenia komisji RMG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Nowe plany zagospodarowania w Gdańsku, Sopocie, Gdyni



Oś widokowa na wejście do parku Oliwskiego, której nie może przesłonić żadna trwała zabudowa lub zieleń (z wyjątkiem istniejących dwóch drzew). Oś widokowa na wejście do parku Oliwskiego, której nie może przesłonić żadna trwała zabudowa lub zieleń (z wyjątkiem istniejących dwóch drzew).

Atrakcyjna przestrzeń publiczna przed wejściem do parku



Wspomniane otwarcie na park Oliwski to rozwiązanie ahistoryczne, gdyż przed wojną wzdłuż ul. Opata Rybińskiego istniała pełna zabudowa willowa, a połączenie z ul. Wita Stwosza odbywało się nieistniejącą już ulicą z torowiskiem tramwajowym.

Obowiązujący plan przewiduje uzupełnienie zabudowy wzdłuż ul. Opata Rybińskiego w nawiązaniu do historycznego układu przestrzennego oraz obustronną zabudowę placu, który w dużej mierze nadal pełniłby funkcję parkingu naziemnego.

Koncepcja nowego planu zakłada natomiast pełne otwarcie przestrzenne "na przestrzał" pomiędzy ul. Opata Rybińskiego a ul. Wita Stwosza, tworząc w zamyśle atrakcyjne "przedpole" parku Oliwskiego dla osób docierających w to miejsce tramwajem.

Przesuń aby
porównać

Oś widokowa z ul. Wita Stwosza na wejście do parku Oliwskiego



Podtrzymana zostaje obustronna zabudowa usługowa, do której w tym przypadku zaliczają się usługi: kultury, edukacji, gastronomii, administracji, działalności artystycznej lub/i rzemieślniczej, sportu, rekreacji, zdrowia, turystyki, biur do 1 tys. m kw. pow. użytkowej oraz handlu o powierzchni jednego lokalu do 250 m kw.

Plan nie dopuszcza budowy w tym miejscu osiedla mieszkaniowego, które pod względem funkcji nie mieści się w zapisach planu dotyczących usług.

Wzdłuż wschodniej strony placu przewiduje się zachowanie istniejących nasadzeń drzew, stanowiących kontynuację zadrzewionej ul. Wita Stwosza.

W centralnej części drzewa lub inne stałe elementy krajobrazu przesłaniające oś widokową w stronę parku Oliwskiego są bezwzględnie zakazane. Nie przewiduje się jednak wycinki okazałych dwóch daglezji.

Główne założenia koncepcji planu zagospodarowania. Główne założenia koncepcji planu zagospodarowania.

Radni: przykład dobrej, zrównoważonej mobilności...



- Ta koncepcja to przykład planu zrównoważonej mobilności w praktyce. Osobom docierającym do parku od strony drogi rowerowej czy przystanku tramwajowego oferujemy bardzo atrakcyjną strefę wejścia. To przykład, gdzie nie warto za wszelką cenę odtwarzać układu historycznego - ocenia radna KO Anna Golędzinowska.
- Byłoby świetnie, gdyby powstało również zgodnie z wizualizacją takie wyniesione przejście przez ul. Opata Rybińskiego - mówi Karol Ważny, radny KO. - Czekamy jednocześnie na prace dotyczące oliwskiego SUMP [Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - dop. red.], a do czasu jego wdrożenia będziemy dążyć do wprowadzenia płatnego parkowania na pl. Inwalidów Wojennych.
Czytaj też:

Darmowe parkingi w centrum Oliwy staną się płatne?



Porównanie rysunku obowiązującego planu z koncepcją nowego planu. Teren 024-85 to w starym planie przestrzeń parkingu naziemnego. Teren p w nowym planie to przestrzeń placu. Porównanie rysunku obowiązującego planu z koncepcją nowego planu. Teren 024-85 to w starym planie przestrzeń parkingu naziemnego. Teren p w nowym planie to przestrzeń placu.

...ale nie zapominajmy o budowie parkingów dla aut



Radni nie chcą jednak pozbawić kierowców całkowicie możliwości zaparkowania przy parku Oliwskim, a wręcz przeciwnie - zamierzają dążyć do zapewnienia komfortu kierowcom i realizacji parkingów zapisanych w obowiązujących planach zagospodarowania m.in. przy ul. Opackiej oraz Tatrzańskiej.

- Ludzie nowocześni mówią: "wyrzućmy samochody z miasta". Łatwo się mówi, gorzej się to robi i dlatego rozmawialiśmy z prezydentem Piotrem Grzelakiem [zastępcą prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju - dop. red.] o realizacji parkingów, które są zapisane w planach zagospodarowania - zapewnia Andrzej Stelmasiewicz, radny WdG. - Nie chcemy być radykałami czy fundamentalistami i powiedzieć kierowcom, aby przesiedli się na rowery lub na inne środki transportu, bo to nie zawsze jest możliwe. Dlatego chcemy stworzyć alternatywę. Parking w tym miejscu [na pl. Inwalidów Wojennych - dop. red.] nie ma jednak sensu.
- Czekamy na deklarację ze strony miasta, który z tych parkingów zostanie zrealizowany jako rekompensata za likwidacje parkingu na pl. Inwalidów Wojennych - dodaje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Oliwa. - Odnośnie do samej koncepcji zastanawiam się, czy nie należy zmniejszyć udziału przestrzeni wybetonowanej. Obawiam się, że w tej formie będzie to wpisanie się w tendencję betonowania miast.
Czytaj też:

Biurowce w Oliwie. Radni poparli wnioski o nowe parkingi



  • Obecny wygląd pl. Inwalidów Wojennych w Oliwie.
  • Obecny wygląd pl. Inwalidów Wojennych w Oliwie.
  • Obecny wygląd pl. Inwalidów Wojennych w Oliwie.
  • Obecny wygląd pl. Inwalidów Wojennych w Oliwie.

Na gotowy projekt planu trzeba jeszcze poczekać



Plan zagospodarowania musi zyskać jeszcze pełne uzgodnienie ze wszystkimi instytucjami. Jego wyłożenie do publicznego wglądu, ustawowe konsultacje społeczne, a następnie ewentualne poddanie pod głosowanie na sesji Rady Miasta Gdańska to perspektywa co najmniej kilku miesięcy.

Dopiero w kolejnym etapie możliwa jest realizacja zabudowy, np. po sprzedaży gruntów deweloperom, lub zastosowanie innej formuły inwestycyjnej.

Miejsca

Opinie (236) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    Super, miło widzieć, że moje miasto się rozwija :)

    • 19 55

    • nowym "gdańszczanom" to może imponować (1)

      • 12 7

      • Nie miasto się rozwija tylko deweloperzy liczą na kaskę!

        • 11 4

    • Wciskają nowe budynki gdzie się tylko da (1)

      • 5 1

      • to fajnie ze te nowe budynki nie potrzebują dojazdu i miejsc postojowych

        • 4 3

    • Kilkupiętrowe bunkry pośrodku dwukondygnacyjnej zabytkowej zabudowy to nie rozwój

      tylko rozbój.

      • 10 1

  • Władze miasta zrobią wszystko żeby tylko wpuścić deweloperkę (9)

    Beton , wszędzie beton.

    • 134 24

    • tak, jakby teraz to było mchem porośnięte

      • 12 6

    • teraz jest sam beton bo jest parking (5)

      jak będą budynku to tylko wypięknieje, ułatwi się dojście od strony ulicy wita stwosza i powstaną fajne restauracje. Dzisiaj masz zniszczony szary i obskurny parking z plyt betonowych.

      • 7 18

      • Jak beton jest darmowym klepichem do parkowania to jest ok. Jak beton jest elementem budynku to nie jest ok. Jeszcze nie zauważyłeś?

        • 7 6

      • co kaleko umysłowo wypieknieje zalanie wszystko betonem to według ciebie piekno?

        • 8 3

      • Na Kaprów też masz fajne lokale

        • 2 1

      • Skąd wiesz, że powstaną? Kto ci tak powiedział?

        • 3 1

      • A czym jest teraz to dojście utrudnione?

        • 2 0

    • Budyniowych lodów ciąg dalszy

      • 4 0

    • Betoniada

      Gdanskie nowobudowane budynki przypominaja Kabaty. Nawciskane bez ladu i skladu..w proponowanej koncepcji bedzie brak przestrzeni oddechu... w Sopocie strasznie zmasakrowano i zobrzydzono tymi tzw budynkami uslugowymi plac przy molo teraz tutaj. A czym trzeba handlowac w Oliwie akurat w tym miejscu? Trzeba obnizac czynsze malym sklepikom ktore bankrutuja w Starej Oliwie a nie wciskac kolejne budynki. Jestem na NIE

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Wreszcie zrobią porządek (27)

    Miejsce to przestanie straszyć i przede wszystkim znikną samochody.

    • 150 244

    • a pojawią się budy i beton (5)

      • 50 27

      • taa, to na wizualizacji to budy (4)

        nie tak piekne, jak sliczny betonowy parking i masa mysli niemieckiej z lat 90 XX wieku

        • 22 22

        • nawet nie rozumiesz robaczku o co sie toczy gra ... (3)

          • 17 9

          • (2)

            To go oświeć, zamiast rzucać ogólnikami.

            • 14 7

            • Po co? I tak nie zrozumie. Nie widzisz tego?

              • 6 17

            • mądrej głowie dość dwie słowie

              • 8 3

    • Samochody to najgorsze zło. Zaraz po tym są motory, sklepy, budynki i ludzie. (2)

      Powinni być tylko rowerzyści.

      • 14 24

      • Ale tylko ci w jajogniotowych pantalonach.

        • 13 3

      • Przeczytaj co napisałeś i się zastanów nad tym.

        • 0 2

    • Lewactwo to stan umysłu (1)

      • 16 18

      • Dlaczego cytujesz Putina i Hitlera?

        • 9 2

    • Gdzie parking przy Tatrzańskiej, chyba to klepisko od str Czyżewskiego, no to przydaloby się ogarnąć bo wstyd

      • 6 2

    • tak umiera miasto

      • 10 12

    • Pozdrawiamy zapracowanych urzędników magistrackich. (1)

      Czy wyróżnienie tej opinii poszło z budżetu miasta?

      • 10 3

      • nie

        wyróżnienie zostało wprowadzone po merytorycznej analizie opinii

        • 4 5

    • (7)

      no i jak mam przyjechać do parku z innej części trójmiasta niż oliwa? :D np z Oksywia? Nawet mogę zapłacić za parking, ale go po prostu fizycznie nie będzie. tam jest potrzebny remont nawierzchni i ogarnięcie tego parkingu (albo powiększenie) a nie likwidacja. banda i**otów

      • 12 8

      • SKMką (5)

        Ja kumam, że z innych części Polski często jedzie się samochodem, ale z Gdyni?

        • 12 3

        • (4)

          sorry mam jechać 2h śmierdzącą komunikacją która jeździ według własnego widzimisie a mogę też pojechać jak cywilizowany czlowiek swoim wygodnym autem zrobić to samo w 20 minut (w akompaniamencie muzyki jaką sam sobie wybieram :D i ustawioną klimatyzacją na temperaturę która mi odpowiada) to pojadę autem. Jak nie tam to gdzie indziej. Szkoda mi życia na jeżdżenie zbiornikiem

          • 2 9

          • (2)

            Wspaniała historia, ale dlaczego mamy wszyscy się składać na parking, bo ty jesteś wygodny?

            • 9 2

            • A dlaczego wszyscy mamy składać się na ścieżki rowerowe, skoro nie wszyscy jeżdżą rowerami? (1)

              • 2 1

              • Wszystko sobie, tylko ja ja ja

                A dlaczego mam płacić na szkoły i przedszkola, skoro nie mam dzieci? A czemu mam płacić na drogi, skoro nie jeżdżę autem? Albo na służbę zdrowia, skoro nie chodzę do lekarza? Najlepiej siedź w domu i nie wychodź, imbecible

                • 0 0

          • jadąc samochodem zasmradzasz miasto.

            • 0 0

      • Drogi Człowieku

        SKM, pociągiem lub tramwajem możesz przyjechać. Nawet z Krakowa pociągiem da się podjechać 500 m pod Park Oliwski.

        • 0 0

    • pojawią się dalej a nowe budynki wygenerują kolejne samochody

      • 4 1

    • znam to miejsce od dzieciństwa - nigdy się go nie bałem

      • 7 0

    • Wspaniale, dość kierofczyków

      Niech żyje deweloper

      • 0 3

    • Jak znikną

      Skoro wyraźnie jest napisane że nie znikną (parking ma być). Jedyne co zniknie to pewnie drzewa, bo żadne nie wytrzyma takiej budowy.

      • 0 0

  • Zablokowac ten kicz

    Jak dobrze, ze park wpisano ostatnio do zabytkow.

    • 84 11

  • Wielka tajemnica odkryta (7)

    Chodziło o wpuszczenie dewelopera na ten teren, nic więcej.

    • 142 14

    • (6)

      Bezdomny, a Ty znasz to zapuszczone miejsce, że się wypowiadasz ?

      • 6 30

      • Wczoraj widziałem się z twoją matką. (2)

        • 7 7

        • (1)

          Słabe!

          • 4 4

          • Tak jak nazywanie kogoś bezdomnym.

            • 5 0

      • (2)

        Ja znam i zgadzam się z opinią powyżej. Czy dbanie o konkretne miejsce musi równać się wpuszczeniu tam patodeweloperów?

        • 21 4

        • W gdańsku Górski i Robyg ustalają plan pod siebie

          Budyń im to zapewnił i trwa to dalej

          • 20 2

        • A ty gdzie mieszkasz?

          • 0 6

  • czekam aż ci co rządzą Gdańśkiem wpuszczą deweloperów do Parku Oliwskiego (3)

    • 78 12

    • przecież juz są

      • 25 2

    • to się nie doczekasz

      park oliwski to teren zielony i zabytek a nie obskurny parking

      • 5 15

    • Doraco

      • 10 0

  • (1)

    I tak pisowski hamulcowy, czyli "konserwator" woj. Strzok nie wyrazi zgody! Trzeba poczekać 2 lata jak pójdzie na bezrobocie i przyjdzie normalny człowiek na to stanowisko.

    • 14 51

    • Za 2 lata to może ci co z nim walczą usłyszą zarzuty korupcyjne

      Sławek Zegarek będzie miał kompanów

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo ładne (2)

    dobrze połaczy wyjście z parku z Wita Stwosza. Robić!

    • 9 16

    • bez pomysłu - typowe

      • 1 0

    • A teraz to przez płot musisz skakać?

      • 0 0

  • betonoza (1)

    republika deweloperów

    • 83 10

    • Pozdrawiam kolegę mieszkającego pod namiotem!

      • 2 8

  • Opinia wyróżniona

    super - w końcu (17)

    ten niby parking to było calkowite nieporozumienie w tym miejscu. Niech stworzą piękne miejsce do dojścia do Wita Stwosza z restauracjami i drzewami.

    • 132 94

    • Z którego nikt nie będzie korzystał... (9)

      Zapytajcie się przedsiębiorców z okolicy, czy po likwidacji parkingu ktoś będzie zostawiał pieniądze w ich biznesach. Ci, którzy płacą, chcą dojeżdżać samochodami - ci którzy dojadą tramwajem, nie mają pieniędzy by płacić. No i w końcu, trzy razy się zastanowią czy warto płacić za bilety na tramwaj by przejść po banalnym deptaku. Można połączyć te dwa stanowiska, wystarczy pod deptakiem wybudować wielopoziomowy parking podziemny z rozsądną opłatą. Ale trzeba przestać kierować się chorą ideologią i zacząć myśleć racjonalnie. A tego nie można się spodziewać po obecnych władzach Miasta.

      • 31 25

      • ciekawa teoria, zapewne z instytutu badan z Dee (1)

        jak wiemy, na Monciaku i Długiej jest calkowita bieda, bez samochodow tylko sami biedacy tam uczeszczaja, nie to co elyta w centrum handlowym matarnia itepe

        • 22 9

        • Przecież tam (w rejonie Monciaka i Długiej) są parkingi. Drogie co prawda, ale są.

          • 0 0

      • (1)

        Zobacz sobie jak się zmieniła Stągiewna po wywaleniu aut, żaden przedsiębiorca nie narzeka :)

        • 14 4

        • ok ale tam kabzę nabijają turyści

          • 2 3

      • xD no tak biedota jeździ tramwajem, a bogacze autami. Wyjdź z lat 60

        • 13 1

      • (2)

        "wystarczy pod deptakiem wybudować wielopoziomowy parking podziemny z rozsądną opłatą" to dawaj wybuduj, powodzenia spięcia biznes planu na wielopoziomowy parking podziemny z rozsądną opłatą

        • 7 5

        • takich rzeczy to pani D nie potrafi "załatwić" - parking w Oliwie to nie jest "dobry geszeft"

          • 1 4

        • Ale tu właśnie chodzi o to,

          że się nie opłaca, więc oczekujemy od miasta, że taki parking podziemny zalatwi, nawet ze stratą, równocześnie zmniejszając ilość miejsc parkingowych naziemnych. Kształtowanie miasta w sposób zrównoważony (czyli nie macie rowery i komunikację i radźcie sobie sami tylko właśnie budując parkingi- płatne, ale schowane pod ziemia z bezwzględnym zakazem postoju w innych miejscach) kosztuje i to spora kasę.

          • 0 0

      • ExDanziger - o to, to 100% racji

        wyjąłeś mi pan to z ust

        • 0 6

    • Wazeliniarze urzedu miasta maja takie zadanie pisac posty ze kazdy przykład niszczenia miasta jest super

      • 9 7

    • ha, ha dobre ....

      nie odróżniasz wizualizacji od rzeczywistości

      • 2 1

    • A gdzie mają parkować odwiedzający Park Oliwski i Muzeum Narodowe? (4)

      Czy może też już są plany, aby tam dewelopera wpuścić?

      • 18 13

      • (2)

        mają przestać je odwiedzać i poszukać atrakcji gdzie indziej. Potem zamkną park z uwagi na brak zwiedzających.. :D

        • 10 6

        • I postawimy biurowce, albo nowe "apartamenta"! A co! (1)

          • 7 3

          • np. w Palmiarni . Palmy już nie ma , więc można tam zrobić jakiś wypasiony apartament

            • 6 3

      • nie tylko plany , geszeft pewnie już "przyklepany"

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane