• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • chyba nie mają już co robić. Rezygnacja z bezpiecznego przejścia/przejazdu na rzecz potrąceń, stłuczek, korków i mniej ekonomicznej jazdy!!! lepiej zamontujcie windy w przejściach, kamery, odmalujcie ściany

    • 4 0

  • No dobra...

    To teraz jeszcze rozwalić estakadę i zrobić w jej miejsce rondo! Bo też taki idiotyczny pomysł zrodził się kiedyś w czyichś czerepach.

    • 4 0

  • Teraz zwężenie a co za np. 20 lat ? Jakie będzie natężenie ruchu ? Może trochę więcej wyobrażni !

    • 5 1

  • kilkaset metrów dalej, na Okopowej budują tunel, na Podwalu chcą zasypać (3)

    o co tu chodzi ???

    • 5 3

    • nie buduja, on tam wczesniej tez byl (2)

      ale fakt, tunele powinny byc dla aut nie dla pieszych

      • 2 2

      • to może przeczytaj tekst (autor ten sam) z 17 lutego.....

        Rusza budowa przejścia pod Okopową. Piesi w potrzasku

        17 lutego 2016, godz. 06:00 (111 opinii) autor: Krzysztof Koprowski

        • 2 0

      • na Okopowej był tunel dla pieszych ?

        coś ci się pomyliło on jest w trakcie budowy

        • 1 1

  • hahaha

    faktycznie te dwa ślady na śniegu świadczą o tym, że ludzie nie korzystają z przejść podziemnych buhaha

    • 9 2

  • Dość głupi pomysł. (1)

    Czyżby w Gdańsku nie było pilniejszych potrzeb. Wygląda na to, że na Podwale znowu wrócą korki.

    • 9 4

    • bredzisz

      • 1 2

  • Litości (3)

    Na Okopowej budują przejście podziemne a na Podwalu likwidują. Fanaberie za prawie 400 baniek ...

    • 67 4

    • e tam

      za rok można będzie zrobić kolejną akcję likwidacji tunelu...

      • 1 0

    • tam też przejście powinno być nad. Pod nalezało puścić ruch samochodowy (1)

      nikt nie pomyślał, albo co bardziej prawdopodobne celowe zagranie

      • 0 5

      • Tam przejście już było

        i jest budowany tunel. Zapraszam do centrum.

        • 4 1

  • ZUS nie wyrabia , zlikwidują podziemne przejścia i nie trzeba będzie wypłacać emerytur emerytom którzy nie zdążą przed pędzącym samochodem.

    • 4 0

  • Hmmm

    Super pomysł jeszcze tylko zakaz dla samochodów powyżej 3,5 t bo od kąd jest tunel to ruch wzrósł dramatycznie z przymoża jedzie się do centrum 10 min połowę krócej . Fakt ta arteria w centrum miasta mogła by być ulicą jak np toruńska na której kiedyś korki były od okopowej do łąkowej i czasami na szopy sięgał . Tyle że w tym przypadku po zrobieniu miejsc parkingowych i przejść dla pieszych w szczycie sezonu tzn podczas jarmarku
    dominikańskiego korki będą znowu do rafinerii . Bo większość turystów z mazur i Warszawy przyjedzie wyremontowaną i darmową trasą s7 niżeli jak próbują wmówić nam włodarze autostradą . Tak że moim zdaniem ten pomysł ma poważne wady , przez co śmię twierdzić że to może być tylko poto by ktoś mógł zarobić . Nie miej jednak nasz prezydent zdązył nas już przyzwyczaić że robi co tylko chce i trzeba się pogodzić z jego pomysłami nawet tymi nie trafionymi .

    • 1 1

  • To jest horrendum, idiotyzm!!! Tworzenie przejść naziemnych w miejscach gdzie są tunele jest kretyństwem. Jeśli do tego dodamy likwidacje trzeciego pasa ruchu i oddanie go rowerzystom, to mamy w centrum miasta korek totalny, a wraz z nim poczwórnie więcej spalin!!! Panowie Włodarze czy wam PO przegranych wyborach rozum odebrało!!!!!!!!

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane