- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (209 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (205 opinii)
- 3 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (30 opinii)
- 4 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (79 opinii)
- 5 Wałęsa apeluje, Bodnar wraca do spraw (162 opinie)
- 6 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (88 opinii)
Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?
Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy .
Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.
- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną i Łąkową oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego , Wyspy Spichrzów i Dolnego Miasta .
Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.
Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową .
Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście z ul. Długą i Długim Targiem .
Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk
Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników . Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania .
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną , przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.
Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa . Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.
Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej i przy Bramie Żuławskiej . Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?
Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.
Miejsca
Opinie (285) 6 zablokowanych
-
2016-05-16 17:53
Mieszkaniec
- 1 0
-
2016-05-16 17:25
Zupełnie nietrafioy pomysł szkodliwy dla miasta Ludzie opanujcie się
Po co miasto robi takie rzeczy samochodów w śródmieściu Gdańska nigdy nie ubędzie trzeba pozostawić trzy Pasy i przejścia podziemne jest to bezpieczniejsze dla pieszych i dla kierowców. władze Gdańska nadawały by się np. do Żukowa o tam wszystkie jednie są z przejściami dla pieszych za chwile powstanie ogromne centrum handlowe i dalej będą korki Pilnie należy wymienić ludzi od zarządaznia miastem i drogami
- 6 1
-
2016-05-16 09:21
Wszystkim sceptykom... (3)
...do których sam się zaliczałem: jakoś nikomu nie przeszkadza, że przybywa systematycznie przejść i świateł na Grunwaldzkiej. Do tego stopnia, że są co kilkaset metrów. Ale spowolnienie ruchu jest prawie niezauważalne, bowiem jak jest "zielona fala", to te dodatkowe światła są nieodczuwalne. A jak się trzeba dodatkowo zatrzymać? Żadna tragedia. I podobnie będzie na Podwalu: jeśli trafimy na zieloną falę - nie zauważymy zmiany. Konieczność zatrzymania się - dodatkowo 2-3 razy to nie dramat. Ale w zamian otrzymamy możliwość krótszego - i o ileż szybszego! - wyjazdu z Głównego Miasta w kierunku Przedmieścia, Łąkowej czy wjazdu na Wyspę Spichrzów, Ogarną, bez konieczności objazdu przez Okopową. Odpada więc gadanie, że te rozwiązania nie są dla kierowców. Są, ale dla poruszających się w obrębie centrum, a nie "tranzytowców" jeżdżących z zachodu na wschód, lub mających jakieś sprawy na Stogach lub Przeróbce.
- 9 21
-
2016-05-16 09:31
(2)
To trzeba jeszcze zwęzić Grunwaldzka bo przecierz rozcina Wrzeszcz i Oliwę na pół
- 5 6
-
2016-05-16 17:04
to nie jest wykluczone
- 0 0
-
2016-05-16 10:02
A widziales tam tunele?
- 4 0
-
2016-05-16 13:56
litości!! (1)
Wymysł chorego umysłu. Zamiast ułatwień, to utrudnienia dla wszystkich. Gdzie tu bezpieczeństwo? Wszędzie buduje się przejścia podziemne lub kładki, ale u nas nie - pieszych na ulicę - rowerzyści na przejścia - dla samochodów proponuję jeszcze progi zwalniające. Jak w potrzebnych miejscach ma być przejście albo światła, to nie - bo za blisko jedne od dugiego, a tutaj można? Jak już się zrobi luźniej na ulicy, to trzeba zagęścić? Kiedy ci nasi drogowcy rozumu nabiorą? Nie ma w co Gdańsku pieniędzy pakować? Mogę podać numer konta, niech mi "moją" część kasy dadzą. Na pewno zrobię z tego lepszy użytek.
- 10 4
-
2016-05-16 17:00
dlaczego piszesz "utrudnienia dla wszystkich"?
dla pieszych będą ułatwienia.
Dla rowerzystów także.
Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.- 0 1
-
2016-05-16 16:46
Mumin musi na siłę coś zmieniać żeby tylko nie oderwali go od koryta!
Efekt będzie ciekawy: dwie osoby przechodzą, a 10 samochodów stoi!
Więcej potrąceń. No i powrót kitu na Podwalu.- 5 3
-
2016-05-16 10:27
Warto zdawać sobie sprawę z 1 faktu (9)
Każde zatrzymanie samochodu i ruszenie równoważne jest przejechaniu 1 km.
W skali roku są to gigantyczne pieniądze. Są to zbędne koszty i zanieczyszczenia powietrza.
Bez problemu mogę wskazać sygnalizatory w Gdańsku, które są zbędne i często stoją w bardzo bliskiej odległości od siebie.
Miasto sili się na inteligentne systemy sterowania ale więcej dobrego zrobiłby jeden inteligentny specjalista od ruchu, któremu pozwolono by przeorganizować przejścia i skrzyżowania.- 21 6
-
2016-05-16 10:30
(7)
przestań jeździć samochodem to przestaniesz ponosić te gigantyczne koszta
- 5 7
-
2016-05-16 11:08
(5)
Informacja o kosztach była ostatnio podana w TV stąd mam wiedzę.
Nie jeżdżę samochodem, jeżdżę rowerem ale tak samo jak kierowcy samochodów dostrzegam absurdy drogowe.
Czy w takim przypadku masz dla mnie kolejną cenną radę ?
Mam przestać jeździć rowerem ?- 6 3
-
2016-05-16 13:35
(4)
pisałeś o gigantycznych kosztach przy zatrzymywaniu i ruszaniu samochodem więc nie pal teraz głupa z rowerem. a absurdem jest drogowym jest całkowite uprzywilejowanie jednego rodzaju transportu kosztem innych. praktycznie wszyscy to już dawno zrozumieli tylko nie polscy janusze znawcy wszystkiego
- 2 1
-
2016-05-16 14:13
(3)
Pisałem o kosztach bo tą informację podali ostatnio w Sondzie (taki program na TVP1) i jest bardzo ciekawa, a nikt o tym nie mówi.
Trudno przyznać się do błędu ale łatwo obrażać innych :-)
Nie wszyscy mają samochody :-)
Rowerzyści też nie są zwolennikami zatrzymywania na światłach nawet bardziej niż kierowcy samochodów co łatwo stwierdzić naocznie.
Mało tego przy hamowaniu do atmosfery trafiają starte cząstki opon a dzięki temu jakaś ilość ludzi zyska alergie. Prawda że miło- 1 1
-
2016-05-16 14:29
Czy (2)
Mniej samochodów nie rozwiąże problemu korków i zanieczyszczeń?
- 2 0
-
2016-05-16 15:12
Z pewnością (1)
Napisz do producentów i sprzedawców żeby mniej produkowali i sprzedawali.
- 1 1
-
2016-05-16 16:12
produkują i sprzedają tyle ile ludzie chcą kupować. a ludzie chcą kupować bo to jest uprzywilejowany środek transportu. czego tu nie rozumiesz?
- 1 1
-
2016-05-16 14:37
Kolejny debil bez samochodu
- 2 2
-
2016-05-16 11:06
Ja ostatnio słyszałem że piesi i rowerzyści są winni za smog itd itp..
argumentowane było to tak, że przez pieszych i rowerzystów kierowca musi zwalniać i przyśpieszać co generuje więcej spalin.
Pokrętna logika...- 5 2
-
2016-05-16 11:34
(2)
W końcu ktoś pomyślał o skrzyżowaniu na Elbląskiej! Żeby dojść z rejonu Głębokiej do Lidla albo na przystanek trzeba było iść strasznie naokoło
- 8 6
-
2016-05-16 14:49
(1)
lidl to sama chemia nie chodź tam i trochę wysiłku ci się przyda..
- 0 1
-
2016-05-16 16:10
Uważaj bo na rynku dostaniesz żarcie bez chemii
Hahaha. Typowy Janusz
- 0 0
-
2016-05-16 15:34
Czyli wracamy do korków na Podwalu. Brawo urzędnicy. Po otwarciu tunelu wreszcie dało się dojechać do pracy bez komplikacji to teraz będziemy stali co kawałek na światłach bo zielonej fali w Gdańsku nie ma się co spodziewać.
- 8 2
-
2016-05-16 15:11
brud i syf w tunelach podziemnych to gdańska specjalność
tunele podziemne w Gdańsku są brudne i śmierdzące, dlaczego miasto nie dba o te miejsca.Każdy tunel tak samo wygląda a ten na Żabim Kruku to szczyt syfu.Czyżby brakowało wody i węża.Budyń pochodż ty ze swoją świtą po mieście to zobaczysz jaki syf mieszkańcy i turyści muszą codziennie oglądać.
- 3 1
-
2016-05-16 11:31
preferuje przejscie podziemne (2)
Jest poprostu bezpieczne. Nie ma możliwości potrącenia pieszego.
- 9 4
-
2016-05-16 12:15
kierowcy zawsze preferują podziemne (1)
piesi mają inne zdanie
- 1 5
-
2016-05-16 14:48
Jestem pieszym, chodzę tam, wolę tunele i nie wypowiadaj się na temat mojego zdania.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.