• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest pomysł na ulepszenie trasy "rowerowego" autobusu, ale ZTM go nie zrealizuje

Ewelina Oleksy
17 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ruszyła "rowerowa" linia autobusowa 612
Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta. Autobus odjeżdża z przystanku przy stadionie i jedzie tunelem pod Martwą Wisłą na drugą stronę miasta.

W ostatni weekend na trasę przez tunel pod Martwą WisłąMapka powrócił sezonowy autobus linii 658. To ukłon głównie w stronę rowerzystów, ale nasz czytelnik ma ciekawy pomysł, jak sprawić, by także pozostali pasażerowie mieli po co z niego korzystać. ZTM nie widzi jednak możliwości wprowadzenia propozycji w życie.



Czy autobus linii 658 powinien mieć wydłużoną trasę?

Linia autobusowa 658 przez tunel pod Martwą Wisłą kursuje od ostatniej soboty. Łączy ona przystanek przy stadionieMapka w Letnicy z przystankiem przy ul. Ku UjściuMapka po drugiej stronie miasta. Autobus, który ją obsługuje, ma specjalne wieszaki i może przewieźć osiem rowerów jednorazowo, dzięki czemu rowerzyści sprawnie mogą przedostać się na Westerplatte czy Stogi i tam kontynuować wycieczkę na dwóch kółkach. Jeśli zajdzie potrzeba, by rowerów przewieźć więcej, ZTM planuje doczepić do autobusu specjalną przyczepkę dla jednośladów.

Z autobusu kursującego przez tunel pod Martwą Wisłą, poza rowerzystami, mogą oczywiście korzystać "zwykli" pasażerowie. Ale jak słusznie zauważa nasz czytelnik, pan Jarosław, w tej chwili nie mają po co.

Ruszyła rowerowa linia autobusowa 612



Czytelnik podsuwa ciekawy pomysł



Pan Jarosław podkreśla, że od początku działania linii 658 (jeździ w sezonie od kilku lat) zastanawiał się nad jej funkcjonalnością i ekonomicznym uzasadnieniem.

Rozkład jazdy linii rowerowej 658 w Gdańsku



- Spoglądając, jak ten autobus zabierał z przystanku 2-3 rowerzystów, wydaje mi się, że jedynym uzasadnieniem jego funkcjonowania jest brak innej możliwości przeprawy przez tunel. Rozumiem - względy wizerunkowe, w końcu Gdańsk jest miastem rowerzystów. Jednak dlaczego linię tę ograniczono jedynie do rowerzystów? Warto także pomyśleć o pieszych bez roweru, a jest to zdecydowana większość użytkowników komunikacji publicznej. Tylko co da zwykłemu Kowalskiemu bez roweru przeprawa na drugą stronę? Nic. Na węźle Ku Ujściu otaczają nas tory kolejowe i absolutnie nic poza tym - słusznie wskazuje pan Jarosław.
Czytaj też:

Wrócił "rowerowy" autobus przez tunel pod Martwą Wisłą



I w związku z tym proponuje, że warto przedłużyć kursowanie autobusu 658 ze Stadionu Gdańsk do węzła SucharskiegoMapka.

- Pasażerowie piesi zyskaliby domknięcie węzła przesiadkowego - przez tunel - tramwajem na Stogi, Przeróbkę, a w drugą stronę przesiadka na linie tramwajowe do centrum i Nowego Portu ułatwiłaby także transport mieszkańcom wschodnich dzielnic Gdańska. Udałoby się tym samym zmienić funkcjonalność autobusu z linii stricte rowerowej na "pieszo-rowerową" i otworzyć się także na pasażerów pieszych - proponuje.
Przekazaliśmy propozycję naszego czytelnika do Zarządu Transportu Miejskiego z prośbą, by ocenił pomysł i możliwości jego realizacji. Okazuje się jednak, że takich raczej nie ma.

Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach. Linia 658 uruchamiana jest sezonowo głównie z myślą o rowerzystach.

ZTM tłumaczy, dlaczego tego pomysłu nie zrealizuje



Jak poinformowali nas przedstawiciele ZTM, pasażerowie jadący na Stogi i Przeróbkę nadal mogą korzystać z linii 158 oraz 258, których trasy zapewniają bezpośrednie połączenie z Wrzeszcza, Zaspy, Letnicy i obrzeży Brzeźna.

O której autobus lub tramwaj? Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



- Skierowanie linii 658 do przystanku "Sucharskiego" spowodowałoby dwukrotne wydłużenie trasy. Obecna trasa ma 5 km długości i pozwala na realizację kursów z 20-minutową częstotliwością. Konsekwencją wydłużenia trasy byłoby obniżenie częstotliwości kursowania. Przy dłuższym czasie przejazdu ten sam autobus wykonałby mniej kursów. Zamiast co 20 minut autobusy odjeżdżałyby co 40 minut - informuje Dagmara Szajda z ZTM w Gdańsku. - Dla rowerzystów chcących przedostać się na drugą stronę Martwej Wisły tak długi czas oczekiwania na autobus byłby nieakceptowalny, bo objazd drogami rowerowymi przez Śródmieście trwałby krócej - dodaje.

Miejsca

Opinie (155) 4 zablokowane

  • Nowa Letnica

    W Nowej Letnicy wiaty autobusowe postawili tylko autobusów nie ma.Chodzimy z glana.Jak długo można czekać?A może będzie wpierw kolejka SKM do Nowego Portu przez Letnicę i Brzeżno?Tory zwinęli,rozwijają tylko dla kiboli....

    • 0 0

  • Czy tym autobusem mozna przewiezc konia i stado krow?

    Zeby je wyprowadzic na lake musze sie przebijac przez srodmiescie.Autobusem mialbym blizej.

    • 2 2

  • Mieszkam W Brzeźnie. Pracuję w Porcie Północnym.

    Jak prom pływał to do pracy jeździłem rowerem. Teraz dojeżdżam do pracy samochodem.

    • 3 0

  • Wszyscy marudzą i nic nie pasuje. Autobus miał z założenia wozić rowerzystów przez tunel. Szybko, sprawnie i często. Teraz piesi też chcą jeździć i chcą jechać dalej. Kolejna grupa to pewnie dziadki będą chciały w nim robić spotkania uniwersytetu trzeciego wieku. Co dalej? Grupy dzieci plus przewodnik? Mobilna sala świadków jehowy? Najlepiej 10 w jednym. Czy w tym kraju ktoś komuś potrafi dogodzić?

    • 0 3

  • W Polsce

    nic sie nie oplaca.... Dziadostwo i tylko tyle ;(

    • 1 2

  • ankieta z zadka

    ta linia jest ręcznikiem dla ryby, chorym pomysłem nieudaczników,
    nie była by potrzebna, gdyby rowerzystom nie odebrano możliwości
    przejazdu tunelem, gdyby dopuszczono ich choćby do tunelu technicznego,

    co oczywiście trzeba było uwzględnić na etapie projektowania, a potem
    wobec protestów przeciw fuszerce, trzeba było nie brnąć wbrew protestom,
    że raz zatwierdzonego projektu nie da się zmienić,

    ale to się da zrobić nawet teraz, choćby z noszeniem po schodach,
    jako "atrakcją turystyczną" (ale czyna sopockiej ddr przy plaży nie trzeba nosić
    rowerów po śliskich stromych schodach, zimą i w deszcz?!)

    złe pytanie, nie na temat, kierujące dyskusję w maliny

    • 2 1

  • Przecież wiadomo że chodzi w tym wszystkim o to (4)

    żeby zorganizować przewóz rowerów w taki sposób żeby zniechęcić do korzystania z takiej usługi a jednocześnie udawać, że o co chodzi - przecież jest możliwość przewozu? Czyli tak zwane udawanie Greka lub rżnięcie głupa. Nie zajmujemy się rowerami bo nie ma dużo chętnych - nie ma dużo chętnych bo brak możliwości przeprawy - tak dobrze i tak dobrze .
    Przyjmijcie do wiadomości, że od samego początku pomsyłu na ten tunel nie było tematu rowerów i teraz jakiekolwiek działalnia są pozorowane, żeby nie było że miasto nic nie robi. Ta trasa rowerowa po prostu nie istnieje, a jak komuś się chce bawić w jakieś przyczepki, przypinania rowerów i oczekiwanie na przystankach bez pewności przejazdu to cóż, nikt niomu nie zabroni być naiwnym.

    • 27 6

    • Była trasa rowerowa

      Dopóki nie było tunelu pływał prom na wysokości Twierdzy Wisłoujście.
      Teraz z pewnością taniej jest uruchamiać autobus rowerowy niż przywrócić prom specjalnie dla rowerzystów.

      • 0 1

    • W punkt.

      • 1 1

    • chodzi o samozadowolenie urzędników tylko i wyłącznie

      nie o żadne rozwiązanie problemu.

      Jak by nawet chcieli się zrewanżować to by chociaż mogli zrobić jakąś ucywilizowaną trasę przez centrum. tego też od tylu lat doczekać się nie można.

      • 4 1

    • lepiej bym tego nie ujął.

      • 2 2

  • Mniejszy pojazd

    Jak widać wystarczyłby 9-cio osobowy bus z przyczepką.
    Skoro aktualnie są wieszaki na 8 rowerów, to i tak więcej rowerzystów nie zabierze.
    A jeśli w szczycie sezonu (lub weekendy) będzie więcej chętnych, to wtedy można przywrócić autobus z dużą przyczepą.

    • 2 0

  • Ludzie mamy 21 wiek

    Indie wysylaja satelity w kosmos!
    A gdanscy mysliciele zastanawiaja sie nad autobusem z wieszakiem na rowery!
    ... czujecie to??

    • 6 0

  • Autobus powinien byc tylko przez tunel i darmowy!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane