• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest sposób na uciekające tramwaje i autobusy

Maciej Korolczuk
2 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut. Na pętli Siedlce, gdzie zatrzymują się i tramwaje, i autobusy każdego dnia przez brak synchronizacji obu rozkładów pasażerowie tracą po kilka minut.

Każdy, kto korzysta z komunikacji miejskiej z pewnością zna widok odjeżdżającego "sprzed nosa" tramwaju czy autobusu. O szczególności tej chwili mogą od kilku tygodni przekonać się pasażerowie na pętli przesiadkowej na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska czy Brętowie zobacz na mapie Gdańska, gdzie ze wspólnych przystanków odjeżdżają trzy różne środki transportu. Na brak synchronizacji rozkładów wciąż narzeka tam wiele osób. Jest szansa, że wkrótce się to zmieni.



Jak często ucieka ci sprzed nosa tramwaj czy autobus?

Jeden z naszych czytelników, prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych ma pomysł, jak rozwiązać problem z odjeżdżającymi sprzed nosa autobusami czy tramwajami. Jako że na co dzień korzysta z pętli na Siedlcach, ma okazję na własnej skórze przekonać się, ile czasu tracą na tym pasażerowie.

- Średnio 3-4 razy w tygodniu zdarza mi się sytuacja, gdy jadąc w kierunku centrum, podjeżdżam autobusem na pętlę, a dosłownie kilkanaście sekund wcześniej odjeżdża z niej tramwaj. Za każdym razem tracę w ten sposób po kilka minut. I choć jeszcze jest względnie ciepło, przez co wydłużona przesiadka nie jest aż tak bardzo dokuczliwa, to wolałbym ten czas poświęcić na tysiąc innych rzeczy, niż tłoczenie się na zbyt wąskim przystanku czy gapienie się w ulicę.
Według naszego czytelnika problem uciekających tramwajów i autobusów można rozwiązać w bardzo prosty sposób.

- Wystarczy zastosować pętle indukcyjne, które znamy choćby ze skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Gdy pojazd znajdzie się nad taką pętlą zamontowaną w jezdni, wysyłany jest impuls, który powoduje określone działanie.
Efektem może być np. zapalenie się lub wydłużenie zielonego światła albo np. uruchomienie w rejonie przejścia dla pieszych sygnału dźwiękowego z komunikatem "uwaga tramwaj" (co już się odbywa). Pętle indukcyjne znajdują zastosowanie w wielu branżach. Wykorzystywane są m.in. w transporcie publicznym, np. mają wpływ na komunikaty wyświetlane na znakach zmiennej treści, pracę fotoradarów czy liczenie rowerzystów korzystających ze ścieżek rowerowych. Stosowane są także przy wjazdach na parkingi, sterowaniu bramami, szlabanami czy przy ochronie budynków.

Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku. Pętle indukcyjne zamontowane w jezdni pod Zieleniakiem w Gdańsku.


Jak by podobny system działał w przypadku niezsynchronizowanej komunikacji miejskiej?

- Zbliżający się do pętli tramwaj najeżdża w pewnym momencie na pętlę zamontowaną w torowisku, a ta wysyła sygnał do sygnalizatora zatrzymującego lub wypuszczającego z pętli przesiadkowej autobus. W tym samym momencie zapala się na nim czerwone światło i autobus przez 1-2 min. czeka na pasażerów, którzy właśnie wjeżdżają na przystanek. Oczywiście takie detektory muszą być zainstalowane na tyle blisko pętli, by nie paraliżowały ruchu i nie "sypały" każdego dnia rozkładów jazdy. Takie rozwiązanie sprawi, że każdy pasażer będzie miał gwarancję, że po wyjściu z jednego pojazdu nie zobaczy zamykających się drzwi w innym i nie będzie musiał czekać na następny tramwaj czy autobus - klaruje nasz czytelnik.
Co na to ZDiZ?

- To ciekawe rozwiązanie, które warto rozważyć - przyznaje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu. - Poruszymy ten temat na najbliższym spotkaniu z Zarządem Transportu Miejskiego. Kwestią do załatwienia pozostawałoby jeszcze uzgodnienie tego pomysłu i wdrożenie go przez naszych inżynierów od automatyki i informatyki.
Pomysł podoba się też ZTM w Gdańsku.

- Każde rozwiązanie techniczne wspomagające skomunikowanie pojazdów jest godne rozważenia. Skonsultuję ten pomysł ze specjalistami zarządzającymi infrastrukturą, aby się dowiedzieć, jakie są uwarunkowania techniczne i finansowe, aby ideę zrealizować - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów ZTM w Gdańsku.
Dlaczego o wykorzystaniu takich pętli nie pomyślano wcześniej, choćby przy projektowaniu i przebudowie pętli na Siedlcach, gdy już było wiadomo, że wkrótce pasażerowie będą się tam przesiadać z jednego środka transportu w drugi?

- Już wówczas było jasne, że trzeba inwestować przede wszystkim w systemy nowoczesne i zaawansowane technologicznie. M.in. dlatego pojazdy zostały wyposażone w nadajniki GPS, które wysyłając sygnał o lokalizacji pojazdu, umożliwią w przyszłości automatyczną koordynację w centrum dowodzenia odjazdów tramwajów czy autobusów. System ten będzie działał w ramach Tristara. Warto zwrócić uwagę, że w tym momencie każdy z prawie 269 przystanków węzłowych - a nie tylko jeden na Siedlcach - umożliwi precyzyjną synchronizację odjazdów w czasie rzeczywistym, albowiem sprawne przesiadki międzyliniowe w innych punktach są tak samo ważne - dodaje Zomkowski.

Miejsca

Opinie (321) 6 zablokowanych

  • Coraz glupsze pomysly maja ci McCzytelnicy (4)

    A wystarczyło przywrócić przynajmniej 167 do centrum.

    • 35 9

    • po co ? wolę tramwajem, a dalej nie ma problemu jest tych kursów co chwila!!! (3)

      • 1 14

      • bo nie potrzebuję wycieczki krajoznwczej...

        z przerwą na "śniadanie i odpoczynek" na Siedlcach. Tramwaj w kierunku Śródmieścia z Siedlec staje co kilka metrów. Jak chcę się wybrać na zwiedzanie to pojadę kolejką wąskotorową lub tramwajem, ale jak pędzę do pracy to czas się dla mnie liczy. Nie będę się codziennie tłumaczyć szefowi, że "sorry ale taki mamy klimat" tramwaj zwiał autobus nie przyjechał, bo jego to zwyczajnie nie interesuje...

        • 8 0

      • czyli woliszz jechać z przesiadką i 3x dłużej niż autobusem? (1)

        świetnie, 80-90% społeczeństwa woli autobusem

        • 15 0

        • +20% drożej

          • 6 0

  • Komunikacja w Trójmieście (4)

    Wydłużenie zielonego światła hehehe totalna bzdura!!!! oto przykład z własnej autopsji przyst. oś.Wejhera tramwaj lini"2" kier. Łostowice świętokrzyska godz. 10.32 z Oliwy do Jelitkowa podjeżdza "6" godz. 10.33 motorniczy z "2" jak widzi zielone co robi ?!??!?!? zamyka drzwi i na jazdę nie ważne że odjazd na rozkładzie 10.34 i co mi możecie zrobić chachacha.

    • 12 4

    • muszę cię zmartwić po pierwsze nie ma tam żadnego skomunikowania po drugie do 1 minuty może odjechać wcześniej z przystanku wg (1)

      umowy z ztm
      a po trzecie 5 minut po 2 jest 8 więc nie biadol ,pojedziesz 5 minut później kobiecinko

      • 0 1

      • ponoć mogą się spóźnić albo odjechać wcześniej do 2 minut potem im po premii jadą nie wiem czy to prawda???Może ktoś mi udzieli informacji w tym temacie

        • 1 0

    • kiedyś odjechał trajtek z pętli pół minuty przed czasem nie zabierając nadbiegającego pasażera

      opisałem i wysłałem z numerem i godziną - przejrzeli monitoring i wlepili karę kierowcy

      • 1 2

    • Autopsja może być tylko własna...

      • 2 2

  • Kiedyś uciekające "środki transportu" (1)

    łapano na lasso żeby nie uciekały przed podróżnym ;)

    • 33 1

    • i teraz do tego zmierzamy

      żeby przesiąść się na konie.. będzie, szybko, tanio, sprawnie i ekologicznie. Dla każdego bryczka.. 'tylko koni żal'

      • 7 0

  • (7)

    prywatnie - entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej i rozwiązań w niej stosowanych

    oo maj gad - uwielbiam takich niczym makgajwer komunikacji

    • 107 26

    • Jeśli jest mkm-em,to zna doskonale powiedzenie "pasażer biegnący to pasażer następnego autobusu/tramwaju" (1)

      A jego rada,owszem ciekawa,tylko że jak każdy kij ma dwa końce; w tym wypadku zaraz będziemy mieli gromadę jęczących,że "no teraz widać,że przez przesiadki łączny czas podróży wydłużył się o tyle i tyle minut i dlatego nasze żądanie przywrócenia kursowania autobusów do centrum jest zasadne".
      Wszystkim się nie dogodzi; jak ma być punktualnie i szybko,to kierowcy muszą bezwzględnie trzymać się rozkładu i - niestety - mieć twarde serca.

      • 11 1

      • Bo się wydłużył

        i to fakt. Zawsze tak będzie jak miasto stawia na tramwaje i przesiadki. Zasadnym jest przywrócenie autobusów dalej tak twierdzę i podtrzymuję. Nie widzę też sensu wydawania kolejnej transzy pieniędzy na jakieś modele indukcyjne. Niech najpierw poprawią błędy podstawowe, a reszta to kwestia kultury osobistej Pana kierowcy

        • 1 0

    • Hasło do krzyżówki: (1)

      "Inaczej entuzjasta i pasjonat komunikacji miejskiej na 9 liter"
      Odp. Zomkowski

      • 20 1

      • no name

        a może Kajetan tylko brak mi 2 liter:)

        • 6 0

    • bzdura bzdura bzdura. zadna petla nie pomoze jezeli np tramwaj sie spozni 1 minute. wjedzie na petle jak autobus juz wyruszy zgodnie z rozkladem. a jak wjedzie w ostatniej chwili i zatrzyma autobus to ktos bedzie sie patrzal w ulice na nast przystanku... jedyne rozwiazanie to synchronizacja rozkladow a i tak wypadki i opznienia sie zdarzaja przy jakichkolwiek przesiadkach.

      • 2 0

    • pętle indukcyjne - projekt ZAAWANSOWANY technologicznie :D buahahaha - to ma już z 10 lat...

      ...ale dla redaktorka jest to zaawansowane technologicznie... :D a kak tam u was na UPAinie panie ...uk?

      • 0 3

    • no lepiej taki niż jakiś marudny troll

      • 15 13

  • 167 (3)

    Zróbcie jak było : autobusy do Gdańska i nie kombinujcie . Od 1 Września utrudniliście nam życie. 167,168 ,525 do Gdańsk . 264,164 do Wrzeszcza . Kto tam siedzi i wymyśla te bzdury ? Podziękujemy wam podczas wyborów.

    • 21 1

    • Przywrócić też 142 i 183 (1)

      • 3 0

      • Jak Chcecie to macie.

        W Listopadzie/Grudniu 2015 skończy się remont Huciska.
        dla tych którzy marzą:
        142: Wrzeszcz PKP - Dworzec Główny
        183 (Jako Przesiadka z Siedlca):Siedlce - Dworzec Główny
        Dla Marudzących które chcą powrócić autobusy do dworca:
        167: Bysewo - Siedlce - Dworzec Główny
        168: Wrzeszcz PKP - Siedlce - Dworzec Główny
        267(wcześniej jako 525): Banino - Kiełpino - Siedlce - Dworzec Główny
        Jak jeszcze Potrzeba to Stworze jeszcze jeden komentarz/Opinię.

        • 0 0

    • niestety, nie ma wyborów do ZTM

      • 2 0

  • Najlepszy sposób na uciekające autobusy

    Najlepszy sposób na uciekające autobusy - sam ucieknij mu kilka razy to zobaczy jakie to nie fajne i się na przyszłość opamięta :)

    • 5 0

  • Na pętli lostowice świętokrzyska tramwaj podjeżdża na przystanek a autobus odjeżdża z przed nosa. Następny za 20 min. Również mógł poczekać na pasażerów którzy się przesiadaja. Dużo zależy od kierowców.

    • 5 1

  • Prxepraszam za debil poniosło mnie ale jak można wpaść na taki pomysł

    • 7 1

  • Debil jak każdy z tych pasjonatów komunikacjiiejkiej a najgorsze jest to że z ZTM mu odpisuje że to ciekawy pomysł

    • 7 2

  • Wystarczy tak zbudować rozkład jazdy by odjazdy były późniejsze od przyjazdów , zsynchronizować czasomierze Panów kierowców i wpisać w rozkład , że ma czekać ileś tam czasu na przesiadkę . Na koniec skontrolować wg. systemu " tajny obserwator" i po bólu .Po co kombinować jak koń pod górę i wydawać szmal .

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane