- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (229 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (77 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (112 opinii)
- 4 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (34 opinie)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (19 opinii)
- 6 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (156 opinii)
Kanał Raduni: przebudowa w przyszłym roku. Most z ruchem wahadłowym pozostanie
Mieszkańcy południa Gdańska będą mogli odetchnąć z ulgą. Nie będą musieli obawiać się powodzi. W przyszłym roku rusza kompleksowa przebudowa Kanału Raduni, który do tej pory był zabezpieczany wyłącznie doraźnie. Nie będzie przebudowy mostu drogowego w Lipcach.
Miasto Gdańsk, choć będzie zlecać i nadzorować inwestycje, nie dołoży do niej nawet jednej złotówki. Przedsięwzięcie w 85 proc. sfinansuje Unia Europejska - pieniądze będą pochodzić z funduszu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałe 15 proc. na inwestycje trafi z budżetu centralnego.
Przygotowanie i zlecenie zadania przypadło Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Pierwszy etap przetargu ograniczonego zostanie ogłoszony jeszcze w listopadzie tego roku. Rozpoczęcie robót planujemy na drugi kwartał 2011 r. Prace nie powinny potrwać dłużej niż do końca 2013 r. - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny DRMG.
Władze DRMG nie chcą tuż przed przetargiem przedstawiać kosztu inwestorskiego przebudowy Kanału Raduni.
W ramach przedsięwzięcia melioranci wykonają umocnienia pionowe brzegów. Zostaną one dodatkowo wykończone kamieniem lub cegłą klinkierową po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków. Ponadto projektowane jest podwyższenie i dogęszczenie istniejącego obwałowania na prawym brzegu Kanału - między korytem kanału a Traktem św. Wojciecha.
Niestety, remont Kanału Raduni nie przywiduje budowy nowego mostu na początku ul. Starogardzkiej . To nie podoba się kierowcom, którzy nadal będą poruszać się wahadłowo po moście. - Przebudowa Kanału Raduni byłaby świetną okazją, aby raz na zawsze zlikwidować utrudnienia na moście. Naprawdę szkoda, że szczególnie władze Gdańska nie chcą rozprawić się z tą drogową gehenną w ramach jednej inwestycji - opowiada z żalem pan Mieczysław, mieszkaniec i kierowca z Traktu św. Wojciecha w Gdańsku.
Tylko w połowie zadowoleni będą rowerzyści. Wzdłuż remontowanego kanału zostanie wykonana z polbruku droga eksploatacyjna o szerokości 3 metrów, ale nie zostanie ona zakwalifikowana do drogi rowerowej. Ucieszą się na pewno osoby, pokonujące codziennie piechotą Kanał Raduni. Inwestycja zakłada modernizację dziesięciu kładek pieszych.
Przebudowa prowadzona będzie po zachodniej stronie Kanału Raduni i wyłącznie na działkach, będących własnością miasta lub Skarbu Państwa. Stąd melioranci nie przewidują utrudnień w ruchu na Trakcie św. Wojciecha . Jednak zaznaczają, że drobne uciążliwości będzie powodował hałas, wynikający z pracy sprzętu.
Po przeprowadzeniu modernizacji na odcinku poniżej ujścia Potoku Oruńskiego będzie miał on zapewniony przepływ wody na poziomie 25 m sześc. na sekundę. Jest to niemal tyle samo, jak gdyby w każdej sekundzie przejeżdżał ciągnik siodłowy z cysternonaczepą.
Modernizacja Kanału Raduni prowadzona jest w ramach "Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław - I etap - do 2015 r.". Jego głównym zadaniem jest zwiększenie skuteczności ochrony przeciwpowodziowej, stymulującej wzrost potencjału dla zrównoważonego rozwoju Żuław. Rozwój programu nadzoruje Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Założeniem projektu jest realizacja do 2015 r., oprócz Kanału Raduni, jeszcze 42 innych inwestycji wodnych, polegających głównie na regulacji rzek, modernizacji wałów przeciwpowodziowych i przebudowy ostróg. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na kwotę 647 mln zł. Poczytaj więcej o projekcie. Pobierz plik PDF.
Kanał Raduni trafił na mapy projektantów w 1338 r. Do jego rozbudowany przystąpiono w 1356 r., głównie za sprawą Krzyżaków, przebywających wtedy w Gdańsku. Kanał służył głównie jako napęd dla Wielkiego Młyna. Dostarczał także wodę pitną do Zamku Krzyżackiego i całego miasta.
Latem 2001 r. pod naporem wody przerwały wały Kanału Raduni. Wtedy podtopione zostały domy w kilku dzielnicach Gdańska: Lipcach, Św. Wojciechu, Oruni Dolnej.
Miejsca
Opinie (134) 6 zablokowanych
-
2010-10-28 14:55
BEZ NOWEGO MOSTU? ABSURDALNE ROZWIĄZANIE!!
Już w tej chwili, wzdłuż Starogardzkiej powstają spore osiedla mieszkaniowe. Do tego mieszkańcy Borkowa i rozrastającego się Straszyna. Bez normalnego mostu, przejazd do Traktu, będzie za chwilę męczarnią. Już teraz korki są spore! To absolutne nieporozumienie, zeby tego mostu nie remontować. B
- 3 1
-
2010-10-28 14:01
zlikwidować (1)
Czemu nikt nie pomysli by zlikwidować ten kanał i poszeżyć trakt Św. Wojciecha od samego zaroślaka do pruszcza ładny odcinek E1 mozna by przerobić na 2 jezdniówkę a kanał zawsze można przekopać w nowym miejscu bardziej na zachód przez pola i pojedyńcze działeczki.
- 1 6
-
2010-10-28 14:08
nie tylko markotny, ale i mało rozumny
1. Kanał jest zabytkiem (700-letnim!) i w życiu go nie ruszysz
2. Na zachód od Kanału są WZGÓRZA
3. Zamiast wozić 4L samochodem lepiej wsiąść w SKM do Pruszcza i być tam po 10 minutach- 0 0
-
2010-10-28 14:06
wszystko co wplywa do Gdanska
to syf ,a dzielnice wygladaja jak trzeci swiat kto za to odpowiada
- 2 0
-
2010-10-28 14:05
I tak nie wierzę, nie uda się bo to Polska ;]
- 0 2
-
2010-10-28 07:49
UWAGA PODWYŻKA CEN WODY OD ! STYCZNIA!!! PAMIETAJCIE O TYM! (1)
Radni miasta doprowadzą tradycyjnie do kolejne podwyżki cen wody i ścieków w Gdańsku od 1 stycznia. Czynsze w mieszkaniach komunalnych tez wzrosną w styczniu. Ceny energii elektrycznej najpóźniej pod koniec stycznia. Podwyżka VAT w styczniu. A nasze pensje kiedy?
Idźcie na wybory samorządowe !!!- 13 0
-
2010-10-28 14:00
zawsze można czerpać z w.w. kanału
- 0 1
-
2010-10-28 13:31
Cieszę się z tego remontu, mimo że mieszkam w innym zakątku Gdańska i koło Kanału Raduni rzadko bywam. Złości mnie jednak fakt, że nie będzie remontu mostu, bo jak znam nasze realia to za rok, dwa znajdą się pieniądze na ten remont i będzie on zrobiony, ale przy okazji zostanie zniszczony w tym miejscu naprawiany teraz kanał. Ot, taka nasza rzeczywistość.
Jeszcze pytanie: czemu trakt dla rowerów nie może być zakwalifikowany jako droga rowerowa?- 2 0
-
2010-10-28 13:20
XXI wiek
a my mamy most na początku Starogardzkiej :P
- 2 0
-
2010-10-28 12:56
kierowcom już dziękujemy
nowy most nie jest potrzebny, ale brak ścieżki rowerowej w planie inwestycji to skandal.
- 2 1
-
2010-10-28 06:28
Jak widać rozwój Gdańska w Średniowieczu zawdzięczamy Krzyżakom, (7)
którzy wnieśli do miasta cywilizację i technikę.
- 60 4
-
2010-10-28 08:03
tak, rozwój Żuław to dzięki "krzyżackim" mennonitom :P (4)
zwolnionym z podatków:)
- 8 2
-
2010-10-28 10:12
Mennonici (3)
Czuję kpinę w Twoim poście, ale mam obawy, czy reszta to dostrzeże. Moze byłoby lepiej wyjaśnić takim nawiedzonym jak Jurand, że nie wszystko, co Krzyżacy wybudowali w Gdańsku było takie super. Niektóre inewstycje, jak sie potem okazało, były chybione i taka wlasnie jest Kanał Radunii. na ten temat było spori publikacji wlasnie po powodzi 2001r.. A co do Mennonitów, to należałoby wspomnieć, że gdańsczanie sprowadzili ich do Polski w XVI i XVIIw., kiedy to Gdańsk od co najmniej 100 lat nie widział juz żadnego Krzyżaka.
- 2 2
-
2010-10-28 11:18
(2)
Bez obaw, dostrzegłem co trzeba. A co do Krzyżaków, to trudno od nich wymagać, aby średniowieczne rozwiązania funkcjonowały poprawnie do dziś, zwłaszcza gdy współcześni niewiele sami udoskonalili. Miasto od tamtych czasów się nieco rozrosło, zabetonowało i nie ich to wina, że w 2001 r. grunt nie nadążał z odbiorem wody.
- 6 1
-
2010-10-28 11:44
oślepion to i czyta bez zrozumienia (1)
Nikt nie ma pretensji do Krzyżaków, ze średniowieczne rozwiązania dzis nie funkcjonuja :)
- 2 0
-
2010-10-28 12:34
Oślepion ale kumacji nie pozbawion, spokojna twoja rozczochrana:)
p/s Raduni piszemy przez jedno i.- 5 0
-
2010-10-28 07:14
Ale Krzyżacy nie robili wizualizacji... (1)
- 19 0
-
2010-10-28 09:47
może własnie dlatego starczyło im na budowę...
- 13 0
-
2010-10-28 10:23
BRAK DROGI ROWEROWEJ I NIE ZROBIENIE MOSTU TO BZDURA ! (2)
wedlug mnie nie wykonanie w tym samym czasie konkretnej drogi rowerowej i nie przebudowanie mostu to kompletna klapa tej inwestycji ! ciekawe kto to jeszcze raz rozbabrze za kilka lat jak sie w koncu urzednicy obudza i stwierdza, ze jednak modernizacja mostu i droga z prawdziwego zdarzenia sa potrzebne. Przeciez remonty nalezy wykonywac kompleksowo !!!!! A jak roladowac korki na trakcie bez prawdziwej sciezki rowerowej ! W miescie, ktore uwaza sie sie za krola ruchu rowerowego to totatlna klapa !!!!!!!
- 7 2
-
2010-10-28 11:37
(1)
a po zwykłej utwardzonej drodze nie przejedziesz rowerem?? wszystko musisz mieć zalane betonem??
- 0 2
-
2010-10-28 12:18
Nawet nie chodzi o beton...
Droga z pewnością zostanie wyłożona fazowaną kostką po której jeździ się gorzej niż po drodze gruntowej. Czemu nie można ułożyć bez fazowania tworzącej gładką powierzchnię?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.