• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kandydatka lewicy stawia na rozwój kolei i transportu publicznego

Ewelina Oleksy
30 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jolanta Banach wraz ze współpracownikami przedstawiła założenia swojego programu "Czas na Kolej" Jolanta Banach wraz ze współpracownikami przedstawiła założenia swojego programu "Czas na Kolej"

Program rozwoju kolei i transportu publicznego dla Trójmiasta i województwa pomorskiego zaprezentowała w poniedziałek, przy parku Kuźniczki, Jolanta Banach, kandydatka lewicy w wyborach do Sejmu. Jej zdaniem to niezbędny element do walki z wykluczeniem społecznym, katastrofą klimatyczną i problemem braku rąk do pracy.



Czy powinno być więcej połączeń kolejowych z Trójmiastem?

Program przedstawiony w poniedziałek przez Jolantę Banach nosi nazwę "Czas na Kolej" i zawiera sześć projektów dla regionu, które mają usprawnić transport publiczny zarówno w metropolii, jak i na jej obrzeżach, a także na obszarach dziś w ogóle odciętych od kolei.

Banach apelowała m.in. o stworzenie wspólnego biletu trójmiejskiego.

- Chciałabym, żeby powstał jeden naprawdę wspólny system biletowy, umożliwiający podroż na obszarze Trójmiasta za cenę zbliżoną do dzisiejszych biletów jednorazowych i okresowych ZTM Gdańsk i ZKM Gdynia, w skład którego wejdą także państwowi przewoźnicy kolejowi - wskazywała. - Wprowadzana teraz wspólna karta płatności za bilety "Fala" będzie znakomitym nośnikiem takiego biletu.
Prace nad biletem metropolitalnym już trwają. I zgodnie z ostatnimi zapowiedziami projekt ma być gotowy za dwa lata. Zdaniem kandydatki lewicy wymaga on jednak wprowadzenia zmian.

Obszar obowiązywania wspólnego biletu według Jolanty Banach Obszar obowiązywania wspólnego biletu według Jolanty Banach
Banach tłumaczyła, że najpierw będzie chciała doprowadzić do uchwalenia ustawy metropolitalnej dla Trójmiasta, która wzorem ustawy dla Górnego Śląska wprowadzi dodatkowy udział samorządów obszaru w PIT, co umożliwi sfinansowanie wspólnego biletu na etapie jego rozruchu.

- Warunkiem wejścia w życie ustawy będzie jednak wprowadzenie przez samorządy tegoż wspólnego biletu oraz wspólnego zarządu komunikacji miejskiej w całym Trójmieście. Jako przedstawicielka władz centralnych zadbam, by do wspólnego biletu weszły państwowe spółki kolejowe: PKP SKM, Przewozy Regionalne (PolRegio) i PKP Intercity - zapowiedziała.
  • Kolej Doliny Raduni według Jolanty Banach
  • Rama Żuławska według Jolanty Banach
  • Z Borów do Gdyni bez przesiadki według Jolanty Banach
  • Z Kwidzyna do Gdańska, z Kwidzyna do Warszawy według Jolanty Banach
  • Miejsce siedzące z Tczewa według Jolanty Banach


Inne propozycje
  1. "Kolej Doliny Raduni", czyli przywrócenie ruchu na linii Pruszcz Gdański - Stara Piła, elektryfikacja jej i budowa łącznicy umożliwiającej jazdę w kierunku Gdańska-Wrzeszcza bez zmiany czoła pociągu. Koszt ok. 150 mln zł. Zdaniem Banach pozwoli to zwolnić korki w południowych dzielnicach Gdańska
  2. "Rama Żuławska", czyli budowa nowej (choć planowanej już w latach 40. XX w.) linii Gdańsk - Nowy Dwór Gdański - Elbląg bocznicy z nowym mostem do Portu Północnego/Centralnego oraz odbudowa linii Szymankowo - Nowy Dwór Gdański. Koszt ok. 6 mld zł. Realizacja ze środków centralnych.
  3. "Z Borów do Gdyni bez przesiadki", czyli elektryfikacja linii Tczew - Starogard Gdański - Chojnice oraz Chojnice - Człuchów, co umożliwi wprowadzenie bezpośrednich pociągów Gdynia - Gdańsk - Tczew - Starogard - Człuchów. Koszt ok. 600 mln zł.
  4. "Z Kwidzyna do Gdańska, z Kwidzyna do Warszawy", czyli elektryfikacja linii Malbork - Kwidzyn - Toruń, co umożliwi nie tylko bezpośredni dojazd pociągami regionalnymi z Kwidzyna do Trójmiasta czy z Grudziądza do Torunia, lecz także wprowadzenie na tę linię kilku pociągów klasy TLK i IC, dających mieszkańcom zachodniej Pomezanii bezpośredni dojazd do stolicy. Koszt ok. 700 mln zł.
  5. "Miejsca siedzące z Tczewa", czyli utworzenie prawdziwego, prężnego państwowego tzw. poolu taborowego (wypożyczalni pociągu dla samorządów), który umożliwi zakupy masowych ilości nowoczesnego i pojemnego piętrowego taboru, na który dziś nie stać marszałków województw. Taki tabor umożliwi komfortowe dojazdy do pracy do Trójmiasta, mimo ograniczonej przepustowości linii Tczew - Gdańsk. Koszt ok. 700 mln zł.


- Gdy zostanę posłanką oraz jeżeli lewica stanie się częścią koalicji rządowej, doprowadzę w ciągu czterech lat do realizacji tych projektów lub przynajmniej do rozpoczęcia prac studyjnych nad nimi - zapowiada Jolanta Banach.

Opinie (438) ponad 20 zablokowanych

  • Nikt ci tyle nie naobiecuje co polityk przed wyborami... nawet nie czytam tych wypocin w artykule (2)

    • 47 7

    • skoro nie czytasz to po co komentujesz? (1)

      • 1 7

      • Bo może. A poco polityk obiecuje jak i tak tego nie spełnia?

        • 5 0

  • Precz z KO

    ...muną

    • 51 9

  • Kolej to priorytet (3)

    Po latach zaniedbań i zarastania torów kolejowych trzeba odbudować kolej w naszym regionie. Dobrze, że ktoś na to naciska.

    • 23 12

    • Kto naciska?

      Po wyborach zobaczysz tam kolej jak świnia niebo

      • 7 1

    • Zwłaszcza lewica...

      Lubi łozyć na kolej... Chyba kolejki do sklepów..

      • 7 1

    • Oczywiście że kolej to priorytet.

      Zwłaszcza z Pręgowa do Niestępowa...

      • 0 0

  • fikcja lewaków (1)

    tak sie składa, że pomiedzy 1990 a 2000 (akurat rządy lewicy 1993-1997) zamknieto w Polsce ponad 7 tys km torowisk. Wiec z czym ty kobieto wyskakujesz? Pamietam doskonale czasy, gdy do wielu dzisiaj nadal zabitych dechami wiosek na Mazurach i na Śląsku można było bez problemu dojechać pociągiem. Jakie by te miejsca nie były, był kontakt ze światem, coś się jakoś kręciło - teraz nie ma pociągów, zaj...li tory, trakcję, wyprzedali lub przekazali zabudowę (często zabytkową, zdobioną) - i tylko transport drogowy (PKS też nie ma.......) potem o zdiwienie, że tyle ciężarowych aut jest. W latach 50 i 60 łatwiej było dojechać do wielu miejsc niż obecnie. Ciekawostka w Niemczech jest prawie 40.000 km linii kolejowych czynnych - u nas nie spełna 19.000 km

    • 62 9

    • Moż estan wojenny albo kartki wprowadzą..

      • 2 3

  • nikt tu na ciebie nie zagłosuje! (5)

    • 52 22

    • Mów za siebie (3)

      Mój głos ma

      • 16 15

      • (1)

        Nie ma już dwóch.

        • 6 5

        • Ma juz 3 !

          • 8 7

      • Bo jesteś naiwniakiem

        • 7 5

    • Ja zagłosuję!

      • 2 3

  • (1)

    na zdjęciu całą trójmiejska lewica?

    • 34 9

    • Nie, tylko część ja w tym czasie byłam w domu.

      • 0 2

  • To zdaje się są te nowe twarze lewicy (4)

    stara działaczka SLD pani Banach. Chyba skończyły się pieniążki i znowu musi zasiąść w Sejmie RP żeby znowu przez kilka lat ciągnąć pieniążki z budżetu Państwa. Ci ludzie z polityki nigdzie się nie odnajdą w normalnych firmach - bo tam się ich rozliczy z efektów. A tak można do woli sypać pomysłami bez ponoszenia odpowiedzialności. Do tego przyzwoita pensja, no i nie trzeba pracować non stop - tylko na tych zjazdach zwanych posiedzeniami ( odbywającymi się raz na jakiś czas ).

    • 49 9

    • to chyba o posłach PIS / KO

      • 4 3

    • Tak się składa (2)

      że akurat ona pracuje w oświacie. Do niedawna była dyrektorem bursy.

      • 3 5

      • Więc po co się pcha do parlamentu? (1)

        • 7 2

        • była wice-ministrem gospodarki, wiec zna się na rzeczy

          i bardzo dobrze, że chce wrócić do parlamentu, w którym brakuje kompetentnych ludzi

          • 6 8

  • ciekawy program, cały region by na tym zyskał (1)

    ludzie mogliby dojeżdzać do pracy w 3m z dalszych miejscowości, w których jest słaby rynek pracy

    • 13 28

    • co pani zrobi? chciałabym...

      • 2 2

  • sami kandydaci zakorzenieni w poprzednim systemie.

    • 35 7

  • Wyniki ankiety pokazują, że pani Banach dobrze mówi. (2)

    Z okręgu gdańskiego do sejmu wejdzie 12 posłów. Przeważać będą posłowie PO i PiS.
    Ale jedna posłanka z lewicy powinna znaleźć się w sejmie.

    • 14 30

    • w Gdyni też powinien być mandat

      albo dwa :)

      • 0 5

    • no niestety myliłe$ sie. nie weszła ojojojj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane