• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowcy i motorniczowie z immunitetem? Apelują o to związkowcy

Maciej Korolczuk
6 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Związkowcy chcą, by kierowcy i motorniczowie zostali objęci dodatkową ochroną, co gwarantuje im status funkcjonariusza publicznego. Związkowcy chcą, by kierowcy i motorniczowie zostali objęci dodatkową ochroną, co gwarantuje im status funkcjonariusza publicznego.

Związkowcy zrzeszeni w Związku Zawodowym Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku robią kolejny i formalny krok ku objęciu pracowników komunikacji miejskiej statusem funkcjonariusza publicznego. Po naszym artykule, oficjalne pisma w tej sprawie trafiły na biurko ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz wszystkich klubów parlamentarnych.



Czy kierowcy i motorniczowie powinni być lepiej chronieni?

Sprawa zaczęła się w sobotę, 24 września, gdy przy Operze Bałtyckiej pijany obywatel Ukrainy zaatakował motorniczego tramwaju. Prowadzący pojazd zwrócił mu wcześniej uwagę, by nie trzymał nóg na siedzeniu.

Zamiast zastosować się do polecenia motorniczego, mężczyzna uderzył go. Na miejsce wezwano policję i karetkę pogotowia. 18-letni napastnik został zatrzymany przez innych pasażerów i przekazany w ręce funkcjonariuszy. W jego organizmie były 2 promile alkoholu.

Incydent sprawił, że w środowisku kierowców i motorniczych zawrzało. W wielu komentarzach pod naszym artykułem pojawiła się kwestia objęcia motorniczych statusem funkcjonariusza publicznego, co gwarantowałoby im większe bezpieczeństwo w przypadku podobnych zdarzeń w przyszłości.

Po pobiciu motorniczego: kierujący ze statusem funkcjonariusza publicznego? Po pobiciu motorniczego: kierujący ze statusem funkcjonariusza publicznego?

Po naszym tekście formalne kroki postanowili też podjąć związkowcy, działający w imieniu większości załogi miejskiej spółki.

- Pobicie przy Operze Bałtyckiej to nie pierwszy tego typu incydent. Do podobnych zdarzeń dochodzi w całej Polsce, dlatego postanowiliśmy wystosować oficjalne pismo do wszystkich klubów parlamentarnych i ministerstwa infrastruktury. Wcześniej sprawę przeanalizowaliśmy z naszym działem prawnym i uznaliśmy, że cel osiągniemy tylko wówczas, jeśli uda nam się dokonać korekty w Kodeksie Karnym - mówi nam Marian Menczykowski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej.
Związkowcy chcieliby rozszerzyć art. 115 par. 13 KK mówiący o tym, która grupa zawodowa traktowana jest w kategoriach funkcjonariusza publicznego. Po zmianach do listy miałby zostać dopisany "kierowca i motorniczy pracujący w komunikacji miejskiej".

Jak mówi nam przewodniczący związkowców, sprawą zainteresowali się już posłowie i lokalni politycy. Wsparcie zadeklarował m.in. Marek Rutka z Koalicyjnego Klubu Poselskiego Lewicy. Podobne działania podjęto przed dwoma laty, gdy o potrzebie wzmocnienia ochrony prawnej mówiono po brutalnym pobiciu kierowcy autobusu.

Obecnie funkcjonariuszem publicznym jest:

  • Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej,
  • poseł, senator, radny,
  • poseł do Parlamentu Europejskiego,
  • sędzia, ławnik, prokurator, funkcjonariusz finansowego organu postępowania przygotowawczego lub organu nadrzędnego nad finansowym organem postępowania przygotowawczego, notariusz, komornik, kurator sądowy, syndyk, nadzorca sądowy i zarządca, osoba orzekająca w organach dyscyplinarnych działających na podstawie ustawy,
  • osoba będąca pracownikiem administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji administracyjnych,
  • osoba będąca pracownikiem organu kontroli państwowej lub organu kontroli samorządu terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe,
  • osoba zajmująca kierownicze stanowisko w innej instytucji państwowej,
  • funkcjonariusz organu powołanego do ochrony bezpieczeństwa publicznego albo funkcjonariusz Służby Więziennej,
  • osoba pełniąca czynną służbę wojskową, z wyjątkiem terytorialnej służby wojskowej pełnionej dyspozycyjnie,
  • pracownik międzynarodowego trybunału karnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe.

Opinie (108) 8 zablokowanych

  • Jak to w Polsce cham będzie miał immunitet

    • 0 0

  • Popieram (2)

    Jako priorytet to chyba wynagrodzenie powinno zostać załatwione z władzami miasta !!! , przy galopującej inflacji rosnących kosztach życia nie ma co się dziwić że brakuje kierowców ... Bezpieczeństwo też jest ważne, ale kto chce narażać życie za 4 tyś i słuchać ciągle jęczenia pasażerów że za późno, za szybko, za wolno , że szarpie , radio głośno , gorąco zimno itp... kto pracuje ten wie co to za kawałek chleba

    • 6 1

    • Szczegolnie, ze od stycznia stawka kierowcy praktycznie zrowna sie z minimalna

      • 5 0

    • Chciałabym mieć 4 tys zł jako kierowca autobusu.ale tyle nie wychodzi mając 21.10 zł brutto na godz

      • 2 0

  • Dlaczego Ryje bandyckie są zawsze zamazane, a pobitych zawsze widoczne ?

    • 6 0

  • A czy tego agresywnego szoszona mają zamiar deportować czy tylko pogrożą mu palcem? (1)

    • 7 1

    • Szoszony mają w Polsce immunitet. Niestety.

      • 3 1

  • Powinna być ochrona

    Jeśli takiego kierowcę zaatakuje jakiś wariat, ćpun albo osoba po alkoholu to stanowi to zagrożenie dla wszystkich pasażerów. To raz, a dwa transport publiczny to usługa świadczona dla wielu osób - jakiekolwiek jej zaburzenie to straty czasu i pieniędzy. Agresja w stosunku do kierowców takich środków tranportu powinna być maksymalnie karana tak aby zniechęcać i zapobiegać takim jednostkowym incydentom.

    • 2 0

  • Najpierw przyzwolono na beztroskie piwko na przystankach i w komunikacji. Brak reakcji na chamstwo i brudasów, brudne torby i nogi z butami na krzesłach, więc niektórzy pos, li dalej. A dlaczego kierowcy nie zgłaszają wpierw o interwencję, dlaczego nie zgłaszają o zastawionych wbekach przystankowych przez pojazdy. Tu ważne że jadę, że mogę do woli gadać prze, telefon i niech mnie nikt nie rozpras, a chyba że to sytuacja,, na bohatera,,.

    • 1 2

  • Szofer funkcjonariuszem państwowym? No naprawdę przezabawne pomysły maja w tam koledzy związkowcy.

    • 3 3

  • a kierowczynie i motorniczynie?

    też będą miały immunitet?

    • 2 0

  • .

    To może przy okazji kanary powinni być traktowani jako funkcjonariusze publiczni. Ułatwiłoby sprawę z niegrzecznym i agresywnymi pasażerami.

    • 1 0

  • immunited

    PAN 18 letniwsiadajacy pijany do tramwaju nie wiedzial ze uderzy motorniczego,mial pomrocznosc jasna

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane